geluid opnemen voor film

Pagina: 1
Acties:
  • 390 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peter_the_hobbit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 17:24
Ik ben al tijdje bezig met de voorbereidingen voor een kort-film te maken. Maar mijn JVC camera bied mij niet de mogelijkheid externe micro's op het toestel aan te sluiten. Hoe zou ik dit best oplossen? cassetedek? md?

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
md lijkt mij meest praktische oplossing.. tenzij je de beschikking hebt over portable DAT natuurlijk..

• peter_the_hobbit
wat is een portable dat?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op vrijdag 12 april 2002 20:39 schreef peter_the_hobbit het volgende:
wat is een portable dat?
Een portable DAT recorder.

Wat je kan doen is het geluid apart opnemen. Dus met een paar mics plus een (kleine) mixer en dan de mix op DAT of md opnemen. En dan later dat geluid synchroniseren met het beeld en het eronder zetten. Het is meer werk, je hebt meer spullen nodig maar het is wel beter.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik zou toch als ik jou was externe mics in je jvc cam doen..
dit omdat je het dan beter sync krijgt.. ook als je evt dropouts of whatever hebt..
(tis natuurlijk digitaal dus hoe die cams dat doen geen flauw idee). De audio is meestal kwalitatief goed genoeg op zo'n dv bandje...

en als je dus wat meer mogelijkheden wil hebben met je geluid zou ik er een mixertje tussen zetten.. kan gewoon zo'n notepad achtig geval zijn (spirit folio supermini ofzo of een behringer mx602 ofzo) of een echte fieldmixer huren..

www.filmsound.org is een site di ehelemaal gaat over film en sound.. maar kweet niet of dat meer inhoudelijk eropin gaat of technisch..

inhoudelijk is er ook nog een boel wat er bij komt kijken namelijk..
:)
suxes!

• Asclepius
  • Laatst online: 13-08 07:08
Op zaterdag 13 april 2002 10:38 schreef djazete het volgende:
ik zou toch als ik jou was externe mics in je jvc cam doen..
Hij schrijft dus dat ie geen externe mics op z'n camera kan aansluiten.
Opnemen met md is idd en oplossing. Alleen let er bij het monteren wel op dat je geluid en film gelijk lopen. Vooral bij spraak, anders krijg je het effect van zo'n nagesynchroniseerde film.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op vrijdag 12 april 2002 18:39 schreef peter_the_hobbit het volgende:
Ik ben al tijdje bezig met de voorbereidingen voor een kort-film te maken. Maar mijn JVC camera bied mij niet de mogelijkheid externe micro's op het toestel aan te sluiten. Hoe zou ik dit best oplossen? cassetedek? md?
Ik weet niet hoeveel materiaal je wilt schieten... maar als je heel veel ruw materiaal hebt, zou het nog wel eens heel erg lastig kunnen worden om je montage weer sync te krijgen.

Er zijn DAT recorders die kunnen slaven aan vitc tijdcode. Maar de vraag is of DV vitc opneemt. Ik vrees dat dit een bijzonder lastig klusje gaat worden. Misschien moet je toch een andere camera, huren of lenen ?

Succes iig.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• peter_the_hobbit
tnx voor al de reply's. Misschien zal de oplossing best zijn een andere camera proberen te huren. Is het echt zeer moeilijk om geluid en video van 2 individuele modules goed te synchroniseren? Ik werk met adobe premier, maar heb altijd gebruik gemaakt van de ingebouwde micro in mijn JVC camera.
Zou het niet mogelijk zijn om die camera op de een of andere manier open te breken en vanvoor, waar de micro zit, een draadje aan te solderen voor een andere micro?

• peter_the_hobbit
[img][url="http://193.121.210.231/JvcCons/products/images/gr-dvl160eg.jpg"]http://193.121.210.231/JvcCons/products/images/gr-dvl160eg.jpg[/url][/img]
zoiets ziet hij eruit. Het is niet volledig dat model, maar de micro zet wel op dezelfde plaats.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je goeie geluidskwaliteit wilt zul je idd toch een ander opameapparaat er naast moeten gebruiken. Het enige probleem dat je dan nog tegenkomt is het synchroniseren. Misschien kun je dat doen door een bepaald geluidssignaal te laten horen (bijvoorbeeld 4 korte scherpe tikken vooraf) en dan de audio en video apart opnemen op je PC (daarbij ga ik er wel vanuit dat je de boel daarna gaat bewerken op je PC!), en daarna de 2 signalen synchroniseren (audio van camera en audio van externe bron), en daarna die van de camera weghalen.
Lijkt mij de beste oplossing in dit geval. Misschien nog andere suggesties van iemand?

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Op zaterdag 13 april 2002 15:10 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Het enige probleem dat je dan nog tegenkomt is het synchroniseren. Misschien kun je dat doen door een bepaald geluidssignaal te laten horen (bijvoorbeeld 4 korte scherpe tikken vooraf) en dan de audio en video apart opnemen op je PC (daarbij ga ik er wel vanuit dat je de boel daarna gaat bewerken op je PC!), en daarna de 2 signalen synchroniseren (audio van camera en audio van externe bron), en daarna die van de camera weghalen.
Lijkt mij de beste oplossing in dit geval. Misschien nog andere suggesties van iemand?
*klap*

Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~sipma000/images/klap.jpg

Zo'n ding wordt niet alleen gebruikt om scenes e.d. mee aan te duiden.
Je moet alleen niet je vinger ertussen houden ;)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• peter_the_hobbit
ik ken ook alles van die klikborden. Maar is het zo makkelijk op je pc dat klikje van het geluid en dat van de video perfect overeen te stemmen. Want een klein beetje verkeerd, kan grote gevolgen hebben.

En, om maar door te vragen,:P,hoe kan je zo een klipbord zelf maken. Of is dat goedkoop te koop?
tnx gaste voor de vele reacties
Als ik begin te filmen in de grote vakantie zal ik zeker stukjes hier op het forum zetten.
tnx

• peter_the_hobbit
nog even vragen of echt niemand weet hoe je best die synchronisatie doet onder adobe premier van geluid extern en beeld.
tnx

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
mijn enige ervaring daarmee is met mijn oren en ogen als synchronisatie middel :)

• djazete

djazete

steel

als je toch op 2 media gaat opnemen, en je wilt het later syncen, kan je als premiere dat kan, je tapes/bestanden opnieuw voorzien van tijdcode (SMTPE). ik weet niet hoe je edit, maar volgens mij werkt dat alleen goed als je dus beide bestanden vanaf het begin af aan helemaal inlaad, ervanuitgaande dat je ook tijdens het opnemen die dingen allebei tegelijk aan en uit hebt gezet... en dan ff die dingen gelijk leggen en ze beiden SMPTE geven...
maar dat kan lastig zijn..

opzich is het achteraf gelijk leggen ook wel te doen hoor...
zeker als je toch alles lekker digitaal gaat doen is het gewoon een kwestie van schuiven en knippen en plakken..

als je beter wilt zal je toch met professioneler spul moeten werken denk ik, en wat dat betreft is dus de combi MD met zo'n camera prima voor jouw doeleinden, denk ik.

• bananenbuurman
  • Laatst online: 03-05-2024
hier heeft die gast toch helemaal nix aan?!

gewoon een keer strak en hard in je handen klappen en zeggen welke take het is en klaar...

• djazete

djazete

steel

hij vraagt toch om de beste oplossing..?
dr zijn meerdere oplossingen mogelijk dus ja..

daar wordt dan evne over gepost etc..
dat jij vind dat ie er nix aan heeft.. naja. dat zal dan wel..
:?
Pagina: 1