[linux] n00b mounting problemen...

Pagina: 1
Acties:

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb tot nu toe succesvol m'n windows partities weten te mounten, behalve die op m'n 2e harddisk :|

Deze is als primary slave aangesloten en het is 1 grote partitie van 29GB. Dus dan zou ik 'm toch zo moeten mounten:
mount -t vfat /dev/hdb /mnt/mp3
Maar dan geeft me gewoon een:
mount: special device /dev/hdb does not exist

Heb ook al 's hdb1 en hoger geprobeerd...maar zonder succes :'(

Doe ik iets fout ofzo? Is er niet een manier om gewoon linux uit te laten vinden waar ie misschien wel aanvast zit (hdXXXX)?

Ik vind dit echt jammer, want hier staan al m'n mp3's en divx op...

PS: Please niet (te hard) slaan als het een stomme vraag is!

edit: Ik gebruik Mandrake 8.2 met KDE...voor als het er toe doet :?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 13 april 2002 18:54 schreef steve_jacks het volgende:
Deze is als primary slave aangesloten en het is 1 grote partitie van 29GB. Dus dan zou ik 'm toch zo moeten mounten:
mount -t vfat /dev/hdb /mnt/mp3
Maar dan geeft me gewoon een:
mount: special device /dev/hdb does not exist
Hij kan i.i.g. niet /dev/hdb mounten, aangezien dat een hele HD is, je moet een partitie opgeven, m.a.w. een nummer eracher.
Doe ik iets fout ofzo? Is er niet een manier om gewoon linux uit te laten vinden waar ie misschien wel aanvast zit (hdXXXX)?
'tuurlijk hebben we die! :P fdisk -l /dev/hdb, dan hoort 'ie als het goed is, een lijstje te geven met alle partities op je secundaire schijf, op je primaire IDE-controller..
Ik vind dit echt jammer, want hier staan al m'n mp3's en divx op...
Geheel legaal uiteraard ;) :+
PS: Please niet (te hard) slaan als het een stomme vraag is!
:P
edit: Ik gebruik Mandrake 8.2 met KDE...voor als het er toe doet :?
Niet echt eigenlijk :) Het kan trouwens zo zijn, dat je fdisk alleen als root uit kan voeren, maar dat merk je vanzelf wel ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Miletos
  • Niet online
'kay, ik heb dat ff geprobeerd... (ohjee ;) )

Bij:
fdisk -l /dev/hdb
Geeft ie helemaal niks :?
Gewoon een nieuwe regel, geen melding of wat dan ook :|
Heb voor de "gein" 's die -l parameter weggehaalt, toen gaf ie:
Unable to open /deb/hdb

Alsof die hele schijf er niet is! In windows vind ie 'm gewoon wel...

Ohja, misschien dat dit er iets mee te maken heeft:
Tijdens het installeren van Mandrake was de 2e schijf niet aangesloten. Kan dat er iets mee te maken hebben? (dat ie 'm nog niet kan vinden ofzo?) Zo ja, wat nu?

Bedankt voor alle hulp! :)

edit: ben nu ff aan het eten...dus als ik niet reageer: ben zo weer terug! :)

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 13 april 2002 19:31 schreef steve_jacks het volgende:
Heb voor de "gein" 's die -l parameter weggehaalt, toen gaf ie:
Unable to open /deb/hdb

Alsof die hele schijf er niet is! In windows vind ie 'm gewoon wel...
Hey, c()()l :D.. Maaruh, wat gebruikt er als je de b vervangt door een c of misschien zelfs door een d :? Het commando is n.l. 100% goed..
Ohja, misschien dat dit er iets mee te maken heeft:
Tijdens het installeren van Mandrake was de 2e schijf niet aangesloten. Kan dat er iets mee te maken hebben? (dat ie 'm nog niet kan vinden ofzo?) Zo ja, wat nu?
Neuh, dat maakt niets uit.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

probeer es:

mount -t vfat /dev/hd[ramnuopdetabknopendanziejedeanderehdsenselecteerjedegoede] /mnt/mp3

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op zaterdag 13 april 2002 19:36 schreef emingee het volgende:
probeer es:

mount -t vfat /dev/hd[ramnuopdetabknopendanziejedeanderehdsenselecteerjedegoede] /mnt/mp3
Op tabknop rammen is niet zo slim denk ik... meestal (al ken ik mandrake niet), loopt die lijst in /dev/hd* aardig door.

(Mijn rathead bak iig tot hdh16)

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 19:38 schreef Poohbear het volgende:

[..]

Op tabknop rammen is niet zo slim denk ik... meestal (al ken ik mandrake niet), loopt die lijst in /dev/hd* aardig door.

