[WC] Iemand ervaring met wc zonder pomp?

Pagina: 1
Acties:

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 22:37
Ik vroeg het me af of een waterkoeling nog genoeg waterstroming heeft als je geen pompje gebruikt, dus alleen door convectiestroming van het warme koelblok naar de radiator.

Heeft iemand er toevallig ervaring mee?

Dit vooral omdat een pompje extra herrie geeft en ik wil mijn computer vooral stil hebben.

• snars
  • Niet online
Hmm. Geen ervaring mee. Een cpu kan het best een tijdje uithouden als de pomp uit staat...maar vroeg of laat gaat het buggen/crashen. Ik denk dat je temps hiermee veeeel te hoog worden. Iemand heeft een keer zelf een heatpipe in mekaar geknutseld (dit werkt op basis van fase-verandering, dus vloeistof --> gas en omgekeerd, vele malen efficienter dan 'normale' warmteoverdracht)...en daarmee lukte het net om een cpu te koelen (was gloof ik zelfs een p3..kan me vergissen hoor). Een systeem zoals jij het beschrijft zou dan een rechtopstaande pijp zijn, met onder de cpu, en bovenaan de radiator, helemaal gevuld met water onder atmosferische druk? Hmm..lijkt me nix, sorrie :+\

edit: het pompje is echt niet het probleem in de setup. Een Eheim 1048 bijvoorbeeld is superstil en betrouwbaar, en levert flow genoeg om een flinke setup te koelen.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

nah er was een gast op de icrontic forums en die had zegmaar een blok, daar 2 pijpen op en die kwamen uit op een soort rad, het water in het blok werd warm en ging stijgen naar de rad, koelde weer af en stroomde door de opkomende druk van het warme water weer onderin het blok. maar dat werkte op een p100, hij had een druppel inkt erin gedaan en die had iets van 20 minuten nodig om rond te gaan, oftewel geen powercooling

Verwijderd

Ik heb dat wel eens gehad. na een half uur pc-en zonder pomp crashde de processor. het water bij de cpu was vrij warm, de rest koud. stromen? nou bij mij amper vrees ik. je systeem gaat niet gelijk dood, maar gezond is anders. ik heb ergere verhalen gehoord trouwens.

Geen pomp = afrader.

Verwijderd

Lijkt me er idd niet zo goed voor :/

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1454326637

dit is wel een mooi voorbeeldje... ik heb hier ff mijn pompje uitgezet en je ziet dat de temp meteen omhoog gaat tot over mijn ingestelde max temp ( in het rood maar is niet zo goed te zien ) van 64 graden. als ik mijn pompje dan weer aanzet schiet hij weer omlaag met de temperatuur. de temperatuur wordt om de 5 seconde gemeten.

zie sig voor specs

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:42
wat voor een cpu heb jij ?? ik haal een temp van ca 29 graden met me p3 866 met me eigen gemaakte waterkoeling

Verwijderd

Zonder pomp kan het niet of je moet een hele costum set-up hebben wat veel geld kost.

Verwijderd

mijn oude 1ghz proc kon wel draaien zonder dat ik de pomp aan had. temp liep dan wel op naar 50+ graden maar toch

• Dagobert
ik heb een amd dondervogel 1100 200Mhz... alleen mijn core is in der loop der tijd een beetje afgebrokkeld ( op 1 hoekje maar een heel klein puntje, bijna niet te zien maar ik weet dat het er zit. :'( ) en pentium is altijd al koeler geweest he...

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15

Epsilon

Op vrijdag 12 april 2002 22:54 schreef FrUitSkI het volgende:
nah er was een gast op de icrontic forums en die had zegmaar een blok, daar 2 pijpen op en die kwamen uit op een soort rad, het water in het blok werd warm en ging stijgen naar de rad, koelde weer af en stroomde door de opkomende druk van het warme water weer onderin het blok. maar dat werkte op een p100, hij had een druppel inkt erin gedaan en die had iets van 20 minuten nodig om rond te gaan, oftewel geen powercooling
dat is een heatpipe, dat werkt idd op het zelfde principe, alleen is het geen water wat erin zit omdat water niet genoeg uitzet (daar berust die stroming op)

• Ralpy
Op zaterdag 13 april 2002 03:19 schreef Deacon het volgende:
[afbeelding]

dit is wel een mooi voorbeeldje... ik heb hier ff mijn pompje uitgezet en je ziet dat de temp meteen omhoog gaat tot over mijn ingestelde max temp ( in het rood maar is niet zo goed te zien ) van 64 graden. als ik mijn pompje dan weer aanzet schiet hij weer omlaag met de temperatuur. de temperatuur wordt om de 5 seconde gemeten.

zie sig voor specs
Ja, maar als je pomp uit staat stroomt er zeker geen water, want daar kan het water dan niet doorheen, dus dan zal hij wel snel heel heet worden

Maar ik geloof dat ik toch maar op zoek ga naar een pompje nu ik dit allemaal gelezen heb

Verwijderd

Een pompje is wel het makkelijkste. Een heatpipe kun je in principe ook nog wel zelf maken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb de pomp van mijn aquarium(met waterkoeling hehe) naast me bed staan, naast me wekker zelfs, maar ik heb er echt geen last van, me luchtpompje maakt meer geluid, okal is ie geisoleerd

• Dagobert
Op zaterdag 13 april 2002 18:31 schreef Ralpy het volgende:

[..]

