Mmmmh, jammer dat dit soort topics steeds op flame wars eindigen.
Maar tot 0,5 jaar terug (ja, de floating point berekening op me XP = goed) was ik intel bevooroordeeld.
Ik was zelf (4 maanden geleden) aan het zoeken (lees huiswerk maken) voor een nieuw systeem.
2 problemen destijds:
• De PIII was aan zijn einde van zijn levensduur.
• P-4's waren alleen met Rimm's sneller ivm de 845 chipset die minder was. En de rimmetjes waren duur

.
Amd bood een cpu met (helaas) wel een lagere kloksnelheid maar met een betere IPC (instructions per clock).
Helaas gebruikte AMD weer om het gros van de }:O-en te overtuigen dat hun cpu sneller was/is, de performance rating.
Plus het feit dat mijn bevoordeling voor en in een ver verleden destijds amd een slechte AGP en andere chipset gerelateerde instabiliteits problemen had met de K6.
De k7 kwam en de race tegen intel ontspring zich. Meer en meer computer fanaten gingen voor amd.
Later bleek dat dit meer voordelen bood, zie maar eens een intel cpu te 'unlocken'

.
Ik ben 3 maanden geleden zeg maar van geloof veranderd en ik heb er geen spijt van.
Het leuke is zelf dat P-4 geoptimalizeerde applicaties net zo hard draaien op een amd.
Ook moet je de metingen van diverse site met een korreltje zout nemen, ik mag toch aannemen dat jij niet elke dag een filmpje dmv windows media encoder encode ?
Eind Conclusie:
Zorg gewoon voor goeie spullen/componenten en je hebt een goed en snel systeem of het een intel of een AMD is, ik zie , merk en voel geen verschil.