verschil tussen 68 & 80 pins SCSI?

Pagina: 1
Acties:

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Is er verschil tussen 68 & 80 pins met snelheid?
Ik koop de kaart van Adaptec 29160N & de SCSI schijf van Seagate, type X15 U320 18,6 GB, de vraag is 80 of 68 pins.

Zo ja hoeveel? Kan ik er ergens over lezen?
Ik hoor het graag:)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
snelheid is hetzelfde, alleen als je de 80 polige neemt zul je ook nog een converter moeten kopen, daar deze niet past op een 68 polige adaptec scsi kaart

80 polig is namelijk SCA (single connector attachment) dit is dus 'hot swappable' (stroom en signaal gaan door 1 aansluiting), is speciaal voor in serverkast die dit ondersteunen.

je hebt dus de 68 polige nodig.

overigens als ik je wat mag vragen:

waarom koop je eigenlijk de veel te dure 29160 scsi kaart van adaptec als je maar 1 scsi disk koopt? je haalt met die seagate slechts 69mb per sec (heb zelf ook die schijf namelijk) een u2w controller van 80mb is voldoende voor deze disk).

en dan nog zijn er goedkopere scsi controller alternatieven op de markt die ook 160mb doen. (tekram bijvoorbeeld)

A wise man's life is based around fuck you

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36
de 80 wordt altijd op een hotswap backplane gestoken, en die kun je eruit trekken zonder de stroom eraf te trekken.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Lennieboy83
Ik ben van plan om verder uit te breiden, dus later komt er nog een zelfde Seagate schijf van 15.000 toeren op waarschijnlijk:) maar mijn pc is geconfigureerd als volgt:

Aopen mobo AX4T,
P4 1,6 ghz
512 mb RIMM
1 IDE hd van Maxtor 80 GB (7200 rpm, ata 133)
1 IDE hd van Seagate 30 GB (7200 rpm, ata 100)
Geforce 3
Voodoo 2

Is dat geen goede kaart waard:?

Ik gebruik de HD voor mn OS en voor programmas zoals Adobe Photoshop enz, dus dan lijkt het me logisch dat ik wel kwaliteit nodig heb:)

• Lennieboy83
Zwelgje jou pc zit niet ver naast het mijne :) Er bestaan dus toch nog mensen met P4 systemen, lol, gelukkig maar 8-)

Maar nog iets is er een pagina op webbie met veel info over SCSI?

• Zwelgje
Op zaterdag 13 april 2002 17:47 schreef DarkEye het volgende:
Ik ben van plan om verder uit te breiden, dus later komt er nog een zelfde Seagate schijf van 15.000 toeren op waarschijnlijk:) maar mijn pc is geconfigureerd als volgt:

Aopen mobo AX4T,
P4 1,6 ghz
512 mb RIMM
1 IDE hd van Maxtor 80 GB (7200 rpm, ata 133)
1 IDE hd van Seagate 30 GB (7200 rpm, ata 100)
Geforce 3
Voodoo 2

Is dat geen goede kaart waard:?

Ik gebruik de HD voor mn OS en voor programmas zoals Adobe Photoshop enz, dus dan lijkt het me logisch dat ik wel kwaliteit nodig heb:)
maar je betaald bij adaptec heeeeel veel voor de naam, die tekram kaart is niet alleen goedkoper, hij is ook nog eens sneller!

(tekram u160 kaartje heb ik het over)

• Lennieboy83
Ik ga toch voor Adaptec, schijnt betere kwaliteit te zijn en ik stop niet graag 2e klas spullen in mn pc :P sorry

• Lennieboy83
btw waar staat die Tekram ik wil hem wel eens zien ;)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Op zaterdag 13 april 2002 18:06 schreef DarkEye het volgende:
Ik ga toch voor Adaptec, schijnt betere kwaliteit te zijn en ik stop niet graag 2e klas spullen in mn pc :P sorry
Tekram is een A-merk...netzomin als je kan zeggen dat Volvo beter is dan Saab ......of een ander automerk.

Ze zijn alleen anders!:)

• Lennieboy83
Ik geloof je direct, maar waar staan die Tekrams dan >:)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb een tekram u2w kaart (dc390u2w ofzo) en die functioneert prima en is ruim voldoende voor welke u160 schijf dan ook.

• Lennieboy83
Waar kan ik geschikte cooling vinden voor de Seagate?

Wat gebruik jij Zwelgje? :?

• Lennieboy83
Waarom nog steeds geen antwoord :?

Ik ben een paar web-winkels langsgegaan maar kon niks vinden wat geschikt lijkt, plz mensen waar kan ik zoiets vinden?

