Toon posts:

Half werkend Xp -> 98 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

2 pc's verbonden via crosslink kabel

pc1 draait windows Xp Pro en heeft 2 nic's. Ip adres van het interne netwerk is 192.168.0.1

pc2 draait windows 98 en heeft 1 nic. Ip adres van het interne netwerk is 192.168.0.2

submask is voor beiden 255.255.255.0

Ok, wat werkt wel en wat werkt niet:

Wel:

Pc1:
Internetten
Pc2 pingen

Pc2:
Internetten
eigen ip pingen
127.0.0.1 pingen

Niet:

Pc1:
eigen ip pingen
127.0.0.1 pingen
netwerkomgeving

Pc2:
pc1 pingen
netwerkomgeving

ik snap er dus echt geen snars meer van, internetten vanaf pc2 via pc1 dus kan wel, maar ik kan geen andere computer in netwerkomgeving vinden. Ook is het dus niet mogelijk om de andere pc vanaf pc2 te pingen terwijl pc1 pc2 wel kan pingen.

Wat ben ik in godsnaam vergeten?

Oh ja, op pc1 is een useraccount aangemaakt voor pc2, dus daar zou het probleem niet mogen zitten.

In het verleden draaide er Windows 2000 op pc1 en toen werkte alles wel, alleen met xp niet meer dus...

Verwijderd

met xp en 98 in 1 netwerk is t idd wel ff aankloten maar t kan wel dus :)

ik neem aan dat je op win xp de internetverbinding hebt en die wil delen zodat win98 pc ook kan internetten ?
dan moet je ff via die netwerkwizard in xp doen, dan aan t eind die floppy maken en die installeren op win98 pc
dan moet het werken, enige reden waardoor t niet zo werken is dat bij win xp niet staat aangevinkt dat andere computers de internetverbinding mogen gebruiken, daar kwam ik ook achter na uur zoeken wat er mis was :P

verder is t vaak zo dat je in win98 wel de xp pc ziet bij netwerkomgeving maar niet andersom, zorg dat de win98 gedeeld staat natuurlijk en dan in xp dat lmhost lookup ingeschakeld is en tcp/ip netbios en natuurlijk dat alle computers in dezelfde werkgroep zitten, zelfde subnet hebben en zelfde ip reeks (netwerkwizard zet random een ip dus na de netwerkwizard gedaan te hebben weer de ip nummers corrigeren ! hoeft trouwens niet per se.. moet ook met dhcp werken automatisch)

dan moet het werken, soms is t ff aankloten in xp met die instellingen, lmhost aan/uit enz. maar uiteindelijk moet het lukken :) suc6

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op zaterdag 13 april 2002 19:01 schreef Big Tazzz het volgende:
Wel:

Pc1:
Internetten
Pc2 pingen

Pc2:
Internetten
eigen ip pingen
127.0.0.1 pingen

Niet:

Pc1:
eigen ip pingen
127.0.0.1 pingen

netwerkomgeving

Pc2:
pc1 pingen
netwerkomgeving
lijkt met dat op pc1 de netwerk instellingen niet goed staan, aangezien die zichzelf (evenals 127.0.0.1) niet kan pingen, firewall?

en de netwerkomgeving klopt, als je niets geshared hebt, dan kan je ze ook niet zien :)

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Dat het kan is zeker, want mij is het ook gelukt :) Ik heb hier 95, 98, 98se, ME, 2000 en XP door elkaar staan, en alles ziet elkaar en kan elkaar pingen en doen. En ik kan niet zeggen dat ik daar nou zo mee heb liggen kloten. Gewoon NICje d'r in, kabeltje prikken, statisch IP'tje en zelfde subnetje als de rest geven, de benodigde dingen sharen, en gaan met die banaan :)
Wat je fout doet weet ik dus niet, maar ik vind het klinken naar een firewall die te strak staat. Heb je soms de interne firewall van XP aangezet? Zo ja, zet 'm eens uit :) Kun je uitvinken in je netwerkeigenschappen dacht ik :)
Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
alles is geshared, daar zou het dus niet aan mogen liggen

firewall staat voor de internet nic aan, voor het interne netwerk uit als het goed is.

verder doet internet het dus wel gewoon op pc2 ! dus de verbinding werkt wel! very strange...

Verwijderd

bij mij werkt het ook, zelfde situatie alles werkt :p ik heb guest account aan en simple file sharing... geen firewall ed..

