Asus A7V333 met 1900+ op slechts 125 Mhz

Pagina: 1
Acties:

• SemTecS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54
Ik heb net een Asus A7v333 moederbordje gekocht en in mijn (bestaande) PC gebouwd. In eerste instantie natuurlijk opgewonden en blij..... maar....
Ik heb eerst Windows XP opnieuw moeten installeren, omdat deze genadeloos was gecrasht (door het bordje?), maar dat terzijde...

Daarna begon de PC 'spontaan' uit te vallen...

Nieuwe BIOS geïnstalleerd (1005, net op tijd gewaarschuwd voor verkeerd flashen trouwens :)), zelfs een beta geprobeerd (1006-02), maar dat hielp ook niet. Nog mazzel gehad trouwens dat ie niet tijdens het flashen uitsloeg :)

Het lijkt de COP functie te zijn, die iets te vroeg zijn werk doet, en de hele PC afsluit, terwijl de temperatuur nog niet eens 60 graden is (hij zou pas moeten afsluiten bij 75 graden! Dan zou het natuurlijk een te gek systeem zijn). Ik heb nu de bussnelheid op 125 MHz gezet, hoger gaat niet, bij processor-intensieve toepassingen (Sandra CPU Multimedia Test) slaat de PC dan weer automatisch uit.

Ik snap er niets van, kan iemand mij hiermee helpen?

Mijn CPU-fan draait op 2750 toeren (constant, grote fan met trechter i.d.d. ;)), dus dat is volgens mij ook geen reden, omdat anders Windows XP niet eens zou moeten opstarten, toch?

Verder heb ik een Seagate 80GB barracuda, 2x256 Corsair HEAT 2700, een Audigy, ATI Radeon 8500DV, en een intel netwerkkaartje in mijn PC. Ik heb de kaarten er ook al eens allemaal uitgehad, en alleen een 'normale' 8500 erin, en toen had ik dezelfde ervaring. Ik snap er niets meer van, maar wil eigenlijk dat Corsair geheugen en de AMD eens flink op z'n staart gaan trappen zonder dat Asus COP me tegenhoudt ;)

Iemand met ervaring? Of misschien zelfs oplossingen?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Wel een laag toerental voor de cpu fan hoor, of is het een grote fan met trechter ?

60 graden zou hij niet op vast moeten lopen. PS. wat je moet doen om de ram op 333 MHz (166) te krijgen moet je de fsb op 166 zetten en de MP zo instellen dat de MP*166 de cpu speed is.

• SemTecS
Die fan is inderdaad met trechter ;) Dat bordje heeft overigens zelf al de mogelijkheid om de FSB met 5/4 te vermenigvuldingen om de snelheid van het geheugen in te stellen (5/4 * 133 (of in mijn geval 125 :'()). Loopt dan dus asynchroon.

Verwijderd

Heb hetzelfde bord, geheugen en processor, maar dan wel gelockt.
Eindeloos zitten knoeien met de memoryinstellingen.
Met de volgende instellingen draait het hier stabiel:
CPU Speed:manual
CPU freq multiple: 12x
CPU/PCI freq.: 133/33
CPU/Mem freq ratio: auto
System performance: optimal
CPU VC core setting: manual
CPU VC core: 1,85 v (temp 48 C, met Swiftech MCX 462)

SD ram: SPD
SD ram cas latency: 2,5T
SD ram ras to cas delay: 3T
SD ram ras precharge time: 3T
SD ram active precharge delay: 6T
SD ram 1T command control: auto
SD ram bank interleave: 4 bank

Bij alle andere agressievere timings loopt o.a. 3dmark2001se vast.
Kan de fsb (met gelockte cpu) opvoeren naar 144 mhz

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Kan ik hieruit concluderen dat als je een gelockte processor hebt dat je dus niet 333MHz(166*2) kunt gebruiken ???

Verwijderd

Mij lukt het niet, ben benieuwd naar andere resultaten met dit bord.

Verwijderd

zo te zien is de temp van je cpu gewoon te hoog... Ik had eerst mijn fan verkeerd als om op het koelblok gezet (noob fout :)) toen werd ie dus ook te warm... Kon hem ook niet sneller draaien.... heb je wel koelpasta gebruikt?? :?

• SemTecS
Bedankt Frisian, voor je opsomming! Bij mij werkt ook dat niet; moet gewoon terug naar 125 :'(

Uhm... Koelpasta? Wa's dat ;)

Tuurlijk, Arctic Silver nog wat geloof ik ;) (no flame) Zat bij mijn oude Zalman Cooler.

