Toon posts:

Gentoo linux en gateway

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Gentoo linux geinstalleerd, Alleen nu kan ik nergens vinden waar ik m'n gateway moet instellen. er is geen map rc.d zoals dat bij de "meeste" andere distro's wel is. Nu moet ik elke keer met route de gateway opgeven. :(

Verwijderd

/etc/defaultrouter of /etc/defaultgateway :?

Verwijderd

Topicstarter
Dat bestandje heb ik niet. :? Kan ik dat gewoon aanmaken en dan:

gateway 192.168.0.100

erin zetten??

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
route add default gw ip ?

Verwijderd

Zet er alleen het ip adres in van je gateway, het zou moeten werken maar ik weet het niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het even.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 19:02 schreef rkarstenberg het volgende:
Ik heb Gentoo linux geinstalleerd, Alleen nu kan ik nergens vinden waar ik m'n gateway moet instellen. er is geen map rc.d zoals dat bij de "meeste" andere distro's wel is. Nu moet ik elke keer met route de gateway opgeven. :(
Even de documentatie lezen op de site van gentoo.
1. je eth0 goed instellen (natuurlijk) :)
2. route add -net default gw $GATEWAY netmask 0.0.0.0 metric 1
3. rc-update add net.eth0 default

en klaar is $user

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 19:12 schreef DAzN het volgende:

[..]

Even de documentatie lezen op de site van gentoo.
1. je eth0 goed instellen (natuurlijk) :)
2. route add -net default gw $GATEWAY netmask 0.0.0.0 metric 1
3. rc-update add net.eth0 default

en klaar is $user
Dit werkt dus niet.En dat /etc/defaultrouter ook niet.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ik weet niet of het ook bij gentoo moet maar goed

heb je wel ifdown ifup gedraaid ??

Verwijderd

Topicstarter
ja, eth0 word keurig automatisch ingesteld bij het booten en ook up gegooid maar de gateway niet. en normaal kan je dat volgensmij ergens instellen in je /etc/rc.d/ maar dat heeft deze Gentoo dus niet.

Verwijderd

/etc/conf.d/net
code:
1
2
3
# For setting the default gateway
#
#gateway="eth0/192.168.0.1"

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 19:48 schreef Felix het volgende:
/etc/conf.d/net
code:
1
2
3
# For setting the default gateway
#
#gateway="eth0/192.168.0.1"
Werkt!! :D

TNX!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
NFI, maar volgens mij staat dit allemaal in de docs op de gentoo site. Deze zelfs in de install-guide. Die had je toch wel uitgeprint? :P

welkom bij de sterk groeiende groep gentoo gebruikers overigens! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de docs niet uitgeprint, omdat m'n printer momenteel kaduuk is. :'( Maar had Gentoo geinstalleerd via het .txt bestand wat in de root staat. Verder was het nog niet in me opgekomen op de Gentoo site te kijken.:D Ik had gewoon gezocht met Google :)

En Gentoo bevalt me momenteel beter als Slackware wat ik eerst draaide. En nog wel dualboot heb :) Geen Windows meer overigens 8-)

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Mij bevalt het ook heeel erg goed!! Alleen het compileren van alles is zo langdradig: bijv. KDE3 duurde 8,5 uur.......:Z

Voor de rest een prima systeempje, vooral het "emerge" gedoe is erg relaxed. O+

Verwijderd

Topicstarter
8,5 uur voor kde 3? Wat voor systeem heb je dan wel niet?
Duurde maar een uurtje bij mij. op een XP 1800+ :D

• balk
nou, ik heb een XP1700+ en dan doe je over kdelibs en kdebase volgens mij al meer dan een uur. Als je dan ook nog QT, alle andere kde pakketten en koffice wil compileren doe je er echt best een aantal uur over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon de standaard KDE gecompiled dus: "emerge kde-base/kde" emerge heeft toen zelf de qt, de libs, en games ed erbijgecompileerd. koffice zit er dan niet bij. Maar ik gebruik ook openoffice. Draai nu IceWM.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05
8,5 uur voor KDE lijkt me wel erg veel op een XP 1700+
Ik heb net op mn Dondervogeltje 1000 MHz KDE3 geïnstalleerd in ongeveer 5 uur, dat is dan met
code:
1
emerge kde-base/kde

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 20:43 schreef rkarstenberg het volgende:
Ik heb gewoon de standaard KDE gecompiled dus: "emerge kde-base/kde" emerge heeft toen zelf de qt, de libs, en games ed erbijgecompileerd. koffice zit er dan niet bij. Maar ik gebruik ook openoffice. Draai nu IceWM.
Ik heb een XP1700+ met 512 MB DDR geheugen, maar zelfs die doet er toch echt wel langer dan 1 uur over hoor :o

• knopper

knopper

Sander Knopper

OK, voor de duidelijkheid.

