Toon posts:

Geheugenlek-meet-prog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een programma geschreven in een programmeertaal en nu zou ik op een vrij 'makkelijke' manier willen nagaan of er niet ergens een geheugenlek zit. Noteren hoeveel bytes vrij geheugen ik heb onder Windows XP, het programma runnen en afsluiten en kijken hoeveel bytes vrij geheugen ik daarna over heb is waarschijnlijk niet de manier.

Heeft iemand anders een idee?

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 15:31 schreef Aegis het volgende:
Ik heb een programma geschreven in een programmeertaal
Wil je nog vertellen *WELKE* of zeg je van nou nee ik heb niet echt gerichte hulp nodig... :?

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 17:54

Sponge

Serious Game Developer

Taal?

Anyway, gebruik GlobalMemoryStatus API om het geheugen van te voren te meten, en er na.. zie je wat er ontbreekt :)

Natuurlijk moet je dan geen andere programma's draaien die ook steeds extra geheugen aanvragen, bijv. zoals een MP3 speler ofzo... Je kunt uiteraard ook gewoon een of andere performance monitor gebruiken die je vast wel vindt op tucows.com/download.com (of ctrl-alt-del->process list in Win2k/NT)

Trouwens, vaak blijft het programma toch nog in het geheugen, als je bijv Unreal Tournament ziet..eerste keer opstarten kost een halve minuut..2de keer ongeveer 5 seconden...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 15:32 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Wil je nog vertellen *WELKE* of zeg je van nou nee ik heb niet echt gerichte hulp nodig... :?
Het is een programmaatje voor eigen gebruik. Executable is ongeveer 300 kb, geschreven in Delphi 6. Ik weet niet wat voor meer *GERICHTE* informatie je nodig hebt?

edit:

Oh, niet gezien dat er alweer iemand had wat gepost. Is er geen shareware of freeware programmaatje die zoiets kan doen?

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 15:31 schreef Aegis het volgende:
het programma runnen en afsluiten en kijken hoeveel bytes vrij geheugen ik daarna over heb is waarschijnlijk niet de manier.
Als je een programma afsluit gebruikt die 0 bytes geheugen.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 15:37 schreef Aegis het volgende:
Ik weet niet wat voor meer *GERICHTE* informatie je nodig hebt?
Taal was idd erg handig geweest, aangezien je memory leaks op exe files vrij slecht kan detecten (je ziet dat ie na een X aantal uur flink wat gehuegen gebruikt maar wie weet is dat wel terrecht) wat je nodig hebt is een tool die bij je source al bij houd waar je geheugen alloceerd en wanneer en of het weer vrij gegeven word, numega boundschecker is zo'n tool kost je alleen een paar centen, je kan natuurlijk ook zelf 'n wrappertje om je geheugen alloceer/vrijgeef routines proggen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 15:41 schreef deur het volgende:

[..]

Sorry Deur, maar volgens mij is de definitie van een geheugenlek, dat na het afsluiten van het programma niet alle het geheugen wat door het programma gebruikt/gealloceerd is, weer vrijgegeven wordt. Bepaalde dingen blijven dus in het geheugen staan. Ik zeg niet zo dat dat zo is bij m'n programma, maar daar zou ik dus graag op willen controleren.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 15:44 schreef Aegis het volgende:
Sorry Deur, maar volgens mij is de definitie van een geheugenlek, dat na het afsluiten van het programma niet alle het geheugen wat door het programma gebruikt/gealloceerd is, weer vrijgegeven wordt.
Bij het afsluiten van een process wordt al het gealloceerde geheugen door het operating systeem vrij gegeven.

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Op zaterdag 13 april 2002 15:41 schreef deur het volgende:

[..]

Absoluut niet waar... er kunnnen nog bitmaps/Dc's in het geheugen blijven, hooks/subclassing kunnen dingen behoorlijk verzieken. Vooral als de runtime geen garbage collection heeft, meestal neemt Windows het ook wel over voor wat dingen, zoals DC's... Daaorm moet je in theorie elk object ook op Nothing zetten, elke form nothing maken, etc. Zelf gebruik ik geen Delphi, maar VB, maar het principe blijft hetzelfde.

Volgens mij zijn er maar twee talen die een echte garbage collection hebben, JAVA en .Net

Ik zal ff kijken of ik een simpel geheugen prog kan vinden... Als je niet Win2k of NT4 hebt, is er toch ook zo een soort programma in Win98/95, etc? ( onder Accessories, System tools ofzo??)