En mijn temperatuur wordt als ik op 125Mhz draai ongeveer 50 graden. Lijkt me een vrij gezonde temperatuur, voor een silent-system, toch? Ik heb nog eens zitten checken, en hij slaat vast als de temperatuur ongeveer 53 graden wordt, en dat is gewoon te 'koud' om 'em uit te laten slaan (COP werkt toch pas bij 75 graden?).

Maar goed, 't is een redelijk nieuw bord, ik wacht gewoon een goeie BIOS update af, wellicht dat het dan gaat werken..

Ennuhm, die 333 Mhz haal ik dus net niet nee, als ik hem maar op 125 MHz houdt loopt het geheugen op 313 MHz (5/4 * 125*2). Balen natuurlijk, daar koop je geen duur geheugen voor, maar goed zoals ik al zei, wie weet met een future bios update :)

Verwijderd

Mijn idee over dit bord is inderdaad dat het bios met name op het punt van de geheugensettings een flinke verbetering nodig heeft.

Verwijderd

Ik heb ook de a7v333 en die heb ik op een fsb gekregen van 143 f*cking stabiel dan wel. Ik heb hem ook hoger gekregen maar dan wil ie er nog wel eens mee staken.

Ik heb de vcore dan wel op 1,85 staan als ik hem op 1.75 laat staan kom ik op 140 uit. Ik heb dan wel de cpu/mem freq ratio op 4/5 staan.

Ook heb de de processor op 75 graden gehad (per ongeluk) en toen is ie nog niet uitgeschakeld.

Verwijderd

Heb enigszins dezelfde ervaringen met een ander kt333 bordje, sl75-drv5 van Soltek.Moet eerlijk zeggen dat ik het van een Soltek bordje eerder verwacht dan van een (over het algemeen) toch iets gebruiksvriendelijker bordje van Asus.
In eerste instantie was ik niet in staat om mijn geheugen hoger te krijgen dan 133*2, ook niet na het aanpassen van de dimm spanning.Maar oke, na een poosje kreeg lukte het eindelijk om het geheugen op 166*2 te laten lopen(wel cas 2.5, heb voorlopig alleen nog de beschikking over no name pc2100 ddr).Dus toen liep ie 133 FSB en 166 DIMMCLK.Asynchroon dus.Ik denken..oooh, en nu even de FSB omhoog en heb een prima overclock en 333 geheugen.Kreeg dus de FSB amper op 140.Ik dus pissed.Ben even gaan zoeken en kwam hier en op andere websites hetzelfde probleem vaak tegen.De meest plausibele verklaring die ik tot nu toe heb gevonden, is dit : Asynchroon is niet een goed woord.Het is gewoon (FSB+33)*2.Of te wel, als je je geheugen op 166 hebt staan en vervolgens je FSB op bv. 145 zet,doet je geheugen een poging om op (166+12)*2 Mhz te lopen.Wat met sommige soorten geheugen inderdaad niet echt lekker gaat.
Is het dan niet mogelijk om bv. 166 FSB en DIMM synchroon te laten lopen ?Ja wel,dat is namelijk omdat over het algemeen bij een FSB boven de 165 a 166, de PCI-FSB divider aangepast wordt op KT333 bordjes.Kan het natuurlijk heeeelemaal mis hebben, maar het feit dat WPCREDIT duidelijk aangeeft dat de opties bij DIMM/FSB ratio weergeeft als zijnde FSB -33 , FSB of FSB +33.
Damn, dit is een lange post...trouwens , Soltek bordje is dood, kat vond bordje heeeel lief,dacht ga ik maar even lekker in pissen nu baasje even naar de badkamer is.Helaas geen pics,op verzoek wel pics van kitten opgesloten in miditower als straf.

Trouwens, laatste stabiele specs voor dood bordje :

Soltek Sl75drv5 , athlon 1800+ , 12,0 * 152(synchroon) , Vcore 1,98, Vdimm 2,7 , 256 MB no name DDR ram , maxtor ata133 40 gig ding, 3com nic, coolermaster cooler(die met heatpipe best grappig ding), AS III,. Maak nog wel eens een sig met specs...ooit

Verwijderd

Bij de A7v333 vind ik het op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat ik mijn Corsair geheugen (en dat lukte prima op de Epox 8kha+ en MSI K7T266 ARU) niet op cas 2 en 1T command kan laten draaien.
Windows 98 en XP draaien dan wel, maar de zaak loopt dan in 3dmark2001se en soms in pcmark vast.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Foto's van jouw kat? Lijk mij leuk! (een keer iets anders...;-).

