[Chello] van dynamisch naar vast IP

Pagina: 1
Acties:

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Hela. Ik was es aan het kijken op tweakxp.com, en na wat gelezen te hebben heb ik geprobeerd om mn IP naar n vaste om te zetten.
Wat bleek nou, als ik dus mn dynamisch IP(welke al 2 maanden het zelfde was) opgeef in mn tcp/ip settings, de gateway uit mn ipconfig haal en invoer, dan werkt alleen messenger. ik kan wel van alles pingen ( getest met gateway). als ik dan n DNS van planet intyp, dan werkt alles gewoon. ik zie alleen geen nut van in , behalve dat mn pc wat sneller opstart :P
Wil iemand de moeite nemen mij hier de achterliggende info over te verschaffen (waarom t zonder DNS niet werkt, maar wel als t dynamisch is)?

eerst kijken dan zeiken

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op zaterdag 13 april 2002 01:19 schreef bratos het volgende:
(waarom t zonder DNS niet werkt, maar wel als t dynamisch is)?
Omdat de DHCP servers ook de DNS servers meestuurt :?

of lees ik nu iets verkeerd :?

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 05:23 schreef DR het volgende:

[..]

Ja dat doe hij volgens mij ook want ik vul elke keer in mijn vigor2200E de DNS'en van Cistron en Xs4all in maar steeds worden ze weer terug gezet naar die van chello :(

• bratos
Op zaterdag 13 april 2002 05:23 schreef DR het volgende:

[..]

Je leest het goed
Dit wou ik ff weten, dank

eerst kijken dan zeiken

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Hela. Ik was es aan het kijken op tweakxp.com, en na wat gelezen te hebben heb ik geprobeerd om mn IP naar n vaste om te zetten.
Je kunt trouwens niets naar een 'vaste' omzetten. Zolang jij hetzelfde IP 'neemt' als dat je zou krijgen toegewezen werkt alles perfect, maar mocht Chello het ineens in zijn bol halen je IP te veranderen, dan werkt je internet spontaan niet meer. Die halve seconde extra die het kost op de achtergrond lijkt me het niet waard: ik zou gewoon DHCP aan laten staan, of overstappen op een (ADSL-)provider die een vast IP biedt.

Verwijderd

t alles gewoon. ik zie alleen geen nut van in , behalve dat mn pc wat sneller opstart :P
Het heeft ook weinig nut, je kunt namelijk niet zelf bepalen welk IP nummer je gebruikt. Dat bepaalt de DHCP server van chello.

Als je een lancity modem hebt (a2000 gebied) dan kan je wel een vast IP nummer instellen want die veranderen inderdaad nooit. Heb je een COM21 dan moet je zelfs een vast IP nummer gebruiken.
Bij al die andere modems (terayon/motorola/cornerstone) kan je het beste DHCP instellen om problemen te voorkomen (die zijn er al genoeg daar ;) )

• Sine
  • Laatst online: 11:07
Op zaterdag 13 april 2002 09:56 schreef bratos het volgende:

[..]

Je leest het goed
Dit wou ik ff weten, dank
Je kunt natuurlijk ook ff ipconfig /all doen en dan je dns-en uitlezen

C:\>ipconfig /all
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Windows 2000 IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . . . .: bak1
      Primair DNS-achtervoegsel . . . . . . :
      Knooppunttype  . . . . . . .. . . . : Hybride
      IP-routering ingeschakeld . . . . . . : Ja
      WINS-proxy ingeschakeld . . . . . . . : Nee

Ethernet adapter LAN-verbinding 4:

Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel:
      Beschrijving . . . . . . . . . . . . .: 3Com EtherLink XL 10/100 PCI For
 Complete PC Management NIC (3C905C-TX) #4
      Fysiek adres . . . . . . . . . . . .  : 00-04-75-71-C4-AE
      DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Nee
      IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.100.0.2
      Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
      Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.100.0.1
      DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 192.100.0.1

Repareren doe je zo.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Op zaterdag 13 april 2002 11:34 schreef Kjev het volgende:
Je kunt trouwens niets naar een 'vaste' omzetten. Zolang jij hetzelfde IP 'neemt' als dat je zou krijgen toegewezen werkt alles perfect, maar mocht Chello het ineens in zijn bol halen je IP te veranderen, dan werkt je internet spontaan niet meer. Die halve seconde extra die het kost op de achtergrond lijkt me het niet waard: ik zou gewoon DHCP aan laten staan, of overstappen op een (ADSL-)provider die een vast IP biedt.
Bij mij weten werken de meeste providers met DHCP omdat het makkelijker werkt. Je hoeft een klant geen ip adressen te laten inkloppen, alleen ff een vinkje zetten bij "obtain automatically" en klaar. En als er om 1 of andere reden wat verandert, wordt dat automatisch aangepast bij de clients als de lease-time expired.

Exact expert nodig?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 13 april 2002 08:51 schreef MM het volgende:
Ja dat doe hij volgens mij ook want ik vul elke keer in mijn vigor2200E de DNS'en van Cistron en Xs4all in maar steeds worden ze weer terug gezet naar die van chello :(
Hier draai ik wel met de DHCP van Chello (voor IP adres) maar ik kan gewoon handmatig de (betere) DNS van een andere provider invullen en dan blijft die gewoon werken.

En die opstarttijd die je zou winnen met het uitschakelen van DHCP (dus hard een IP invoeren), volgens mij gaat dat nauwelijks tijd schelen want het is toch in feite je modem wat het IP adres van Chello krijgt?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• bratos
ik wilde eigelijk alleen maar weten waarom het zonder dnssen niet werkt. dat weet ik nu. verder had ik geen 'tweak'-bedoelingen of zo hoor. en als chello besluit om de boel om te gooien dan snap ik wel dat t niet meer zal werken. Evengoed bedankt :)

eerst kijken dan zeiken

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Op zaterdag 13 april 2002 11:34 schreef Kjev het volgende:

[..]

]
wat een onzin... hij heeft er toch nu baat bij??? en overstappen op adsl kost alleen maar geld dit kost noppes...

Ik zou het doen!

• bratos
dankjewel. 8-)

(hoera 100ste post :))

eerst kijken dan zeiken

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Op zaterdag 13 april 2002 17:22 schreef rammes het volgende:
wat een onzin... hij heeft er toch nu baat bij??? en overstappen op adsl kost alleen maar geld dit kost noppes...
Ik vraag me af wat het nut ervan is. Je kunt andere DNS'en invoeren, maar dat kun je ook als je DHCP aanhebt. Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat je als je DHCP uitzet en vervolgens een ander IP krijgt (gebeurt hier nog wel eens :(), dat je internetverbinding niet meer werkt - hoewel ik niet weet of dat in andere Chelloregio's ook zo is. DHCP aanlaten lijkt me daarom gewoon het beste.
Pagina: 1