Edit:
Check out: http://keyaccess.tucows.com/system/resource95.html

btw, Stel je voor dat je DirectX gebruikt, of iets anders in een eigen thread... je maakt 10x iets bepaalds voor dat object (Surfaces (bitmaps) ofzo), en je sluit je programma af.. zou het OS dan ook die surfaces weer un-allocaten? Waarschijnlijk niet. COM objecten (componenten) zijn volgens mij geheugen ramp #1...

Verwijderd

ik gebruik meestal een meegecompileerde unit die dat alles controleerd:

members.home.nl/gooijen/MemCheck.pas

uses memcheck;

en dan doe je om te loggen:

MemCheck.MemCheckLogFileName:='c:\log.txt';
MemCheck.MemChk;

voor info: zie file

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 15:47 schreef 41.6C.6D.61.72 het volgende:
Absoluut niet waar... er kunnnen nog bitmaps/Dc's in het geheugen blijven
Dat zijn een resource leaks, geen memory leaks :)

Verwijderd

Topicstarter
@Deur
Bedankt, ik zal hem eens bekijken!

@Yarvieh
Semantics ;) Ze zijn beide niet wenselijk.

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

En denk je dat dat geen geheugen kost? De DC's zijn handles naar een bitmap [in het geheugen]

Verwijderd

Mijn definitie van een memory leak is dat de *code* geheugen is vergeten vrij te geven waar het geen referenties meer naar heeft.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 15:47 schreef 41.6C.6D.61.72 het volgende:

[..]

Absoluut niet waar... er kunnnen nog bitmaps/Dc's in het geheugen blijven, hooks/subclassing kunnen dingen behoorlijk verzieken.
die dingen die jij opnoemt worden allemaal automatisch vrijgegeven, hooks,DC's, en alle andere kernel-objects. en alle user-objects worden getrashed omdat de volledige adress-space wordt vrijgegeven/vernietigd

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Dat wel, maar meestal blijft er nog een zooi achter.. zeg maar een uninstaller.. de helft van je zelfgemaakte stuff blijt op je HD staan =o)

Verwijderd

als je daar bijvoorbeeld tijdelijk aangemaakte bestanden bedoeld, dan heb je gelijk, maar daar ging het niet concreet over.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 15:56 schreef deur het volgende:

[..]

die dingen die jij opnoemt worden allemaal automatisch vrijgegeven, hooks,DC's, en alle andere kernel-objects. en alle user-objects worden getrashed omdat de volledige adress-space wordt vrijgegeven/vernietigd
Ah, dus er kunnen helemaal geen resource- of memory leaks ontstaan (onder Windows)? :P

Verwijderd

als je een goede structuur aanhoud, vergeet je nooit om objecten/geheugen vrij te geven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
var a:pointer;
begin
a:=nil;
try
  getmem(a,1000);
  .
  .
  .
finally
  freemem(a);
end;

.
.
.

var a:TObject;
begin
a:=nil
try
  a:=TObject.create;
  .
  .
  .
finally
  a.free;
end;

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 16:02 schreef Aegis het volgende:

[..]

Ah, dus er kunnen helemaal geen resource- of memory leaks ontstaan (onder Windows)? :P
niet als je programma afgesloten is. terwijl je programma runt, kan dat natuurlijk wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 16:10 schreef deur het volgende:

[..]

niet als je programma afgesloten is. terwijl je programma runt, kan dat natuurlijk wel.
Ooooh, nou dan voorzie ik geen problemen. 't Is inderdaad niet zo dat ik in een superloop objecten zit aan te maken ofzo... B-). Bedankt.

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Op zaterdag 13 april 2002 16:10 schreef deur het volgende:

[..]

En dat geheugen komt weer terug als ik het programma afsluit? :) Volgens mij gebeurt dat niet, anders zou niemand zich zorgen maken over geheugen lekken, terwijl ze toch nog zo vaak voorkomen

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 16:24 schreef 41.6C.6D.61.72 het volgende:
En dat geheugen komt weer terug als ik het programma afsluit? :) Volgens mij gebeurt dat niet, anders zou niemand zich zorgen maken over geheugen lekken, terwijl ze toch nog zo vaak voorkomen
Als je applicatie maar enkele minuten loopt, zou dat kloppen idd, maar als je app enkele uren/dagen loopt en enkele kb's per seconde lekt zou ik me toch wel zorgen gaan maken over memory leaks...