Ik heb zelf twee persen, maar ze raken mijn computer niet aan. En ze drinken uit de vissekom!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 07:07 schreef Brakius het volgende:
Foto's van jouw kat? Lijk mij leuk! (een keer iets anders...;-).

Ik heb zelf twee persen, maar ze raken mijn computer niet aan. En ze drinken uit de vissekom!
|:( |:( |:( Ga naar de huiskamer! (oh nee, daar heb je niet genoeg posts voor :P :9 )

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Zag vanmorgen nieuw betabios staan, versie 1006.003.
Geinstalleerd en inderdaad er is sprake van enige verbetering.
Kan de System Performance draaien op Turbo, de geheugensettings 2-2-2-5 gebruiken, alleeen de 1T command moet nog op auto.
Geen problemen met XP, Win 98, 3DMark2001, PCMark2002.
Wie weet komt er binnenkort nog een bios waarbij alles soepeltjes wil lopen.

• SemTecS
Bedankt voor de tip Frisian! Ga het gelijk proberen... Report to you later ;)

Verwijderd

Toch loopt met dit nieuwe bios (1006.003) nog niet alles
lekker. Met "turbosettings" en cas 2 timings valt hij bij 3d mark 2001 soms weer terug naar windows. Daarbij heb ik de grafische kaart al teruggeklokt naar 300/650.
Misschien iets te vroeg gejuicht.

Verwijderd

http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v333/specification.htm

onderaan de specificaties van je moederbord staat:

Note: * Use only the tested and qualified PC2700-DDR333 DIMMs listed below.
Other DDR DIMM manufactured by other vendors may not be suitable for this motherboard.

Vendor Type Size Model
Nanya PC2700 256MB NT5DS16M8AT-6

Er zijn al redelijk wat klachten met Asus moederborden die geheugen van bepaalde merken niet ondersteunen :(

Verwijderd

Dat is dan een bar smalle ondersteuning; slechts 1 type geheugen werkt dus probleemloos.

• SemTecS
Dat zou wel heel slecht zijn! En die waarschuwing op de website staat er nog niet zo lang, das weer lekker... Nanya geheugen? Dat zie je bijna nergens?!? In de Pricewatch vind ik het i.i.g. niet terug... :?

Ik voel me nu wel een klein beetje genaaid, en het voelt niet prettig :( :( :(

Wel bedankt voor de tip btw, weet nu wel waar het aan ligt! Iemand enig idee of geheugen-ondersteuning uitgebreid kan worden door nieuwe BIOS?!? Dus dat het lijstje met nu alleen Nanya geheugen in de toekomst wat langer kan worden?

Ik BAAL hiervan |:(

• olivierk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 12:06
Ik heb ook die 1006.003 bios geflashed en sindsdien geen problemen op 133/100. Verwacht meer verbetering in latere releases...

• Brakius
En hier een link van de specificaties van de AsusA7V zonder die opmerking m.b.t. type geheugen:
http://usa.asus.com/mb/socketa/a7v333/specification.htm

Ik krijg aankomend zaterdag 20 maart mijn nieuwe computer met een AsusA7V333 moederbord. Op de factuur staan dat er DDR PC2700 CAS2 in de computer zit. Dit geheugen bestaat niet, of wel?

• SemTecS
Klopt, er staan meerdere pages met die specs, maar ik ga ervan uit dat als er op eentje zo'n opmerking staat, die niet uit de lucht komt vallen, ook gezien de problemen die hier gepost worden.
PC2700 CAS2 geheugen bestaat (volgens mij) wel hoor (Corsair is bv. ook snel geheugen (CAS2)), maar CAS2 is niet het enige dat wat over de snelheid zegt.
Maar ik ben benieuwd naar je resultaten, en als het werkt; wat voor merk het geheugen precies is... Ik hoor het graag van je!