(Mijn rathead bak iig tot hdh16)
hmmz? hoe kom jij aan zoveel partities man :)

nouja, zo doe ik het altijd, boeien als het neit zo handig is :P :D

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op zaterdag 13 april 2002 19:42 schreef emingee het volgende:

[..]

hmmz? hoe kom jij aan zoveel partities man :)

nouja, zo doe ik het altijd, boeien als het neit zo handig is :P :D
Verschilt dus blijkbaar per distro. Zelf knikker ik meestal ook altijd alles uit /dev wat er voor de sier staat, maar vaak zie je 't daar vol zooi staan.

Verwijderd

ah mkay :)

in mandrake en FreeBSD valt het dan zeker vergeleken met andere distros wel mee? want 16 f*ckin partities is wel veel :)

Verwijderd

:?
cat /proc/partitions
:?

• Miletos
  • Niet online
was ik weer :)

Dit geeft ie als ik...
mount -t vfat /dev/hd[tab]
...doe:
hda hda1 hda10 hda11 hda12 hda2 hda5 hda6 hda7 hda8 hda9 hdc

functies van dit alles:
hda - schijf zelf
hda1 - windows c (systeem)
hda5 - windows d (applicaties)
hda6 - windows e (games)
hda7 - windows f (documenten, school, administratie)
hda8 - windows g (nog uitzoeken, zooi)
hda9 - windows h (opslag van install bestanden + drivers + themes/wallpapers/etc)
hda10 - linux (systeem)
hda11 - swap
hda12 - linux (home/opslag)
hdc - cdrom speler

Het mysterie van wat ik nu zie:
Waar zijn hda 2 t/m 4? Proberen deze te mounten geeft:
voor 3&4 -
code:
1
mount: special device /dev/hda4 does not exist

voor 2 -
code:
1
2
3
4
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda2,
     or too many mounted file systems
     (aren't you trying to mount an extended partition,
     instead of some logical partition inside?)

En cat /proc/partitions geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
major minor  #blocks  name     rio rmerge rsect ruse wio wmerge wsect wuse running use aveq

22     0     662182 hdc 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
   3     0   60051600 ide/host0/bus0/target0/lun0/disc 22076 82261 343694 131210 15775 36024 419981
95650 0 105510 227120
   3     1    2562336 ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 8722 36 8758 7080 3 6 9 0 0 3170 7080
   3     2      1 ide/host0/bus0/target0/lun0/part2 1 0 1 20 0 0 0 0 0 20 20
   3     5   10241406 ide/host0/bus0/target0/lun0/part5 19 0 19 20 0 0 0 0 0 20 20
   3     6   15358108 ide/host0/bus0/target0/lun0/part6 19 0 19 20 0 0 0 0 0 20 20
   3     7    1116486 ide/host0/bus0/target0/lun0/part7 19 0 19 30 0 0 0 0 0 30 30
   3     8   10241406 ide/host0/bus0/target0/lun0/part8 1495 59278 60773 60610 10 3 13 320 0 45480 6
0930
   3     9   11398086 ide/host0/bus0/target0/lun0/part9 418 50 468 220 6 1 7 0 0 220 220
   3    10    3582463 ide/host0/bus0/target0/lun0/part10 9827 17476 218418 51510 14909 28103 345336
62940 0 49470 114450
   3    11     248976 ide/host0/bus0/target0/lun0/part11 1309 5228 52296 10100 757 7680 72072 30190
0 7830 40550
   3    12    5293386 ide/host0/bus0/target0/lun0/part12 242 165 2890 1520 90 231 2544 2200 0 2230 3
720

het mysterie wordt steeds groter, en ik steeds wanhopiger :'(

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
je schijf word niet herkend.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 13 april 2002 20:28 schreef steve_jacks het volgende:
Het mysterie van wat ik nu zie:
Waar zijn hda 2 t/m 4? Proberen deze te mounten geeft:
voor 3&4 -
code:
1
mount: special device /dev/hda4 does not exist
Dat kan kloppen. 1-4 zijn primaire partities, vanaf 5 is het een logisch station in een uitgebreide partitie om binnen de dos-fdisk termen te blijven :). Je hebt dus slechts één primaire partitie, wat veel voorkomt.
voor 2 -
code:
1
2
3
4
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda2,
  or too many mounted file systems
  (aren't you trying to mount an extended partition,
  instead of some logical partition inside?)

