3steps schreef op 13 April 2002 @ 17:21:
sinds een tijdje maakt mijn 7200 toeren 80 gig HD van maxtor een tikkend geluid. Soms zo heel af en toe en soms echt wel 20 keer achter elkaar, wanneer het snel achter elkaar gebeurt loopt mijn pc hardstikke vast.
het geluid klinkt een beetje zoals wanneer je je tong tegen je gehemeltje drukt en vervolgens naar beneden klap (je weet wel

)
Hmm, als 't daadwerkelijk zo klinkt, en de *klak* niet voorgegaan wordt door een aantal (meestal 4x) herhaalde leespogingen (beroemde kggg kggg kggg kggg

), dan zou ik 't toch eens gaan zoeken in de stroomvoorziening...
Niet toevallig zwaardere hardware bijgeplaatst? Of een el-cheapo voeding?(ongeacht 't vermelde wattage).
Met name een wat te lage +5V lijn wil nogal wel eens head-resets tot gevolg hebben. En met lage +5V lijn bedoel ik dus beneden de +/-5% afwijking die een +5V lijn mag hebben (lager dan 4,75Volt dus).
Nu leveren dat resetten van de koppen meestal geen dataverlies op (data zit nog in cache, die iets lagere spanningen kan verdragen), maar de schijf gaat de koppen resetten omdat hij 't servosignaal op de schijf niet afdoende meer kan volgen als gevolg van de lagere spanning op de voice coils. (servosignaal bepaalt midden van een track)
Omdat de schijf geen thuis geeft op 't moment dat de schijf reset, gaat 't OS over de zeik, met alle hangers van dien. (Kijk maar eens in je event log)
Je moet dus eens met behulp van een monitoring progje als MBM oid eens de voltages bekijken. Bekijken in de BIOS heeft geen zin, je moet de voltages in de gaten houden terwijl de proc en de schijf lekker bezig zijn.
Ik ben 't met je eens dat er wat te snel geroepen wordt dat een schijf 'kapot' is, zeker wanneer dat gebeurt bij de gevleugelde omschrijving 'hij tikt'.
Na de ongelukjes en de aandacht omtrent de beruchte IBM GXP75 en GXP60 hebben sommige mensen een beetje een tik-fobie ontwikkeld.
Maar daarom hoef je nog niet een dergelijk schreeuwerig overkomend 'relaas' te houden.
offtopic:
Ja ik verneuk de quote. Dat is erg kinderachtig. Sorry daarvoor.
Maar ik ben van mening dat wanneer jij meent ergens iets meer over te weten, of andere ervaringen hebt, je dat ook op een wat meer gepaste manier kenbaar te maken.
En als jij 't beter weet, dan had jij ook wel geweten dat je iemand niet iets bij brengt door 't op een beschimpende en ronduit denigrerende manier te brengen.