eerst delphi dan c++ leren ?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12 17:07

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Yes, na ik php / asp / cfm / vb / perl / (gw/q/msx/basic) :) toch wel aardig onder de knie te hebben, wil ik een keertje echt gaan proggen. ik wil niet zeggen dat ik een guru ben in deze talen, maar als ik iets wil weten dan weet ik wel waar ik het moet zoeken. Maargoed. Ik ken de taal Delphi en C++ helemaal nog niet, en ik wil nu een keuze maken. Natuurlijk wilde ik het liefst gelijk 3d render engine's schrijven, maar da's natuurlijk niet haalbaar :). Waar ik me op t moment mee bezig houd is tools maken voor berekeningen voor intranet structuren icm dbases (elke db type), of het bijhouden van gegevens van cd-rom producties. Verder lijkt het me leuk om goed gestructureerde geanimeerde menu's te programmeren. (in director gaat dit uitstekend, maar t is vrij langzaam, en t gaat niet zo diep).

Nu kan ik dit wel harstikke leuk allemaal in php programmeren, maar ik ben nog jong, en ik wil nog meer leren! dus hier de vraag... Delphi of C++. Ik weet van C++ erg zwaar is om te leren, maar ik heb dan ook aardig wat tijd! Van delphi weet ik helemaal niks, alleen dat het de tegenhanger van vb is ..

kijk, C++ klinkt gewoon wel stoer, en t lijkt me echt tof als je t ook kan, maar delphi?? ps, ik heb aardig wat topics gevonden over delphi, maar als je naar c++ zoekt, die zijn ook wel aardig interessant!

waarom deze vraag?! ik heb de vermoeden dat het leren van zo'n zware taal best een aantal jaartjes kan duren, en ik heb geen zin om bv 2 jaar delphi te leren, ipv c++ interessanter is ...

oopz, verkeerde forum.. (f5 toets eruit slopen) modjeezz.. |:(

traktor scratch!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-12 14:25
Move.l #Programming & Webscripting,D0

Volgensmij hoort deze vraag hier niet.

Verwijderd

Moved

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als je al kunt programmeren in diverse Basic dialecten dan zou ik met C++ beginnen. C++ is dan wel moeilijker te leren dan Delphi (mijn mening) maar als je Basic en C++ kent is Deplhi leren erg gemakkelijk, boek erbij en je weet toch al hoe je zaken op moet lossen, nu alleen nog de juiste statements opzoeken :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 14:17
Ik ben destijds ook begonnen met Delphi 1.0 en dit omdat ik op school Pascal aangeleerd kreeg. Later ben ik voor mijn job overgeschakeld op (Visual)C++.
Delphi of C++ is volgens mij even moeilijk om te leren. Delphi en C++ Builder zijn gelijkaardig in gebruik. Sinds kort heb je met Kylix (Delphi voor Linux) een beperkte Linux compatibiliteit, maar vermoedelijk gaat Borland dit ook doen voor C++Builder.
Kwa perfomantie en mogelijkheden is er dus geen verschil tussen Delphi en C++Builder.

Als eerste keuze zou ik C++ zetten.

Heb je ooit Java overwogen? Zelf ben ik hierin mijn stapjes aan het zetten en ik vind deze taal zeker zo aantrekkelijk. Ik denk dat als je al je moeite in Java stopt, dat je zeker geen verkeerde keus maakt.

Verwijderd

Je moet gewoon lekker met C++ beginnen en Delphi overslaan. C++ past meer in het rijtje wat je allemaal al kan. Als je even snel een windows applicatie wil bouwen moet je Delphi pakken, snel en simpel :)

Have fun!

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 09:04 schreef Baron het volgende:
Ik ben destijds ook begonnen met Delphi 1.0 en dit omdat ik op school Pascal aangeleerd kreeg. Later ben ik voor mijn job overgeschakeld op (Visual)C++.
Delphi of C++ is volgens mij even moeilijk om te leren. Delphi en C++ Builder zijn gelijkaardig in gebruik. Sinds kort heb je met Kylix (Delphi voor Linux) een beperkte Linux compatibiliteit, maar vermoedelijk gaat Borland dit ook doen voor C++Builder.
Kwa perfomantie en mogelijkheden is er dus geen verschil tussen Delphi en C++Builder.

Als eerste keuze zou ik C++ zetten.

Heb je ooit Java overwogen? Zelf ben ik hierin mijn stapjes aan het zetten en ik vind deze taal zeker zo aantrekkelijk. Ik denk dat als je al je moeite in Java stopt, dat je zeker geen verkeerde keus maakt.
Java is mischien handig, maar je krijgt er vieze programmeertrekjes van, tenminste, bij de Server side scriptingtalen, want Java heeft een hele andere Syntax, je moet de heletijd Compilen, Decompilen, das shit, want er zit geen Compiler bij..

Verder, het lijkt mij handig om C++ als eerste te leren, het heeft wat weg van VB ( visual C++ dan ) en je kan makkelijk overstappen op Delphi, als je De Syntax goed kent.

PS: Ik ben 11 Jaar jonger als jou hoor, en ik kan VB / PHP / HTML / PERL, en ik ga binennkort ook C++ leren, dus ik heb 11 Jaar voorsprong ;) ( ColdFusion boeit me niet; het trekt me niet aan )

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 13 april 2002 09:24 schreef Isio het volgende:
Java is mischien handig, maar je krijgt er vieze programmeertrekjes van, tenminste, bij de Server side scriptingtalen, want Java heeft een hele andere Syntax, je moet de heletijd Compilen, Decompilen, das shit, want er zit geen Compiler bij..
... Vieze programmeertrekjes door Java? Beargumenteer dat eens serieus?

Inderdaad is Java altijd aan te raden (daarna stap je ook vrij gemakkelijk over op C++) maar omdat de topicstarter een keuze wil maken tussen Delphi en C++ gaan we het maar niet over Java hebben, lijkt me :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter

PS: Ik ben 11 Jaar jonger als jou hoor, en ik kan VB / PHP / HTML / PERL, en ik ga binennkort ook C++ leren, dus ik heb 11 Jaar voorsprong ;) ( ColdFusion boeit me niet; het trekt me niet aan )
tja, coldfusion, wat moet ik daar nou van zeggen. het is dat ik het op mijn werk gebruik, en qua code / structuur is het best snel en efficient om even snel een site te bouwen. Maar mijn voorkeur gaat ook uit naar php ed.. maar ik wil van t webscripten af,.. doet iedereen al :) ! maagoed,

JAVA is ook geheel nieuw voor me, en dat compilen van JAVA zag er nog al verrot uit op me pc.. niet dat dit erg is, maar t geeft me wel weer t gevoel dat je teveel acties moet ondernemn om te compilen, en dan krijg je ook gelijk zo'n indruk van een programmeertaal. maar wederom, van java weet ik niks :).

traktor scratch!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:37

OMX2000

By any means necessary...