En cat /proc/partitions geeft:
code:
1
Uitvoer

het mysterie wordt steeds groter, en ik steeds wanhopiger :'(
Hmm, hier zie ik alles aan dezelfde bus hangen...blijkbaar wordt die tweede schijf helemaal niet gezien. Werkt het vanuit windows wel gewoon? Ik heb zo'n vaag idee dat DevFS ermee te maken heeft, maar aangezien ik dat zelf niet gebruik kan ik er te weinig over zeggen om aan te geven waar het probleem precies zou kunnen liggen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

als ik het me goed herinner uit een faq.
Dan word het zo geregeld:
code:
1
2
3
4
hda is Primairy Master
hdb is Primairy Slave
hdc is Secundairy Master
hdd is Secundairy Slave

• Miletos
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 20:34 schreef kieskes het volgende:
je schijf word niet herkend.
Ik heb al 's eerder Linux geprobeerd, toen was wat nu m'n 2e schijf is, m'n eerste. Toen herkende ie 'm wel.

• Miletos
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 20:37 schreef odysseus het volgende:

[..]

Dat kan kloppen. 1-4 zijn primaire partities, vanaf 5 is het een logisch station in een uitgebreide partitie om binnen de dos-fdisk termen te blijven :). Je hebt dus slechts één primaire partitie, wat veel voorkomt.
[..]

Hmm, hier zie ik alles aan dezelfde bus hangen...blijkbaar wordt die tweede schijf helemaal niet gezien. Werkt het vanuit windows wel gewoon? Ik heb zo'n vaag idee dat DevFS ermee te maken heeft, maar aangezien ik dat zelf niet gebruik kan ik er te weinig over zeggen om aan te geven waar het probleem precies zou kunnen liggen...
In Windows doet ie het gewoon wel ja! Heb het net nog ff gechecked...wie weet was in die tussen tijd de flatcable wel losgekomen door mysterieuze aardschokken ;) maargoed hij doet het in Windows dus nog prima!
DevFS...ok...whatever that may be :P
Bedankt in ieder geval :)
Op zaterdag 13 april 2002 20:38 schreef Devinity het volgende:
als ik het me goed herinner uit een faq.
Dan word het zo geregeld:
code:
1
2
3
4
hda is Primairy Master
hdb is Primairy Slave
hdc is Secundairy Master
hdd is Secundairy Slave
Lees naast de FAQ ook eens m'n post zelf ;)
(daar staat: "Deze is als primary slave aangesloten en het is 1 grote partitie van 29GB. Dus dan zou ik 'm toch zo moeten mounten:
mount -t vfat /dev/hdb /mnt/mp3")

En het mysterie werd steeds groter en groter...

Verwijderd

ja, ik had het wel gelezen, alleen niet helemaal goed |:(

Wat ik apart vind is dat er in de /dev directorie geen devices links zijn voor je hdb, hdd.
Net of hij je slave devices van je controler niet kan vinden :?

[edit owns]
[topic=289355/1/25]

mischien zou je dit kunnen proberen.
[/edit owns]

• Miletos
  • Niet online
Nou ja, op m'n secundary slave zit ook ECHT niks. Dus dat ie daar niks vind, is niet echt bijzonder :P

Verwijderd

In Red-Hat staan ze er wel bij (mocht je er ooit een hdd op aansluiten) :)

• Miletos
  • Niet online
Hmmmm, ik snap niet veel van dat verhaal, waar je dat linkje van liet zien :|
Sterker nog, ik snap helemaal niets van waar die gast het over heeft :'( (geeft me zo'n dom gevoel |:( )

MAAR, ik ben wel geinspireerd door wat die gast zei als eerste idee in die topic. Ik ga kijken of ie m'n HD wel vind, als ik de cdrom ff loskoppel en daar dan de HD aanvast maak. (hdc)

Ben zo terug!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zou eens MAKEDEV kunnen draaien (of handmatig mknod, maar dat is iets lastiger) om dat bestand aan te maken. Ik weet alleen niet of daar een DevFS-versie van bestaat (DevFS is overigens een nieuwe indeling van de /dev-directory waar jij ook gebruik van maakt). Zou je in ieder geval eens kunnen kijken welke directories er allemaal staan in /dev/ide?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op zaterdag 13 april 2002 20:46 schreef steve_jacks het volgende:
mount -t vfat /dev/hdb /mnt/mp3")
Dat zal iig niet werken...

waarschijnlijk is het of
mount -t vfat /dev/hdb1 /mnt/mp3")

of

mount -t vfat /dev/hdb5 /mnt/mp3")

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Kijk ff in de kernel logs oftie het ding vindt tijdens boot ?

• Miletos
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 21:12 schreef odysseus het volgende:
Je zou eens MAKEDEV kunnen draaien (of handmatig mknod, maar dat is iets lastiger) om dat bestand aan te maken. Ik weet alleen niet of daar een DevFS-versie van bestaat (DevFS is overigens een nieuwe indeling van de /dev-directory waar jij ook gebruik van maakt). Zou je in ieder geval eens kunnen kijken welke directories er allemaal staan in /dev/ide?
Ok, ik heb 'm nu net ff aan de Secundary master gehangen...nu vind ie 'm wel! (ff mounten en klaar :| )
Maargoed, zo wil ik het natuurlijk niet houden. Dit was alleen maar om te testen of ie m'n schijf uberhaubt wel wil vinden.

