Waarom gaan boxen kapot bij clip en high volume?

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Waarom gaan ze eigenlijk kapot? Lebbert het vlies uit waardoor de box verneukt wordt, of wat zorgt er eigenlijk voor dat je box kapot gaat(of dat het niet goed is voor je box) om ze te laten clippen enzo.

Verwijderd

te hoog volume kan gewoon een te grote uitwijking voor je conus opleveren, dat is natuurlijk niet goed...

en clippen, bedoel je dat het signaal dat ernaartoe gaat al clipt? dat hangt er denk ik een beetje vanaf, clippen kun je goed gebruiken om je geluiden op te neuken, maar als om de sample je conus naar het andere uiterste moet lijkt me dat niet verstandig om lang te doen

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:43

FFF

Euh :

Als de versterker gaat klippen krijg je ipv een wisselstroom een gelijkstoorm, waardoor de speakers beschadig.

Gaat de speakers vervormen, dan zet je er dus meer druk op dan werkerlijk kan, met het gevold dat de conus te ver uitslaat waar deze kan beschadigen.

Geloof ik :P

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 12:30

wij

Bij clippen van de versterker komt er ineens heel veel hoog vrij, dit kunnen de speakers (tweeters) niet aan en dan branden ze door.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op zaterdag 13 april 2002 19:39 schreef wij het volgende:
Bij clippen van de versterker komt er ineens heel veel hoog vrij, dit kunnen de speakers (tweeters) niet aan en dan branden ze door.
Onzin, clippen houdt in dat de top van een sinus wordt afgevlakt doordat de versterker niet het gewenste uitgangs vermogen kan leveren. Er ontstaat dan gelijkspanning en daar kunnen speakers niet tegen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• wij
  • Laatst online: 13-08 12:30

wij

Op zaterdag 13 april 2002 19:42 schreef CrashOne het volgende:

[..]

Onzin, clippen houdt in dat de top van een sinus wordt afgevlakt doordat de versterker niet het gewenste uitgangs vermogen kan leveren. Er ontstaat dan gelijkspanning en daar kunnen speakers niet tegen.
ow oke :)

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

als je meer over geluid wilt weten, check dan mijn site.
http://hoewijhoren.cjb.net/

Gemaakt met mijn werkgroep ( mpegernie en nog een stel ) voor school.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 19:39 schreef wij het volgende:
Dit is juist. Om te begrijpen waarom dir zo is moet je toch de wiskunde in. Er is ooit een meneer Fourier geweest die uitgevogeld heeft dat alle golfvormen op te bouwen zijn door sinusgolven op te tellen.

Zo bestaat een blokgolf van 1kHz uit:
een sinus van 1kHz, amplitude 1V
een sinus van 3kHz, amplitude 0.33V
een sinus van 5kHz, amplitude 0.2V
een sinus van 7kHz, amplitude 0.14V

enz. enz.

Nu, als je versterker gaat clippen, dan worden te toppen van de sinus afgevlakt, en krijg je als het ware een blokgolf. Zelfs bij 1kHz hou je dan akelig veel hoge tonen over, en dan brand je tweeter uit.

Een tweede probleem is dat je versterker vaak ongelijke positieve en negatieve spanningen heeft. De ene spanning kan ooit een voltje hoger liggen dan de andere. Bij volle uitsturing krijg je dan een gelijkspanning op je uitgang omdat de positieve sinushelft de negatieve niet meer opheft (beetje natuurkundig incorrect, maargoed), en daar kunnen luidsprekers absoluut niet tegen.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op zaterdag 13 april 2002 19:48 schreef DaBit het volgende:

[..]

Dit is juist. Om te begrijpen waarom dir zo is moet je toch de wiskunde in. Er is ooit een meneer Fourier geweest die uitgevogeld heeft dat alle golfvormen op te bouwen zijn door sinusgolven op te tellen.

Zo bestaat een blokgolf van 1kHz uit:
een sinus van 1kHz, amplitude 1V
een sinus van 3kHz, amplitude 0.33V
een sinus van 5kHz, amplitude 0.2V
een sinus van 7kHz, amplitude 0.14V
je hebt er idd gelijk in dat je een blokgolf kun beschrijven als een optelling van sinustrillingen maar of het andersom ook zo werkt weet ik niet. ik heb even een blokgolf bekeken met een spectrum analysator maar het is idd zo dat er hoge tonen inzitten. Maarja, die had ik zelf gegenereerd (dus ook dmv losse sinussen)
Deze hoge tonen zijn denk ik ook te zwak om de speaker op te blazen (hoe preciezer je de blokgolf beschrijft, hoe zwakker ze worden) en zoek ik eerder de verklaring bij gelijkspanning, zoals CrashOne als zei.

Deze verklaring zou heel goed waar kunnen zijn als het idd zo is dat je sneller tweeters opblaast als mid en sub speakers maar ik weet daar niets van...

klippen onstaat (bij mijn weten, wat CrashOne mij ook al es verteld heeft) door een afgevlakte sinus. dit komt doordat de uitgang van de versterker overstuur wordt. Stel de max amplitude is 1v en hij probeert er een sinus van 2v door te drukken dan wordt deze op 1v afgevlakt. er onstaat gelijkspanning op de uitgang van de versterker en de speaker vind dit simpelweg niet fijn...

