AMD K6-2 Op een MSI Pentium I Mobo?

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:36

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een AMD K6-2 350Mhz mobo over.
Ik heb een MSI-5146 Mobo met het SiS 5571 chipset.

Der zit nu een 166Mhz MMX op maar dat vind ik sloom.
Aangezien het allebei Socket7 is moet het toch passen? maar draait de CPU dan ook wel op 350Mhz?

de AMD wil:
2.2V core en 3.3V I/O

het mobo heeft de volgende opties qua voltage:
-core: 2.5 ,I/O: 3.3
-core: 2.8 ,I/O: 3.3
-core: 2.9 ,I/0: 3.3

blaas ik de CPU op als ik dit doe? ik moet hem natuurlijk wel goed koelen!

uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: http://duck.ath.cx/cpu.gif
de FSB kan max op 75Mhz maar verder kan ik zo nix vinden.

http://www.msi.com.tw/support/bios/bios.php?model=MS-5146 daar staat over het BIOS wat updates en daar staat wel dat er een is waarmee je de AMD K6 233Mhz support, is dat gelijk aan een 350?

gaat me dit lukken?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
denk dat die 2.5V niet zo'n probleem is.. ik denk alleen niet dat je hem hoog kunt klokken, omdat je mobo waarschijnlijk maar tot multiplier 3 of 3,5 gaat en je FSB tot 75.. dus de processor tot zo'n 260MHz. Als je een nieuwere versie van de K6 had (vanaf 450Mhz dacht ik) dan kun je de multiplier op je moederbord instellen op 1.5 (weet niet meer eker of het 1.5 was) en maakt de processor er automatisch 6x van.. dus 6x75Mhz is 450Mhz.. dat biedt al meer mogelijkheden, want het verschil tussen een intel 166MMX en een K6 266 is vooral bij 3D games e.d. niet groot.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 12:37 schreef rick_h het volgende:
denk dat die 2.5V niet zo'n probleem is.. ik denk alleen niet dat je hem hoog kunt klokken, omdat je mobo waarschijnlijk maar tot multiplier 3 of 3,5 gaat en je FSB tot 75.. dus de processor tot zo'n 260MHz. Als je een nieuwere versie van de K6 had (vanaf 450Mhz dacht ik) dan kun je de multiplier op je moederbord instellen op 1.5 (weet niet meer eker of het 1.5 was) en maakt de processor er automatisch 6x van.. dus 6x75Mhz is 450Mhz.. dat biedt al meer mogelijkheden, want het verschil tussen een intel 166MMX en een K6 266 is vooral bij 3D games e.d. niet groot.
ik heb niet iets uit mijn handleiding er bij gezet.
En hij moet als server/router e.d.

Verwijderd

Ik heb zelf de 5169 gehad en die kon maar tot de k6-3 500.
Met een fsb van 100.
Dus een max mp van 5

Verwijderd

Als je de multiplier op je mobo op 2 zet maak de k6-2 daar een multiplier van 6 van

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
moet toch SUPER socket 7 zijn?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 13 april 2002 13:55 schreef Fl3xx het volgende:
Als je de multiplier op je mobo op 2 zet maak de k6-2 daar een multiplier van 6 van
Juist ja, dat wou ik net zeggen..
Gewoon multiplier op 2x, FSB op 75MHz, VCore op 2,5V dan loopt ie lekker op 450MHz. Dat haalt-ie wel. Anders kun je nog altijd de FSB terugschroeven naar 66MHz.

Als je een multimeter hebt, dan kun je ook verschillende jumpercombinaties uitproberen mbt de VCore. De VCore jumpertjes zijn eigenlijk niets anders dan uitschakelbare weerstandjes. Als je met twee jumpertjes op zowel 2,8 als 2,9 Volt instelt, dan krijg je een VCore van (bijvoorbeeld!) 2,2 Volt :)
Op zaterdag 13 april 2002 14:10 schreef thettes het volgende:
moet toch SUPER socket 7 zijn?
Het enige verschil is dat de SS7 een FSB@100MHz aanbiedt plus enkele lagere VCore instellingen.. De K6 draait ook gewoon op S7, zij het dan met instellingen buiten de fabrieksspecificaties.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
K6/2-350 wil alleen van de 2x multiplier een 6x maken als het een afgekeurde 400 is, aangezien er pas vanaf de 400MHz K6/2 een nieuwe core bedacht is.

