AMD 1ghz, crasht & restart spontaan, temp probleem

Pagina: 1
Acties:

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:06
Ik heb dus een AMD 1 ghz op een Asus av7133 moederbord. Ik een coolmaster koeler er opzitten en meet de temperatuur met Motherboard Monitor. Ik heb de pc niet overgeklokt. idle is de temperatuur ong 52 graden. En als ik maar iets lulligs doe, 2 explorer schermpje en bv een programma dat de hd scant dan loopt de temp geheid op. Zodra MM 59 graden aangeeft crasht de pc en start hij automatisch weer op. De bios geeft dat altijd 57 graden aan.
Java3d of renderen met 3ds max hoef ik dus niet te doen.

De ene keer lees ik dat idle 52 toch erg hoog is. Dan hoor ik dat AMD tot 90 graden geen problemen moeten hebben.
Maar ja waarom crash de boel hier? Het is toch wel een probleem dat met de temperatuur te maken heeft. Een tafelventilator houdt de processor nu op 49 graden. Ideaal is het alleen niet.

Verwijderd

heel simpel
je amd loopt vast bij 65graden
bij 90 graden gaat hij kapot

je moet dus een hele goeie koeler kopen met een copere core er in

dus even wat monopoly geld en naar de pc-boer toe

Verwijderd

Loopt vast bij 65 graden? Nonsens. Zomers loopt me 1200 af en toe naar de 68 graden en dan blijft ie gewoon doorgaan hoor... :?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Wat mij wel eens gebeurd is is een koeler die scheef op de core zat, waardoor de temperatuurverdeling ook nog eens ongelijk werd (ene kant core 50°C, andere bijv. 75°C). Dat kun je natuurlijk niet meten, maar hij werd er wel instabiel van. (Dat was trouwens een NoiseControl Silverado op een XP 1600+, en later heb ik hem wel goed gekregen, stabiel op 46°C).

Let er dus goed op dat de koeler recht zit (als je koelpasta gebruikt is dat makkelijk te zien).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Dat je een read out van x graden Celcius krijgt wil niet per definitie zeggen dat elk onderdeel van je cpu even warm is; er kunnen hot-spots ontstaan door de combinatie niet goed aangebrachte koeler/ threads die juist dat deel v.d cpu zwaar belasten. In zo'n geval kan de lokale temperatuur enorm oplopen en je PC crashen ja (terwijl de er een temperatuur wordt aangegeven veilig beneden de maximale waarde). Belangrijk is de heatsink goed te bevestigen en het juiste gebruik van geleidingspasta (en natuurlijk airflow). Probeer daar evt. nog eens mee te spelen zou ik zeggen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Tim Schuhmacher
Op zaterdag 13 april 2002 00:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
heel simpel
je amd loopt vast bij 65graden
bij 90 graden gaat hij kapot
65 haal ik dus al niet, maar
Op zaterdag 13 april 2002 00:34 schreef pinockio het volgende:
Wat mij wel eens gebeurd is is een koeler die scheef op de core zat, waardoor de temperatuurverdeling ook nog eens ongelijk werd (ene kant core 50°C, andere bijv. 75°C).
ik zal er eens met de neus bovenop (ik ben meer van de software, dus weet niet of dit veel uit gaat halen, maar toch)

Ik zou ook graag een gigantische koeler kopen, maar computerboer in de buurt (Norrod) heeft niets meer dan standaard coolmaster)

Bedankt voor zover

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
Op zaterdag 13 april 2002 00:18 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
De ene keer lees ik dat idle 52 toch erg hoog is. Dan hoor ik dat AMD tot 90 graden geen problemen moeten hebben.
de processor houd het ongeveer tot 90 graden uit, vastlopers kunnen al rond de 60<>65 graden voor komen :(

• Tachyon
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Op zaterdag 13 april 2002 00:35 schreef Abbadon het volgende:
Dat je een read out van x graden Celcius krijgt wil niet per definitie zeggen dat elk onderdeel van je cpu even warm is; er kunnen hot-spots ontstaan door de combinatie niet goed aangebrachte koeler/ threads die juist dat deel v.d cpu zwaar belasten. In zo'n geval kan de lokale temperatuur enorm oplopen en je PC crashen ja (terwijl de er een temperatuur wordt aangegeven veilig beneden de maximale waarde). Belangrijk is de heatsink goed te bevestigen en het juiste gebruik van geleidingspasta (en natuurlijk airflow). Probeer daar evt. nog eens mee te spelen zou ik zeggen :)
Wijze woorden! ;) Ik had het niet beter kunnen zeggen...
Veel mensen hechten gewoon veel te veel waarde aan wat ze in hun favoriete proggie aflezen aan temps. Die waarde is echter niet alleszeggend.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 12:04
Zet dr anders een casefan bij, dat scheelt weer een paar graden.

Verwijderd

T'is een A7V133 mobo, die geeft een wat hogere temp aan zowiezo, en TBirds lopen alleen vast bij 65 graden als de VCore te laag is. Normaal is 70/75 graden op een Abit of Epox bord, en tegen de 90 op een Asus A7V.

Het lijkt meer op een zwakke of brak geworden voeding, dat is wat in 9 van de 10 gevallen wordt aangegeven door dat spontane restarten ....

• Tim Schuhmacher
Op zaterdag 13 april 2002 10:30 schreef Hooi het volgende:
Het lijkt meer op een zwakke of brak geworden voeding, dat is wat in 9 van de 10 gevallen wordt aangegeven door dat spontane restarten ....
ook als het altijd bij de zelfde temperatuur is?

Verwijderd

Ja, juist bij dezelfde temp, omdat dat direct met de belasting in verband staat.
Pagina: 1