Bedankt >:)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36
Op zaterdag 13 april 2002 21:48 schreef DarkEye het volgende:
Waarom nog steeds geen antwoord :?

Ik ben een paar web-winkels langsgegaan maar kon niks vinden wat geschikt lijkt, plz mensen waar kan ik zoiets vinden?

Bedankt >:)
naar mijn zin ben je een beetje te agressief... we doen dit vrijwillig hoor. Ik zit hier voor m'n plezier.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07

OgWok

U.N.C.L.E.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Zwelgje
Op zaterdag 13 april 2002 18:06 schreef DarkEye het volgende:
die tekram's zijn voorzien van scsi chips van LSI (voormalig symbios logic) 1 van DE pionieren op het gebied van scsi (naast adaptec)

dus echt geen 2e klas kwaliteit hoor!, beter nog ik was tot nog niet zo lang geleden ook 'verslaafd' aan adaptec, maar na wat benchmarks ben ik daar van terug gekomen,

• Zwelgje
Op zaterdag 13 april 2002 19:56 schreef DarkEye het volgende:
Waar kan ik geschikte cooling vinden voor de Seagate?

Wat gebruik jij Zwelgje? :?
mijn cooling? een ventilator van 60 centimeter die ik recht op de zijkant van de kast heb gemonteerd... :P (een vierkant ding met een grote ronde schroef erin)

het ding heeft 4 standen... altijd makelijk voor in de zomer ook en het cooled je hele pc

overigens bij de scsi controller van adaptec heb je geen kabels! (als je de OEM versie hebt tenminste) je zult dan zelf een dure lvd kabel moeten kopen,

voor datzelfde bedrag heb je een tekram MET kabels...(kabel kan al gauw 50/60 euro kosten!

• Lennieboy83
Ok sorry ik zal rustiger aan doen ;) *D

Ok ik ben niet bekent in de SCSI wereld en dit kreeg ik als aanbeveling van een vriend & dat leek me wel een goede keus...

Die versie die ik koop is een Retail versie, de kabels zitten er dus al in :) geen probleem dus >:)

en bedankt voor de link :Y)

Verwijderd

Waarom ga je niet voor Fujitsu SCSI HD's. Voor deze heb je geen extra coolers nodig want die worden amper warm. (minder warm dan mijn IDE HD.)
Daarbij komt dat ze ook nog eens erg weinig geluid produceren.

• Zwelgje
Op zaterdag 13 april 2002 22:53 schreef DarkEye het volgende:
Ok sorry ik zal rustiger aan doen ;) *D

Ok ik ben niet bekent in de SCSI wereld en dit kreeg ik als aanbeveling van een vriend & dat leek me wel een goede keus...

Die versie die ik koop is een Retail versie, de kabels zitten er dus al in :) geen probleem dus >:)

en bedankt voor de link :Y)
scsi loont zich pas als je 2 of meer disken hebt en deze tergelijkertijd gaat aanspreken, dan pas komt de kracht van scsi naar voren, als je maar 1 disk hebt dan is het zonde van je geld, dat kun je dan beter in een paar snelle ide disken stoppen,

scsi is in de eerste plaats ook voor in server (waar veel mensen voor diskactiviteit zorgen)

1 disk haalt ook van zijn leven niet de 160mb die die adaptec kaart aan kan (pas bij 3/4 disken wordt het spannend en mischien zelfs dan nog niet, omdat je ze als (mischien) niet tergelijkertijd aanspreekt)

Verwijderd

Als je toch voor scsi gaat,wat ik je ten zeerste kan aanbevelen,(eens je deze gebruikt wil je in feite geen ide schijven meer) kijk dan eens of je niet beter direkt een goede raid scsi kaart koopt.
ik ben ook begonnen met de 29160 retail van adaptec, gebruik nu Mylex 2000, Ami 1600 enterprice, en DPT 3755 (nu van adaptec)
Als ik jou was en je kiest voor adaptec zou ik de 3400S nemen,wat je ook kiest neem toekomstgericht altijd min.een u160 en best een 64bit/ 66-33 MGz performance,volgend jaar zijn bijna alle MB voorzien van 64 bit pci slot.

• Zwelgje
Op zondag 14 april 2002 11:26 schreef liebert het volgende:
Als je toch voor scsi gaat,wat ik je ten zeerste kan aanbevelen,(eens je deze gebruikt wil je in feite geen ide schijven meer) kijk dan eens of je niet beter direkt een goede raid scsi kaart koopt.
ik ben ook begonnen met de 29160 retail van adaptec, gebruik nu Mylex 2000, Ami 1600 enterprice, en DPT 3755 (nu van adaptec)
Als ik jou was en je kiest voor adaptec zou ik de 3400S nemen,wat je ook kiest neem toekomstgericht altijd min.een u160 en best een 64bit/ 66-33 MGz performance,volgend jaar zijn bijna alle MB voorzien van 64 bit pci slot.
eeh, die 3400S kost €1053,- is dat niet een beeeeetje te veel van het goede voor een beginnend scsi starter zoals de topicstarter is? :)

• Lennieboy83
Dat is inderdaad duur pfoei! meer dan 1000 euro!