Wat betreft die pentium MMX: Kan je dat ding ook op 3.5x75 krijgen? Of is ie multiplier locked? Een Pentium MMX kan overgeklokt veel meer dan een K6 die 100MHz sneller is. Heb het zelf nog gezien met een Pentium 166MMX @ 2.5x100 op mijn super7 bordje, die hield een K6/2-400 met gemak bij.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ok als eerste sorry voor de kick!

maar als ik het goed begrijp:
-ff bios flashen
-ergens een K6-400-550 zien te vinden
-lopen maar?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 14 april 2002 23:21 schreef Snow_King het volgende:
Ok als eerste sorry voor de kick!

maar als ik het goed begrijp:
-ff bios flashen
ALS er een BIOS is die K6-2 ondersteunt. Voornaamste feature is 3DNow!, die mis je als het er niet is.
-ergens een K6-400-550 zien te vinden
Let bij de 400 op dat er 2 versies zijn, de oude en de nieuwe. Ik ben de core codes ff kwijt, maar je MOET dus een nieuwe hebben, anders gaat die 2x=6x multiplier remapping niet op en kom je niet hoger dan 260MHz (3.5x75)
-lopen maar?
Tja, dan wel, maar koel die kreng fatsoenlijk!!

Voor de duidelijkheid:
- BIOS update indien mogelijk
- VCore zo laag mogelijk (2.5V) en
- multiplier op 2x, wordt door de latere K6-2 cores als 6x geinterpreteerd
- FSB zo laag mogelijk beginnen (50MHz ofzo), dan stapsgewijs verhogen. Als het goed is moet 75MHz lukken (75x6=450MHz). Misschien is er nog een verborgen instelling voor 83MHz (gewoon de settings die NIET vermeld staan testen). Dan heb je 498MHz :9

Verder, als de K6-2 wel goed herkend wordt kan het nuttig zijn apps die 3DNow! ondersteunen opnieuw te installeren (DiVX, PowerDVD om maar een paar te noemen).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ook als je bios hem niet ondersteund kun je ook nog even bij powerleap een amd tweak tooltje tevoorschijn toveren.
zei hij al tikkend op zijn deskpro 6000 die eens op een classic p1/166 draaide (nu op K6-400) helaas ondersteund Compaq geen fsb's hoger dan 66 :(

grtx Ed

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 00:50 schreef Evil_Ed het volgende:
ook als je bios hem niet ondersteund kun je ook nog even bij powerleap een amd tweak tooltje tevoorschijn toveren.
zei hij al tikkend op zijn deskpro 6000 die eens op een classic p1/166 draaide (nu op K6-400) helaas ondersteund Compaq geen fsb's hoger dan 66 :(

grtx Ed
ik draai Linux, zijn ze daarvoor ook te krijgen? die tools?

• _JGC_
Als je BIOS de CPU niet ondersteunt heb je wel 3DNow, dat wordt nml gebruikt door je OS, die logischerwijs naar de mogelijkheden kijkt van de CPU, niet naar die van het BIOS.

Wat je wel mist is de Write-combine/allocate functies van de nieuwere AMD K6 CXT core, dit scheelt je toch zo'n 10% en moet je in DOS alsnog met SetK6 instellen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 10:54 schreef _JGC_ het volgende:
Als je BIOS de CPU niet ondersteunt heb je wel 3DNow, dat wordt nml gebruikt door je OS, die logischerwijs naar de mogelijkheden kijkt van de CPU, niet naar die van het BIOS.

Wat je wel mist is de Write-combine/allocate functies van de nieuwere AMD K6 CXT core, dit scheelt je toch zo'n 10% en moet je in DOS alsnog met SetK6 instellen.
het gaar me er alleen maar om dat mijn CPU op 550Mhz kan lopen! Ik heb zo net een 550Mhz op de kop getikt.