Ja, maar als je pomp uit staat stroomt er zeker geen water, want daar kan het water dan niet doorheen, dus dan zal hij wel snel heel heet worden

Maar ik geloof dat ik toch maar op zoek ga naar een pompje nu ik dit allemaal gelezen heb
mijn watercirquit zit altijd vol met water, het is niet zo dat als ik mijn pomp uitzet dat dan al het water terug stroomt naar mijn reservoir. dus toen ik mijn pompje in het al eerder geshowde plaatje uit had staan zat er wel water in het koelblok...

pompje is idd wel aan te raden. je hebt wel 2 verschillende pompjes: dompelpomp ( pompje die volledig onder water zit, reservoir is noodzaak) en een pompje die niet in het water hoeft te zitten ( reservoir is optie ) bijde hebben ze hun voor en nadelen. de dompelpomp zit in het water waardoor het geluid wat hij maakt gedempt wordt, maar het nadeel is dat hij de warmte die hij maakt wel afgeeft aan het water. bij die andere pomp is het precies omgekeerd. let wel op: het gaat maar om hele kleine verschillen in temp. en geluid.

• Ralpy
Op dinsdag 16 april 2002 00:58 schreef Deacon het volgende:

[..]

mijn watercirquit zit altijd vol met water, het is niet zo dat als ik mijn pomp uitzet dat dan al het water terug stroomt naar mijn reservoir. dus toen ik mijn pompje in het al eerder geshowde plaatje uit had staan zat er wel water in het koelblok...
Nee, zo bedoel het niet, maar als je pomp uitstaat is er overal nog wel water, maar het kan niet meer rondstromen. Omdat het water dan die schoepjes van de pomp moet laten ronddraaien en daar heeft ie nooit de kracht voor denk ik.

Verwijderd

ik weet niet hoor, maar m'n hdd's maken meer geluid dan m'n pomp (niet helemaal waar maar ongeveer ;) ) je zal weinig hooren

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Het pompje veroorzaakt nauwelijks weerstand, de dompelpompen en eheim pompen die gebruikt worden sluiten de circulatiekring niet af.
Het zijn nl centrifugaalpompen, die het water naar buiten slingeren naar waar het gat zit dat het water afvoert.

de test: blaas maar eens in een pijpjevan een stilstaand pompje, je voelt nauwelijks weerstand.

De gangbare pompjes maken nauwelijks lawaai.

Ik had eerst een eheim 2211, behoorlijk groot en maar een capaciteit van 300 l/h, ne tijdens opstarten wat rammelde, maar nu heb ik een Micra pompje (14, euro!)die een stuk kleiner is (4*5*5cm) en toch een capaciteit heeft van 400 l/h en behoorlijk stil is. (mijn fans op de radiator zijn een stuk luider)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Idd, als je een pompje bekijkt, zie je dat deze "zo lek is als een mandje". Persoonlijk vind ik het nog een prestatie dat zo'n klein waaiertje nog zoveel opvoerhoogte heeft.

Geen pomp = dooie processor. Het water gaat niet/nauwelijks stromen, in ieder geval lang niet genoeg om maar iets van koeling te veroorzaken. Dat het lang duurt voor de proc echt warm is, is enkel te danken aan de hoge warmtecapaciteit van het water en het koelblok.

Verwijderd

Geen ervaring, maar ik denk dat de opstelling wel precies op de 'warmte-stroming' gericht moet zijn.

Dus:
Een dikke slang op de 'warme' uitlaat van je blokje recht naar boven.
Met een horizontale radiator is de luchtstroming het best, dus de radiator horizontaal bovenin de kast, met de 'warme aansluiting' op het hoogste punt, en de 'koude' uitlaat op het laagste punt, met daarop een slang naar een [/b]afgesloten[b] reservoir.
Een dikke slang op de koude inlaat van je blokje recht naar beneden naar het reservoir.

Er zit dus totaal geen lucht in het afgesloten systeem.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 _      
/ |==================| radiator
|             |
|___             |
[___]  blokje     |
    |           |
    \           /
     \ ____________ /
    [____________] reservoir

Ik denk dat een kachelradiator niet groot genoeg zal zijn. Met een motor-radiator kun je het reservoir misschien wel weglaten.

Ik was eens vergeten om mijn pomp aan te zetten, en toen heeft mijn CPU (PIII500@560 met CPUidle) twee uur doorgedraaid. Zonder problemen! (Het waterblokje was wel gloeiend heet!) En mijn radiator zit lager dan de CPU.
Dus zou het met een goede opstelling misschien wel kunnen.
Een P4 of Athlon met 100% last (c.70Watt) zou ik er echter niet aan wagen.

Verwijderd

wil je eieren gaan koken dan gaat dat zeker lukken met een AMD.
ik zou het niet doen, en als het wel wil hou rekening met dat alle koelende onderdelen boven je processor MOET hangen.
en gebruik geen horizontale leidingen.
Pagina: 1