Toon posts:

[UPS] vragen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Search al gebruikt.)

Ik heb het geluk gehad aan 2 APC smart ups'en te komen. Ze waren beide zeer slecht en heb van deze 2 stuks (exact dezelfde types) 1 werkende kunnen maken.

Dit type is het: APC Smart-UPS, 1000VA/670W

Alleen ontbreekt de 9 polige sub-D connector waarmee ik deze ups met mijn compu kan verbinden.

Weet iemand een lay out van deze kabel zodat ik er zelf een kan fabriceren?

Ook is de accu kapaciteit wat achteruit gelopen. Zoals gezegd heb ik er van deze set 2. Dus ook 4 accu's. 2 zijn er al in gebruik. Kan ik die andere 2 parralel over de andere 2 accu's koppelen zodat ik de uptime van mijn pc nog wat extra kan verlengen? Of is het mogelijk een (100 Ah) accu te kopen (12V) en deze aan te sluiten ipv de accu's die er nu inzitten?

Verwijderd

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat het in de users-manual. (op pagina 21 ?) Deze is te downloaden op:

http://sturgeon.apcc.com/techref.nsf/umanuals/0ACAE5A0513D8B80852567A60071561B?OpenDocument

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet gewoon een 1:1 snoer hebben?

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 10:47

Wimmel

Hello

Nee, een 1 op 1 kabel gaat niet werken.
Als je op de site van APC zoekt zie je dat ze voor bijna
elk type ups een ander kabeltje hebben.

Ik heb n.l. ook een Smart Ups en kwam er achter dat een kabeltje dat van een ander type smart was gewoon niet wilde werken.

Sterker nog met sommige kabeltjes die ik heb getest wilde de Ups niet eens aan (Beveiliging?)

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Hoelang kan je je pc eigenlijk online houden met 1 UPS van dat type :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Op vrijdag 12 april 2002 22:31 schreef zork het volgende:
Hoelang kan je je pc eigenlijk online houden met 1 UPS van dat type :?
Ligt aan het stroomverbruik van je PC...

Type PC, schijfactiviteit, wel/geen monitor, aantal disks, enzovoorts.

Op de APC site is ergens een wizard waarmee je dat kan berekenen.

Ik heb hier 1 APC 1400VA UPS (19"). Die is bedoeld voor mn serverparkje (1x Compaq proliant, en 1x compaq prosignia) Verder voedt ie de router en de switches.

Is primair bedoeld als spanningsregelaar, en ten 2e om de servers netjes down te laten gaan als accu's leeg zijn.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 10:47

Wimmel

Hello

Ik heb een smart UPS 1000, check Specs voor mijn config.
Blijft incl. mijn 17" philips monitor 43 minuten up :)

UPS (+batterij) is ondertussen zo'n 6 jaar oud.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Verwijderd

Ik ken jouw ups voor geen meter maar ik weet wel wat over accu's. Dus.... hoeveel volt is 1 enkele accu in jouw systeem? Zijn deze in serie geschakeld of zijn deze reeds parallel geschakeld? zijn het gel accu's (mag toch hopen van wel he).

Indien de accu's 12 v zijn en reeds in serie gechakeld zijn kan je de 2 accu's niet vervangen voor 1 enkele als beiden 6 v zijn (serie) dan kan je ze vervangen voor 1 enkele.

waar je in ieder geval rekening mee moet houden is dat wanneer er nu nog natte (zuur) accu's inzitten dan kan je die niet verwissellen voor gel accu's wanneer de laadspanning niet verlaagd kan worden.

Zo, ik zie wel of je eruit komt

Verwijderd

Topicstarter
Neenee, er zitten 2 accu's in die elk 6 Volt zijn. Het zijn de bijgeleverde gel accu's. Deze zijn in serie geschakeld.

Ik bedoel dus: Nog 2 van die accu's in serie schakelen en dit paketje weer parralel schakelen aan de andere 2. Dan is de laadtijd wel langer maar de uptime toch ook? Of "weet" dit ding dan niet dat ie extra batterijen heeft?

Is dit dus eventueel ook te vervangen door 1 enkele 12 Volts "natte" accu (bij voorkeur), of een 12 volts "gel" accu? Mischien past dit niet in de behuizing in de aH's die ik wil maar dan zet ik die accu er wel naast/onder ofzo.

en: Hoe kom ik aan zo'n layout van een sub-d kabeltje? Iemand die er een heeft kan mischien ff kijken (lees doormeten) welke pin met welke pin verbonden is zodat ik het na ken maken.

• DJSmiley
Op vrijdag 12 april 2002 23:23 schreef IconOS het volgende:
Neenee, er zitten 2 accu's in die elk 6 Volt zijn. Het zijn de bijgeleverde gel accu's. Deze zijn in serie geschakeld.

Ik bedoel dus: Nog 2 van die accu's in serie schakelen en dit paketje weer parralel schakelen aan de andere 2. Dan is de laadtijd wel langer maar de uptime toch ook? Of "weet" dit ding dan niet dat ie extra batterijen heeft?

Is dit dus eventueel ook te vervangen door 1 enkele 12 Volts "natte" accu (bij voorkeur), of een 12 volts "gel" accu? Mischien past dit niet in de behuizing in de aH's die ik wil maar dan zet ik die accu er wel naast/onder ofzo.

en: Hoe kom ik aan zo'n layout van een sub-d kabeltje? Iemand die er een heeft kan mischien ff kijken (lees doormeten) welke pin met welke pin verbonden is zodat ik het na ken maken.
Kabeltje is hierboven al geposted.
Googlen doet ook een hoop.
Edit:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q102/7/11.asp

http://www.mikrotik.com/Documentation/manual_2.3/section_18.html (onderaan page)

Een gel accu vervangen voor een natte (auto)accu KAN wel, alleen is ver buiten alle officiele manieren.

