Toon posts:

Trage maxtor, wat is het probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een Maxtor D740X 60GB van Maxtor. Ik vind alleen dat bijvoorbeeld Diablo2 erg slecht performed. Veel te traag. Dus heb ik een benchmark in sisoft sandra gedaan. Ik krijg met deze schijf 15668 sandra's, terwijl een normale 30GB 7200 toeren schijf 24000 haalt. Als warning krijg ik: 'Low write index. Check write verify is off'. Ik heb het plaatje toegevoegd:

http://www.endoria.net/upload/index.php/1427018978

Hebben jullie enige idee?

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
had ik ook
wat voor controller zit er op je mobo ?

Verwijderd

heb ik ook gehad windhoos zag maar udma 2 ipv 5
windhoos gereinstalled
probleem weg

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dat in sisoft sandra zien?

Verwijderd

nee gewoon in configuratiescherm

bij systeem apparaatbeheer harddiskcontrolers

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een screen van de hd controller in device manager

http://www.endoria.net/upload/index.php/2848196247

• taz3d_nl
opnieuw booten en je bios ingaan

maar wat voor hdd controller zit er op je mobo ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al in mijn bios geweest, maar ik zie niet wat ik in moet stellen om het probleem te verhelpen. Het enige 'write' wat ik ben tegengekomen is AGP fast write.

Het mobo is een chaintech 7VJDA

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoe ik er achter kan komen watvoor controller erop zit. Hier is een link naar de site van het mobo:

http://www.chaintech.com.tw/products/socketa/7vjda.htm

• taz3d_nl
ok je hebt dus een standaard via udma 100 controller en hier zit dus waarschijnlijk het probleem
je moet gewoon een promise ultra 133 tx2 of ultra 100 tx2 pci kaart in je computer hangen en je zult zien dat je probleem dan is opgelost
ik heb namelijk hetzelfde gehad :)

Verwijderd

Topicstarter
Deze controller is gewoon gelimiteerd tot ATA100. Dat moet toch gewoon kunnen? Dan loopt hij neit op 133, maar op 100. Dan moet je toch niet zo'n performance drop krijgen?

• taz3d_nl
ik heb er toen ook alles aan gedaan maar kreeg die schijven ook niet sneller
je kunt eventueel nog de neiwueste versie van de via service patch ( 4.38 ) installeren maar ik geef je weinig hoop
zo'n controller kaart is de beste oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Kan je wel booten van zo'n controller kaart?

Dan heb ik ook nog een volgende stelling:

Mijn vriendin heeft ongeveer dezelfde pc (in ieder geval hd en mobo zijn hetzelfde), maar daar loopt het wel sneller (alleen nog geen benchmark gedaan).

Ik heb de nieuwste 4in1 drivers (4.38)

• taz3d_nl
Op zaterdag 13 april 2002 13:27 schreef spikelee het volgende:
Kan je wel booten van zo'n controller kaart?

Dan heb ik ook nog een volgende stelling:

Mijn vriendin heeft ongeveer dezelfde pc (in ieder geval hd en mobo zijn hetzelfde), maar daar loopt het wel sneller (alleen nog geen benchmark gedaan).
tuurlijk kan je booten met een controller kaart
alleen als je een controller koopt met een raid optie kan je er geen cdrom aan hangen
maar deze udma kaart heeft geen raid

Verwijderd

Topicstarter
Heb jij trouwens geen last van je Audigy in combinatie met je mobo? Ik heb hem er nu uit liggen, omdat ik last had van 'Windows protection errors'.

Verwijderd

Hallo

Ik heb juist hetzelfde probleem :'(. Ik heb wel een diamondmax 60 gb. Mijn score was maar 6542 :( .

Ik heb wel gemerkt dat mijn "write caching" nie aanstond. Nu heb ik 8465 :). Maar tis toch heel weinig.

Je vind die write caching bij (alle zo heb ik het gevonden)
control panel
->adminstrative tools
->computer management
->disk management
klik op een van uw hd's
-rechte knop properties
-tabblad hardware.
-hd aanklikken en properties kiezen
-tabblad policies klikken en daar staat het

Ik heb ook een accestime van 18ms :'(. Laatste keer dat ik een maxtor koop.

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-03 01:23
Ik vind het niet heel laag, ik heb zelf een CMD ATA 100 controller en ook een 60GB D740X en haal hiermee een score van rond de 18000 met SiSoft Sandro 2002 Pro :)

Je kan ook nog testen met ATTO, daarmee moet je rond de 35/40 MB komen :)

Link: http://home.wanadoo.nl/hermanie/atto.zip

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met Atto haal ik idd rond de 38 mb/s in de test. Ik heb een WD 20gig 7200 op een ata100 raid controller

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb atto ook gedaan. Ik weet niet of ik blij moet worden van de test: screentje

http://www.endoria.net/upload/index.php/1217728732

Wat is hier mis?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook het diagnose programma van Maxtor gedraaid, powermax, en die kwam na de quick test met de melding: Drive R/W buffer test: Failed'. De advanced test gaf de error code R03. Op de site van Maxtor staat achter die code: 'Replace Drive'. Dat klinkt niet echt best. Dat heb ik weer. Gelukkig geeft maxtor lange garantie op de schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb atto nu ook op de hd van mijn vriendin gedaan. Zij heeft precies dezelfde Maxtor D740X 60GB als ik. Zij haalt inderdaad scores tussen de 35 en 40 mb/s. De schijf indeling is als volgt:
c: haalt 40 mb/s
d: haalt 38 mb/s
e: haalt 32 mb/s

Waar komt de lage score van de e schijf vandaan? Is dat te wijten aan de positie op de schijf? Ik had daar eerder 36 mb/s verwacht.

Mijn gare schijf (zie score op bovenstaande link) gaat terug naar Mycom.

• Marsman83
  • Laatst online: 22:29
Vaag mijn schijf draait ook gewoon op UDMA100 omdat ik geen 133 heb, mijn sisoft score is rond de 25000.. Wel iets meer dus, misschien moet je het progje amset van de maxtor site downloaden en dan de acoustic management uitzetten, dat scheelt ook veel. Mij mij stond ie ook standaart aan, heb m toen uitgezet, maakt nu wel een heel kleinbeetje meer herrie maar hij is wel veel sneller nu :) ik denk dat dat ook jouw probleem is

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat dat het probleem is. Niet dat ik het niet ga proberen natuurlijk! Maar dat diagnose programma, powermax, gaf aan dat er iets kapot is en dat de schijf vervangen moet worden. Ik denk persoonlijk dat mijn cache naar de klote is.

• Marsman83
  • Laatst online: 22:29
Dan moet je m inderdaad terug brengen ;)

Verwijderd

Hangt er een apparaat aan je Maxtor die NIET UDMA is? Die vertraagt namelijk. Zo ja, losmaken en nog een keer proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hij zit samen met een dvd-speler op de kabel. Dat zou volgens mij gewoon moeten kunnen. Maar loskoppelen heeft niet veel zin meer. Mijn moederbord heeft het intussen begeven. Ik had al problemen met het geheugen en dat wilde ik gaan wisselen (staat ook een topic over). Nu wil het moederbord niet meer. Misschien dat dit de oorzaak is van alle problemen. Hij wordt nu onderzocht en kan hem morgen weer ophalen. Ik ben benieuwd.
Pagina: 1