Verwijderd

Mijn beste settings tot nu:
SD Ram config:User Define
SD Ram cas latency:2T
SD Ram ras to cas delay: 3T
SD Ram precharge time: 3T
SD Ram active prech. delay: 5T
SD Ram 1T command control: auto
SD ram bank interleave: auto
Fsb 144 mhz,(gelockte CPU) geen vastlopers in 3dmark en pcmark of andersoortige problemen, grafische kaart teruggezet naar 306/662
3d mark 2001 10600, sisoft mem bandwith 2161/2026,
cpu aritmetic 4740/2392, cpu multimedia 9484/10969,
file system benchmark 40489,pc mark 5132/3365/1522

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:22
En ik dacht nog wel dat ik ergens fout zat, ik heb dus alle timmingmet de 1.005 bios op het laagste en nog steeds oopt ie maar op PC2100 (266) terwijl ik toch PC2700 (333) heb, ook al zet ik die instelling van verhouding tot CPU op 4:5 nog steeds billig

• SemTecS
Hoi Frisian,

Ik heb vandaag gemaild met Perfect System, over een eventuele omruil v/h bordje. Ze zeiden toen dat het wellicht kon liggen aan de 2x256MB; ze opperden toen dus om 1x512MB te gebruiken (hij was zelf laaiend enthousiast over dat bordje :)). Dus mijn vraag aan jou; wat voor geheugen gebruik jij in je PC? 1 of 2 reepies?

Mijn BIOS settings zijn niet zo dramatisch gestegen trouwens met die beta3 van Asus. Nog steeds fsb van 125 (bij 126 crasht ie geheid, ook bij milde memory-settings), ik kan wel wat aggressievere mem-timings aan, maar is ook niet om over naar huis te schrijven :(

Verwijderd

Dit klinkt ook redelijk als een voeding probleem. Zeker dat ie afslaat bij intensieve progs. Wat voor voeding zit erin?

Verwijderd

Ik gebruik 2 stuks 256 mb XMS 3000.
Maar Asus moet beter zijn bioshuiswerk doen, waar het gaat om memoryperformance en stabiliteit.

• Brakius
Ik las net in een review van de Asus A7V333 dat Asus de KT333CD chips heeft gebruikt i.p.v. KT333CE:
http://www.tweaktown.com/document.php?dType=review&dId=228&dPage=3

Over de chipset:
Note that the revisions of the chipset on this sample are CD revisions. Just to clarify what the deal with CD and CE is, we rang VIA Australia to find out the main difference in CD and CE. CD was released for "Engineering Purposes" for companies like ASUS and ABIT and all those others to make early samples for reviewers to test and run. CE was supposed to be the official retail one that allows better overclocking; however, CD seems to be on a lot of boards at the moment. Must be trying to get rid of the older stock.

M.b.t. overclocking:
Overclocking on this board was a dream. We unlocked our AMD Athlon XP 1600+ CPU and lowered the clock multiplier down so we could see just what the highest FSB obtainable was. We got 164MHz before our system started to play up. This is quite an achievement, but CE revisions are getting 180+MHz, so we can see how CD limits us in some aspects.

• SemTecS
Op woensdag 17 april 2002 20:25 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Dit klinkt ook redelijk als een voeding probleem. Zeker dat ie afslaat bij intensieve progs. Wat voor voeding zit erin?
Ik heb de kast even gechecked... Er zit een Seventeam 300W voeding in (300W wist ik, merk alleen niet zeker :)). Zou volgens mij voldoende moeten zijn?!?

Verwijderd

Soo ik schrok!

Ik heb net een nieuwe pc..

Asus A7V333
AMD Athlon XP 2000+
2 x 256Mb Kingston PC2100 CL2
Leadtek GeForce4 Ti4400

Het het mobo was eerst een A7V266-EX, maar omdat het 2de geheugenslot kapot was kreeg ik een vervanger. (A7V266-EX was niet meer leverbaar) Dus ik helamaal happy naar huis, alles ging er perfect op enzo.. draai ik een 3DMark2001SE kom ik ineens op 6300 ofzo! Terwijl ik met die A7V266-EX over de 10000 had. Ik heb me rot gezocht met bios instellingen, 4in1 drivers en heb elk denkbare instelling geprobeerd maar het lukte me niet om zelfs maar over de 7000 te gaan.

Uiteindelijk is het volgens mij goed gekomen toen ik apparte gebruikers aanmaakte in Windows XP (en ik dus uit de administrator login ging). Dus volgens mij is je performance brak als je steeds als administrator inlogt :?

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 02:48 schreef AoD_Lunatic het volgende:
Soo ik schrok!

Ik heb net een nieuwe pc..

Asus A7V333
AMD Athlon XP 2000+
2 x 256Mb Kingston PC2100 CL2
Leadtek GeForce4 Ti4400

Het het mobo was eerst een A7V266-EX, maar omdat het 2de geheugenslot kapot was kreeg ik een vervanger. (A7V266-EX was niet meer leverbaar) Dus ik helamaal happy naar huis, alles ging er perfect op enzo.. draai ik een 3DMark2001SE kom ik ineens op 6300 ofzo! Terwijl ik met die A7V266-EX over de 10000 had. Ik heb me rot gezocht met bios instellingen, 4in1 drivers en heb elk denkbare instelling geprobeerd maar het lukte me niet om zelfs maar over de 7000 te gaan.

