Kwaliteit oude CD-spelers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.645 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12717

Topicstarter
Ik wil dus een cd speler kopen (een van mijn oude is kapot) maar op zich wil ik daar niet te veel aan uitgeven. Bovendien vind ik zelf dat oude versterkers enzo meestal veel beter klinken (specialer eigenlijk). Maar de hele cd-techniek heeft natuurlijk niet stilgestaan..CD-r/CD-rw enzo. Daarom vroeg ik me af of oude cd-spelers ( < 1990) ook net als oudere versterkers vaak niet minder of zelfs beter van kwaliteit zijn. Iemand?

tnx

PS Ik snap dat je er vaak wel geen CD-rw's enzo kan lezen maar ik heb toch het meeste legaal dus dat maakt niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 13:16
cd is digitaal dus valt er toch weinig aan te verprutsen

ook is het toch zo dat cd spelers die oud zijn wl verbeterd zijn om nieuwere technieken te kunnen toepassen

de eerste versterkers waren toch echt niet goed, er heeft een vooruitgang plaatsgevonden

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Oudere cd-spelers willen nogal eens scherp klinken in het hoog. De nieuwere cd-spelers hebben vaak huppeldepup*oversampling, en andere bladiebla filtering om 't wat 'analoger' te laten klinken.

Ikzelf heb nooit wat gemerkt bij onze oude Onkyo van de eerste generatie.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mijn ouders hebben een van de eerste philips cd-spelers, en dat klinkt echt wel goed hoor, niks mis mee
maar 't ligt volgens mij vooral aan je versterker en speakers wat voor 'n geluid je te horen krijgt

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

Op zaterdag 13 april 2002 13:14 schreef Flat© het volgende:
mijn ouders hebben een van de eerste philips cd-spelers, en dat klinkt echt wel goed hoor, niks mis mee
maar 't ligt volgens mij vooral aan je versterker en speakers wat voor 'n geluid je te horen krijgt
als je geen verschil hoort , gewoon zo laten...ik hoor helaas erg veel verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
De kwaliteit van de DA converters is echt wel verbeterd hoor, bij de duurdere spelers dan wel welliswaar.

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 10:34

Xanax959

relax...

Ik heb zelf een oude cdspeler, een Luxman met buizen, maar dat was niet een van de goedkoopsten... Wel een bijzonder apparaat dus, klinkt prima, en ik heb geen last van scherpe ss en. Destijds (jaren '80) goede specificaties, dubbel uitgevoerde DA converter, 8 keer oversampling, zwaar uitgevoerd loopwerk enz..
De kinderziektes waren er toen natuurlijk nog niet uit, bij mijn model is dat de laserunit, die bij mij een keer vervangen is. (slijtage).

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 13 april 2002 13:14 schreef Flat© het volgende:
Ik krijg altijd het idee dat de spelers van Philips alleen maar minder zijn geworden, dus hoe ouder hoe beter...

Bij ons in de woonkamer staat een hele oude Denon CD speler, die klinkt erg vlak (dus niet ruimtelijk) en heeft idd wat schelle hoge tonen.
Heeft destijds toch aardig wat gekost dacht ik. Een ongeveer evenoude Onkyo die we een tijdje gehad hebben klonk een stuk beter.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 21:59

Part

Helemaal niets.....

Ik denk dat gemiddeld gezien de oude CD-spelers een stuk slechter zijn, zeker de type van voor 1990.
Er zijn natuurlijk ook wel genoeg uitzonderingen, zo heb ik hier een Kenwood DP-8010.
Is vrij oud maar wel met een loopwerk dat meer als 2kg weegt. De laser unit loopt op kogel lagers en er zitten 2 gescheiden Burr-Brown DA converters in.

Deze kost 2dehands ongeveer 150 euro en daar heb je geen nieuwe voor die beter klinkt.

(NB Ik verkoop hem niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10859

Waar je ook rekening me moet houden is dat de laser-unit in een cd-speler ook niet het eeuwige leven heeft.
Je kunt het een klein beetje vergelijken met het aantal brand uren van een lamp.
Een laser gaat in 10 jaar tijd natuurlijk ook terug in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Probeer eens een Marantz CD-80 op de kop te tikken... Dubbele DAC-7 aan boord (nog steeds heel goede DAC) en uitgerust met het Philips CDM9 of CDM7 loopwerk *D

Voor zo'n 350 euro moet ie te vinden zijn!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 20:43

EraZor

Don't mention the war

Heb zelf een Marantz CD-40 staan. Heeft vrijwel geen extra functies, maar klinkt perfect! Nu een jaar of 12 oud, schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:11
Je zou kunnen kijken voor een 2de hands Sony ES cd speler uit eind jaren 80 begin 90. Deze zijn zeer solide gebouwd en erg goed. Ik heb er zelf laatst een Sony CDP-X555ES voor zeer weinig geld gekocht (135 Euro, toenmalige nieuwprijs was FL 2000,= ). Deze speler weegt maar liefst 12,5 KG en en is uit 1991, hij klinkt als een klok. :) .

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 13:24

Flotter

Pelipper!

M'n pa heeft één van de eerste Philipsen staan, 16 bit vond meneer Philips wat te ingewikkeld/duur/onzinnig, dus heeft ie er een 14-bits DAC in gezet |:(

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10859

Op zondag 14 april 2002 20:03 schreef Hellhound het volgende:
Ik heb er zelf laatst een Sony CDP-X555ES voor zeer weinig geld gekocht (135 Euro, toenmalige nieuwprijs was FL 2000,= ). Deze speler weegt maar liefst 12,5 KG en en is uit 1991, hij klinkt als een klok. :) .
Dat is zeker een toppertje, ik zelf heb de voorganger CDP-XA50 ES met een variable digital Filter.
Zit die ook in de 555ES ?
Ik zet hem altijd op 1a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15965

je mag mijn Harman/Kardon wel kopen :D

moet toch nieuwe apparatuur hebben als ik naar Engeland ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:11
Op zondag 14 april 2002 20:51 schreef SideShowBob het volgende:

[..]

Dat is zeker een toppertje, ik zelf heb de voorganger CDP-XA50 ES met een variable digital Filter.
Zit die ook in de 555ES ?
Ik zet hem altijd op 1a
Nee jij hebt een opvolger :Y) , die van jou is uit 1998 ofzo.
Bij mij zit er geen variable digital filter op.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 13 april 2002 12:47 schreef Loran het volgende:
cd is digitaal dus valt er toch weinig aan te verprutsen
Nog even een kanttekening bij deze opmerking: Digitaal is zeer zeker niet gelijk aan kwaliteit.

Dat zal iedereen wel weten die (digitaal) streaming audio of video bekijkt.

De fabrikanten maken dankbaar gebruik van het feit dat de massa denkt digitaal==goed door op allerlei apparatuur maar het woordje DIGITAL te zetten. Zo heb je digitale speakers, digitale tuners, digitale kilometertellers noem maar op. Er zijn zelfs platenspelers met digitale uitgangen... En de consumenten kopen die rommel maar.

dit heeft verder niks met kwaliteit van oude cd-spelers te maken, maar ik moest 't ff kwijt

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1