Een gelaccu is onderhoudsvrij, en, belangrijker, wordt in een UPS continue bijgeladen. Is hier ook voor ontwikkeld, en tegen bestand.
een lood(auto)accu is bedoeld om te laden, en dan over te gaan op druppelladen.
Continue laden zoals een UPS doet resulteerd dus in een accu aan de kook.

Ik heb 't hier wel gehad, gewoon eens in de maand een lading gedest.water erbij in flikkeren >:)

Maar of 't goed is voor de levensduur en de concentratie van het zuur? don't think so :)
en als je te laat bent met bijvullen, staan je platen droog -> einde accu

Verwijderd

Topicstarter
eeuh... ja, dat een "natte" accu aan de kook raakt, daar had ik ff niet aan gedacht. Maar een gel accu aansluiten kan dus wel zonder dat de unit denkt dat er nog x aH inzit, terwijl ik er een accu van 10 keer x aH in heb gestopt :?

• DJSmiley
Op vrijdag 12 april 2002 23:37 schreef IconOS het volgende:
eeuh... ja, dat een "natte" accu aan de kook raakt, daar had ik ff niet aan gedacht. Maar een gel accu aansluiten kan dus wel zonder dat de unit denkt dat er nog x aH inzit, terwijl ik er een accu van 10 keer x aH in heb gestopt :?
Bij mijn weten kijkt de UPS niet naar de accucapaciteit.

Hij regelt zichzelf aan de hand van de spanning van de accu. Hoge belasting / accu leeg aan 't raken: nadert z'n onderdrempel, en hoppa, pc uit.

Een zwaardere accu is gewoon een verlenging van tijd,hij zakt minder in, en dus zal de drempelspanning later bereikt worden :)

Als je dus een lompe accu hebt (vrachtwagen als je 't goed wilt doen >:) ) heb je een lage inwendige weerstand -> laag verlies, ook bij hoge stromen. En voordat ie leeg is......

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zo had ik ook al beredeneerd. Nu maar ff kijken hoe dit gaat werken.

BTW, Waar haal je die accu's voor een redelijke prijs? 75 a 100 Ah

edit:

typo's

• DJSmiley
Op vrijdag 12 april 2002 23:44 schreef IconOS het volgende:
Ja, zo had ik ook al beredeneerd. Nu maar ff kijken hoe dit gaat werken.

BTW, Waar haal je die accu's voor een redelijke prijs? 75 a 100 Ah

edit:

typo's
Nieuw? -> autozaak
"gebruikt" -> sloperij

Zelf de voorkeur voor de sloperij (of autobedrijf, uit de bak met afgekeurde accus).
Lekker goedkoop/gratis, en PRIMA bruikbaar. Accu's gaan daar vaak weg,omdat ze de startstroom niet meer kunnen leveren (honderden ampere's).
Verder zijn ze redelijk goed meestal.

Aangezien je UPS dat toch niet hoeft, is 't prima bruikbaar.

Edit: zit je natuurlijk nog wel met het kook-probleem, maar dat terzijde...

overigens met creatieve electronica is dat zo te omzeilen:
diode erbij, accu kan dan alleen stroom leveren, laden wordt geblokkeerd.

Dan bouw/pak je een autolader met druppelfunctie (let hier op!) en pleur je die met een tegengestelde diode ook op accu :)

maw: accu levert stroom, door diode, naar ups. Andere diode blokkeerd.

Accu wordt geladen vanaf lader, terwijl laadstroom ups geblokkeerd wordt

Geen garantie, just a thinking

Verwijderd

Topicstarter
Je ken toch ook gewoon de laadstroom van de ups gebruiken om de accu te laden. Schakelaar + diodes erop zodat je kan laden/niet laden. 1x per dag ff 10 minuten laden. Daarna zet je de schakelaar weer uit. :9~

Verwijderd

ok 1 enkele accu 12v nemen dus.... tja waar te halen redelijke accu's (40 Ah kosten geloof ik nogal wat) kun je ff bij conrad en zo bekijken. Ik raad je alleen aan om voor gel te gaan omdat deze geen gas vormen en zo niet de lucht in je kamer verpesten, tevens zit je met al die zuur op je kamer te knooien wat ook niet verstandig is (bijvullen etc). Wat verstandig is om contact op te nemen met een zaak die in elektrische rolstoelen doet. Deze hebben soms van een rolstoel met 2 gelaccu's (2X12v) 1 goede over. Omdat wanneer er 1 van de 2 defect is de goede ook wordt verwisseld in verband met de betrouwbaarheid.

Het kost je misschien een stuk of wat belletjes misschien een kratje bier voor de accu, en een paar litertjes benzine, maar het is altijd goedkoper dan een gelaccu kopen.

Indien je echt krap bij kas zit dan kan je voor een lood (zuur) accu gaan. Maar daar zal je nooit de capaciteit uit de accu halen als dat voor die accu bedoeld was (een lood(zuur) accu wordt toteen hogere spanning en met en andere methode geladen).

Wat je nooit moet doen is een gelaccu laden met een lood(zuur) acculader laden!!!!
maar dat is niet van toepassing op jou.
Pagina: 1