Als ik dus ook het commando geef:"emerge kde-base/kde"

Dan duurt dit dus 8,5 uur op mijn p3 620mhz, dus in vergelijking met jullie systemen, tja, is wel logisch... :(

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op dinsdag 16 april 2002 17:22 schreef knopper het volgende:
Dan duurt dit dus 8,5 uur op mijn p3 620mhz, dus in vergelijking met jullie systemen, tja, is wel logisch... :(
Ach, dan laat je je PC toch lekker compilen vlak voordat je naar bed gaat? Staat zelfs in de manual van Gentoo >:) :P
Having installed Gentoo Linux and updated Portage, my first task is generally to install X and KDE. X takes forever to compile, and KDE takes even longer, so I highly recommend doing this right before going to bed.
:P >:)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• knopper

knopper

Sander Knopper

lol, ik heb hem aan het werk gezet toen ik net opstond uit bed :D

Om 7:30 uur aangezet, om 13:30 terug van school en nog steeds niet klaar, tja, ik ga het natuurlijk niet stopzetten... Maar ach, het draait nu :D

Ik kijk uit naar de update :D

Verwijderd

Topicstarter
Linux is niet voor niks multitasking :)
Je kunt ook kde laten compilen en lekker verder werken onder blackbox of iets dergelijks :)

Ben trouwens nu al de hele middag bezgi het base system te installen op m'n k6-2 300 mhz router pc :) en dat gaat ook nog wel even duren vrees ik voor die weer draait :(

• knopper

knopper

Sander Knopper

Ach ja, als je klaar bent dan heb je ook wat :D

Dat praatte ik mezelf ook telkens in |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ja, bijna klaar :)
ben nu de kernel aan het downloaden, zal ook tijd worden :)
en dan es ff zien of ik een mooie uptime kan halen met Gentoo :)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Laten we het hopen, maar ach, dat zal toch wel. :+

Verwijderd

Zeker weten ;) Gentoo is het meest stabiele OS dat ik op mijn server heb gehad :) Nooit een echte crash (echt helemaal down), maar als bv een programma crasht, wordt deze netjes afgevangen en je wordt netjes gewaarschuwd voor nieuwe updates ed...

Gentoo (& hun software manager "emerge") roeleert! :)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Op woensdag 17 april 2002 08:04 schreef CowMike het volgende:
Zeker weten ;) Gentoo is het meest stabiele OS dat ik op mijn server heb gehad :) Nooit een echte crash (echt helemaal down), maar als bv een programma crasht, wordt deze netjes afgevangen en je wordt netjes gewaarschuwd voor nieuwe updates ed...

Van dit soort mensen houd ik nou :9

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 09:26 schreef knopper het volgende:

[..]

Van dit soort mensen houd ik nou :9
:D :*

• knopper

knopper

Sander Knopper

Op woensdag 17 april 2002 09:41 schreef CowMike het volgende:

[..]

:D :*
Vat het niet te persoonlijk op *D

Verwijderd

software manager is portage. Emerge is daar maar een onderdeel van.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Op woensdag 17 april 2002 10:56 schreef Ferry het volgende:
software manager is portage. Emerge is daar maar een onderdeel van.
Even voor de volledigheid..... :9

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben er vanacht om half 3 maar ff mee gestopt, ik ga nu weer even verder, ik had wat wou gedaan met de kernel. Die kan hij namelijk niet vinden :( Ik ga nu even kijken WAT er fout zit :)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Op woensdag 17 april 2002 13:08 schreef rkarstenberg het volgende:
Nou, ik ben er vanacht om half 3 maar ff mee gestopt, ik ga nu weer even verder, ik had wat wou gedaan met de kernel. Die kan hij namelijk niet vinden :( Ik ga nu even kijken WAT er fout zit :)
Hoeveel actieve uren ben jij er nu mee bezig geweest? Met het basis-systeem dus.

Verwijderd

Ik ben bij de 3e install van Gentoo (2x mijn pc, dus deze keer de server) in 10 mins klaar met de voorbereiding van het base-system (alle commando's intypen)... Dan 1 uur compilen voor base-system, dan 45 minuten voor system, dan 10 mins voor kernel :)

Verwijderd

Topicstarter
een uur of 12 schat ik :) was na de middag begonnen en tegen een uur of 1 wastie klaar :) Heb nu alleen het MEGA probleem dat hij grub goed lijkt te installen, maar hij zegt dat de harddisk niet bootable is, ik krijg grub er niet eens voor :'(

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 10:04 schreef knopper het volgende:

[..]