Uiteindelijk is het volgens mij goed gekomen toen ik apparte gebruikers aanmaakte in Windows XP (en ik dus uit de administrator login ging). Dus volgens mij is je performance brak als je steeds als administrator inlogt :?
Ik heb hetzelde systeem als jij behalve ander geheugen (1x512 kingston cl2) en haal hier 9600 3d marks met deton. 28.90 en de laatste Via 4 in 1. Ik heb eigenlijk nog niks te klagen gehad met deze opzet.

Wat ik wel gek vind is dat de temp soms 70 graden wordt volgens asus probe. Is dat niet een beetje erg warm??? Hij blijft trouwens wel gewoon stabiel draaien (dat wil zeggen MOHAA crasht niet na een kleine 3 uur spelen) als ie 70 graden is.

Wat betekent T1 command eigenlijk??? Dat zegt me niet zo veel eigenlijk!!!??!!

• Axeman412
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik draai met het volgende

Asus A7V333
AMD Athlon XP 1900+
1x265 MB 333 geheugen van Dane
Leadtec Ti 4400

verder geen problemen, 3DMark2001 SE haalt 9979 als score.

Wel wordt mijn processor ook tegen de 70 graden, mobo temp is dan rond de 35 garden bij intensief gamen. Het probleem zit hem in de slechte afvoer van warmte in m'n kast. de leadtec levert veel warmte.

Ik heb nu twee Case fans ingebouwd waardoor m'n mobo temp niet hoger wordt dan 25 graden. De CPU komt nu niet meer boven de 60 graden uit stressed.

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

• Brakius
Zelf heb ik een AsusA7V333 en een Athlon XP 1900+ met een Asus Geforce 8460 (4600 TI). Mijn score is met 3dMark2002 10.424 (1024x768x32).

10.424 / 9.979 * 100 = nog geen 5% verschil! voor een pak weg 150 euro.

Verwijderd

ik heb een aopen midi kast. kan ik daar nog een casefan instoppen??? of moet ik dan gaan boren etc , want daar heb ik geen zin in nl.

• SemTecS
Joepie!!!!

Mijn bordje draait eindelijk op een normale snelheid!!!! Ik haal 140 MHz fsb, met 2-3-3-6-auto-auto settings. Heb het nog niet geprobeerd met intensievere cooling (heb nu een SuperSilent2500, op 2200 toeren (PC staat in woonkamer als Multimedia-beest, lekker stil te snorren)). Haal een score van 8300 met 3D Mark 2001 SE!!!! Lekker genoeg for me :)

Ik denk dat het geheim iets teveel koelpasta is geweest; heb de koeler verwijderd, processor ook, overtollige koelpasta weggeveegd, nieuw drupje erop gesmeerd, en lopen! Ben zo blij ;) ;)

Op de één of andere manier stoorde die pasta Asus COP denk ik... Er zat nml. verder niets over contactpuntjes op de CPU?!? Weet één van jullie trouwens of koelpasta geleid (er zit wel 25% zilver in, maar weet het niet zeker ;))?

In ieder geval bedankt iedereen die gereageerd heeft; vooral Frisian. Ik kom die naam vaker tegen in Topics, en je hebt meestal erg behulpzame antwoorden;

Ik geef je op voor
*D *D Top-Tweaker-Nominee!!!!! *D *D

Verwijderd

Koelpasta met zilver geleidt wel degelijk.

• Brakius
Ik was deze topic kwijt. Ik had in een andere topic gemeld dat de asus een oude voorraad van de chipset gebruikte namelijk KT333CD, echter ik kon het niet meer onderbouwen met een link (ik werd voor gek verklaard, alhoewel, ik ben ook gek!).

Ik lees her en der mensen die durven om de heatsink eraf te halen en hun versie van de chipset te lezen. De ene heeft een CD versie de ander CE.

Frisian, heb jij al gekeken? Ik zou niet durven... om die heatsink eraf te halen!

Verwijderd

Ik durf hem er wel af te halen, maar heb er niet veel zin in.
Mijn bord draait namelijk prima en bovendien sta ik het op het punt om hem te verkopen.
Ofwel tijd voor iets nieuws.
Pagina: 1