Waarom zou het niet haalbaar zijn om een 3d engine te schrijven? Als je daar serieus iets mee wil doen, dan zou ik voor C++ kiezen. Het is moeilijker aan te leren, en programmeren kost gewoon meer tijd dan in andere talen (zeker in het begin), maar je kunt er echt ALLES mee. Delphi is qua moeilijkheidsgraad net wat zwaarder dan VB, en zit een beetje tussen VB en C++. Wil je "mooi" gaan programmeren, kijk dan naar Eiffel. En oh ja als je de mogelijkheid hebt, zou ik ook niet vergeten dat je in C# ook tof kunt programmeren. Ik denk dat je dan wel de nadruk verlegt van hacken naar designen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

C++ is dan misschien wel een stukje moeilijker om aan te leren als delphi, maar toch zou ik voor C++ gaan.
Zeker als je wilt verdergaan in het programmeren van 3D-engines.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ja kijk, t lijkt me echt tof als je een 3d engine kan schrijven, maar op dit moment weet ik nul komma niks van die geavanceerde programmeertalen. En nu kan ik er ook mijn geld niet mee verdienen. Het gaat me tot nu toe om het maken van aangepaste tools op cd-rom productie's database beheer systemen opzetten etc. Tot nu toe kan ik dit natuurlijk allemaal in php schrijven, maar dan kijk ik niet verder dan me neus lang is :+ . Later, als ik c++ of delphi onder de knie heb, dan pas begin ik met grafische toestanden, want dat wil ik eigenlijk wel over een paar jaar kunnen wanneer ik aan de bak moet. (ps, ik heb nog 2 jaar... 1 jaar stage, en nog 1 jaar school).

voor cd-rom producties gebruik ik nog altijd director. Lekker wysiwyg + beetje lingo, maar dan houdt t ook op. en daarvoor wil ik overstappen naar een goede programmeertaal!

maargoed, het is dus verstandiger om maar materiaal voor c++ aan te schaffen dan delphi? of kun je van delphi ook overstappen naar c++?

traktor scratch!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:01
C++ is enkel moeilijker dan Delphi vanwege zijn 'cryptischere' syntax; Delphi maakt meer gebruik van woorden dan van symbolen en is daarmee in het begin misschien wel duidelijker.

Het statement dat Delphi de tegenhanger is van VB, daar kan geen vrede mee nemen. VB is een RAD taaltje dat niet OO is, waarmee je geen multithreaded programma's kunt meeschrijven enz. Terwijl Delphi zeer krachtig is, wel OO is, multithreading geen probleem is. Als je een goeie/deftige/krachtige Windows-applicatie wilt maken, dan is Delphi zeer geschikt. En in Delphi programmeren is wel heel wat meer dan gewoon sleur 'n pleur en wat properties goedzetten.

Als je C++ kunt, is het nadien misschien wel gemakkelijker om een andere OO-taal (zoals Object Pascal ism Delphi) te leren. Maar, als je C++ wilt gaan leren, dan zou ik niet eerst beginnen met Visual C++ of C++ Builder. Ik zou C++ leren door console (DOS) applicaties te maken. En eenmaal je C++ goed onder de knie hebt, zou ik me toespitsen op het maken van Windows Applicaties mbhv C++.

https://fgheysels.github.io/

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ej. nou begin ik echt te twijfellen. Maar ik denk dat ik m'n geld beter kan besteden in delphi. Maar hoe zit t met de grafische aspecten van delphi? kun je bv, een particle system maken met delphi?! (of in die richting). en is c++ niet gewoon veel krachtiger dan delphi? (hoeft geen probleem te zijn).

traktor scratch!

Verwijderd

Delphi is net zo krachtig als c++ builder.

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Wil je zien wat er kwa 3D (OpenGL / DirectX) in Delphi mogelijk is, kun je wel een indruk krijgen op:

http://delphigl.cfxweb.net/
http://www.sulaco.co.za/

Ook veel broncode hierzo. Sterker nog, op
http://www.sulaco.co.za/opengl.htm#3dengine
vind je al een HELE simpele 3D engine, waar je rond kunt lopen in een 3D wereldje.

Of wrede demos ALLEEN in Pascal (dus zelfs nog niet in Delphi):

http://www.ainc.de/

• .oisyn
  • Laatst online: 14:29

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verder, het lijkt mij handig om C++ als eerste te leren, het heeft wat weg van VB ( visual C++ dan )
uhm pardon? C++ lijkt alles behalve op VB. Misschien dat je bedoelt dat de IDE ongeveer hetzelfde is (en zelfs dat komt nog niet in de buurt), maar dat heeft natuurlijk helemaal niets met de taal te maken

Maar goed, als je je wilt gaan verdiepen in 3D zou ik aanraden om gelijk met C++ te beginnen, zodat je later die overstap niet meer hoeft te doen (die je zeker weten gaat doen als je wilt 3d'en maar begint in delphi)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ja kijk, t zou leuk zijn, maar volgens mij is dat gewoon te hoog gegrepen..

traktor scratch!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 11:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Nee, C++ is niet te hoog gegrepen, als je de tijd ervoor hebt is het de moeite waard. Ik kan het zelf niet echt, omdat ik er geen tijd in heb kunnen steken, maar kan het bv wel lezen. Ben er uiteraard wel mee eens wat bezig geweest. C++ is volgens mij toch wel de taal van de talen, en als je dat eenmaal kunt, kun je de hele wereld aan :D

En dat 3D programmeren is ook een kunst apart, programmeren is 1, dan nog 3D programmeren/kunnen denken.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Bij Delphi heb ik altijd de neiging om iets af te raffelen door al die standaard compnentjes die je kan downloaden, ik vind het ook leuker om met C++ te kloten, juist omdat dat iets ingewikkelder is :)

Verder vind ik de syntax van C duidelijker dan die van Delphi (weg met end end. en end;, geef mij maar } :P )

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 21:00 schreef Don Facundo het volgende:

En dat 3D programmeren is ook een kunst apart, programmeren is 1, dan nog 3D programmeren/kunnen denken.
ja dat bedoel ik met te hoog gegrepen. Volgens mij moet je behoorlijk wat drugs op hebben voordat je in dimensies kan denken / programmeren. Het omgaan met c++ lijkt me idd geen probleem, maar het klinkt zo zwaar en dat schikt af, maar ja, ik heb min. 2 jaar de tijd om te leren!

traktor scratch!

Verwijderd

Ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan en dit omdat een vriend van mij al delphi kon en hierin met opengl programmeerde...

Ik heb toen zelf toch voor C++ gekozen omdat C++ ook populairder is dan delphi.. C++ is ook best krachtig en het is niet zo heel moeilijk om te leren...

Ik programmeer nu 2 jaar met C++ en ben momenteel bezig met een 3d-engine...

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 12:28
Waarom trouwens geen Java ? Je kan er IMHO meer mee als met Delphi, de taal zelf is errug clean, er is goede documentatie en het is uiteindelijk afgeleid van C++. Daarnaast kun je je zelfgebouwde progsels op ieder platform draaien :)

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ja jeeetje. nu weetikut niemeer.. het moet wel allemaal even krachtig zijn.. dat java , dat is wel mooi cross platform toch? maar kun je bv een os met java proggen?

traktor scratch!

• MisterData
Op zondag 14 april 2002 09:50 schreef Erikie het volgende:
ja jeeetje. nu weetikut niemeer.. het moet wel allemaal even krachtig zijn.. dat java , dat is wel mooi cross platform toch? maar kun je bv een os met java proggen?
Een OS kun je NOOIT in Java proggen, simpelweg omdat Java draait in een soort van Virtual Machine. Deze aanpak heeft een aantal voordelen, zoals de cross-platofrm operability, maar heeft ook nadelen, zoals de traagheid. De VM is zelfs geschreven in C++. Maar waarom wil je een OS schrijven ? Daar ben je (zelfs met C++) wel even zoet mee. Bovendien moet je dan ook nog ASM kennen. Verder kun je met Delphi natuurlijk ook geen OS'en programmeren :)

Wil je puur desktopapplicaties maken, dan zou ik gaan voor Java. Delphi is mooi sleur-en-pleur, maar ik vind Java persoonlijk iets krachtiger en overzichtelijker (het is een hele schone taal :)).

