Alternatieven voor Fox Pro?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Backspace-NL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 22:13

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een business applicatie (order, klanten, facturatie, leveranciers, artikelen etc). Heb al naar talen als Delphi en C++Builder enzo gekeken, deze lijken me wat omslachtig. Ik wil tevens iets wat gewoon 'proven stable' is (en dat zijn omgevingen als FoxPro dus). Zijn er nog alternatieven voor bijvoorbeeld FoxPro? Moet een RAD omgeving zijn met database support. Liefst eentje die ook compiled naar een executable of op z'n minst een standalone runtime heeft.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Je wilt een simpele sleur-en-pleur Database Applicatie maken ? Ik deed dat vroeger altijd in Omnis (Studio). Omnis is een tool waarmee je dat soort schermen en database-apps kan maken, met een niet al te complexe programmeertaal erachter. Eventueel zit er support in voor verschillende Databases, zoals DB2, Informix, ODBC, Oracle en Sybase. Demo's zijn te downloaden vanaf www.omnis.net.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

PowerBuilder of FileMaker misschien?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Visual DBASE?

• MisterData
Weet je zeker dat het niet slimmer is om neitg ewoon direct Delphi te leren ? Delphi moet toch niet zo moeilijk zijn ;) Verder kun je er later nog meer mee, mocht je nog functionaliteit aan je app willen toevoegen. Waarom probeer je niet gewoon Delphi ?

• Backspace-NL

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 15:08 schreef MisterData het volgende:
Weet je zeker dat het niet slimmer is om neitg ewoon direct Delphi te leren ? Delphi moet toch niet zo moeilijk zijn ;) Verder kun je er later nog meer mee, mocht je nog functionaliteit aan je app willen toevoegen. Waarom probeer je niet gewoon Delphi ?
Delphi is idd een keuze, was trouwens ook mijn eerste keuze. Het nadeel is dat zoals ik de applicatie wil het niet lekker zal gaan werken onder Delphi.

Visual dBase heb ik zelf nog nooit van gehoord, zal 'ns kijken. Omnis Studio heb ik zelf ook gebruikt (trial), ziet er leuk uit, kan er ook wel mee wat ik zou willen alleen kan ik momenteel niet effe die $$$ ophoesten (is nogal prijzig als ik me niet vergis).

FileMaker werd eigenlijk 3x niks. Heb er het e.e.a. mee geprobeerd alleen het was niet echt bepaald zo als ik het zou willen. POwer Builder heb ik trouwens nog niet geprobeerd. Misschien eens kijken voor een trialtje ofzo..

Nog andere alternatieven? Ik heb hier overigens Visual FoxPro 6.0 liggen, dus het zou niet te veel geld mogen kosten als het een goed alternatief moet worden.

• maikel
  • Laatst online: 10:10
Op zaterdag 13 april 2002 15:33 schreef Sixkiller het volgende:

[..]

Delphi is idd een keuze, was trouwens ook mijn eerste keuze. Het nadeel is dat zoals ik de applicatie wil het niet lekker zal gaan werken onder Delphi.

Visual dBase heb ik zelf nog nooit van gehoord, zal 'ns kijken. Omnis Studio heb ik zelf ook gebruikt (trial), ziet er leuk uit, kan er ook wel mee wat ik zou willen alleen kan ik momenteel niet effe die $$$ ophoesten (is nogal prijzig als ik me niet vergis).

FileMaker werd eigenlijk 3x niks. Heb er het e.e.a. mee geprobeerd alleen het was niet echt bepaald zo als ik het zou willen. POwer Builder heb ik trouwens nog niet geprobeerd. Misschien eens kijken voor een trialtje ofzo..

Nog andere alternatieven? Ik heb hier overigens Visual FoxPro 6.0 liggen, dus het zou niet te veel geld mogen kosten als het een goed alternatief moet worden.
Waarom zal je app niet lekker gaan werken onder Delphi ?

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 15:33 schreef Sixkiller het volgende:
Het nadeel is dat zoals ik de applicatie wil het niet lekker zal gaan werken onder Delphi.
Da's echt onzin.
Een paar jaar terug zijn wij overgestapt van Clipper (nogal vergelijkbaar met FoxPro) naar Delphi, en er is niets wat je in die xBASE talen kan wat niet even goed of beter met Delphi kan.

Trek dan alleen wel een leertraject uit, en probeer bv. niet overal tables voor te gebruiken, in ADO, dbXpress en (niet meer aan beginnen) de BDE werken queries meestal een stuk beter.

• Backspace-NL

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Heel eerlijk? Omdat ik te "lam" ben om de GUI te bouwen ;-) Zoals ik hem zou willen is het vrij omslachtig om te doen (MDI app met wat extra's). Het voordeel van FoxPro en gelijksoortige omgevingen is dat ik zonder veel zelf hoef te doen toch een functioneel iets inelkaar kan knutselen.

