Maxtor HD maakt hard tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• 3steps667
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04-2022

3steps667

Denk toch eens na man!

Topicstarter
sinds een tijdje maakt mijn 7200 toeren 80 gig HD van maxtor een tikkend geluid. Soms zo heel af en toe en soms echt wel 20 keer achter elkaar, wanneer het snel achter elkaar gebeurt loopt mijn pc hardstikke vast.

het geluid klinkt een beetje zoals wanneer je je tong tegen je gehemeltje drukt en vervolgens naar beneden klap (je weet wel :))

Ik dacht eerst dat het kwam omdat mijn schijf niet voldoende gekoeld werd dus ik heb al 2 extra koelers in mijn kast geplaats. Helaas verhelpt dit het probleem niet.

Wie weet wat dit voor tikken zijn en hoe ik ze kan stoppen?

Shit doesn't happen. Shit is made by assholes.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

ff Maxdiag van de maxtor-site afhalen en even een factory-recertification doen... Als hij een fout geeft ff terug naar de winkel :)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Ik heb het nu ook al een tijdje zo'n tikkend geluid maar dan met een wd, ga denk ik een 40gb maxtor kopen.

• 3steps667

3steps667

Denk toch eens na man!

Topicstarter
ik heb dus dat proggie gedownload van maxtor, maar i krijg het niet voor elkaar om de HD te testen, ik start op in DOS modes, run het programma en vervolgens kan hij de HD niet vinden.

Het heeft er vast mee te maken doordat mijn harde schijven pas in een soort 2e bios worden herkend. (weet niet precies hoe dat heet) ik start op, bios ziet cd-romdrive pc start verder op, hd's worden gedetecteerd.

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Je hebt je HD aan een RAID-controller hangen?

• 3steps667

3steps667

Denk toch eens na man!

Topicstarter
volgens mij niet, hoe zie je dat precies?

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Op zaterdag 13 april 2002 17:26 schreef 3steps het volgende:
volgens mij niet, hoe zie je dat precies?
Dan heb je 4 van die IDE-aansluitingen op je mobo ipv 2

Verwijderd

dit lijkt mij meer een eerste teken van aankomende sterfte. Mijn (jaja, 4.3 Gb, maar ok ;)) ging ook af en toe tikken, steeds vaker, totdat hij gewoon kaduk ging ;( Omruilen dus als het nog kan

• 3steps667

3steps667

Denk toch eens na man!

Topicstarter
jah, ik heb inderdaad 4 aansluitingen op mijn mobo. Hoe nu verder?

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Op zaterdag 13 april 2002 17:29 schreef 3steps het volgende:
jah, ik heb inderdaad 4 aansluitingen op mijn mobo. Hoe nu verder?
Je moet je HD even aan je 1e IDE poort hangen (waarschijnlijk de blauwe op je mobo met IDE0 of IDE1 ernaast), dan doet dat tooltje het wel...

• 3steps667

3steps667

Denk toch eens na man!

Topicstarter
Ik ga het even proberen, resultaat over een half uurtje ofzo

Verwijderd

Zelfde probleem hier. Ik heb een Maxtor 40gieg 72 RPM die ook dat tikkende geluid maakt. Het begon met 2 tikken bij de opstart maar al snel werden het er meer. Plots had ik nog maar een paar gieg vrij van die 40, terwijl alleen XP en een paar games erop staan. Ik kon de verloren giegs niet vinden, heel vaag. Maxtor tool van de site gedownd. Ja hoor, die kan mijn schijf niet vinden!!!! Geen HD connected!! Zit toch echt als master op IDE poort 1. Ik was pissed en heb in een vlaag van verstandsverbeistering mijn HD geformat en opnieuw gepatitioneerd met FDISK (geen partitionmagic meer). Opnieuw XP erop en klaar. Alleen nog die 2 tikjes bij het booten, maar daarna alles OK. Tot nu toe loopt het goed.
Op zaterdag 13 april 2002 17:26 schreef Moartn het volgende:
Je hebt je HD aan een RAID-controller hangen?