Ik zou zeggen, bekijk een paar demo's (remember, java is gratis) en trek je conclusie. Ik las al dat je een 3D-engine wilde gaan schrijven ;) Dat is al eens gedaan door ene Peter Walser. Als ik de link kan vinden dan zal ik hem hier posten, zodat je kan zien hoe 3D is geregeld in Java. :)

• MisterData
Op zondag 14 april 2002 10:25 schreef MisterData een hoop geblaat :

[..] Als ik de link kan vinden dan zal ik hem hier posten, zodat je kan zien hoe 3D is geregeld in Java. :)
hier : http://www2.active.ch/~proxima/idx3d/idx3d.html :)

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
hehe, nee natuurlijk ga ik geen os of 3d engine proggen.. (mischien over 10 jaar ofzo). maar t gaat me nu alleen om de tools (voor t onderhouden van gegevens, koppelingen tussen cd-rom producties e.d.). dat 3d is harstikke interessant. maar da's niks voor n00bs like me :)

traktor scratch!

• MisterData
Op zondag 14 april 2002 11:05 schreef Erikie het volgende:
hehe, nee natuurlijk ga ik geen os of 3d engine proggen.. (mischien over 10 jaar ofzo). maar t gaat me nu alleen om de tools (voor t onderhouden van gegevens, koppelingen tussen cd-rom producties e.d.). dat 3d is harstikke interessant. maar da's niks voor n00bs like me :)
Java heeft uitstekende database-functies (JDBC, ODBC). Met JSP (JavaServer Pages) kun je supersnel een serverside-pagina maken waarmee je met Java heel gemakkelijk bij je database kan over de hele wereld :) In feite heb je PHP dus niet meer nodig. Java is in vergelijking tot PHP een stuk gestructureerder en werkt (als je gewend bent aan java) een stuk fijner.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Op zondag 14 april 2002 11:28 schreef MisterData het volgende:

[..]

Java heeft uitstekende database-functies (JDBC, ODBC). Met JSP (JavaServer Pages) kun je supersnel een serverside-pagina maken waarmee je met Java heel gemakkelijk bij je database kan over de hele wereld :) In feite heb je PHP dus niet meer nodig. Java is in vergelijking tot PHP een stuk gestructureerder en werkt (als je gewend bent aan java) een stuk fijner.
kijk! Dat klinkt interessant!!

traktor scratch!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12 01:59

curry684

left part of the evil twins

Op zaterdag 13 april 2002 09:04 schreef Baron het volgende:
KUCH KUCH KUCH... :z

C++ is wel degelijk een paar factoren sneller dan Delphi indien goed gebruikt, en biedt alle mogelijkheden die je maar wenst waar Delphi een fractie minder open van structuur is. Daarentegen heeft Delphi ook welzeker een minder steepe leercurve, en kun je met een hoop minder code vaak een stuk meer bereiken.

Je bent denk ik in de war met puur VCL-based Windows-appjes in mekaar schuppen, daarin maken ze mekaar niet veel nee in performance en mogelijkheden... heeft er wellicht iets mee van doen dat de VCL bij C++Builder nog steeds in Delphi geschreven is :Y)

En voor Erikie: gezien de talenlijst die je al beheerst en het feit dat je voorlopig vooral in de GUI- en databasebusiness wilt klooien zou ik je Delphi aanraden: sneller resultaat dan in C++ en een stuk beter te doen, not to mention native DB-support all-over-the-place in Delphi. Zodra je klaar bent voor die 3D-engine is C++ al niet zo'n grote stap meer als je Delphi (en dan vooral de taal Object Pascal) al goed kent ;)

Professionele website nodig?

Verwijderd

Als je uitgaat van Delphi en CBuilder beide van Borland, dan is de manier van werken precies hetzelfde. En denk ik dat je net zo makkelijk C++ (mijn favoriet) als pascal leert. Waarom zou het moeilijker zijn om:
{ ... } ipv begin ... end; in te tikken
of i++; ipv inc(i);
en meer van dat soort kleine syntax verschillen.

dat moet toch niets uitmaken :?
c++ is dan toch makkelijker, minder tikken althans.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 11:31
Niemand die .NET roept? Zodra je applicaties voor windows wilt gaan maken biedt .NET eigenlijk wel uitkomst. Een aantal mooie (en minder mooie) talen bieden je een groot scala aan basis-classen waarmee je makkelijk dingen kan maken. Het is allemaal volledig OO. En er is een prachtige IDE voor verkrijgbaar..

Wat wil je nog meer? :)

edit: 3d engines, drivers en os'en zul je niet met .NET maken, daar heb je praktisch altijd C++ voor nodig.

Verwijderd

Delphi = Pascal

Pascal is totaal wat anders als C++ en minder krachtig. Als je ze allebij niet kent en je wilt echt wat.

Ga dan voor: C++

Wil je makkelijk, snel (rapid application development RAD)
wat maken met mail of DB's, connectivity, etc ga dan voor Delphi 5 of 6...

Maarja.. aangezien Delphi is gemaakt met o.a C++ zegt het al genoeg.. Met C++ kun je simpelweg meer :)

• whoami
Op maandag 15 april 2002 11:52 schreef The_A_Freak het volgende:
Delphi = Pascal

Pascal is totaal wat anders als C++ en minder krachtig. Als je ze allebij niet kent en je wilt echt wat.
Waarom is Object Pascal minder krachtig dan C++?
Een van de weinige dingen die je in C++ kunt, en in Object Pascal niet, dat zijn templates.
Maarja.. aangezien Delphi is gemaakt met o.a C++ zegt het al genoeg.. Met C++ kun je simpelweg meer :)
Delphi is gemaakt in .... *roffelroffel* Delphi/Object Pascal. En dus niet in C++, toon mij eens waar je gelezen hebt dat Delphi in C++ zou gemaakt zijn?

De hele VCL is trouwens in Object Pascal geschreven en C++ Builder maakt gebruik van diezelfde VCL.

Niet dat ik iets tegen C++ heb hoor, integendeel, ik vind het een mooie taal

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
hmm.. maar ik kom eigenlijk meer uit de basic (ms / gw / q) scene, en pascal, daar ben ik vroeger (10 jaar terug ofzo) nooit mee begonnen.. Maar dat kan ik van c ook wel zeggen. mijn conclusie, voor doeleinden die ik wil ga maken, delphi. En als dat een beetje gevorderd is dan overstappen naar c++.. Ik heb hier toevallig borland delphi 6 geinstalleerd, en ik heb ook gezocht naar c++, maar ik wilde eigenlijk console based programmeren. (ongeveer op de toer van mysql etc). zo kan ik t best een taal leren beheersen denk ik.. weet iemand dit? (c of delphi of java).

traktor scratch!

• whoami
Op dinsdag 16 april 2002 01:14 schreef Erikie het volgende:
Ik heb hier toevallig borland delphi 6 geinstalleerd, en ik heb ook gezocht naar c++, maar ik wilde eigenlijk console based programmeren. (ongeveer op de toer van mysql etc). zo kan ik t best een taal leren beheersen denk ik.. weet iemand dit? (c of delphi of java).
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee?
Beginnen met console-programma's is idd het best om een taal te leren beheersen.
Maar met Delphi kun je even geavanceerde programma's maken als met C++ hoor.