@ CrashOne.... beetje reclame maken voor de site hmmm? :D

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb woofers in m'n boxen van 100 Watt, de tweeters kunnen 10 watt hebben. Dit scheelt zowat bij elke box zoveel. Bij blokgolven komt er een deel van de energie onbedoeld in de tweeters terecht ipv in de woofers. Een sinus@1000Hz van 25 watt molt je box dus niet. Hoe dichter bij de sinus bij een blok komt (versterker harder zetten terwijl die eigenljk al maximaal staat), hoe groter het deel van de energie is die in de tweeter terecht komt. Op een gegeven moment gaat 't *krak*.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Het verhaal van Dabit over de Fouriercomponentent is volkomen correct, dat van CrashOne is kul (wel 't klokje horen luiden maar...).
Zodra een signaal tegen de voedingsspanning aan clipt ontstaan er onmiddelijk veel harmonischen omdat het signaal inderdaad op een blok begint telijken. 't Venijn zit hem vooral in de punten met de knik, daar waar het stijgende signaal opeens horizontaal gaat lopen (of andersom). Hoe hoger het volume, hoe scherper de knik, en des te meer harmonischen.
De signalen die clippen als muziek te hard wordt gezet zijn vrijwel altijd de bassen, want die zijn het sterkst. Er ontstaan dan veel midden en hoog harmonischen. Omdat de speakervermogens in een luidprekerbox niet gelijkmatig zijn verdeeld (b.v. bas 100W, midden 40W en hoog 10W) zijn het dan ook vrijwel altijd de tweeters (soms de middentoners) die eruit branden, en eigenlijk nooit de basspeaker.

Overigens, vrijwel alle continue functies (zoals audio signalen, en zelfs sommige niet-continue functies zoals b.v. genoemde blokgolf, of een zaagtand) zijn te ontbinden in Fourier componenten.
Dat is ook precies de methode waarop digitale signaalbewerking is gebaseerd.
Met een Fast Fourier Transformatie (FFT) bepaal je de Fouriercompononten, vervolgens manipuleer je die, en met de omgekeerde bewerking maak je er weer een (audio) signaal van. Zo kun je een digitale toonregeling, of een digitaal filter maken.

Het tweede deel van zijn antwoord is een stuk minder correct.
Iedere goede versterker kan ook DC signalen versterken, maar een versterker die dat tijdens muziekweergave uit zichzelf doet kan meteen drie hoog het raam uit. Muzieksignalen zijn op een kleine tijdschaal (positieve / negatieve helft) dusdanig symmetrisch dat daardoor (ook bij klippen) echt geen noemenswaardige DC component door ontstaat.
En mocht er toch een DC component aanwezig zijn, dan komt die uitsluitend op de basspeaker terecht (de andere speakers hebben tenminste één condensator in serie) en de basspeaker kan daar echt wel tegen.

• Twynn
  • Laatst online: 14-08 09:13
Op zondag 14 april 2002 02:49 schreef ebouma het volgende:
En mocht er toch een DC component aanwezig zijn, dan komt die uitsluitend op de basspeaker terecht (de andere speakers hebben tenminste één condensator in serie) en de basspeaker kan daar echt wel tegen.
Hmm.. Ligt er maar net aan hoe hoog die DC-component is.. voor een DC-spanning is de speaker niks meer of minder dan een gewone spoel, wat dus op dat moment weer een weerstand wordt..
Door de DC-spanning wordt het ding warm, en kan dus gewoon doorfikken!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Op zaterdag 13 april 2002 19:47 schreef CrashOne het volgende:
als je meer over geluid wilt weten, check dan mijn site.
http://hoewijhoren.cjb.net/

Gemaakt met mijn werkgroep ( mpegernie en nog een stel ) voor school.
offtopic:
Dat is dus zo irritant he, een site die uit zichzelf fullscreen gaat. :'(

specs

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Maar goed,

Het zijn dus je spreekspoelen die naar de klote gaan.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op zondag 14 april 2002 02:49 schreef ebouma het volgende:
[..]
Ehh, je beredenering klopt niet. Doormiddel van Fourier kan je alle blokgolven bouwen, maar niet alle blokgolven zijn opgebouwt doormiddel van Fourier.

Mijn beredenering is zeker niet fout.

