[unclippen] grote hdd op oud mobo

Pagina: 1
Acties:

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 21:55
Na verloop van tijd, raakt elke harddisk vol.
Ik koos voor een hd erbij (60Gb).
Maar het probleem is als volgt:
Mijn bios vind het niet leuk om een hd groter dan 32Gb te zien.
(ook als hij niet in het bios staat).
Nu is hier een oplossing voor.
Zet er de clip jumper op, hd "liegt" naar bios dat hij niet te groot is.
Booten gaat nu ook goed.
Met setmax zou je de gehele schijf weer kunnen gebruiken, door aan de kernel door tegeven groot de hd echt is.
Ik ben er achter dat dit zo vroeg mogelijk moet(boot proces).
wie kan mij een stukje verder helpen ?

relevante info:
mobo : asus tx97-e
hdc : Maxtor 4D060H3 (dus niet de boot hd)(geen D540X-4K)
Redhat 7.2
(zie ook sign server)

output setmax:
setmax -d 0 /dev/hdc
Using device /dev/hdc
setting delta=0
nativemax=120069935 (0x7281f2f)
lba capacity: 120069936 sectors (61475807232 bytes)

ik heb ook al gereageerd in maxblast onder slackware maar besloot toch een nieuw topic te openen onder een meer relevante naam.

1+1+1 = 1

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:37
Normaal gesproken herkend linux een niet door de bios onderteunde schijf. Zelfs als je hem helemaal disabled vind linux een schijf doordat de bus gescanned wordt.

Clip de schijf niet op 32GB, als de bios maar een stuk herkend kun je Lilo vanaf een kleine eerste partitie laten booten.
Linux zal als het goed is de gehele schijf zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Op zaterdag 13 april 2002 10:50 schreef nitenite het volgende:
Normaal gesproken herkend linux een niet door de bios onderteunde schijf. Zelfs als je hem helemaal disabled vind linux een schijf doordat de bus gescanned wordt.

Clip de schijf niet op 32GB, als de bios maar een stuk herkend kun je Lilo vanaf een kleine eerste partitie laten booten.
Linux zal als het goed is de gehele schijf zien.
Hij zegt net dat zijn BIOS niet wil POSTEN met die disk tenzij ze op clip staat. Hij heeft reeds geprobeert om ze uit te schakelen... beter lezen :)

Hm, ik vind het wel een beetje raar, want mijn 40GB 740DX wordt (niet gevonden door BIOS), maar wel herkent en gebruikt door linux op mijn 486 :P

Maar er zijn altijd van die rare flikker biossen natuurlijk, probeer eens een BIOS update, als dat niet helpt dan zul je de manpages van hdparm eens moeten doorlezen, die hebben de mogelijkheid om een harddisk te hotswappen, misschien heb je daar iets aan ?

En als dat alles niet helpt, (0.1% kans dat linux dit niet kan) dan moet je even 50€ ophoesten voor een IDE controller :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Op zaterdag 13 april 2002 10:57 schreef XTerm89D het volgende:

[..]

Hij zegt net dat zijn BIOS niet wil POSTEN met die disk tenzij ze op clip staat. Hij heeft reeds geprobeert om ze uit te schakelen... beter lezen :)

Hm, ik vind het wel een beetje raar, want mijn 40GB 740DX wordt (niet gevonden door BIOS), maar wel herkent en gebruikt door linux op mijn 486 :P

Maar er zijn altijd van die rare flikker biossen natuurlijk, probeer eens een BIOS update, als dat niet helpt dan zul je de manpages van hdparm eens moeten doorlezen, die hebben de mogelijkheid om een harddisk te hotswappen, misschien heb je daar iets aan ?

En als dat alles niet helpt, (0.1% kans dat linux dit niet kan) dan moet je even 50€ ophoesten voor een IDE controller :)
[EDIT]

Lezen is idd moeilijk :) setmax is idd de beste oplossing.
Zet gewoon ergens in /etc/conf.d een <file>, met daaring setmax -d 0 /dev/hdc
Daarna rc-update add /etc/conf.d/<file> default.
init 6 om uit te proberen. En dan mag je je schijf gewoon clipped laten staan.

• Joto
Onder tussen ben ik natuurlijk ook zelf bezich geweest.
setmax staat nu in mijn rc.sysinit.