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 14:17
Ik zou me echt richten op 1 taal.
Tijd en energie steken in 2 talen lijkt me niet echt verstandig, tenzij je hiermee op je CV wil uitpakken.

Verwijderd

ik vind dat een hoop mensen poep praten hier..

Geef mij een ding wat in C/C++ kan en niet in Pascal?
Geef mij een ding wat in Pascal kan en niet in C/C++?

En dan helemaal met de IDE's van Borland, die zijn praktisch gelijk. Het is gewoon een pot nat, alleen een andere syntax en daardoor een iets andere doelgroep.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 16 april 2002 13:32 schreef unteraarsch het volgende:
allerlei interfaces gebruiken ;)
Probeer maar eens de mysql-functionaliteit binnen pascal te krijgen op een unix platform.
Daar zou ik er geen van weten :+
Behalve dat de moeite om iets te regelen wellicht iets makkelijker is.
En dan helemaal met de IDE's van Borland, die zijn praktisch gelijk. Het is gewoon een pot nat, alleen een andere syntax en daardoor een iets andere doelgroep.
En het is nog minder multiplatform...

• whoami

Ik ben het hier volledig mee eens;

• whoami
Op dinsdag 16 april 2002 13:35 schreef ACM het volgende:

Dat is ook de bedoeling niet. De bedoeling van Delphi en C++ Builder is om Windows programma's te maken.
Net zoals Visual C++. Dat is ook een environment om Windows programma's te ontwikkelen.
Wil je met behulp van C++ een platform-onafhankelijk programma maken, dan ga je je enkel aan de ANSI standaard mogen houden.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 13:35 schreef ACM het volgende:
allerlei interfaces gebruiken ;)
Onzin mits we uitgaan van Object Pascal/C++.
Probeer maar eens de mysql-functionaliteit binnen pascal te krijgen op een unix platform.
Kylix? Is namelijk Object Pascal en kan heel goed met MySQL overweg.
Daar zou ik er geen van weten :+
Idd. want die zijn er niet.
Behalve dat de moeite om iets te regelen wellicht iets makkelijker is.
Om iets voor elkaar te krijgen dien je de gebruikte taal goed te kennen/beheersen. Geld voor beide.
Object Pascal (Delphi) is even platform afhankelijk als bijv. een Visual C++ proggel.

Destijds ben ik ook noodzakelijkerwijs in Visual C++ begonnen na MSX/GW/QuickBasic. Na een jaar begreep ik nog nix van dat C++. Na drie jaar Delphi (wat een veel korter leertraject kent) ben ik weer met C++ aan de slag gegaan en nu gaat me dat heel goed af.

Ik zou dus zeggen: Delphi en daarna C++.

En Win32 apps geschreven met Delphi 2 t/m 6 zijn even snel als Win32 apps geschreven met Visual C++ 6.0

C# vind ik btw ook het overwegen waard!

• whoami
C# is zeker het overwegen waard. Ik ben er zelf ook mee bezig momenteel.
Mooi OO en zeer goed ontworpen vind ik. (Hoe kan het ook anders... Het is van de hand van dezelfde persoon als Delphi).

Verwijderd

Het maakt helemaal niks uit wat je kiest. Het gaat niet zozeer om de compiler maar meer om de manier van denken :? en programmeren die erachter zit. En die is voor iedere programmeertaal nagenoeg t zelfde! Ik moet voor m'n stage heel vaak wisselen tussen DELPHI, C++, Visual C, Visual Basic (en VHDL maar dat heeft hier weinig mee te maken). Die syntax regels heb je per taal in 'n dag of wat onder de knie! Ik zelf werk voor embedded systemen (microcontrollers) 't liefst met C/C++ en voor windows toepassingen met Visual C.

• whoami
Daar heb je wel een punt. Het gaat om de denkwijze en niet om de taal.
Maar de denkwijze van programmeren kan wel van taal tot taal verschillen.
Als je bv in C# of Java programmeert gebruik je een heel andere denkwijze dan als je in Visual Basic programmeert en nog een andere denkwijze dan Delphi, Visual C++, C++ Builder.
(De eerste 2 zijn puur OO, Visual Basic is Object Gericht [wel willen OO doen maar niet kunnen], de laatste 3 zijn hybride [OO en structureel])

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 14:59 schreef whoami het volgende:
Als je bv in C# of Java programmeert gebruik je een heel andere denkwijze dan als je in Visual Basic programmeert en nog een andere denkwijze dan Delphi, Visual C++, C++ Builder.
(De eerste 2 zijn puur OO, Visual Basic is Object Gericht [wel willen OO doen maar niet kunnen], de laatste 3 zijn hybride [OO en structureel])
Ja da's ook weer zo. Maar het blijft toch vooral het inzicht en de ervaring en niet de taal. Ik heb tijdens m'n studie alleen pascal en C++ geleerd en de rest heb ik mezelf daardoor zeer snel aan kunnen leren. (delphi in een week of 3 en visual basic in 2 dagen) :Z

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 14:59 schreef whoami het volgende:
Wat versta jij onder OO en O gericht? VB.NET ondersteunt het OO-concept volledig. Je kunt er alles mee doen als alle andere OO-talen (Java, Delphi).

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 09:20 schreef D-Original het volgende:
Wat versta jij onder OO en O gericht? VB.NET ondersteunt het OO-concept volledig. Je kunt er alles mee doen als alle andere OO-talen (Java, Delphi).
Multiple Inheritance kan alvast niet dus dat "volledig" valt ook best tegen

• whoami
Op woensdag 17 april 2002 09:20 schreef D-Original het volgende:

[..]

Ik had het over VB en niet VB.NET. VB.NET is wel weer OO. In VB kun je niet overerven, geen virtuele functies gebruiken ...
Het enige wat je daar hebt is een structuur waar je zowel data als functies kunt aan toewijzen (zoals een struct). VB is dus eigenlijk evenveel OO als C. Niet dus.

• whoami
Op woensdag 17 april 2002 09:25 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Multiple Inheritance kan alvast niet dus dat "volledig" valt ook best tegen
Dat kan je ook niet in Java, C# of in Delphi. De CLR laat multiple inheritance niet toe. Net als bij Java hebben ze dat eruit gelaten en het opgelost door interfaces te definieren.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05

morphje

let's all love lain

Ik ga de uitdaging aan alleen dan met het verschil C naar C++ :) (dit geldt dan ook voor de talen als pascal)

Ik ga nu alleen voordelen/verbeteringen noemen van C++ tov C want C++ is gewoon op vele vlakken verbetert.

1. Geheugen wanneer dat nodig is. Bij pascal en C moet je eerst je variabelen initialiseren (voor je eigenlijke code), bij C++ niet. Bijvoorbeeld for (int i(0);i<10;i++) Men initialiseerd de var als je hem nodig hebt. Bespaart scrollen en zoekwerk.

2. Pointers naar constante vars. Heel handig als men een functie schrijft met een pointer naar een gigantische struct maar de functie mag de inhoud niet veranderen. Los dit op door de functie de var constant te maken. Dan zijn er nog contante pointers naar vars en constante pointers naar constante variabelen. Verzin zelf het nut.

3. Reference. Geef een var een andere naam. Nuttig bij een functie. Bijvoorbeeld de reference return.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
int a[100] //effe globaal, maar das een detail

int& index(int i) { //onze functie let op de &
  Return a[i];
}
....
cout<<index(3)<<endl; //ik voer uit
index(3)=2;      //ik voer in

DAT is nou NIET te doen met pascal of C

Dan heb ik nog een paar andere kreten van C++ tov pascal/C
- Data abstraction
- Object oriented programming
- Generic programming
Indien er behoefte is wil ik best die kreten ook nog even uitleggen.

