hub, switch, router, repeater,... ???

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
wat is wat??
Ik heb thuis een 10 Mbit netwerkje over een hub. Deze wil ik uitbreiden met een extra ding, zodat ik 100Mbit en 10Mbit tegelijkertijd kan gebruiken.
dus: 1 netwerk.
2 compus op 10 Mbit, 2 compus op 100 Mbit.

Een hub (wat ik nu heb) kan niet, want dan moeten alle compus dezelfde snelheid hebben (100 Mbit wordt 10 Mbit).
Ik wil dus eigenlijk 2 netwerken van verschillende snelheden aan elkaar plakken.

Nu heb ik wel eens gehoord van:
switches, switchable hubs, router, repeaters, bridges,...

maar wat is wat en wat kan ik gebruiken??
hub = repeater (toch?)
wat doet dan een switch?
en een router?
en een bridge?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
'n hub wordt idd ook wel "multipoort reapeater" genoemd...

Waarom vervang je niet lekker die 2 andere 10 Mbit kaartjes voor 100Mbit (ong. 60 piek) en sluit je lekker alles aan op een 100Mbit hub of liever een switch ??

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• GarBaGe
Maar als ik dan een LAN-party geef en de mensen komen met 10 Mbit UTP en BNC, moet dat natuurlijk wel passen. Ik wil dan niet terug naar 10 Mbit. Ook de andere met 100 Mbit willen natuurlijk wel gebruik kunnen maken van 100 Mbit. :)

Verwijderd

koop gewoon een 10/100 switchable huppie.
lekker makkelijk kan je erin prikken wat je wilt.

ga je over stwitches praten, trek dan je porto maar alvast heel wijd open.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 22:21

ChUcKiE

Dus........

Ik zal ff het een en ander proberen uit te leggen:

Je kunt je netwerk zeker wel met een hub verbinden, moet je alleen een 10/100MBit hub hebben, als ik het goed heb, praten de 100MBit's met elkaar op 100MBit's en met de 10MBit's op 10MBit, dus heb je alleen voordeel als de beide snelle met elkaar praten.

Een switch is (veel) duurder, maar met als voordeel, dat de originele snelheden behouden worden (d8 ik).

Een router, zoals ie genoemd wordt, routed, oftewel stuurt pakketjes door van het ene netwerksegment naar het andere.
Routers worden bijvoorbeeld gebruikt bij Wan verbindingen. Heb jij dus niet nodig (is ook niet goed voor je portemonnee).

Een repeater doet het volgende d8 ik:
- versterken van het binnekomende signaal
- eventueel omzetten (glas->UTP)
- en stuurt het weer door.

Oftewel, koop gewoon een 10/100MBit hub, of een 100MBit hub en twee extra 100MBit kaartjes (50,-- ut stuk)

Sux6

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• GarBaGe
Dus met een switchable hub kan ik 10 Mbit en 100 Mbit combineren op een hub??

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Van 3com heb je ook Dualspeed hubs..

De 3com Office Connect Dual Speed Hub 8
Type nummer: 3c16750

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

koop je een hub die wel 10/100 is, kan ook met bnc zelfs nog.

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een switch is (veel) duurder, maar met als voordeel, dat de originele snelheden behouden worden (d8 ik).[/quote]Niet helemaal. Met een hub kun je maximaal een verbinding tegelijk hebben tussen 2 pc's. Het lijkt wel of ze allemaal te gelijk gaan, dat komt omdat er zo snel gewisseld word, dat je het niet ziet. Als je b.v. een 8 ports HUB hebt kun je niet 4x 2pc's tegelijk laten cummuniceren. b.v.

1 <-> 2
3 <-> 4
5 <-> 6
7 <-> 8

Dan zouden eerst "1 en 2" mogen dan "3 en 4"......

Bij een switch kunnen ze wel in paren van 2 tegelijk. Dan zouden "1 en 2" wel tegelijk met "3 en 4" met elkaar kunnen communiceren.

Ik hoop dat dit het verschil tussen een hub en een switch een beetje duidelijk maakt.