Ik wil helemaal geen 3DNow! Hij moet als server, ik wil dat ie zijn PHP sneller parst en dat alles gewoon iets vlotter loopt. Der zit al 128MB EDO in en meer kan er niet in.

De CPU moet gewoon op 550Mhz lopen onder Debian Linux

• _JGC_
Linux? Dan heb je geen tooltjes nodig. Je moet je clocksnelheid zo hoog mogelijk instellen (450 dus: 6x75 of 500 met 6x83, maar dat trekt je EDO niet).
De Linux kernel zal zien dat het een K6 is en zal dan alle mogelijke optimalisaties toepassen die jij hem toelaat bij het configgen van de kernel.

Een K6 is goed voor snel PHP verwerken, heb zelf een K6/3+ gehad als server, vloog gewoon (overigens wel met 640MB SDRAM @ 100MHz)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 11:09 schreef _JGC_ het volgende:
Linux? Dan heb je geen tooltjes nodig. Je moet je clocksnelheid zo hoog mogelijk instellen (450 dus: 6x75 of 500 met 6x83, maar dat trekt je EDO niet).
De Linux kernel zal zien dat het een K6 is en zal dan alle mogelijke optimalisaties toepassen die jij hem toelaat bij het configgen van de kernel.

Een K6 is goed voor snel PHP verwerken, heb zelf een K6/3+ gehad als server, vloog gewoon (overigens wel met 640MB SDRAM @ 100MHz)
de FSB kan max op 75Mhz van ut mobo.
De multiplier max 3, maar ut was toch zo dat die K6-2 boven de 400Mhz dan gewoon op zijn max speed zou gaan draaien zoals hier boven gezegt wordt.

Moet ik Linux opnieuw installen als ik van een Pentium 166Mhz MMX naar een AMD K6-2 ga?

• _JGC_
Nee, het mooie van Linux is dat je alleen je kernel opnieuw hoeft te compileren. Je Kernel is nu geoptimaliseerd voor een Pentium MMX, wat met gemak gaat werken op die K6 (aangezien ie gewoon backwards compatible is met de Pentium MMX).
Om maximale winst te halen raad ik je aan om gewoon ff de laatste kernelsource te downloaden en die te gaan compileren. Is voor je K6 maar een half uurtje werk.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 11:35 schreef _JGC_ het volgende:
Nee, het mooie van Linux is dat je alleen je kernel opnieuw hoeft te compileren. Je Kernel is nu geoptimaliseerd voor een Pentium MMX, wat met gemak gaat werken op die K6 (aangezien ie gewoon backwards compatible is met de Pentium MMX).
Om maximale winst te halen raad ik je aan om gewoon ff de laatste kernelsource te downloaden en die te gaan compileren. Is voor je K6 maar een half uurtje werk.
ik sloop nu ff mijn eigen K6-2 450Mhz uit de PC waar ik nu op werk en ga eens ff testen en nu maar hopen dat er niets overleid! :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 15 april 2002 11:13 schreef Snow_King het volgende:

[..]

de FSB kan max op 75Mhz van ut mobo.
Heb je gezocht naar 'hidden' settings (oftewel instellingen die met de jumpers te doen zijn, maar waar geen documentatie over bestaat- gewoon alle combo's proberen)- misschien dat 83MHz toch kan (maar dan moet je EDO wel GOED zijn...)
edit:
heb ff de instellingen bovenaan bekeken en de combo die niet gedocumenteerd is, is J3: On, J4: On, J5: On. Probeer die ff...
De multiplier max 3, maar ut was toch zo dat die K6-2 boven de 400Mhz dan gewoon op zijn max speed zou gaan draaien zoals hier boven gezegt wordt.
Lees m'n posts hierboven. Stel 2x in, wordt naar 6x geremapped.
Moet ik Linux opnieuw installen als ik van een Pentium 166Mhz MMX naar een AMD K6-2 ga?
Is al beantwoord...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1