Toon posts:

nieuwe fan voeding aansluiten op mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik mijn nieuwe Aopen H600 volstop met nieuwe spullen :9~ eerst ff stiller zien te krijgen. Dus ook de standaard fan uit de voeding gehaald, maaarrrr....
Sta nu voor de keuze:

of mijn Papst 8412N/2GML simpelweg aansluiten op de FAN3-header op het mobo (ABIT KR7A-133R) die daar volgens de manual voor bedoeld is (attach the connector from the power fan to FAN3 header)

of mijn Papst aansluiten op de print van de voeding. In dat geval heb ik een klein probleem, want de huidige voedingsfan heeft maar twee draadjes (zwart en rood) en de Papst-fan heeft er drie (rood, wit en blauw) :? . Stel de tweede oplossing is het beste welk van de drie PAPST-draadjes moet ik dan aan welk draadje (rood/zwart) van de voedingsprint vastmaken/solderen?

Benieuwd welke oplossing jullie hebben gekozen (of zouden kiezen)!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
die papst fan heeft ook nog een rpm draadje, en als ik met niet vergis is dat de witte.
Je kunt dus gewoon in je voeding rood op de plaats waar de rood van de oude fan zat zetten, en blauw op plaats waar de zwarte draad van de oude fan zat.

Verwijderd

Als je nog een oude adapter hebt die 6 of 12 volt geeft, kan je even testen of hij het doet op welke draadjes (doe ik ook en werkt prima)

P.S. zorg wel dat de draadjes elkaar niet raken en dat je niet te hoge voltage gebruikt (zo heb ik een 40mm naar de fan hemel geholpen |:( )

Verwijderd

Topicstarter
Dus SH007, als ik het goed begrijp zou jij de nieuwe fan aansluiten op de print in de voeding. Heeft ook wel een beetje mijn voorkeur. Want stel dat het mobo het even niet doet waardoor de voedingsfan niet meer draait. Wordt de voeding wel heeeeeel erg warm, denk ik.
Aan de andere kant, dat (witte?) rpm-draadje heeft ook wel iets. Lekker aansluiten op een mobo-fanheader en dan maar kijken naar de toerenteller van MBM.

• dirkie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

dirkie

THE WORLD !!!!

Mmm.. ik zou hem op je mobo aansluiten... kan je tenminste rpm zien in mbm idd...

En je voeding zal niet meteen doorbranden hoor, als die fan niet meer draait omdat het mobo het "even niet meer doet" (:?)

Eat my shorts !

Verwijderd

Yep gewoon op de voeding aansluiten.

Draadjes verlengen (neem aan dat de draadjes iets te kort zijn niet?), en alles is uit te lezen. Over het doorbranden van je voeding zou ik me geen zorgen maken omdat de voeding pas vermogen levert als je mobo het signaal geeft dat hij tot leven moet komen. Dus functioneert je mobo niet, wordt er ook geen vermogen getrokken door je voeding heen.
Het enigste wat je tegen kan komen is dat je stekkertje een keer los is (bv. na wat geros met de kabels tijdens een interne verbouwing), en dat heeft dan wel nadelen. Maar zo zit ook je proc-fan-stekkertje en die heb je ook nooit loas hangen na wat knutselen. Misschien is het wel handig om je temp van je voeding te monitoren als je toch een extra temp-sensor hebt. En wanneer je de temp en/of de rpm laat monitoren en een signaal laat geven wanneer deze buiten zijn ingestelde waardes komt kan het haast niet meer foutgaan he.

Goodluck.

Verwijderd

Topicstarter
Besloten de nieuwe PAPST-fan voor de voeding aan te sluiten op het moederbord. Voor het vervangen van de standaard fan nog wel even gecheckt of de kabel van de nieuwe fan (met de drie draadjes) lang genoeg was. Conclusie: moet lukken.
Had gedacht om ff de roosters bij de voeding en de case-fan eruit te slopen en te vervangen door fingerguards. Nou dat lukte mooi niet Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/sniff.gif, allemachtig die H600 is van stevig materiaal gemaakt :) . Nu maar hopen dat de turbulentie rond die roosters niet voor teveel geluid zorgt :( .
Pagina: 1