Toon posts:

[XP] foutje: door policy me buitengesloten

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb met het uitproberen van policy's op XP-prof. mezelf buiten de policy-editor en control-panel gesloten. Kan er ook niet komen als ik inlog als administrator. :?

Iemand enig idee hoe ik die policy's weer terugzet, of moet ik noodgedwongen de boel weer opnieuw installeren?

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47
Op zaterdag 13 april 2002 22:43 schreef S30 het volgende:
Heb met het uitproberen van policy's op XP-prof. mezelf buiten de policy-editor en control-panel gesloten. Kan er ook niet komen als ik inlog als administrator. :?

Iemand enig idee hoe ik die policy's weer terugzet, of moet ik noodgedwongen de boel weer opnieuw installeren?
System restore uitvoeren van de dag (of een paar dagen) ervoor en kijken of het helpt, anders weet ik het niet :)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

Topicstarter
Heb system-restore uit staan |:(

Verwijderd

Format C:.....

Verwijderd

Topicstarter
Er moet toch wel een minder drastische oplossing zijn als dat. Bedoel, Microsoft zal wel niet zó dom zijn geweest dat het mogelijk is de policy zo in te stellen, dat je er niet meer bij kan.

• Felicia
Dan moet je eens kijken tijdens het booten met F8 of je kan kiezen voor load last good config. Misschien dat dat helpt en anders moet je eens inloggen als administrator (www.microsoft.com/support voor meer info daarover). En dan dat omdraaien. Misshcien dat je het zelfs via een reg hack/edit dat kan aanpassen...

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 17:32
ergens een system.dat en een user.dat vandaan halen. daarmee je eigen system.dat en user.dat overschrijven

• Felicia
Op zaterdag 13 april 2002 23:00 schreef Mr_x007 het volgende:
ergens een system.dat en een user.dat vandaan halen. daarmee je eigen system.dat en user.dat overschrijven
Dat zou ik niet doen als je niet wil dat je geinstalleerde programma's het nog moeten blijven doen, je kan ze daarna wel nog gewoon opnieuw installeren maar er staan ook andere dingen in je register die je niet met die van een ander type computer wil vervangen...

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 17:32
Op zaterdag 13 april 2002 23:02 schreef wauske het volgende:

[..]

Dat zou ik niet doen als je niet wil dat je geinstalleerde programma's het nog moeten blijven doen, je kan ze daarna wel nog gewoon opnieuw installeren maar er staan ook andere dingen in je register die je niet met die van een ander type computer wil vervangen...
als je alleen de user.dat overschrijft kan je alles weer. en heeft geen invloed op je programma's, heb het zelf ook wel een gehad

correct me if i'm wrong

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, zo te horen ben ik beter af met de boel opnieuw installeren. Mooie zaak (ofwel: knaken zooi).

• Felicia
Als ik het me goed herinner is de user.dat en de system.dat je totale register (toch???) en als je die overschrijft dan overschijf je nagenoeg je hele register wat flink wat software problemen en hardware problemen kan geven.

Als dat niet zo is dan mag je me een WOS ban geven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, kan het volgende doen.

user.dat overschrijven en dan 'sit back and enjoy the show'. En als het dus rommel wordt, XP opnieuw installeren.

Of XP direct opnieuwe installeren.

Keuze lijkt me simpel.

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 23:10
Het lijkt met sterk dat je jezelf helemaal kunt buiten sluiten... maar even voor de duidelijkheid, log je in als de gebruiker 'Administrator' of als een gebruiker 'van de groep' administrators?

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus dat ouwe '2000 look' login aanstaan, en tik daar Administrator in. Neem aan dat dat de Administrator account is.

• Lord-M
Dat is de administrator ja :)

Heb je nog wel volledige toegang tot regedit? Misschien dat je vanuit het register handmatig wat dingen kunt terugzetten...
Of misschien is het nuttig eens te proberen een nieuwe gebruiker aan te maken (met admin rechten) en te kijken of je dan wel weer in je control panel kunt komen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb als policy toen gezet dat gebruikers geen toegang hebben tot de control-panel. Maar nooit gedacht dat Administrators dat ook dan niet meer mogen.

Maarhe, hoe ga ik een gebruiker aanmaken zonder dat ik bij de control-panel kan komen, of bij een van de administrator-tools. :?

• Lord-M
Hmmm... das waar ook, helemaal niet aan gedacht :)

Ow, ff nog een vraagje... je kunt niet meer in het configscherm en de policy editor komen... maar als je rechterklikt op 'deze computer' kun je dan nog wel de optie 'beheren' in, of is die ook afgesloten?

• Felicia
Op zaterdag 13 april 2002 23:20 schreef S30 het volgende:
Nou, ik heb als policy toen gezet dat gebruikers geen toegang hebben tot de control-panel. Maar nooit gedacht dat Administrators dat ook dan niet meer mogen.

Maarhe, hoe ga ik een gebruiker aanmaken zonder dat ik bij de control-panel kan komen, of bij een van de administrator-tools. :?
Niet, je kan gewoon via start -> uitvoeren -> gpedit de policy aanpassen en hopen dat je daar wel in kan komen en anders kan je bij de eigenschappen van je startmenu de administrative tools beschikbaar maken direct vanuit het startmenu en dan hoef je dus niet naar control panel.

Verwijderd

Topicstarter
hehehe, ;(.
nop.

Dit is echt bagger :(

• Lord-M
MS Knowledge base al geprobeerd?

• Felicia
Op zaterdag 13 april 2002 23:25 schreef S30 het volgende:
hehehe, ;(.
nop.