Vat het niet te persoonlijk op *D
Jaja :P

• knopper

knopper

Sander Knopper

Op woensdag 17 april 2002 13:42 schreef rkarstenberg het volgende:
een uur of 12 schat ik :) was na de middag begonnen en tegen een uur of 1 wastie klaar :) Heb nu alleen het MEGA probleem dat hij grub goed lijkt te installen, maar hij zegt dat de harddisk niet bootable is, ik krijg grub er niet eens voor :'(
Ik had ook problemen met Grub, heb toen toch maar gewoon LILO genomen "emerge lilo".....

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik dus net geprobeerd, en toen constateerde ik dat de drivers voor m'n netwerkkaarten (ne2k-pci) niet in de kernel ingeladen werden, heb dus geen internet :( moet dus eerst grub instaleren voor ik m'n eigen kernel kan booten. :( of is er een andere optie om de kernel image (/boot/bzImage) bij het booten op te geven??

• knopper

knopper

Sander Knopper

Op woensdag 17 april 2002 14:02 schreef rkarstenberg het volgende:
dat had ik dus net geprobeerd, en toen constateerde ik dat de drivers voor m'n netwerkkaarten (ne2k-pci) niet in de kernel ingeladen werden, heb dus geen internet :( moet dus eerst grub instaleren voor ik m'n eigen kernel kan booten. :( of is er een andere optie om de kernel image (/boot/bzImage) bij het booten op te geven??
Tijdens de installatie kun je toch ook al modules inladen enzo? Wordt zelfs gedetecteerd volgens mij. Maar kun je niet gewoon "modprobe ne2k-pci" o.i.d. doen? En dan afhankelijk van hoe je verbinding werkt verdergaan. Ik (met Chello) doe dan gewoon "dhcpcd eth0" en dan zit het goed. Misschien moet jij met ifconfig wat doen dat weet ik ook niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een ander vraagje tussendoor, ik zag net dat er al weer 70% van mijn 1 gig bezet is :( Ik neem aan dat dit komt omdat de gedownloade packages bewaard worden. Iemand een idee, of (en hoe) ik deze veilig kan verwijderen?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 14:12 schreef knopper het volgende:

[..]

Tijdens de installatie kun je toch ook al modules inladen enzo? Wordt zelfs gedetecteerd volgens mij. Maar kun je niet gewoon "modprobe ne2k-pci" o.i.d. doen? En dan afhankelijk van hoe je verbinding werkt verdergaan. Ik (met Chello) doe dan gewoon "dhcpcd eth0" en dan zit het goed. Misschien moet jij met ifconfig wat doen dat weet ik ook niet ;)
Dit had ik dus al geprobeerd, maar het werkt niet :)
En het detecteren gaat hardstikke fout :)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Op woensdag 17 april 2002 14:16 schreef rkarstenberg het volgende:

[..]

Dit had ik dus al geprobeerd, maar het werkt niet :)
En het detecteren gaat hardstikke fout :)
Met andere pc op cd zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef niet op :)
Ik MOET en ZAL booten met Grub :)
Ik ben nu al zover dat ik Linux draai dus nu wil ik het ook kunnen configgen. Met of zonder hulp :)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Op woensdag 17 april 2002 14:45 schreef rkarstenberg het volgende:
Ik geef niet op :)
Ik MOET en ZAL booten met Grub :)
Ik ben nu al zover dat ik Linux draai dus nu wil ik het ook kunnen configgen. Met of zonder hulp :)
OK OK, ik houd mijn mond al :+

• balk
Op woensdag 17 april 2002 14:13 schreef rkarstenberg het volgende:
Nog even een ander vraagje tussendoor, ik zag net dat er al weer 70% van mijn 1 gig bezet is :( Ik neem aan dat dit komt omdat de gedownloade packages bewaard worden. Iemand een idee, of (en hoe) ik deze veilig kan verwijderen?
Je kan /var/tmp leegdonderen als je klaar bent met compileren. En als je een leuke internetverbinding hebt kan je ook /usr/portage/distfiles leeggooien of iig flink in snoeien.

• balk
Op woensdag 17 april 2002 08:04 schreef CowMike het volgende:

Toen ik net met Gentoo begonnen was was het wel redelijk instabiel. Vaak bleef het systeem hangen als je het teveel belaste (kernel unbzippen en tegelijkertijd flink compileren). Sindsdien ook maar de magic sysreq mee gecompileerd :)

Gelukkig is het nu allemaal sterk verbeterd :)

Verwijderd

Topicstarter
thanks, dat scheelt weer. :) kan ik toch weer mooi even 400 mb gebruiken voor andere dingen :)
Pagina: 1