[SCSI] HDD stoort andere HDD op de bus

Pagina: 1
Acties:

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een Adaptec 2940UW controller met daaraan een gloednieuwe Quantum/Maxtor Atlas 10K-III en een gerefurbishde Seagate ST32155N.

Ze zitten beide met hun eigen kabel aangesloten op de controller, de Seagate (ID1) samen met 2 Plextor CD-roms via een 50pins kabel en de Atlas (ID15) zit alleen op een 68 pins kabel.

In hun eentje functioneren beide HDD's prima, de Seagate is hoogstens wat langzaam. Zodra ze allebei aangesloten zijn, ieder op hun eigen kabel, begint het gelazer. De Atlas die anders prima functioneerde krijgt ineens allemaal 'Delayed Write Failed' problemen. Het lijkt erop dat de Seagate het cachen van de Atlas verpest.

Iemand een idee wat de oorzaak is en wat er aan te doen is?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
even een aantal checkjes:
Is de SCSI-bus correct geterminated?
Is de high-bit van de kaart geterminated?
Hoe is SCAM in gesteld? (bij mij stoorde dat verschikkelijk met time outs)
Is de kaart op de default instellingen?

De Quantum en de plextors gaan wel goed samen?
Als dat zo is, dan zou ik de jumpers van je seagate eens heel goed onder de loop nemen. en schakel SCAM uit.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Is de SCSI-bus correct geterminated?
Als de SCSI bus niet geterminated zou zijn zou hij het helemaal niet doen toch? Hij doet het namelijk prima zolang de Seagate er niet aan hangt.
Is de high-bit van de kaart geterminated?
Ik heb geen idee. Moet dat? Waarom dan?
Hoe is SCAM in gesteld? (bij mij stoorde dat verschikkelijk met time outs)
SCAM staat uit, ik heb handmatig de ID's gejumperd
Is de kaart op de default instellingen?
Yep, behalve dat SCAM standaard aan staat.
De Quantum en de plextors gaan wel goed samen?
Perfect. Geen enkel probleem.
Als dat zo is, dan zou ik de jumpers van je seagate eens heel goed onder de loop nemen. en schakel SCAM uit.
Veel opties zitten er helaas niet op die Seagate, 'term power', 'term on' en 'parity on' daarmee heb je het al gehad.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
heb je ook aan het einde van die quantum/maxtor bus een actieve terminator hangen?

als je namelijk een u160 apparaat aansluit hebben die zelf geen terminatie aan boord, terminatie moet dan middels een actieve terminator geschieden (ook als je hem aan een uw bus hangt)

had ditzelfde probleem met mijn 2940 en 2x9,1gb quantum schijven, er moest een terminator op anders deed ie het soms niet 100%

ik weet het het strookt niet helemaal met jouw verhaal dat het wel zou moeten werken maar toch,

A wise man's life is based around fuck you

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 10:31

_nethack

We're all MAD here

- Heb je (indien aanwezig) de disconnect functie op de controller aangezet?

- Zet op die Quantum eens een jumper op de 'Force SE' pinnetjes; als je dat niet doet probeert de schijf zelf te herkennen of ie aan een SE of een LVD bus hangt, misschien gaat het daar mis (en een UW controller heeft alleen maar SE)

- De Quantum heeft zoals gezegd zelf geen terminator. Hang achter de quantum een actieve terminator aan de kabel en zet de Term Power jumper op de schijf aan.

- Staat op de controller zelf de termination aan of uit? Als het goed is moet je op de controller alleen de high byte kunnen terminaten, deze houdt namelijk op bij de controller (narrow scsi heeft geen high byte) De low byte mag je niet terminaten, die loopt wel door over beide bussen, en mag dus niet ergens middenin (op de kaart dus) geterminate zijn, maar alleen op de beide uiteinden (een terminator of een geterminate device aan het einde van de narrow bus, én een terminator aan het einde van de wide bus)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Bedankt voor jullie tips tot nu toe. Ik verdenk nu toch termination ervan het probleem te veroorzaken.
Ik ga straks even een andere terminator halen, de huidige heb ik niet zo'n vertrouwen in.

Ik laat het weten zodra ik meer weet.

Verwijderd

Nog even een ander vraagje:

Gebruik je de externe aansluiting ook? (scanner bijv.)
Je kunt namelijk maar 2 van de 3 aansluitingen gebruiken.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 14:53 schreef madashell het volgende:
Gebruik je de externe aansluiting ook? (scanner bijv.)
Je kunt namelijk maar 2 van de 3 aansluitingen gebruiken.
Nee, alleen de twee interne aansluitingen.

Het probleem is inmiddels grotendeels opgelost. De termination was inderdaad niet goed. Ik heb een nieuwe terminator gekocht en daarmee is het 'Delayed Write' probleem opgelost.

Ik heb nu alleen nog een probleem met die refurbished Seagate. Deze draait in Sisoft Sandra op precies 5MB/s read en write. Dat is volgens mij veel te langzaam voor een SCSI-2 device. De bus moet 20MB/s kunnen draaien en de drive had ik toch zeker wel boven de 15MB/s verwacht. Omdat de snelheid verdacht precies 5MB is denk ik dat er iets in het protocol de drive knijpt.
Iemand nog een vermoeden?

• riesg
  • Laatst online: 11-06-2024
Check je bios of je de betreffende ID niet gelimiteerd hebt.