Verwijderd

Ik heb nog wel ergens een 3Com multiconnect repeater liggen.
5 Coax segmenten, een stuk of erg veel UTP segmenten, 19" uitvoering.

Interesse? Mail: snuffel@hotbot.com

• GarBaGe
OK, het verschil tussen een hub en een switch is nu wel duidelijk.

maar hoe zit het dan met "switchable hubs" en "dualspeed hubs"?

Het liefst heb ik dus een hub waar 2 snelheden tegelijkertijd op kunnen :)

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Switchable hubs ken ik niet, een dual speed hub brengt bij een connectie tussen een 10 en een 100 mbit kaart de snelheid van de 100 mbit kaart terug naar 10. Bij een connectie tussen twee 10 mbit kaarten veranderd er niets, en bij een vebinding tussen twee 100 mbit kaarten verander er ook niets. Plus dat er nog gewisseld moet worden zoals ik al heb uitgelegd bij de werking van een hub.

Verwijderd

Er is een tussencategorie apparaten, een soort kruising van Hubs met Switches.

Dan heb je bijvoorbeeld een 16 poorts apparaat, waarvan setjes van 4 poorten opgedeeld zijn in 4 segmenten, die segmenten werken dan onderling op het Switch principe, en in zo'n segment van 4 poortjes wordt dan het hub principe gebruikt. Zo'n apparaat wordt ook wel een Switching Hub genoemd.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58

Arno

PF5A

--> [forum=19] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

ga je over stwitches praten, trek dan je porto maar alvast heel wijd open.
Bullshit, bij MediaMarkt een 8 poorts Dual Speed Switch voor fl. 246 gekocht, van unex.

Bij Dynabyte hadden ze geloof ik die van Sitecom voor fl. 219.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

uhuh, 319 bij dynabyte hoor :(

en wat zal ik doen? Ik heb nu een 10Mb-hub, en wil naar 100Mb. Ik wil het liefst een Switch, vooral wanneer ik eens een lannetje ga houden lijkt mij dat wel zo handig.

Ik zoek dus een 8-poorts 100mb switch (kaartjes heb ik al), bij alternate zag ik zoiets voor 180 piek, zou dat wat zijn?

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Welk merk? je woont niet dicht bij een MediaMarkt? daar hebben ze ze veel van dat soort zooi.

Sitecom, Unex, NetGear en nog een paar merken.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Op zondag 15 juli 2001 11:33 schreef Kremez het volgende:

[..]

Bullshit, bij MediaMarkt een 8 poorts Dual Speed Switch voor fl. 246 gekocht, van unex.

Bij Dynabyte hadden ze geloof ik die van Sitecom voor fl. 219.
Je kan ze inderdaad zo goedkoop al krijgen, maar toch zit hier een addertje onder het gras. Ik heb ooit ook zo'n ding gekocht (GFE N-way 8 poorts 10/100 switch) en die deed het op zich prima, maar de snelheid was echt bedroevend. Tussen 2 PC's met PCI 10/100 3com kaarten, Fullduplex, kwam ik niet boven de 2-3 MB/sec bij het kopieeren van een DivX film (hoge data dichtheid). Nu heb ik een Zyxel Prestige 314 router met ingebouwde 4 poorts 10/100 FD switch, en daarmee (zonder iets te veranderen in m'n PC's) haal ik met dezelfde handeling 6-7 MB/sec. Je hebt dus al heel goedkoop een 10/100 switch, maar wat er beloofd wordt valt wel een beetje tegen. De prestaties liggen niet veel hoger dan een goedkope 10/100 hub.

Concrete Loop Watercooling

• GarBaGe
OK, bedankt. Ik startte dit topic in september vorig jaar (9 maanden geleden ofzo).

Ondertussen heb ik besloten om een switch te nemen, omdat deze niet echt duurder zijn dan een hub. Bovendien moet je ze gewoon combineren met goede netwerkkaartjes.
Echte Intel EtherExpress Pro 100/B voor f 40,- 2e hands doen het beter dan nieuwe RealTecs van f 35,-

Pagina: 1