CPU & Geforce3 of Alleen een Geforce4?

Pagina: 1
Acties:

• Collidor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 13:28

Collidor

Hoezo 'Dat kan niet!&#039

Topicstarter
Momenteel heb ik een PIII 866@904 met een GeForce256 DDR (Zie ook Sig). Ik begin voor het eerst te krijgen dat spellen echt niet lekker meer draaien op een comfortabele resolutie (>=1152*864). Tijd voor een upgrade dus.

Volgens de 3D Mark 2001SE web-compare kan ik een 3D Mark performance boost van 221% krijgen met een GeForce4 Ti4400 :9 , en 175% met een GeForce3 Ti200 :9~ (Dus met deze CPU).

Nu heb ik €420,- bij elkaar gespaard *D , en daar kan ik twee dingen mee doen:

A) Ik koop een GeForce4 Ti4400
B) Ik koop een GeForce3 Ti200 en een Tualatin Celeron 1300.

Voor beide gevallen neem ik in ieder geval de Video oplossing van Leadtek, dus een goedkopere GeForce is ook geen optie (zoals: Ti500 van bv powercolor met Tually :z ).

In het geval B moet ik nog maar hopen dat ik het Tualatin beest op mijn moederbord (BX440) nog maar aan de gang krijg (Moet haast wel lukken, maar blijft een risico!).

Alle windows applicaties die ik op dit moment gebruik draaien lekker (snel genoeg dat ik me er niet aan erger).
Ik doe niet aan MP3 of DIVX encoding of videobewerking.

Het gaat dus puur om gaming winst (Dus mensen die komen met: "Die CPU heb je in Windows ook nog wat aan..." , Da's geen argument!!).

POP QUIZZ: (8>
Waarmee haal ik het meeste winst in games? Optie A of B?

/edit
Even Systeem getweaked en meteen mijn percentages aan moeten passen!!
/edit

System Specs

Verwijderd

Ga voor de CPU en de Gf3. Jouw processor is te langzaam om de GF4 volledig tot zijn nut te laten zijn.
GF4 zal je wel merken in spellen, maar ik denk dat een combinatie Celeron1300 en gf3ti200 meer winst oplevert.

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04
Ikzelf had voor de had voor processor en videokaart gekozen.

Heb je meer aan dan alleen de Geforce 4.

En de Geforce3 is ook een hele goede kaart.

PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
is je mobo wel gesckit voor tualatin? fc-pga2?

Verwijderd

Tip: wacht op de GeForce4 ti-4200. Deze kaart is sneller dan een geForce3 ti-500 en zal naar verwachting minder gaan kosten dan een GeForce3 ti-200. In mijn optiek is het kopen van een GeForce3 op dit moment niet de slimste keuze...

Iets anders: Je bent naar mijn idee iets te optimistisch over het feit of je een Tualatin op je bord werkende krijgt. Dat kan op jouw bord in principe niet. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is te gaan solderen of iets dergelijks. Redelijk risicovol dus!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Als ik jouw was zou ik voor de GF4 gaan. De hedendaagse games hebben namelijk veel meer baat bij een snelle GPU dan een CPU. Dat hij niet helemaal tot z'n recht gaat komen in jouw bak boeit opzich niet, denk ik. Die 10 frames/sec minder zul je dan toch niet merken voodat de DX9.x games uit zijn. Zelf ga ik dus ook voor een GF4, maar dan de Ti4200, gezien ik een krap budget heb. Als ik ga Quaken merk ik het verschil tussen 250 en 235fps(ik noem maar wat) echt niet, als dat wel het geval is hoef ik nog steeds niet te klagen.
Maar nogmaals, denk er aan dat je in principe je CPU pas ergens volgend jaar gaat moeten vervangen, wil je nog alle state of the art games fatsoenlijk kunnen spelen, twerwijl je GF4 pas bij DX10 vervangen moet worden, de GF3 zal de DX9.x games al met veel moeite goed kunnen draaien.
Uiteindelijk ligt de keus natuurlijk aan jouw.