• Collidor
  • Laatst online: 27-01 13:28

Collidor

Hoezo 'Dat kan niet!&#039

Kan het zijn dat je die advanced internet firewall die in XP ingebakken zit aan hebt staan? Die blokkeert in ieder geval ICMP (ofwel pingen). Dat zou verklaren dat PC1 wel zelf een ping kan doen, maar niet 'pingbaar' is.

System Specs

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Op zondag 14 april 2002 11:07 schreef Collidor het volgende:
Kan het zijn dat je die advanced internet firewall die in XP ingebakken zit aan hebt staan? Die blokkeert in ieder geval ICMP (ofwel pingen). Dat zou verklaren dat PC1 wel zelf een ping kan doen, maar niet 'pingbaar' is.
Ik ben er ook voor dat je die vuurmuur eens uitzet ja. Het is al vaker gebleken dat ie meer blokt dan goed voor je is, ookal heb je dat niet zo ingesteld...

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik kan met mijn Windows 98 PC dus wel internetten via de netwerkkaart, maar de netwerkomgeving doet het dus niet! Dit werkte eerder wel, maar na een nieuwe W98 installatie (met exact dezelfde instellingen) dus niet meer. Ik heb een andere W98 PC staan waar het wel werkt en deze heeft exact dezelfde netwerk instellingen...

Het kan dus ook makkelijk een Windows 98 probleem zijn, want met Windows XP werkt het wel normaal. (Dualboot)

• Collidor
  • Laatst online: 27-01 13:28

Collidor

Hoezo 'Dat kan niet!&#039

Op zondag 14 april 2002 12:16 schreef BounceMeister het volgende:
Ik kan met mijn Windows 98 PC dus wel internetten via de netwerkkaart, maar de netwerkomgeving doet het dus niet! Dit werkte eerder wel, maar na een nieuwe W98 installatie (met exact dezelfde instellingen) dus niet meer. Ik heb een andere W98 PC staan waar het wel werkt en deze heeft exact dezelfde netwerk instellingen...

Het kan dus ook makkelijk een Windows 98 probleem zijn, want met Windows XP werkt het wel normaal. (Dualboot)
Ik hoop wel met een ander IP adress toch?? :+

System Specs

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-03 13:56
Bestanden delen bij eigenschappen van netwerkomgeving op 98 bak aangezet ?

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 april 2002 21:49 schreef Xenon het volgende:
Bestanden delen bij eigenschappen van netwerkomgeving op 98 bak aangezet ?
Jep...

Maar goed, hoe zet je die verdomde firewall nou uit, want alleen dat vinkje weghalen werkt kennenlijk niet...

Nieuw probleem bijgekomen:

Ftp servers zijn niet meer te bereiken? Heeft dit ook met die firewall te maken?

Verwijderd

firewall afgevinkt = firewall uit :)
dus dan ligt het ergens anders aan

netbios via tcp/ip ?
lm host lookup ?
verificatie/identificatie
ip adressen/subnet/werkgroep ?
aanmelding ? moet windows family of microsoft netwerken zijn en uiteraard gebonden aan tcp/ip (zie bindingen bij tcp/ip eigenschappen)

t moet werken, gwoon beetje aankloten
vandaag nog 3 hubs aan elkaar gesloten op me werk met 5 pcs met xp en 98 door elkaar, uiteindelijk werkte alles gwoon dus nog ff doorkloten :) suc6

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 18:00 schreef effex het volgende:
firewall afgevinkt = firewall uit :)
dus dan ligt het ergens anders aan

netbios via tcp/ip ?
lm host lookup ?
verificatie/identificatie
ip adressen/subnet/werkgroep ?
aanmelding ? moet windows family of microsoft netwerken zijn en uiteraard gebonden aan tcp/ip (zie bindingen bij tcp/ip eigenschappen)

t moet werken, gwoon beetje aankloten
vandaag nog 3 hubs aan elkaar gesloten op me werk met 5 pcs met xp en 98 door elkaar, uiteindelijk werkte alles gwoon dus nog ff doorkloten :) suc6
het probleem is dat het niet mijn netwerkje is maar dat van mijn neef, en die woont weer ver weg, dus dat aankloten wordt al iets moeilijker, en heb ik ook al gedaan, ik zie de fout niet, het zou gewoon moeten werken, maar dat doet het dus niet.... nog iemand suggesties?
Pagina: 1