Verwijderd

Zoek op deze Torry page 's naar MemCheck v.2.54

Ideaal klein dingetje om je Delphi memory leaks mee te tackelen!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 16:02 schreef Aegis het volgende:

[..]

Jawel, als je bv met COM objecten gaat werken moet je bij gebruik referenties toevoegen en wanneer je klaat bent die referentie weg halen. Als niemand meer naar dat COM object verwijst wordt het vrijgegeven (Garbage collection dus). Een COM object leeft in z'n eigen proces, als jouw programma een referentie naar een com object NIET weghaalt bij het afsluiten zal het COM object niet worden vrijgegeven, waarschijnlijk nooit meer tot het afsluiten van je OS.

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Precies! Alleen ik kon het niet zo goed verwoorden vanmiddag :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 18:10 schreef Orphix het volgende:
Een COM object leeft in z'n eigen proces, als jouw programma een referentie naar een com object NIET weghaalt bij het afsluiten zal het COM object niet worden vrijgegeven.
Dit geld uiteraard alleen voor Com objecten die out of process draaien (in 'n Surrogate process dus meestal dllhost maar je mag ook je eigen custom Surrogate schrijven) meer dan 99% van alle com objecten draaien in process (dus gewoon in de memory space van je process) en worden ook gewoon opgeruimt bij het sluiten van je process zelfs als wat 'n refcounting bugjes hebt.

Verwijderd

ik (in c++ althans) gebruik altijd de win32 api functies
GlobalAlloc & GlobalFree.
Maar ik bouw er een eigen funtie omheen die ik binnen mijn source aanroep. (die noem ik dan mem_alloc & mem_free). En dan heb ik twee globale variabelen alloc_count & free_count.
Bij een mem_alloc aanroep: alloc_count++
Bij een mem_free aanroep: alloc_free++

En dan doe je: alloc_count - free_count en je weet precies hoeveel items er in je geheugen staan die nog vrijgegeven moeten worden.
Je kan ook nog een systeempje verzinnen voor de size (dus niet de count) maar dat is wat lastiger. Omdat je met mem_free de size niet weet. Maar daar zijn truukjes voor te verzinnen....

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 18:58
Op zaterdag 13 april 2002 15:34 schreef 41.6C.6D.61.72 het volgende:
rogramma toch nog in het geheugen, als je bijv Unreal Tournament ziet..eerste keer opstarten kost een halve minuut..2de keer ongeveer 5 seconden...
Dat wordt gecached geloof ik.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Op zaterdag 13 april 2002 15:46 schreef Yarvieh het volgende:
Bij het afsluiten van een process wordt al het gealloceerde geheugen door het operating systeem vrij gegeven.
Wat dan ook meteen aangeeft wat het echte gevaar is van een memory leak: dat je een programma schrijft dat uren/dagen/weken blijft draaien (services, IDE's, Officepakketten) en per uur al of niet actief gebruik een hoger geheugengebruik noteert.

Borland C++ Builder is een goed voorbeeld van een wandelende memoryleak: na opstarten ong. 50-60Mb in gebruik en zodra je een paar keer gecompileerd hebt op grote projecten kruipt ie al snel richting 200-300Mb. Afsluiten en herstarten geeft je dan spannende grafiekjes in Task Manager (350Mb in use --> 100Mb --> 150Mb :Z )

Maarruh daar je Delphi 6 hebt: zoek eens snel in je helpfiles naar CodeGuard, dat doet precies wat je vraagt.

Professionele website nodig?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Addendum:

Als je een OCX schrijft die binnen bijvoorbeeld Internet Explorer gebruikt wordt ben je *heel* hard verplicht geen mem-leaks te maken, want dat ding draait in de address space van IE en als je bij het afsluiten nog geheugen over hebt is *zijn* memory-administration dus verneukt, en dan blaas je IE heel hard op |:(

(ervaring ja)

Professionele website nodig?

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:28
wat jij nodig hebt is MemProof.
Dit is speciaal gemaakt of leaks op te sporen in delphi.
je kan zien wanneer mem gereserveerd is en wanneer vrijgegven word.

eem 'memory monitor' heb je niet zoveel aan.....

http://www.automatedqa.com/products/memproof.asp
Pagina: 1