Het idee dat dit 15mb/s moet draaien is niet correct. In de praktijk zal het altijd langzamer draaien.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op zaterdag 13 april 2002 20:25 schreef riesg het volgende:
Check je bios of je de betreffende ID niet gelimiteerd hebt.
Dat is het eerste waar ik ook aan dacht maar die staat gewoon op 20MB/s.
Het idee dat dit 15mb/s moet draaien is niet correct. In de praktijk zal het altijd langzamer draaien.
Wat ik bedoel is, de bus kan 20MB/s aan, dat zal hem dus niet beperken. De drive mag je wel iets meer van verwachten dan 5MB/s. 5MB/s is ook volgens Seagate vrij traag voor dit type en dat het iedere keer precies 5 is en niet de ene keer 5,2 en de andere keer 4,9 vind ik heel verdacht.

P.S. Nog bedankt voor die controller overigens riesg. ;)

• endeavor334
  • Laatst online: 12-08-2021
Ik vermoed zelf dat de schijf terug valt op SCSI-1, die heeft een max geloof ik van 5 mb/s. Hij zou terug kunnen vallen vanwege een open termination, heb een SCSI infoboekje, maar die is uitgeleend.

Even terugkomen op mijn eerste reply:
Highbit termination:
Standaard moet bij SCSI de eindenvan de ketting geterminated worden. Als je 1 type kabel gebruikt gaat wat waarschijnlijk wel goed, eventueel jumpers instellen. Maar als je een 16 bit kabel (68 polig)(wide en ultra wirde SCSI en een 8 bit kabel (50 polig, word het lastig. De eerste 8 lijnen zijn het zelfde, dat is geen probleem , dit is de low bit termination. (SCSI is altijd backward compatible), maar de overige 8 (lijn 9 t/m 16) moeten ook geterminated worden. Ik hab de 2940UW onboard dus dat werd op het moederbord gedaan. De termination van de controller moet voor de lowbit uit staan, deze is dan het midden van de eerste 8 lijnen. SCSI kan ook zonder termination geloof ik, maar dan valt het terug op SCSI 1.

Kijk ook de termination power na, slechts 1 apparaat mag de termination bus voeden.

Deze informatie heb ik van een boekje over SCSI (en heeft mij erg veel geholpen voor het begrijpen van SCSI) van de Elektuur "SCSI in detail" ISBN: 90-5381-067-6 prijs: € 33,55

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op zondag 14 april 2002 00:45 schreef endeavor het volgende:
Ik vermoed zelf dat de schijf terug valt op SCSI-1, die heeft een max geloof ik van 5 mb/s. Hij zou terug kunnen vallen vanwege een open termination, heb een SCSI infoboekje, maar die is uitgeleend.
Zoiets is dus precies wat ik vermoed inderdaad. Zou wel een aantal dingen verklaren in ieder geval.
Even terugkomen op mijn eerste reply:
Highbit termination:
[...]
Kijk ook de termination power na, slechts 1 apparaat mag de termination bus voeden.
Ja, ik ben er al achter. Ik kende het wel maar wist niet dat het High-bit Termination heette. Mijn Controller staat op 'automatic'. Volgens mij zet hij dan termination op 'low-off/high-on'. Als ik 'automatic' uit zet en zelf 'low-off/high-on' aan zet zie ik geen verschil.

Ik heb nu mijn termination als volgt ingesteld:
code:
1
2
5---6---0---2940UW===15===ET
IT        HT

De getallen zijn de SCSI-ID's
- 50 pins narrow bus
= 68 pins wide bus

5-->Plextor PX-40TS
6-->Plextor PX-W1210S
0-->Seagate ST32155N
15->Atlas 10K-III
IT->interne terminator in de PX-40TS
HT->high bit termination in de controller
ET->externe terminator aan het einde van de wide kabel

De Atlas 10K-III (15) levert 'Termination power', de PX-40TS heeft ingebouwde termination, of die ook termination power aan de bus levert weet ik niet.

Klopt hier dan iets niet?

• riesg
[b]De Atlas 10K-III (15) levert 'Termination power', de PX-40TS heeft ingebouwde termination, of die ook termination power aan de bus levert weet ik niet.

Klopt hier dan iets niet?
Dit klopt wel maar is niet de termination die bedoeld wordt aan het einde van een scsi bus.
Als je dit als termination gebruikt dan is dit bijna zeker het euvel, deze optie is niet om te terminaten. Hiervoor moet je een aparte terminator kopen.
Het is onjuist dat de Atlas zonder termination niet draait als die alleen op de bus zonder termination zit. Alhoewel niet aan te bevelen kan dit gewoon werken, hang je er echter meer aan dan moet een actieve termination worden toegepast.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 09:31 schreef riesg het volgende:
Dit klopt wel maar is niet de termination die bedoeld wordt aan het einde van een scsi bus.
Als je dit als termination gebruikt dan is dit bijna zeker het euvel, deze optie is niet om te terminaten. Hiervoor moet je een aparte terminator kopen.
Ik weet dat dit alleen de voeding voor de terminator is.
Die 'ET' in het schema is een losse terminator zoals jij bedoelt.
Het is onjuist dat de Atlas zonder termination niet draait als die alleen op de bus zonder termination zit. Alhoewel niet aan te bevelen kan dit gewoon werken, hang je er echter meer aan dan moet een actieve termination worden toegepast.
Mijn terminator bleek dus niet te werken. Vreemd genoeg had ik er wel 2 HDD's op zitten en leverde dat geen problemen op. Pas toen ik die 2e HDD vervaing door een ander kreeg ik ineens problemen. Jouw theorie klopt dus inderdaad. Het kan soms zonder termination.

Het raadsel van die 5MB/s is hiermee nog steeds niet opgelost.

• riesg
P.S. Nog bedankt voor die controller overigens riesg. ;)
dan ligt het zeker niet aan de controller ;) ;)

toch nog even een tipje, probeer een andere 50 pins kabel.
Pagina: 1