Een ander bijkomend iets is dat ik me nooit echt helemaal verdiept heb in Delphi (heb er ooit wat mee geexperimenteerd en heb vroeger veel in (Object) Pascal gedaan). C/C++ en varianten liggen me een stuk beter ;-)

• Backspace-NL

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 15:58 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Da's echt onzin.
Een paar jaar terug zijn wij overgestapt van Clipper (nogal vergelijkbaar met FoxPro) naar Delphi, en er is niets wat je in die xBASE talen kan wat niet even goed of beter met Delphi kan.

Trek dan alleen wel een leertraject uit, en probeer bv. niet overal tables voor te gebruiken, in ADO, dbXpress en (niet meer aan beginnen) de BDE werken queries meestal een stuk beter.
Geen onzin, het kost meer moeite om zo'n applicatie te maken in Delphi dan in iets als FoxPro. Delphi kan veel, te veel voor wat ik hier nodig heb, en dan wordt het al gauw een last. Ach, misschien dat ik nog eens naar Delphi kijk, kijken of ik snel wat inelkaar kan knutselen vandaag nog.

Verwijderd

MDI applicaties zijn in Delphi ook een eitje, hoor. (Het MDI gedeelte dan, de applicatie zelf is soms een heel ander verhaal ;))

Maar Delphi heeft ook een C++ broertje met dezelfde kwaliteiten: Borland C++ Builder.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 16:05 schreef Sixkiller het volgende:
Geen onzin, het kost meer moeite om zo'n applicatie te maken in Delphi dan in iets als FoxPro.
Zo dacht ik er 2 jaar geleden ook over, maar 't kost me nu meer tijd en moeite om wat voor applicatie dan ook te maken in Clipper dan in Delphi. Niet omdat m'n Clipper roestig is geworden, maar omdat ik gaandeweg meer en meer gebruik ben gaan maken van de mogelijkheden van Delphi.

OK, Delphi kan meer dan FoxPro, maar daar hoef je niet direct gebruik van te maken. Je kunt gewoon je bestaande technieken blijven gebruiken, maar dan in een nieuwe omgeving.
En als je dan 2 jaar later die source nog 's terug ziet, kun je er alleen maar meewarig naar kijken... ;)

• Backspace-NL

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 16:15 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Zo dacht ik er 2 jaar geleden ook over, maar 't kost me nu meer tijd en moeite om wat voor applicatie dan ook te maken in Clipper dan in Delphi. Niet omdat m'n Clipper roestig is geworden, maar omdat ik gaandeweg meer en meer gebruik ben gaan maken van de mogelijkheden van Delphi.

OK, Delphi kan meer dan FoxPro, maar daar hoef je niet direct gebruik van te maken. Je kunt gewoon je bestaande technieken blijven gebruiken, maar dan in een nieuwe omgeving.
En als je dan 2 jaar later die source nog 's terug ziet, kun je er alleen maar meewarig naar kijken... ;)
Daar heb je dus ook weer gelijk in. Ik zal eens kijken wat ik met Delphi kan. Wat kan ik het beste gebruiken voor een 'flat file database', toch die BDE? Of kan dbExpress dit ook?

Overigens heb ik hier ook C++Builder liggen, versie 5 helaas. Misschien dat versie 6 nog wat leuke dingen toevoegd, zal eens kijken of ik deze via school kan aanschaffen.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 16:44 schreef Sixkiller het volgende:
Wat kan ik het beste gebruiken voor een 'flat file database', toch die BDE? Of kan dbExpress dit ook?
dbExpress kan dat helaas niet native. Er zijn wel een paar manieren om met dbExpress/dbGo gebruik te maken van ADO, en dan via ADO's ODBC support bij je dBase/FoxPro/Paradox tables te komen, maar dat is niet echt handig. Tenzij je naast die file based databases ook nog bv. InterBase, MSSQL, Oracle, etc. wilt ondersteunen.

Wanneer 't om dBase/FoxPro/Clipper tables gaat, zou ik Halcyon van Griffin Solutions gebruiken. Helaas niet gratis, maar wel erg goed!

Een andere mogelijkheid is Apollo van Vista Software, maar daar heb ik zelf nogal slechte ervaringen mee (corruptie in indexen na het toevoegen van een record, en zo).

Bij nieuwe projecten zou ik sowieso de BDE niet meer als optie zien: Borland ondersteunt 'm nog wel, maar nieuwe versies of bugfixes hoef je niet meer te verwachten.

• MisterData
Op zaterdag 13 april 2002 16:44 schreef Sixkiller het volgende:
[..] zal eens kijken of ik deze via school kan aanschaffen.
En je kunt niet Omnis Studio via school aanschaffen dan :?

• Backspace-NL

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 17:14 schreef MisterData het volgende:

[..]

En je kunt niet Omnis Studio via school aanschaffen dan :?
Nee, helaas, zit niet in het 'pakket'. Was het maar zo, heb nu de trial van Omnis Studio maar dan mis ik de runtimes.
Pagina: 1