Heeft dat MAKEDEV nu nog zin om te proberen? Of zeggen jullie "probeer maar [dit] of [dat], dan heb je meer kans dat het werkt".

Zo nee: met dat MAKEDEV "forceer" ik dus het aanmaken van een device? En hoe zou ik dat commando dan moeten gebruiken?
"man MAKEDEV" is een beetje TE uitgebreid voor me om te volgen...heb het nu 2x rustig doorgelezen, maar ik snap het nog steeds niet echt. (ze geven niet echt een concreet voorbeeld...alleen maar een lijst met alle parameters...)
Sorry als dit te lui is, maar ik snap echt niet hoe ik dit commando moet gebruiken :|

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
jep, makedev hdb ws

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

MAKEDEV gaat je hoogstwaarschijnlijk niet helpen.

Het Linux dev systeem werkt met speciale files, 'devices', welke een major en een minor device nummer hebben (major 3, minor 0 voor /dev/hda bijv), deze device nummers kun je zien met 'ls -l <device>'.

Vaak worden maar alle mogelijke devices die je zou kunnen hebben in /dev geparkeerd, ook al zul je er nooit gebruik van maken (zoals bijvoorbeeld /dev/hda20... wie heeft er nou zoveel partities?).

DevFS (wat Mandrake gebruikt) is een nieuwer, (imho) veel eleganter systeem.
DevFS werkt niet meer met Major en Minor device numbers. DevFS werkt met filenames (bij het oude systeem maakte de filenaam en plaats niks uit... je /dev/hda functioneert ook als /root/blaat).
DevFS heeft legio voordelen, maar van belang hier is een interessante eigenschap tov het gewone device-systeem: DevFS devices verschijnen pas als de driver ook echt de hardware ziet, vandaar dat er bij jou een hoop devices 'ontbreken' (dwz, die anderen wel hebben maar ook niet gebruiken).

Bij DevFS is /dev/hda /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc en /dev/hda[1-20] is /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part[1-20] . Een speciale daemon, devfsd, maakt automatisch symlinks van deze nieuwe namen naar de oude, om zo te zorgen dat je de oude namen ook nog kunt gebruiken (kijk maar met ls -l /dev/hda).

Dat hij /dev/hdb1 dus niet aanmaakt ligt of aan de daemon (onwaarschijnlijk) of aan het feit dat de driver de HD niet ziet.

Geef eens de output van 'find /dev/ide', en kijk eens in /var/log/messages (staan boot messages in) of hij je HDs ziet.

Verwijderd

Als je compabiliteit wilt houden met DevFS kun je kijken in je /etc/devfsd.conf of je voor compabiliteit ook de oude devices aan hebt staan:
code:
1
2
REGISTER      .*         MKOLDCOMPAT
UNREGISTER  .*       RMOLDCOMPAT

Die zorgen ervoor dat er bij het opstarten symlinks met /dev/hdX aangemaakt worden die verwijzen naar de goede device file.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 14 april 2002 01:15 schreef janjanjansen het volgende:
Als je compabiliteit wilt houden met DevFS kun je kijken in je /etc/devfsd.conf of je voor compabiliteit ook de oude devices aan hebt staan:
code:
1
2
REGISTER      .*         MKOLDCOMPAT
UNREGISTER  .*       RMOLDCOMPAT

Die zorgen ervoor dat er bij het opstarten symlinks met /dev/hdX aangemaakt worden die verwijzen naar de goede device file.
Dat doet zijn devfsd als het goed is al, anders had hij geen /dev/hda*

Verwijderd

Ik zag inderdaad (later) in een ander topic de conf file staan met deze entries al geactiveerd op Mdk-8.2. :'(

• Miletos
  • Niet online
Geef eens de output van 'find /dev/ide', en kijk eens in /var/log/messages (staan boot messages in) of hij je HDs ziet.
Bij beide gaf hij niks aan (vond 'm niet).

MAAR, ik was het zo zat...dat ik gewoon maar een reinstall heb gedaan, met de 2e HD dit keer wel aangesloten. Toen vond ie 'm wel en nu werkt alles prima! :D

Hoe dan ook, bedankt voor jullie hulp! Heb een berg nieuwe commando's geleerd :P
...ik ga denk ik maar 's het spel memory uit de kast trekken...misschien kan ik zo die commandos beter onthouden :P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, das dus zonde... Een herinstall is alleen in bepaalde situaties nodig, en het dat een herinstall het oploste betekent meteen dat het een software-probleem was, en dat het dus oplosbaar was...
Pagina: 1