En nog een ding ik gebruik geen raid setup meer het verziekt je HDs, ik heb er met een IDE raid controller een gecrashte HD aan over gehouden, dus in mijn huis geen Raid meer *D

Raid laat je HDs teveel stressen, daarom als je niet echt een goede HD hebt ik had IBM 75gxp 30 gb + seagate 30 gb, allebei U/ata 100, dat leken me wel degelijke HDs maar de IBM begon na een maand ineens te tikken herhaaldelijk op dezelfde manier constant dus ik kon constateren dat die finito was |:(

Jammer van je spullen dus ik doe NOOIT meer raid :) Ook niet met SCSI ik wil mn dure spullen graag heel houden.

• Zwelgje
Op zondag 14 april 2002 14:08 schreef DarkEye het volgende:

En nog een ding ik gebruik geen raid setup meer het verziekt je HDs, ik heb er met een IDE raid controller een gecrashte HD aan over gehouden, dus in mijn huis geen Raid meer *D

Raid laat je HDs teveel stressen, daarom als je niet echt een goede HD hebt ik had IBM 75gxp 30 gb + seagate 30 gb, allebei U/ata 100, dat leken me wel degelijke HDs maar de IBM begon na een maand ineens te tikken herhaaldelijk op dezelfde manier constant dus ik kon constateren dat die finito was |:(

Jammer van je spullen dus ik doe NOOIT meer raid :) Ook niet met SCSI ik wil mn dure spullen graag heel houden.
raid verziektje je systeem? kun je dat eens nader uitleggen?

raid voor scsi wordt al jaren door 'big companies' gebruikt om data redundantie te verkrijgen, neem maar van mij aan dat dit superstabiel en erug betrouwbaar is! (ide raid is inderdaad iets anders, das pas van de laatste tijd)

je moet scsi raid ook niet met ide raid vergelijken das bijna appels met peren vergelijken....

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Op zondag 14 april 2002 14:08 schreef DarkEye het volgende:

Dat ligt niet aan RAID, maar aan brakke schijven hoor.

Waarom zouden ze anders in kritieke situaties RAID gebruiken als die schijven vermoord???

Edit: te laat :(

Maarre, ik krijg (helaas) wel t gevoel dat hd's steeds brakker worden... Steeds goedkoper geproduceerd, vallen steeds meer/sneller uit...
Probeer het nog maar eens een jaar of 4 uit te houden met een HD.... die huidige, grote, hd's crashen bij de vleet :(

• Lennieboy83
Ik houd het toch liever op normaal zonder Raid, maar ik geloof je direct als je zegt dat HDs van tegenwoordig brakker worden, maar die HDs waren nog wel duur toen ik ze kocht nu betaal je er nog maar 100 euro voor ik heb er toen 450 gulden voor beiden moeten neerleggen ;) dat waren zeker geen budget dingen, toen was 30 gb groot!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 22:59 schreef KHdV het volgende:
Waarom ga je niet voor Fujitsu SCSI HD's. Voor deze heb je geen extra coolers nodig want die worden amper warm. (minder warm dan mijn IDE HD.)
Daarbij komt dat ze ook nog eens erg weinig geluid produceren.
kijk jij hebt hem door.
mijn 10k fujitsu wordt minder warm dan menig 7200 rpm ide schijf.
ik heb naast mijn hdd's wel een 12 cm fan hangen maar dat is omdat er 2x 7200rpm ide en 1x 10k scsi in mijn miditower hangt en dan is een beetje lucht wel leuk als je data je lief is.

ik weet niet hoe het is met de warmte van de huidige seagate scsi schijven maar ik heb ooit een barracuda gehad en die werd echt super heet. echt niet normaal meer. en dat is dan nog maar 7200 rpm.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Op zondag 14 april 2002 17:12 schreef smvs het volgende:
ik weet niet hoe het is met de warmte van de huidige seagate scsi schijven maar ik heb ooit een barracuda gehad en die werd echt super heet. echt niet normaal meer. en dat is dan nog maar 7200 rpm.
Valt reuze mee, mijne wordt handwarm. Ik heb er voor de zekerheid nog een fannetje @ 7V onder gezet. En mocht ie ermee kappen (zou wel kut zijn natuurlijk) er zit 5 jaar garantie op...

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1