Ik zie hem voorbijkomen met booten, maar helaas nog steeds de limitiet op 32Gb.
weet iemand hoe ik hem nog eerder kan laden dan in de sysinit ?

mijn bios is geen rare flikker maar een Award.
Er zijn officeel geen updates voor mijn asus tx97-e. ( nog steed die uit 97!). Ik heb wel een beta gevonden, maar dat mocht ook niet helpen :(

1+1+1 = 1

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

(jarig!)
ik weet niet of dit helpt, maar ik had een soortgelijk probleem. Het is echt heel raar, en ikke nie snap nie.
Maargoed, ik had een 120 GB en een 250 MB schijfje, draaide perfect. En ik druk er een 40 GB bij, en in de hobbel.
De bios wou /alleen/ maar doorstarter als hij primair master was (de 40 GB), en de 120 mb daar als slave, en de 250 als sec master.
En de kernel vond dit:
hda=40GB
hdc=120MB
hdd=250MB
(en vergelijk dit, klopt geen snars van)

Mischien moet je hem ergens aan een andere controller hanen ofzow.. (wat bij mij hielp)

Maybee we are alone... After all.

• Joto
Ik weet dat het software kan worden opgelost.
als allerlaatste oplossing ga in voor een hardware oplossing, maar dan hadik dit wel in een ander forum gepost.

1+1+1 = 1

• Joto
Kan niemand mij uitleggen wanneer ik setmax moet executen.

Zal ik dan, dit door mij sterk gewaardeerd form moeten verruilen voor Opslagmedia & I/O Controllers en daar een ide kaartje gaan scoren.

Nee toch, volgens mij zijn er mensen die tevreden gebruik maken van setmax, om op hun oude trouwe mobo, hun grote glimmende hd tevreden te laten spinnen.

( ik bedoelde eigenlijk ^BUMP^ )

1+1+1 = 1

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik vind het een beetje vreemd dat het niet werkt... Voorzover ik dat setmax begrijp zou het niet zo heel veel moeten uitmaken wanneer het geladen wordt...

Verwijderd

Dit heb ik ook gehad, maar da's juist het mooie van Linux, effe in je bios vastzetten wat ie automatisch detecteerd, of wat voor predefined setting dan ook (12MB;-).

Dat is alleen om door je bios heen te lopen, vervolgens detecteerd Linux automatisch de grootte, niks geen maxbla tooltjes ;-)

• Joto
Op donderdag 18 april 2002 16:59 schreef nimda_2k het volgende:
effe in je bios vastzetten wat ie automatisch detecteerd, of wat voor predefined setting dan ook (12MB;-).
Helaas dat is niet het geval, zie first post.
mijn bios staat het niet dat hij de HDD ziet/aanwezig is bij het opstarten.
Wel of niet in het bios, geen boot tenzij hij op 32 Gb geclipt wordt.

1+1+1 = 1

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

output setmax:
setmax -d 0 /dev/hdc
Using device /dev/hdc
setting delta=0
nativemax=120069935 (0x7281f2f)
lba capacity: 120069936 sectors (61475807232 bytes)
ftp://ftp.nl.kernel.org/pub/linux/kernel/people/hedrick/ide-2.4.18/ide-2.4.18-rc1.02152002.patch.bz2

Daarna :

cd /usr/src/linux
bzcat <net gedownde bestande> | patch -p1

Onder de IDE opties staat nu een nieuwe optie : Auto Geometry Resizing Support (CONFIG_IDEDISK_STROKE)

Die selecteren, rebooten, en als ie nog net zo werkt als een jaar geleden heb je geen setmax meer nodig :)

• Joto
na het compilen van kernel,

kreeg ik een promise tx2 contoller van iemand.

heel vervelend en zo, een aantal extra IDE poorten in m'n server kan nooit kwaad.
(jullie krijgen de groeten van de Maxtor 4D060H3 van af /dev/hdg *D ) (zie sign:server)

Ik had de nieuwe kernel nog niet getest met, (sorry search users)

Bij deze wilde ik iedereen bedanken voor het posten van mogelijk oplossingen,
en als je niet gepost hebt, maar dit toch gelezen, bedankt voor het meedenken.

Tot zover mijn avontuur meet een een (te) grote hdd en met een oud bios.

1+1+1 = 1

Pagina: 1