...

• makje
  • Laatst online: 19-08 01:09

makje

Professioneel prutser

Op vrijdag 12 april 2002 18:24 schreef Lusch het volgende:
Tip: wacht op de GeForce4 ti-4200. Deze kaart is sneller dan een geForce3 ti-500 en zal naar verwachting minder gaan kosten dan een GeForce3 ti-200. In mijn optiek is het kopen van een GeForce3 op dit moment niet de slimste keuze...
Ook mij lijkt het wachten op de Ti-4200 een verstandige keuze, hij zal i.i.g niet veel duurder zijn dan een Ti-200 en wel veel sneller. :9~ Voor de rest van het geld moet je ook nog wel een snelle CPU kunnen krijgen (van Tualatin's heb ik helaas geen verstand dus ik kan je daarover niet adviseren :P)

9800x3d

• Gisae
  • Niet online
Op jouw mobo kan geen tualatin (ben 90% zeker van). Als dat wel kon had ik er ook al een op zitten :( een celeron 1100 (geen A dus) kan er wel op, met converter dus. Als ik jouw was zou ik een PIII 1133 of halen en een ati 8500 of een gf4 ti4200 als ie er is.
edit:

Ik zie net dat die PIII wel erg duur is. celeron 1100 overclocken?

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
C}{@0S: die P3-1133 als die al bestaat is dus ook mooi een tully.

edit: ik dacht 1333 te lezen |:(

• Gisae
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 19:11 schreef _JGC_ het volgende:
C}{@0S: die P3-1133 als die al bestaat is dus ook mooi een tully.

edit: ik dacht 1333 te lezen |:(
Stond er ook :P typo, een 3 teveel en een 1 te weinig :D
(1333 is ooit wel te koop geweest. Als laatste truuk van intel om de piii uit te melken)

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 22:10
Ik zou nog ff doorsparen en een mobo bij de Celly 1300 / GF3 combinatie kopen. Misschien kan er dan wel een GF4 bij en ben je meteen helemaal happy. :P

Verwijderd

Yup, wachten op die ti-4200 is de beste optie. Wat je overhoudt is een leuk begin voor een moederbord + processor volgend jaar.

Verwijderd

Koop nu een Geforce 4 als videokaart upgrade en later een nieuwe proc, dan heb je dan ook weer een flinke upgrade boost >:).

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Even alvast bedankt voor alle input.

Ik denk inderdaad dat ik het beste nu een GF4 kan kopen en dan later CPU, al dan niet met mainboard, kan upgraden (PhatFish & DumpHuiZ hebben hier een goed punt te pakken. De bottleneck in games verhuist steeds meer naar de GPU!!). Ook al omdat de GF4 langer mee zal gaan dan GF3 kan ik die ook meenemen naar mijn volgende systeem/Mobo.

Verder: C}{@0$ , Je moet toch echt eens deze link gaan lezen. Er zijn al heel veel mensen die op een BX board een Tually hebben draaien. Er moet inderdaad wat geknipt en geplakt worden, maar niets wat een gemiddelde hobbyboy niet kan... Is misschien een Idee... B-)

[topic=446021/1/50]

Ik hoop dat je na het lezen van dit stukkie er samen met mij voor 90% zeker van zal zijn dat het juist wel zal werken op mijn bordje. Alleen jammer dat je het alleen 100% zeker kan weten als je het hebt geprobeerd :( .