Ik heb het voor jullie nog even opgezocht:

http://www.fnl.nl/ct-nl/archief1998/ct98-12/ct1298-129-132ok.htm
Clipping, clippen Als het uitgangssignaal van een versterker wordt overstuurd, dus als de maximale uitsturing wordt overschreden, worden de pieken van een signaal afgetopt, ofwel geclipt. De vorm van een oorspronkelijk zuiver sinussignaal wordt steeds meer tot een rechthoek verbogen. Effect: een extreme en duidelijke stijging van de vervormingsfactor, het ontstaan van kunstmatige, veel te luide boventonen en daardoor gevaar voor de hogetoon-luidsprekers in de boxen.
http://www.mbquart.com/ma-techpapers.htm
A specific type of distortion. If a signal is passed through an electronic device which cannot accommodate its maximum voltage or current requirements, the waveform of the signal is sometimes said to be clipped, because it looks on a scope like its peaks have been clipped off by a pair of scissors. A clipped waveform contains a great deal of harmonic distortion (see WFTD archive harmonic distortion) and often sounds very rough and harsh. Clipping is what typically happens when an audio amplifier output is overloaded or its input over driven.
A problem that occurs when a voltage is too high for an electronic circuit to handle. The wave form is usually "clipped" or abruptly flattened on the top and bottom. Heard as a sort of an unpleasant percussive sound.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op dinsdag 16 april 2002 15:44 schreef CrashOne het volgende:

[..]

Ehh, je beredenering klopt niet. Doormiddel van Fourier kan je alle blokgolven bouwen, maar niet alle blokgolven zijn opgebouwt doormiddel van Fourier.
zei ik toch
iedere periodiek trilling is te ontbinden mbv een fourier analyse maar andersom geldt het dus niet dat elke trilling hier per definitie uit bestaat. En over de gelijkspanning. De versterker stuurt de uitgang te hoog aan en dit heeft dit niets te maken met het versterking van een gelijkspanning. Dus als jij iedere versterker die, 'spontaan' bij een te hoge aansturing, gelijkspanning geeft het raam uit flikkert...

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Maar hoe zit dat dan met een tube amp
Die heeft uitgangs trafo's die kunner geen gelijkspanning over zetten !!

Dus de grote vraag kan een tube amp met uitgangs trafo's ook clippen ????

mazzels apollo :P :P :P :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Op zaterdag 13 april 2002 19:42 schreef CrashOne het volgende:

[..]

Waarom komt iedereen toch met die gelijkspanning aan :? Als een versterker gaat clippen dan blijft het gewoon AC hoor, DC heeft er echt niks mee te maken.
De reden dat speakers (tweeters) kapot gaan door clippen is hier al vaak genoemd, en dat is omdat de harmonischen van het geclipte signaal bij de tweeter terecht komen.

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Nee hij wordt wel DC heb ik bij de electro boer naa gevraagd !!!!!

Of die gast is ziek in zn hoofd natuurlijk!!!!

Mazzls apollo :P :P :P :P

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Door het oversturen, ontstaat clippen.
Door het clippen ontstaat een blokgolf.
Een blokgolf is eigenlijk te zien als een gelijkspanning die af en toe van polariteit verandert.
De tweeters gaan stuk door de harmonischen die door de blokgolf ontstaan.
De lage woofers zouden evt defect kunnen raken vanwege die gelijkspanning.
Meestal kan de versterker onvoldoende vermogen leveren om de woofers te beschadigen.
In de praktijk gaan alleen de tweeters eraan,
krijgen in normale situties minder vermogen.
De spoel brandt gewoon door,
en je merkt er niets van, aangezien die harmonische frequenties niet voor mensen hoorbaar zijn.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 05:34 schreef apollovenlo het volgende:
Nee hij wordt wel DC heb ik bij de electro boer naa gevraagd !!!!!

Of die gast is ziek in zn hoofd natuurlijk!!!!

Mazzls apollo :P :P :P :P
Dan is 'ie ziek in z'n hoofd :)

Bij clippen ontstaat ECHT geen gelijkspanning.
Tegenwoordig hebben alle versterkers een symmetrische voedingsspanning, maar dat was 30 jaar geleden wel anders.
Toen waren er ook versterkers met één enkele voedingsspanning.
In serie met de luidspreker stond dan een grote elektrolytische condensator (b.v. 4700 microFarad, liefst groter) om de gelijkspanningscomponent (halve voedingsspanning) tegen te houden. Groot nadeel was dat zo'n condensator lage frequenties dempte (6 dB/octaaf), waardoor de bassen soms wat minder waren.
Ook die versterkers konden echt wel clippen hoor, maar er kon nooit een gelijkspanning op de speaker komen (door de aanwezigheid van die condensator technisch ONMOGELIJK).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Op woensdag 17 april 2002 10:50 schreef cjdijk het volgende:
Een blokgolf is eigenlijk te zien als een gelijkspanning die af en toe van polariteit verandert.
Een gelijkspanning die af en toe van polariteit verandert is net zoiets als een langzame raceauto. Dat is een zogenaamde contradictio in terminis. Een gelijkspanning verandert niet van polariteit, dat doen wisselspanningen. Een blokgolf verandert wel van polariteit en is dus een wisselspanning. Het heeft niets van doen met een gelijkspanning.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

De speakers hebben in de conus een spoel van zeer dunne koperdraden. Bij hoog volume worden die warm... Zeer warm... Schnirk...

En dan kan of de conus deels verbranden, of de draad geheel doorsmelten. De speaker brandt gewoon door als een smeltzekering.

Ik weet waarover ik spreek, heb meerdere defecte speakers gesloopt voor de magneten...

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1