Uitdaging aangenomen en gewonnen geloof ik zo :)

edit: nog even wat statistics van mij :)
2 jaar ervaring pascal programmeren (MBO elektronica)
1 jaar C programmeren (HBO TI)
2 weken C++ theorie les (4 lesuren van 50 minuten dus)
1 praktijkles van 2 lesuren

HBO roels :)

• whoami
Op woensdag 17 april 2002 17:35 schreef morphje het volgende:

[..]

Ik ga de uitdaging aan alleen dan met het verschil C naar C++ :) (dit geldt dan ook voor de talen als pascal)
C en Pascal zijn totaal niet vergelijkbaar met C++. Delphi maakt gebruik van Object Pascal en dat is al heel wat vergelijkbaarder met C++, dus doe je vergelijking maar met Object Pascal. :)
1. Geheugen wanneer dat nodig is. Bij pascal en C moet je eerst je variabelen initialiseren (voor je eigenlijke code), bij C++ niet. Bijvoorbeeld for (int i(0);i<10;i++) Men initialiseerd de var als je hem nodig hebt. Bespaart scrollen en zoekwerk.
In Pascal en in C mag je je variablen initialiseren wanneer je wilt. Enkel het definieren moet je in Pascal in het begin van je functie/procedure doen. En ik vind dat geen nadeel, ik vind het een voordeel. Dan staan al uw variablen mooi gegroepeerd.
Ik vind het zelfs zo mooi dat ik dat ook in C++/C# ea talen doe; m'n variablen allemaal aan het begin van een functie declareren.
2. Pointers naar constante vars. Heel handig als men een functie schrijft met een pointer naar een gigantische struct maar de functie mag de inhoud niet veranderen. Los dit op door de functie de var constant te maken. Dan zijn er nog contante pointers naar vars en constante pointers naar constante variabelen. Verzin zelf het nut.
Your point being? Dit is voor zover ik weet ook in Object Pascal/Pascal en in C mogelijk.
Dan heb ik nog een paar andere kreten van C++ tov pascal/C
- Data abstraction
- Object oriented programming
- Generic programming
Indien er behoefte is wil ik best die kreten ook nog even uitleggen.
Ik heb het al gezegd, vergelijk C++ met Object Pascal, dan vergelijk je 2 object-georienteerde talen met elkaar. Wat je nu doet is enkel appels met peren vergelijken.
In Object Pascal kun je dus ook OO programmeren en dat impliceert dan ook direct data-abstraction. Generic programming is niet mogelijk in Object Pascal.
Uitdaging aangenomen en gewonnen geloof ik zo :)
Hier zal ik maar niet op reageren.
edit: nog even wat statistics van mij :)
2 jaar ervaring pascal programmeren (MBO elektronica)
1 jaar C programmeren (HBO TI)
2 weken C++ theorie les (4 lesuren van 50 minuten dus)
1 praktijkles van 2 lesuren
Tja, proficiat zou ik zeggen. Wat wil je nu aantonen? Dat je een uber-programmer bent?
schoolse ervaring noem ik geen ervaring.

Verwijderd

Nog even wat statistics van mij:
2 uur bananen eten
16 uur poepen
12 minuten delphi trachten te spellen
200 dagen opscheppen over hoe geweldig ik wel niet ben
2 uurtjes opsommen wat ik allemaal ooit hoop te presteren

is er iemand die ook maar iets meer geeft om bovenstaand stukje, dan om dit? >:)

Maar goed, to the point: C++ lijkt me een goede keus, je kunt er alle kanten mee op, en hoe je het ook went of keert, de standaard-taal van de business is toch wel C++.
Delphi beheers je daarna in enkele maanden.

• whoami
Op woensdag 17 april 2002 17:35 schreef morphje het volgende:

[..]

Trouwens, dit was ook de uitdaging niet. De uitdaging was:
geef mij 1 ding dat mogelijk is in Pascal en niet in C enC++

• whoami
Op woensdag 17 april 2002 18:05 schreef dR_n00b het volgende:

is er iemand die ook maar iets meer geeft om bovenstaand stukje, dan om dit? >:)
Heb je dat op mijn post of op die daarboven ?

• morphje
  • Laatst online: 14:05

morphje

let's all love lain

En aangezien ik niet van mening was dat pascal versus C en C++ terecht was heb ik dit gepost. Simpel :)

In pascal en c moet je eerst je variabelen declareren en DAN pas je code invoegen. Voorbeeldje:
int i;
blaat(i);
int j;

Dit kan NIET in C, die geeft je een foutmelding. Ik heb het hier dan wel over ANSI-C btw.

Die "stats" waren bedoelt om even wat weer te geven, wat je er mee doet interesseert mij geen reet, maar afkraken kan je mij er niet mee trouwens.

Pointers naar constante variabelen heb ik het nut van uitgelegt en dat is voor zover ik weet niet mogelijk in pascal/c

Waarom geen reactie op die reference? Dat was nou het mooiste voorbeeld (in mijn tekst) van de kracht van C++, afkraken kunnen we wel, maar iets erkennen niet?

Als ik vergeten heb zal ik dat later wel posten :) kga nu eerst eten

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
En nu zie ik door de bomen het bos niet meer :P

traktor scratch!

• whoami
Op woensdag 17 april 2002 19:25 schreef morphje het volgende:
En aangezien ik niet van mening was dat pascal versus C en C++ terecht was heb ik dit gepost. Simpel :)
Wat bedoel je nu precies hiermee?
In pascal en c moet je eerst je variabelen declareren en DAN pas je code invoegen. Voorbeeldje:
int i;
blaat(i);
int j;

Dit kan NIET in C, die geeft je een foutmelding. Ik heb het hier dan wel over ANSI-C btw.
Wel, dat zeg ik toch ook? Ik voeg enkel maar toe dat ik dat eigenlijk wel een goeie zaak vind en dat ik dat zelfde systeem ook in mijn C++ en C# programma's toepas.
Die "stats" waren bedoelt om even wat weer te geven, wat je er mee doet interesseert mij geen reet, maar afkraken kan je mij er niet mee trouwens.
Tsss... beetje over jezelf opscheppen terwijl je niets hebt om over op te scheppen.
Pointers naar constante variabelen heb ik het nut van uitgelegt en dat is voor zover ik weet niet mogelijk in pascal/c
Volgens mij is dat wel mogelijk.
Waarom geen reactie op die reference? Dat was nou het mooiste voorbeeld (in mijn tekst) van de kracht van C++, afkraken kunnen we wel, maar iets erkennen niet?
Omdat er niets over te zeggen valt. Ik denk trouwens dat dat in C wel kan, maar ik ben het niet zeker.

Trouwens, wat maakt het allemaal toch uit...

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 19:32 schreef whoami het volgende:
Ik denk trouwens dat dat in C wel kan, maar ik ben het niet zeker.
Kan niet.

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Hmm mijn bescheiden mening, maar denk toch nog eens aan Java.

Als je mee wilt in de tijd is het naar mijn mening momenteel belangrijk, dat je OO leert programmeren, ik heb een paar jaar delphi "gedaan" maar terwijl delphi wel OO ondersteunt heb ik de "denkstap" naar OO niet met delphi kunnen zetten, daarvoor was bij mij de overstap naar Java heel geschikt.