Dit is echt bagger :S
Dan moet je gewoon met een dos floppy (mits je F32 hebt) je computer booten en dan de map windows verweideren. Ben je wel je instellingen kwijt e.d. maar je hebt nog wel alle programma's en opgeslagen bestanden erop staan (mits je niets bijzonders hebt opgeslagen in je windows map)

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik ookal volop aan het zoeken, maar blijkbaar ben ik de eerste 'sukkel' die dit ooit voor elkaar heeft gekregen :'(

Verwijderd

leg contact via andere pc en browse naar windows\system32\grouppolicy . Zet Read op Deny voor de Administrator.

Verwijderd

Kun je met het commando gpedit.msc niks doen?

Volgens mij kun je dan je policies weer instellen.

/edit
Als je trouwens slim bent, maak je af en toe een ghost-image van je c-schijf. Kun je alles heel snel weer terug zetten ;)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
misschien kan je op een of andere slimme manier gebruik maken van die debug-feature/bug in windows (zit in win2k wel, neem aan in XP ook wel)
Op zaterdag 13 april 2002 23:20 schreef S30 het volgende:

met net "net"-commando op de command-prompt kan je users aanmaken

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Ja, das slim.

Ga ik doen (de volgende keer dus).

Maarhe, kom niet in het volgende:
- Control panel
- Group Policy Editor
- Wat voor Admin tool dan ook
- eigenschappen deze computer
- regedit
- command

Dus dit is mijn conclussie -> rampzalig!

• flat
  • Niet online
je kan toch met via de command-prompt een nieuwe user met admin-rechten aanmaken?

--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, verkeerd uitgelegd -> command bedoel ik mee de command prompt.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 23:38 schreef S30 het volgende:
Sorry, verkeerd uitgelegd -> command bedoel ik mee de command prompt.
Nee, je moet dat doen via uitvoeren en niet in een "dos"-box

• flat
  • Niet online
hmmm irritante situatie...
en met start>run?

--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Heb als laatste poging de map windows\system32\grouppolicy ff leeg gemaakt.
ff rebooten (en veel duimen)

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Heb dit eens voor m'n overbuurman opgelost door zijn HD in mijn PC te hangen en te booten via mijn OS. Op die manier kon ik zijn rechten weer aanpassen zodat ie er zelf weer in kon.
Werkte prima. Was wel NT4 overigens maar volgens mij moet het met XP net zo makkelijk gaan. Heb je geen andere pc tot je beschikking maar wel een andere HD. Kun je op die ene snel een nieuw OS installen en via dat OS je oude weer 'unlocken'.
Succes ermee. (8>

Mmm zo te lezen ben ik net te laat met de oplossing :'(

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 23:40 schreef S30 het volgende:
Heb als laatste poging de map windows\system32\grouppolicy ff leeg gemaakt.
ff rebooten (en veel duimen)
Als we je zo meteen niet meer zien reageren is het dus niet goed gegaan >:)

Verwijderd

Als je Local Policy niet 100% waterdicht is, kan je nog klooien met NTFS rechten. Een Deny op de Grouppolicy map zorgt ervoor dat de Local Policy niet uitgevoerd kan worden.(opnieuw inloggen)

• flat
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 23:44 schreef S30 het volgende:
:'(
maar kan je wel met start>run iets uitvoeren?

--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Kan vanalles uitvoeren, behalve net die programma's die wel nuttig zijn om ff die policy's te veranderen.

Verwijderd

Heb je al in veilige modus opgestart en het dan proberen te veranderen?

En als dat niet werkt opstarten met F8 en dan kiezen voor de laatste goede configuratie.

• flat
  • Niet online
hmmm da's balen dan...
maar ik zou iig die tip van jankees ff testen, zou moeten werken! (hoop 't voor je)

--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
yippie, ben weer in group policy editor!

nu ff alles goed zetten :) en vervolgens met me fikken er van af blijven :).

thnx heren voor jullie inspanningen, als jullie nu naast me op de bank zaten kregen jullie alle 3 bier :).

Verwijderd

Mooi zo :)

Maar dat biertje sla ik over, geef mij maar een colaatje ;)

Verwijderd

Topicstarter
hmm, het werkt nog niet perfect, kan overal weer komen, alleen zijn alle opties uit de policy lijsten verdwenen :?

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 00:01 schreef S30 het volgende:
hmm, het werkt nog niet perfect, kan overal weer komen, alleen zijn alle opties uit de policy lijsten verdwenen :?
Even vanuit windows de XP setup eroverheen draaien.
Alles blijft dan bewaart, maar dat wat je mist wordt weer netjes aangevuld 8-)

Verwijderd

Nog even als kleine aanvulling voor de Searchers onder ons.

Onze Sysadmin had zichzelf (Administrator) ook buitengesloten uit gpedit.msc

DE oplossing bleek te zijn om de directory \Windows\System32\grouppolicy (Dit is een systeemmap en moet je dus expliciet weergeven via Mapopties) te verplaatsen
naar een willekeurige andere plaats. (deleten of hernoemen gaat niet, moven wel)

Vervolgens een rebootje en Windows (2k/XP) maakt de map weer keurig en standaard aan. Door GPEdit.msc weer op te starten en de grouppolicy weer als snap-in toe te voegen, kun je weer met een schone Grouppolicy beginnen. :)

succes!

Verwijderd

Troost jezelf, je bent niet de enige!

Je had ook het volgende kunnen doen:

Computer herstarten, op F8 drukken tijdens opstarten, veilige dosmodus selecteren, inloggen als admin, gpedit.msc intikken en voila aanpassen maar.

Gezondheid!!
Pagina: 1