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Afbeeldingslocatie: http://home.conceptsfa.nl/~quake99/data/bom.jpg

Je harddisk is waarschijnlijk bijna dood. Maak snel een backup van je data. Ik heb ook een keer zulke geluiden gehad en die harddisk had steeds meer beschadigde clusters.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat had ik ook.. ik heb dat ding nu maar vervangen door een mooie WD. Hij doet het nog wel, maar echt rete-traag (werd steeds erger). Maar dat de mijne na een half jaar nog steeds werkt wil natuurlijk niet zeggen dat jij net zo veel geluk zult hebben.

• 3steps667

3steps667

Denk toch eens na man!

Topicstarter
ik heb net de maxtor tests gedraait en hij geeft aan dat er niks mis is met mijn schijven, ik heb tijdens de test ook niet 1 tik gehoord.

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Dan kun je nog geen garantie claimen vrees ik... Wat je nu het beste kunt doen is regelmatig een backup maken en wachten tot dat ding kapot gaat (zit 3 jaar garantie op, dus dat zal wel lukken)

Verwijderd

Gewoon ff tijdens het formatteren er een paar keer hard met een hamer op slaan:D

Weet je tenminste zeker dat ie verrot is; ik ken het weten, haha!

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 22:03
niewe kopen dat harde tikken kan nooit goed zijn, of garantie claimen bij maxtor is namelijk fabrieksfout als ie daar nog onder valt uiteraard

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 21:32 schreef marrekau117 het volgende:
niewe kopen dat harde tikken kan nooit goed zijn, of garantie claimen bij maxtor is namelijk fabrieksfout als ie daar nog onder valt uiteraard
waarom zou d'r geen garantie meer op zitten? 80gig is toch pas iets van een paar maanden op de markt? iedere winkel geeft toch wel minimaal 1 jaar garantie?
Gewoon opsturen dus en een nieuwe vragen (wel even je films branden natuurlijk, want 80 gig gebruik je niet om je word-documentjes op te slaan :+ )

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Op Maxtor zit 3 jaar garantie... Het eerste jaar bij je winkel, de andere 2 jaar bij Maxtor zelf...

Verwijderd

zelfde probleem hier... na nog geen maand gebruik :(
af en toe een tikje net alsof ie een leesprobleem had ofzo. Het gebeurde namelijk alleen met bepaalde data, beetje vaag. Tijdens de problemen brandde mn cpu lichtje ook de hele tijd.
Proberen te lezen... wait wait wait PLOK
hup, explorer (in winxp) crasht en ik kan weer verder. Op het einde kon ik niet eens meer win media player opstarten zonder error. Andere programma's gingen prima.

De dag voordat ik em terugbracht werd het steeds erger. Gelukkig had ik nog een 45GB Maxtor liggen (zonder enig probleem) en daarop heb ik toen maar zwaar lopen backuppen. Verder nog een ceedeetje of 10 gebrand en een zooi data weggegooid, maar de hd was echt niet meer te harden, kheb wel 20x moeten resetten om al mn data überhaubt te kunnen backuppen.

In een van de laatste uren gaf de BIOS bij het opstarten al een waarschuwing dat er waarschijnlijk problemen zouden optreden. Tsja... dan kan je ongeveer wel raden dattie totaal gaar is, en dat na nog geen maand :'( Gewoon om te huilen... en ik was nog wel zo'n Maxtor fan...
De laatste keer herkende de BIOS de hd niet eens meer... gelukkig alles net op tijd gebackupped. Nu zit ik hier op 500 mb voor mn win98, programma's en documents en settings. :(

Jammer dat dit moet gebeuren, Maxtor was echt mn favoriet. De winkel beloofde me binnen 2 weken een nieuwe... we zullen zien, hopelijk zonder enige problemen...

• 3steps667

3steps667

Denk toch eens na man!

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 21:40 schreef ___Joey___ het volgende:
Gewoon opsturen dus en een nieuwe vragen (wel even je films branden natuurlijk, want 80 gig gebruik je niet om je word-documentjes op te slaan :+ )
nouja zeg! wat denk je wel niet van me? ik wist niet eens dat dat kon joh, films op je HD.