Denk er maar eens over na.

(en vergeet alles wat je hebt geleerd met basic :D)

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• MSalters
  • Laatst online: 10-12 14:13
Op donderdag 18 april 2002 04:32 schreef Sneechy het volgende:
[ quote ]
kan wel
[ /quote ]
[..]

Kan niet.
En jullie hebben allebei nog gelijk ook :)

C90 niet, C99 wel.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 19:25 schreef morphje het volgende:
Jou vergelijking C++ en Pascal/C is een ongeldige vergelijking. C++ met Object Pascal vergelijken is wat anders. Ga die uitdaging maar eens aan.
int i;
blaat(i);
int j;
Dus houdt je je code netjes. Persoonlijk mis ik ook constructies als for(int i=0;i<10;i++) in Delphi maar is het zo erg?

Ik heb even C++Builder er bij gepakt en Delphi 5 en de volgende twee functies:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
C++:
int Test()
{
  int j=1000;
  for(int i=0;i<10;i++)
  {
    j++;
  }
  return j;
}

Delphi:
function Test: Integer;
const
  j=1000;
var
  i: Integer;
begin
  for i:=0 to 10 do
    inc(j);
  Result:=j;
end;

nagenoeg gelijk aan elkaar gecompileerd. Dus what's your point? Daarbij komt: Pascal is een formele programmeertaal en daarbij moet je dus eerst netjes je variabelen declareren. (btw. ik ben geen C++ ster dus let niet op evt. foutjes!).
Als je mij kan aantonen wat ik functioneel niet kan oplossen met C maar wel met C++ dan heeft je theoretische verhaal misschien wat nut; hiermee doe ik geen uitspraken over het feit dat bepaalde zaken veel sneller kunnen met C++/Delphi.
Zal ik mijn CV dan ook maar posten? :)
Zoals al eerder gezegd: appels met peren vergelijken. argument telt dus niet. Vergelijk C++/Java/Delphi/C# en Pascal/BASIC/C apart van elkaar!
C++ kent zeker vele voordelen maar ook zeer vele nadelen! Zo is Object Pascal en C# veel overzichtelijker en makkelijker te lezen! Daarmee zeg ik absoluut niet dat C++ een slechtere taal is. Maar om OO-principes te leren begrijpen denk ik dat Delphi/Java/C# beter is om mee te beginnen.
Als ik vergeten heb zal ik dat later wel posten :) kga nu eerst eten
Eet smakelijk

• whoami
Op woensdag 17 april 2002 19:29 schreef Erikie het volgende:
En nu zie ik door de bomen het bos niet meer :P
Ik zou zeggen:
Wil je DB-applicaties ontwikkelen: ga dan voor Delphi of voor C++ Builder. Je kan ook C# overwegen hiervoor.

• nulkelvin

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Op donderdag 18 april 2002 16:10 schreef whoami het volgende:

[..]

Ik zou zeggen:
Wil je DB-applicaties ontwikkelen: ga dan voor Delphi of voor C++ Builder. Je kan ook C# overwegen hiervoor.
Wil je OO leren programmeren neem java :P

• Maxonic
  • Laatst online: 08-11 22:18
Mijn Tip zou zijn. Java en dan C++

Ik ben zelf met Delphi begonnen en heb daana Java gedaan. Ik ben nu in de leer voor C++

Met Java leer je echt goed de beginselen van het OOP en het is nogeens handig omdat je met kleine apps in je browser kan beginnen. Ook als je een platform onafhankelijk iets wilt maken is Java hemel omdat de Virtualmachine waarop deze draait platform afhankelijk is ipv de door jou gemaakte applicatie zelf.

Delphi is leuk als hobby maar als je echt verder wilt kijken als je neus lang is moet je C++ gaan doen. Ja, het is moeilijker maar op C++ raak je volgens mij niet zo snel uitgekeken terwijl je dat met Delphi wel hebt.

Versta me btw niet verkeerd. Ik zweer bij Delphi en dat is dan ook wat ik nu nog het meeste gebruik. Delphi is echter alleen cwl voor leuke kleine en gemiddelde apps.

btw.. Mensen drop the whole Assembler, Pascal shit. Ga mee met de tijd en programmeer in de vierde generatie :)
Essembler is wel cwl als je back to basic wilt en de proc direct wilt commanderen maar je zal er niet snel een leuke app mee in elkaar breien.

btw 2... Als je een echte Javageek bent dan booikot je C# :P
In pascal en c moet je eerst je variabelen declareren en DAN pas je code invoegen.
Zoals hier al eerder gezegd word houd dat je code juist netjes en overzichtelijk. Ik script in PHP en vond het eerst lastig om alles in Java te moeten declareren maar als je eenmaal het nut er van inziet wil je niet meer zonder declaratie...

edit: Typos en telvouten

• whoami
Op donderdag 18 april 2002 18:52 schreef Maxonic het volgende:

Delphi is leuk als hobby maar als je echt verder wilt kijken als je neus lang is moet je C++ gaan doen. Ja, het is moeilijker maar op C++ raak je volgens mij niet zo snel uitgekeken terwijl je dat met Delphi wel hebt.
Zucht, .... Moet ik het nog eens gaan uitleggen...
Delphi is ook geschikt voor grote programma's (ik spreek uit ervaring). Delphi is even krachtig als C++ en totaal niet te vergelijken met VB. Waarom zou Delphi niet geschikt zijn voor grotere projecten? Omdat het 'sleur 'n pleur' is?
Geef mij eens één goeie reden waarom Delphi niet geschikt is voor grote projecten waar meerdere programmeurs aan werken? (Als je er al een kan vinden).
En waarom raak je op Delphi snel uitgekeken?

Man, ik haat onwetende mensen die maar zomaar meningen strooien zonder ze te onderbouwen.

Trouwens, het is Assembly taal. En dat kun je ook embedden mocht het nodig zijn in andere talen.

• whoami
btw.. Mensen drop the whole Essembler, Pascal shit. Ga mee met de tijd en programmeer in de derde generatie :)
Essembler is wel cwl als je back to basic wilt en de proc direct wilt commanderen maar je zal er niet snel een leuke app mee in elkaar breien.
Pascal IS de derde generatie. C, C++, Pascal, ... is de derde generatie.
Delphi, VB,... is 4GL.
Waarom? C# is geen concurrent van Java. C# en .NET richten zich (totnutoe) nog enkel op het Windows platform.

• Maxonic
Geef mij eens één goeie reden waarom Delphi niet geschikt is voor grote projecten waar meerdere programmeurs aan werken? (Als je er al een kan vinden).
Ik zeg niet dat Delphi daar niet geschikt voor is.. In tegendeel. Maar als je echter op een hoger technisch niveau wilt gaan werken is C++ toch wel een stuk makkelijker. Denk bijvoorbeeld eens aan het maken van games...
Ik ben dan nog niet lang genoeg met C++ bezig om dit 100% vast te stellen so correct me if i'm wrong.

Delphi programmeurs zouden trouwens zeggen dat de standaard bibliotheek die wordt meegevelerd je meestal een hoop code bespaard en je kan er sneller wat applicaties mee in elkaar draaien.
Die mensen hebben gelijk en dat is ook een groot voordeel.
Maar om het ff op z'n Kruijfs te zeggen:
Ieder voordeel heb zo z'n nadeel.
Wil jij een andere functionaliteit dan de door de VCL geboden functies dan komt er al snel veel programmeer werk bij kijken.

