Toon posts:

Enermax voeding geeft af en toe 0 rpm aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
En ja, de connector zit goed :P

De daadwerkelijke vraag: weet iemand of het zo kan zijn dat een Enermax 431 watt ineens 0 rpm aangeeft als de daadwerkelijke rpm onder de 1344 komt?

Ik heb namelijk die voeding in een andere kast gepropt met veel betere airflow, en dat ding is ook nog eens thermistor-gemod en heeft ook nog een nieuwe kap er op zitten.

En sindsdien draait ie soms erg weinig rpm. En da's lekker natuurlijk. Alleen denkt MBM5 steeds dat ie dood is als ie even op 0 schiet, dus heb ik daarvan het rpm-alarm moeten uitzetten.

't is verder geen levensgroot probleem of zo, maar dan weet ik tenminste of dat zo hoort. Dat de rpm-meter in die PSU niet onder de 1344 of zo kan meten. De fans draaien dus wel gewoon in dat ding als ie 0 aangeeft.

Verwijderd

/me heeft niet dezelfde voeding als jij, maar confirmt dat als m'n fan op erg lage speed draait, dat MBM5 denkt dat ie uitstaat.

Verwijderd

Kan ook aan de software liggen, Asus PC Probe weigert ook om mn CPU-fan snelheid te meten als deze onder de 2.500 ofzo ligt, en die ligt rond de 2.200, dus mooi dat ie het niet ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Hij hangt nu met de kast ff open op 1350. En als ie iets lager gaat is het meteen 0. Erg leip.

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
Mijn enemermax 350 geeft ook zero aan, in de bios staat die ook laag, denk dat het aan de software ligt

...

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn eigen ervaring met MSI borden is dat deze onder een bepaald toerental niets meer aangeven.
Hoe dit voor de Abit borden is weet ik niet, maar ik denk dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn.

Ik denk dan ook dat het niet aan de software ligt maar aan het moederbord zelf.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 10:46 schreef Treb het volgende:
Mijn eigen ervaring met MSI borden is dat deze onder een bepaald toerental niets meer aangeven.
Hoe dit voor de Abit borden is weet ik niet, maar ik denk dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn.

Ik denk dan ook dat het niet aan de software ligt maar aan het moederbord zelf.
dat denk ik niet, volgens mij ligt het wel degelijk aan de software. hier ook zegt MBM5 soms dat mijn cpu fan op 0 rpm draait. Terwijl hij dat toch echt niet doet ;).

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ga helemaal niet uit van MBM of welk ander programma dan ook.
Ik reken de waarde die in de BIOS wordt weergegeven.
En als de BIOS 0 (geen waarde) aangeeft, dan zal er geen programma zijn wat wel een waarde aangeeft.

Om het toerental te meten (door je moederbord) is er een minimaal toerental nodig, alles wat onder dit minimale toerental ligt is niet meetbaar en dus 0.
Vandaar dat ik dus zeg dat het geen software probleem is.

Verwijderd

Mijn fan van een Enermax 431 Watter geeft zelfs 1700 aan.. :?

Verwijderd

Was het niet zo bij MBM dat je dan de fan-multiplier moest aanpassen?
Fan Type

Some Fans will show a too high RPM or a to low RPM as the pulses they send per second don't match what the sensor chip expects.

There are 11 settings, /1 to /10 which divide the readings by that amount and *2 which muliplies the reading by 2. Default setting for 99% of all boards will be /1

Fan Dividor

Default this value is 4, this means that fans as low as 1300 rpm will show up, the lower you set this value the more accurate the fan RPM will be, but if you set it to low your fan might not show up. Check the little table below:
code:
1
2
3
4
5
Dividor Minimal RPM Highest RPM Use in most cases for: 
1 5300 1350000 
2 2650 675000 CPU Fans 
4 1325 337500 Case Fans 
8 662 168750

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 13:13 schreef roelandstoter het volgende:
Mijn fan van een Enermax 431 Watter geeft zelfs 1700 aan.. :?
En heb je hem ook gemod?

Ik vind het wel erg vaag trouwens, net zo vaag als bij mij soms m'n PC Alert III (zeg maar MBM alleen dan van MSI :)) 137 graden Celcius aangeeft voor m'n case temp., terwijl er een uitstekende airflow in zit en de case open staat.

Kijk even voor de zekerheid in de BIOS of hij daar ook de hele tijd op 0 RPM schiet, want dan kan de theorie van Treb hierbij kloppen.

Verwijderd

ook in het BIOS 1700rpm... niks gemod... Heb ik waarschijnlijk gewoon geluk... >:)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Tip: Probeer in je case een onderdruk te creeren, dan draait the PSU fan iets sneller. Scheelt +- 50-100 RPM...

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1