Verwijderd

bullshit jullie beginnen gelijk te mauwen van 'breng dat ding terug want hij is dood'

Als je Maxtor > 80 gig niet af en toe tikt dan pas is hij dood aan het gaan, en kan je hem binnenkort wegsmijten.

Nou Wizzkidz hebben jullie weer wat geleerd. Het geluid is het spinnen van de hd koppen up en af dat hoord nu eenmaal zo bij grotere HD's!!

At your service!!

HULDE PRESIDENT FORTUYN!

Verwijderd

3steps schreef op 13 April 2002 @ 17:21:
sinds een tijdje maakt mijn 7200 toeren 80 gig HD van maxtor een tikkend geluid. Soms zo heel af en toe en soms echt wel 20 keer achter elkaar, wanneer het snel achter elkaar gebeurt loopt mijn pc hardstikke vast.

het geluid klinkt een beetje zoals wanneer je je tong tegen je gehemeltje drukt en vervolgens naar beneden klap (je weet wel :))
Hmm, als 't daadwerkelijk zo klinkt, en de *klak* niet voorgegaan wordt door een aantal (meestal 4x) herhaalde leespogingen (beroemde kggg kggg kggg kggg :P ), dan zou ik 't toch eens gaan zoeken in de stroomvoorziening...

Niet toevallig zwaardere hardware bijgeplaatst? Of een el-cheapo voeding?(ongeacht 't vermelde wattage).

Met name een wat te lage +5V lijn wil nogal wel eens head-resets tot gevolg hebben. En met lage +5V lijn bedoel ik dus beneden de +/-5% afwijking die een +5V lijn mag hebben (lager dan 4,75Volt dus).

Nu leveren dat resetten van de koppen meestal geen dataverlies op (data zit nog in cache, die iets lagere spanningen kan verdragen), maar de schijf gaat de koppen resetten omdat hij 't servosignaal op de schijf niet afdoende meer kan volgen als gevolg van de lagere spanning op de voice coils. (servosignaal bepaalt midden van een track)

Omdat de schijf geen thuis geeft op 't moment dat de schijf reset, gaat 't OS over de zeik, met alle hangers van dien. (Kijk maar eens in je event log)

Je moet dus eens met behulp van een monitoring progje als MBM oid eens de voltages bekijken. Bekijken in de BIOS heeft geen zin, je moet de voltages in de gaten houden terwijl de proc en de schijf lekker bezig zijn.
Ik ben 't met je eens dat er wat te snel geroepen wordt dat een schijf 'kapot' is, zeker wanneer dat gebeurt bij de gevleugelde omschrijving 'hij tikt'.

Na de ongelukjes en de aandacht omtrent de beruchte IBM GXP75 en GXP60 hebben sommige mensen een beetje een tik-fobie ontwikkeld.

Maar daarom hoef je nog niet een dergelijk schreeuwerig overkomend 'relaas' te houden.

offtopic:
Ja ik verneuk de quote. Dat is erg kinderachtig. Sorry daarvoor.

Maar ik ben van mening dat wanneer jij meent ergens iets meer over te weten, of andere ervaringen hebt, je dat ook op een wat meer gepaste manier kenbaar te maken.

En als jij 't beter weet, dan had jij ook wel geweten dat je iemand niet iets bij brengt door 't op een beschimpende en ronduit denigrerende manier te brengen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 15:54:
bullshit jullie beginnen gelijk te mauwen van 'breng dat ding terug want hij is dood'

Als je Maxtor > 80 gig niet af en toe tikt dan pas is hij dood aan het gaan, en kan je hem binnenkort wegsmijten.

Nou Wizzkidz hebben jullie weer wat geleerd. Het geluid is het spinnen van de hd koppen up en af dat hoord nu eenmaal zo bij grotere HD's!!

At your service!!

HULDE PRESIDENT FORTUYN!
Ga jezelf eens op www.disney.com vermaken :z

/loze kick

Mocht je jezelf nog graag het predikaat "Tweaker" toekennen, lees dan wel eerst de gedragsrichtlijnen van GoT door: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) B)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 24-05-2003 19:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.