Daarnaast C++ heeft tov Delphi meer mogelijkheden die de wat uitgebreidere Datastructuren mogelijk maken. (Ik doel dan op de Pointer mogelijkheden)

Ach.. C++ zal ookwel zo z'n nadelen hebben. Ik ben nogmaals nog niet lang genoeg met C++ bezig om een eerlijke afweging te maken.
Op donderdag 18 april 2002 18:59 schreef whoami het volgende:
[..]

Waarom? C# is geen concurrent van Java. C# en .NET richten zich (totnutoe) nog enkel op het Windows platform.
Hmm, Microsoft ziet dat echter anders. Zij zijn echt niet zo blij met de populariteit van Java en zien het weldegelijk als concurent van C#. En natuurlijk maken ze C# niet platformonafhankelijk, als ze dit zouden doen kunnen ze net zo goed hun halve markaandeel aan Linux vormen geven.
Ik ben benieuwd wat ze in de toekomst gaan verzinnen. Platvormonafhankelijkheid zal Csharp's populariteit weldegelijk flink omhoog kunnen schroeven.
Ikzelf ben momenteel veel te blij met Java om weer een overstap te maken.

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 19:49 schreef Maxonic het volgende:
En natuurlijk maken ze C# niet platformonafhankelijk, als ze dit zouden doen kunnen ze net zo goed hun halve markaandeel aan Linux vormen geven.
Er is een FreeBsd implementatie van de 'n cli implementatie en C# compiler wist je dat?

• Maxonic
Op donderdag 18 april 2002 19:51 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Er is een FreeBsd implementatie van de 'n cli implementatie en C# compiler wist je dat?
Nope wist ik niet maar zou me niet verbazen als MS daar een rechtzaakje over begint... ;)

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 19:52 schreef Maxonic het volgende:
Nope wist ik niet maar zou me niet verbazen als MS daar een rechtzaakje over begint... ;)
Zal ik je nog erger verassen dan? 't is van MS zelf en nog met (shared)source ook.. :Y)

• Maxonic
Op donderdag 18 april 2002 19:54 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Zal ik je nog erger verassen dan? 't is van MS zelf en nog met (shared)source ook.. :Y)
Je meent het? Is Steve van de trap gevallen ofzo?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit, als het zo is, een stap in de goede richting van MS vind. Misschien zien ze eindelijk in dat het veborgen houden van de source in ieders nadeel werkt.

• whoami
Op donderdag 18 april 2002 19:49 schreef Maxonic het volgende:

Ik zeg niet dat Delphi daar niet geschikt voor is.. In tegendeel. Maar als je echter op een hoger technisch niveau wilt gaan werken is C++ toch wel een stuk makkelijker. Denk bijvoorbeeld eens aan het maken van games...
In Delphi kun je evengoed games maken.
Delphi programmeurs zouden trouwens zeggen dat de standaard bibliotheek die wordt meegevelerd je meestal een hoop code bespaard en je kan er sneller wat applicaties mee in elkaar draaien.
Die mensen hebben gelijk en dat is ook een groot voordeel.
Maar om het ff op z'n Kruijfs te zeggen:
Ieder voordeel heb zo z'n nadeel.
Wil jij een andere functionaliteit dan de door de VCL geboden functies dan komt er al snel veel programmeer werk bij kijken.
Niet meer programmeerwerk als dat er in C++ zou komen bij kijken.
Daarnaast C++ heeft tov Delphi meer mogelijkheden die de wat uitgebreidere Datastructuren mogelijk maken. (Ik doel dan op de Pointer mogelijkheden)
Delphi kent ook pointers.

• whoami
Op donderdag 18 april 2002 20:00 schreef Maxonic het volgende:

Je meent het? Is Steve van de trap gevallen ofzo?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit, als het zo is, een stap in de goede richting van MS vind. Misschien zien ze eindelijk in dat het veborgen houden van de source in ieders nadeel werkt.
Waarom zou hij van de trap moeten gevallen zijn? Als er nu eens een ontwikkelplatform komt van Microsoft voor Linux, betekent dit alleen maar meer inkomsten voor MS.
Want open-source wil daarvoor niet zeggen dat het gratis is. En mochten ze het dan nog gratis weggeven, dan zullen ze daar ook wel een goeie reden voor hebben. (Remember Netscape vs IE ?)

• Sjnirk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 13:42

Sjnirk

Hie vrieve

Geef mij maar gewoon delphi (komt eigenlijk omdat ik volgend jaar pas C/C++ krijg :P

Bikkelen gebeurt pas na 2:00

• Maxonic
Op zaterdag 13 april 2002 10:34 schreef -FoX- het volgende:
C++ is dan misschien wel een stukje moeilijker om aan te leren als delphi, maar toch zou ik voor C++ gaan.
Zeker als je wilt verdergaan in het programmeren van 3D-engines.
Je zult toch wel moeten bekennen dat de combinatie Delphi + OpenGL perfect werkt. Ik heb er iig nooit probs mee.

Verwijderd

Mijn Tip zou zijn. Java en dan C++
Aangezien Java vele overeenkomsten kent met C++ zou ik zeggen neem eerst C++ en dan pas Java :).
Ik ben zelf met Delphi begonnen en heb daana Java gedaan. Ik ben nu in de leer voor C++
Als je dan al 'echte' ervaring hebt met Delphi en Java dan zal die leerperiode C++ heus wel meevallen.
Met Java leer je echt goed de beginselen van het OOP en het is nogeens handig omdat je met kleine apps in je browser kan beginnen.
Met Delphi (Object Pascal) leer je ook perfect OOP; en ja je kunt er ook hele kleine apps mee schrijven om mee te beginnen; en dan heb je nog niet eens een browser nodig (en heb je er een nodig dan kun je deze desnoods nog schrijven met Delphi >:) !
Ook als je een platform onafhankelijk iets wilt maken is Java hemel omdat de Virtualmachine waarop deze draait platform afhankelijk is ipv de door jou gemaakte applicatie zelf.
Klopt helemaal! Maar waarom zien we over het algemeen dan nog zo weinig platform onafhankelijke applicaties?
Delphi is leuk als hobby maar als je echt verder wilt kijken als je neus lang is moet je C++ gaan doen.
Aha ha ha ha ha. Goed, valt nog mee dat je weet hoe je Delphi moet spellen. Ik vraag me sowieso al af of je de programmeeromgeving Delphi kent (en met kennen bedoel ik echte ervaring).
Trouwens als je super lowlevel wilt dan biedt Delphi daar alle ruimte toe (assembler).
Ja, het is moeilijker maar op C++ raak je volgens mij niet zo snel uitgekeken terwijl je dat met Delphi wel hebt.
Ik was veel sneller uitgekeken op Visual C++ aangezien ik daar alles zelf moet gaan lopen doen. In Delphi heb ik een zeer rijke keuze uit componenten die standaard worden meegeleverd.
Versta me btw niet verkeerd. Ik zweer bij Delphi en dat is dan ook wat ik nu nog het meeste gebruik. Delphi is echter alleen cwl voor leuke kleine en gemiddelde apps.
En jij zweert bij Delphi? Dan begin ik me serieus af te vragen of je niet eens beter op een goede cursus kunt! Want Delphi Enterprise is juist bedoeld voor de grotere projecten.
btw.. Mensen drop the whole Assembler, Pascal shit.
C++ staat dichter tot assembler dan Pascal tot assembler. En waarom 'drop the shit'? Omdat jij het niet kent misschien?
quote]
Ga mee met de tijd en programmeer in de vierde generatie :)
[/quote]
Over 3GL en 4GL verschillen de meningen nog al.
Waarom niet? Sommige routines (in Delphi) heb ik m.b.v. assembler zo weten te 'fine-tunen' dat dankzij assembler het geheel wel net dat kleine beetje extra power krijgt! En de rest zit gewoon in Delphi. B.t.w. wat is essembler?
Wat de boer niet lust dat vreet die ook niet, was 't niet? Ooit C# al gezien?
Zoals hier al eerder gezegd word houd dat je code juist netjes en overzichtelijk. Ik script in PHP en vond het eerst lastig om alles in Java te moeten declareren maar als je eenmaal het nut er van inziet wil je niet meer zonder declaratie...
Ach, 't is niet meer als je zelf even aanpassen aan de taal. Als ik in Object Pascal direct in bijv. mijn for-loops een integer kon declareren dan zou ik daar meteen gebruik van maken!

