airtrap altijd nodig bij fill&bleed systeem?

Pagina: 1
Acties:

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:04

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Topicstarter
Ik ben van plan om een inline waterkoeling systeem te gaan bouwen in mijn HQ08, met behulp van een Dangerden maze3, een Black ice pro radiator, en een Eheim 1048 pompje.
Aangezien dat pompje al vrij groot is (kan iemand de exacte maten van dat ding posten :?) heb ik dus gekozen voor een inline systeem, onder andere ook vanwege de portabiliteit.

Na het gebruiken van de search ben ik onder andere die goddelijke casemod tegengekomen van een belg die onder andere ook een doorzichtige airtrap had gemaakt, nu is mijn vraag is zoiets werkelijk nodig in een inline systeem?
Zorgt het fill&bleed systeem voor een volledig luchtloos watercircuit? Of kan het ontluchten af worden gevangen door het systeem regelmatig te laten 'bleeden'? (kost wel (demi)water en waterwetter)

Wat betreft die portabiliteit vraag ik me dus ook nog af of zo'n 'airtrap' van boven dicht moet zijn, of open (zodat het hele systeem dus gewoon te verplaatsen is met water en al)

Voor het bijvullen/vervangen van het water wil ik zelf een fill & bleed kranensysteempje fabrieken, ik heb daarvoor al 3 Eheim kraantjes besteld en 2 t-stukjes, ik had zelf ook een ideetje om 1 van die t-stukjes dwars te plaatsen zodat je als het ware een fill&bleed kranensysteempje hebt met de ingaande leiding verticaal en de uitgaande horizontaal, zodat in de verticale leiding alle luchtbellen eruit stijgen.

is dat een goed idee? :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 13:19 schreef Ener-G het volgende:
Na het gebruiken van de search ben ik onder andere die goddelijke casemod tegengekomen van een belg die onder andere ook een doorzichtige airtrap had gemaakt, nu is mijn vraag is zoiets werkelijk nodig in een inline systeem?
Zorgt het fill&bleed systeem voor een volledig luchtloos watercircuit? Of kan het ontluchten af worden gevangen door het systeem regelmatig te laten 'bleeden'? (kost wel (demi)water en waterwetter)
Nee, je hebt de airtrap toch nodig, maar in het meest basale geval kan dat je vulpijpje zijn. Het scheelt als je je vloeistof voorkookt om de opgeloste gassen te verdrijven, maar er zal toch wel iets aan gas vrijkomen uit de vloeistof. Dat wil je ergens in je systeem hebben waar je er geen last van hebt.

Vanaf de andere kant: zo'n airtrap is ook een makkelijk vulpunt en expansievat om uitzetting van het water op te vangen.
Wat betreft die portabiliteit vraag ik me dus ook nog af of zo'n 'airtrap' van boven dicht moet zijn, of open (zodat het hele systeem dus gewoon te verplaatsen is met water en al)
Ik zou 'm lekker dicht maken. Dat beperkt het risico. Zorg er gewoon voor dat er een bodem water in de airtrap staat, en de rest gevuld is met lucht. Dat werkt het beste. De luchtruimte werkt als expansievat, het water zorgt ervoor dat er nooit lucht meegezogen word in je slangen.
Voor het bijvullen/vervangen van het water wil ik zelf een fill & bleed kranensysteempje fabrieken, ik heb daarvoor al 3 Eheim kraantjes besteld en 2 t-stukjes, ik had zelf ook een ideetje om 1 van die t-stukjes dwars te plaatsen zodat je als het ware een fill&bleed kranensysteempje hebt met de ingaande leiding verticaal en de uitgaande horizontaal, zodat in de verticale leiding alle luchtbellen eruit stijgen.

is dat een goed idee? :?
Ik zou je vulpunt bovenop je airtrap maken. Dat vult wat makkelijker.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:04

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 14:06 schreef DaBit het volgende:

[..]

Nee, je hebt de airtrap toch nodig, maar in het meest basale geval kan dat je vulpijpje zijn. Het scheelt als je je vloeistof voorkookt om de opgeloste gassen te verdrijven, maar er zal toch wel iets aan gas vrijkomen uit de vloeistof. Dat wil je ergens in je systeem hebben waar je er geen last van hebt.

Vanaf de andere kant: zo'n airtrap is ook een makkelijk vulpunt en expansievat om uitzetting van het water op te vangen.
[..]

Ik zou 'm lekker dicht maken. Dat beperkt het risico. Zorg er gewoon voor dat er een bodem water in de airtrap staat, en de rest gevuld is met lucht. Dat werkt het beste. De luchtruimte werkt als expansievat, het water zorgt ervoor dat er nooit lucht meegezogen word in je slangen.
[..]

Ik zou je vulpunt bovenop je airtrap maken. Dat vult wat makkelijker.
mja voor dat vullen wou ik dus dat fill/bleed systeempje maken met de 2 t-stukjes en de 3 kranen erin, dus niet vullen via de airtrap.

maar misschien kan ik beter op het laagste punt een t stuk erin zetten met een kraantje om het hele systeem leeg te laten lopen en op het hoogste punt een vulpunt (evt. de airtrap) :?

eventueel een combinatie van een fill/bleed systeem met een airtrap zou het mooist zijn, maar lastig te realiseren (ruimte in m'n kast is nou niet bepaald een vertrekhal)

dit is overigens de kast waar het allemaal in moet komen>

Afbeeldingslocatie: http://pisang.wox.org/pics/hq08.jpg

hoe snel heb ik trouwens kans op algen als ik kraanwater gebruik in combinatie met waterwetter, of kan ik beter demiwater gebruiken :?

questions... questions... :)

maar waar het me dus voornamelijk om gaat is dus of zo'n expansievat per se nodig is, lijkt me van wel dus, alleen lastig te bouwen, heb er extra onderdelen voor nodig

en of ik dus met die kranen een fill/bleed systeempje kan bouwen of beter gewoon aparte vul/leegloop openingen op verschillende plaatsen in het systeem

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."