[Gentoo] compileer error in bootstrap

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zie hieronder:
meerder malen achtereen chrasht mijn stage 1 installatie van Gentoo 1.1 in het compileren van gcc.
edit:
MD5 van .iso en tarball zijn OK

Mailing lists en Google hebben me totnutoe niets bruikbaars opgeleverd.
Mijn geheugen is foutloos (SDRAM bedoel ik; niet mijn grijze massa (8> )
Zelfde fout krijg ik met en zonder USE-statement ingevuld
edit:
: om te kijken of daar de fout in zou kunnen zitten
, en zelfs met default settings. Foutmelding is telkens dezelfde :(
for dir in tmp-foo intl ; do \
if [ "`echo $dir/*.o`" != "$dir/*.o" ] ; then \
for file in $dir/*.o; do \
tail +16c ./$file > tmp-foo1; \
tail +16c stage$stage/$file > tmp-foo2 \
&& (cmp tmp-foo1 tmp-foo2 > /dev/null 2>&1 || echo $file differs >> .bad_compare) || true; \
done; \
else true; fi; \
done
rm -f tmp-foo*
case "compare-lean" in compare | compare-lean ) stage=2 ;; * ) stage=`echo compare-lean | sed -e 's,^compare\([0-9][0-9]*\).*,\1,'` ;; esac; \
if [ -f .bad_compare ]; then \
echo "Bootstrap comparison failure!"; \
cat .bad_compare; \
exit 1; \
else \
case "compare-lean" in \
*-lean ) rm -rf stagecheck$stage ;; \
* ) ;; \
esac; true; \
fi
Bootstrap comparison failure!
combine.o differs
genattrtab.o differs
genrtl.o differs
local-alloc.o differs
loop.o differs
reload1.o differs
stmt.o differs
make[1]: *** [compare-lean] Error 1
make[1]: Leaving directory `/var/tmp/portage/gcc-2.95.3-r5/work/gcc-2.95.3/gcc'
make: *** [bootstrap-lean] Error 2

!!! ERROR: The ebuild did not complete successfully.
!!! Function src_compile, Line 25, Exitcode 2
!!! (no error message)

!!! emerge aborting on /usr/portage/sys-devel/gcc/gcc-2.95.3-r5.ebuild .
edit:
Ik weet dat een stage 2/3 tarball het probleem zou kunnen vermijden, maar toch wil ik graag weten wat er mis is

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ik ga zometeen even Gentoo clean installeren (i.p.v. op een kleine partitie waar 'ie nu op staat) en tevens gooi ik het inferieure WinXP eraf >:) Dus ik meld binnenkort wel even of ik hetzelfde probleem heb :)

Het kan overigens zo zijn dat je iso of tbz2 niet goed is, check de MD5 eens. Verder staat hier een melding over iets dat erg veel op jouw probleem lijkt, check dat eens.

Verder vraag ik me af waarom je stage1 gebruikt, als je meldt dat je het probleem zonder speciale USE-vars hebt. Ben je van plan om speciale USE-vars te setten? Anders is stage3 ook een goede keuze, omdat dat een exacte image van een bootstrapped + emerged systeem is. 'emerge update world' draaien levert je exact hetzelfde op als het compilen vanaf stage1. Verder kan je natuurlijk even naar stage2 kijken, omdat je bij stage1 toch nog geen updates gedaan kan hebben zou dat niet uitmaken.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• AlterEgo
  • Niet online
Ik schop dit topic even.

Ik kreeg nog steeds alleen maar bootstrap comparison errors bij het emergen van gcc.
Inmiddels heb ik 2.95.3 3.0.4 en 3.1 geprobeerd, maar allemaal met dezelfde foutmelding.

Het belachelijkste is, dat wanneer ik de gcc tarball met de hand compileer (dus zonder gebruik te maken van de ebuild scripts), dan gaat de compilatie vlekkeloos, en: hij werkt !
Ik gebruik nu 3.1 -march-athlon -O3 -pipe :)
Alleen schop je door deze workaround het portage-systeem behoorlijk door de war. En dat is vaak lastig.