Maar op deze manier komt topic-starter niet veel verder. Ik zou zeggen: kies gewoon een OO-taal (C++/Java/C#/Delphi) en ga gewoon aan de slag want allen hebben ze grote kracht in zich en ieder heeft zo z'n eigen voor- en nadelen. Als je de ene kent dan is de andere niet zo moeilijk meer dus je verdoet nimmer je tijd met het leren van een OO-taal.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
nu zie ik dus echt door de bomen t bos niet meer. maargoed, ik heb me bij c++ neer gelegd omdat die code mij wel aanspreekt. Nu is t alleen nog de vraag..cbuilder van borland, of visual c++ van microschoft. Nu heb ik al ervaring met die werkomgevingen van microsoft (visual Interdev/Basic) en nu weet ik dat dit zeer irri werkt (met die workspace's enzow, (helemaal geen full controll)). Het hoeft van mij helemaal geen sleep en pleur werk te zijn, zoals vb, ik heb liever consol based programmeren, omdat ik gewoon denk dat je daar het meest van leert. Hoewel ik wel gericht windows applicaties wil maken.. hmmm... Van mij hoef je echt geen vette opengl / directx apps / games te verwachten.. Wel wil ik bv grafische grafieken maken, zoals excel dat ook doet.. Ik denk dat ik toch maar voor c++ ga..

traktor scratch!

• whoami
Ga dan voor Borland C++ Builder. Hiermee kan je C++ leren door console-apps te maken (kan je in VC++ ook wel).
Eens je C++ onder de knie hebt, kun je dan de VCL leren en dan ga je Windows applicaties gaan bouwen. (Veel eenvoudiger dan de VC++ manier). In BCB sleur je al uw componenten op een form en ga je uw functionaliteit in C++ code gaan schrijven.

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 11:31 schreef whoami het volgende:
Ga dan voor Borland C++ Builder. Hiermee kan je C++ leren door console-apps te maken (kan je in VC++ ook wel).
Eens je C++ onder de knie hebt, kun je dan de VCL leren en dan ga je Windows applicaties gaan bouwen. (Veel eenvoudiger dan de VC++ manier). In BCB sleur je al uw componenten op een form en ga je uw functionaliteit in C++ code gaan schrijven.
En om de VCL te leren kennen kun je het beste Delphi nemen (zul je met C++Builder heel snel zien).

• nulkelvin

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

als je vooral console based wilt programmeren, om dus c++ te leren programmeren zijn er ook nog best wel een paar goede freeware/opensource c++ compilers.......

Verwijderd

Java "compileer" je code in "byte-code" deze code kun je via een "parser" op ieder willekeurig platform draaien..

.java -> .class -> Draaien op Win / *Nix / Mobile telefoon / iedere andere chipset of OS als er maar een "java parser" voor is

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ok, ik ben eruit.. Ik ga voor c++ (visual).. Nu ben ik ff langs de bookstore geweest, maareuh.. d'r waren ongeveer 2 kasten gevuld met c(++). lekker veel! Ik vond teach yourself c++ in 21 day's wel geinig, maar ik heb zo'n gevoel dat t boek niet erg diep gaat (wel erge goede tutors trouwens). Ook heb ik al enige ervaring met deze boeken, maar ik vind ze niet zo goed als je m uit hebt .. (weinig naslagwerk). Ook heb ikboeken van wrox bekeken, maar ze lijken allemaal wel een beetje op elkaar.. welk boek is nou t lekkerst om te lezen / leren.?! d'r moeten natuurlijk tutors in staan, maar als je m uit heb wil ik m wel gebruiken als naslagwerk, (en aangezien ik nu nog maar 100 pleuro's op de bank heb staan kan ik maar 1 boek halen )..
Oja, databasekoppelingen wil ik er ook in beschreven zien.

(ja sorry dat ik het aan jullie vraag maar ik moest weg uit de bookstore omdat ik moest pissen :).

traktor scratch!

Verwijderd

Volgens mij zijn er aardig wat topics geweest over programmeer boeken en vast ook wel over C++, al gezocht?

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 15:33
Als je met databases en dergelijke aan de gang wilt kun je beter met delphi aan de gang gaan.

De programmeertaal zelf is gewoon een tool, als je eenmaal de denkslag hebt, kun je in principe in elke andere taal programmeren, alleen zijn de statements wat anders, maar dat is met documentatie op te lossen.

En je kunt wel weer gaan vechten welke programmeertaal beter is, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het gewoon afhangt van wat je wilt maken.
C++ is uitermate geschikt voor games/wiskunde programma's,
Delphi is erg goed op databases e.d.
(beide talen zijn min of meer naar linux te porten)
VB is de ideale taal als je iets met Office/Windows intergratie wil gaan doen, of snel iets quick & dirty moet hebben.

HET grote nadeel (vindt ik) is dat een boel SDK's van microsoft alleen op C++ of VB te gebruiken zijn, en zeer lastig tot niet in delphi. (hangt er een beetje vanaf).
Daarin hangt weer tegen dat delphi enorm makkelijke component packages heeft, die je zo kunt downloaden en installeren in de VCL.

Persoonlijk is delphi mijn favoriet, om een eigenlijk niet duidelijk te noemen reden. Was voor mij de eerste taal in windows-gui, dus dat zal het hem wel doen :P

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 16:40 schreef Xenith het volgende:
Volgens mij zijn er aardig wat topics geweest over programmeer boeken en vast ook wel over C++, al gezocht?
Jup, in de boekenwinkel :) en op got, maar kon niet echt db+c++ vinden...

traktor scratch!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 12:58
Om de basis van C++ te leren raad ik je dit boek aan:

Titel: Aan de slag met C++ :9~
Auteur: Gertjan Laan
ISBN: 90-395-1084-9

Het kost zo'n 36€ maar volgens mij iedere cent waard.

Ik gebruik dit boek ook voor men opleiding informatica.

Je krijgt er ook een CD bij met de broncode van voorbeelden alsmede de uitwerkingen van de vragen en opdrachten.

In het boek zelf is alles zeer goed uitgelegt met zeer duidelijke voorbeelden.

Dit is nl het enige boek over een programmeertaal dat ik geregeld ter hand neem.

PS: enkel voor console app's (enkel een klein hoofdstuk over grafische functies).

ivm je keuze van compiler. Ik heb zowel VC++ als C++ Builder in ik vind dat de Builder toch héél wat prettiger werkt dan VC++.

Volgens mij is zelfs Borland C++ (zonder grafisch gedeelte, dus enkel voor console) gratis. :)
Pagina: 1