Daarom een vraag:
iemand een idee wat de oorzaak is van die bootstrap comparison errors :?

En ten tweede: een vriendelijk verzoek :)
is er iemand die Gentoo draait met gcc 3.1 (of die zou willen emergen), (I686 of athlon geoptimaliseerd) en vervolgens wil typen:
/usr/lib/portage/bin/quickpkg /var/db/pkg/sys-devel/gcc-3.1/

en de binary die daardoor ontstaat: /usr/portage/packages/All/gcc-3.1.tbz2 (ca. 10 MB) naar mij toe kunnen mailen (zie sig) of ergens hosten?

met die binary kan ik dan gcc 3.1 draaien zonder portage te verstoren. Dank!

• AlterEgo
  • Niet online
Hebbes :) ;) :)
* AlterEgo is eindelijk BLIJ
een kleine verandering in het ebuildscript:/usr/portage/sys-devel/gcc/gcc-3.1-r1.ebuild:
if [ -z "`use static`" ]
then
emake bootstrap4 || die
else
emake LDFLAGS=-bootstrap4 || die
fi
Het "bootstrap4" statement zorgt ervoor dat het bootstrapping proces in plaats van drie vier stappen kent, waardoor optimalisaties vollediger kunnen worden doorgevoerd. (dit leidde tot 1 of 2 in plaats van een dozijn comparison failures).

Het verwijderen van het "lean" statement leidt ertoe dat de compilatie vele uren duurt en meer dan 1 Gig aan swap-space nodig heeft, maar in ieder geval werkt het.

Overigens is het redelijk simpel om Gentoo te laten denken dat een bepaald pakket geinstalleerd is via portage, terwijl dat niet het geval is (in mijn geval had ik in eerste instantie GCC 3.1 wel met de hand maar niet via het ebuild script aan de gang weten te krijgen):
je kunt in /var/db/packages een willekeurige directory van een pakket kopieren, renamen naar de gewenste ebuild die "virtueel geinstalleerd" is. Het enige bestand dat je hoeft te wijzigen in die directory is het feitelijke ebuild-script, dat je gewoon kan kopieren uit /usr/var/portage/.../....

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op donderdag 23 mei 2002 21:57 schreef AlterEgo het volgende:
(...)

Overigens is het redelijk simpel om Gentoo te laten denken dat een bepaald pakket geinstalleerd is via portage, terwijl dat niet het geval is (in mijn geval had ik in eerste instantie GCC 3.1 wel met de hand maar niet via het ebuild script aan de gang weten te krijgen):
je kunt in /var/db/packages een willekeurige directory van een pakket kopieren, renamen naar de gewenste ebuild die "virtueel geinstalleerd" is. Het enige bestand dat je hoeft te wijzigen in die directory is het feitelijke ebuild-script, dat je gewoon kan kopieren uit /usr/var/portage/.../....
Het kan nog simpeler :)
code:
1
emerge inject app-office/koffice-1.1.1

Op deze manier installeer je 'virtueel' koffice in portage :)

Overigens wil ik ook nog eens Gentoo met GCC 3.1 proberen, heb je Gentoo 1.2 gebruikt (daar zat GCC 3.1 dacht ik standaard in) of 1.1a?

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• AlterEgo
  • Niet online
Op vrijdag 24 mei 2002 08:23 schreef The_Surfer het volgende:
Overigens wil ik ook nog eens Gentoo met GCC 3.1 proberen, heb je Gentoo 1.2 gebruikt (daar zat GCC 3.1 dacht ik standaard in) of 1.1a?
Dank voor de nog simpelere tip :)

Ik heb ook build 1.2 gebruikt (stage 1 tarball van 8 mei). Daarin zit gewoon gcc 2.95.3 (alleen het profile default-1.0-gcc3 verwijst alvast naar gcc3.1 in plaats van 3.0.4.
Voor de rest heb ik niet echt veel verschillen kunnen vinden tussen 1.1a en 1.2.
Pagina: 1