/edit
Geld ook voor LUSCH trouwens
/edit

System Specs

Verwijderd

Ik zou die GeForce 3, die dure die je in gedachten hebt, alleen nemen als je m gaat overklokken. Anders kan je toch beter die ti500 nemen, maar dat is mijn mening. Celeron lijkt me lekker te overklokken, als je niet het risico wilt nemen je mamaplankje op te blazen zou ik toch maar die 1100 nemen en de FSB iets omhoog gooien.
Ik zou in geen geval voor de GeForce 4 gaan, tenzij je heeeel binnenkort een nieuw mobo (AMD/P4) gaat nemen, maar ook dat lijkt me niet heel slim omdat de nieuwe generatie AMD's eraan zit te komen en de P4 volgens mij ook aan een nieuwe core en socket toe is...

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 08:47 schreef JanMaster het volgende:
Ik zou die GeForce 3, die dure die je in gedachten hebt, alleen nemen als je m gaat overklokken. Anders kan je toch beter die ti500 nemen, maar dat is mijn mening. Celeron lijkt me lekker te overklokken, als je niet het risico wilt nemen je mamaplankje op te blazen zou ik toch maar die 1100 nemen en de FSB iets omhoog gooien.
Ik zou in geen geval voor de GeForce 4 gaan, tenzij je heeeel binnenkort een nieuw mobo (AMD/P4) gaat nemen, maar ook dat lijkt me niet heel slim omdat de nieuwe generatie AMD's eraan zit te komen en de P4 volgens mij ook aan een nieuwe core en socket toe is...
Ik wil per-se de leadtek (zeker de GF3) omdat die een betere 2D heeft dan de gemiddelde GF3. En geloof me, dat zie je, zeker op die monitor van mij!! Da's meteen de reden dat een Ti4200 waarschijnlijk niets wordt: Leadtek gaat die niet maken (Staat tenminste nog helemaal nergens iets in die trend aangekonigd).

Moederbord heeft geen last van een Tualatin als ik hem er direct op zou gooien, alleen de Tually zal dan niet een lang leven beschoren zijn ;) .

AMD of PIV zit er niet echt binnenkort in. Ik heb zo'n €400,- per jaar aan "PC budget", en die is voor dit jaar dus of optie A of optie B. Maarreehhh... AMD zou toch nog even op deze socket blijven hangen nog?? :?

Anyway, zijn er nog (meer) mensen die mij een onderbouwde reden kunnen geven waarom ik beter A of B kan doen?

/Edit
Iemand trouwens misschien een Idee waarom in 3D mark ik toch meer winst zou halen met een GF4? Mijn CPU/Mem zou toch al bij een GF3-Ti200 al de bottleneck moeten zijn??
/Edit

System Specs

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Asus heeft trouwens de beste 2d. Voor de beste beeldkwaliteit moet je een geforce 3 500 of de 4 4600 nemen als die monitor echt zo goed is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik zou in jouw geval zeker gaan voor de GF4, ik zou niet meer gaan investeren in een proc voor een 440BX mobo (!), koop die GF4 (Ti 4200 of Ti 4400) en koop later een nieuwe mobo+proc combi.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 07:30

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Op zaterdag 13 april 2002 15:32 schreef handige_harrie het volgende:
Ik zou in jouw geval zeker gaan voor de GF4, ik zou niet meer gaan investeren in een proc voor een 440BX mobo (!), koop die GF4 (Ti 4200 of Ti 4400) en koop later een nieuwe mobo+proc combi.
Helemaal mee eens. Koop nu een nieuwe videokaart die nog lang meegaat en die dus zo je volgende systeem in kan. Want om nu te gaan solderen zodat je er een 1300 mhz tualatin in kan zetten is ook waanzin.
Ik heb trouwens stukjes van mensen gelezen die zelfs met hun relatief langzame CPU en snelle GF4 nog goede resultaten kregen in 3dmark enzo.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

die celly zal wel gaan draaien , maar dn moet je een beetje creatief zijn , je zal je cpu moeten modden, als je dat geen probleem vind zou ik ZEKER vor een gf3 en een celly T gaan.

ps leadtek gebruikt zeer goede beeldfilters, en is zeer goed te OC'en

GF3 ti 200 @ 260/560 ;)

Verwijderd

/Edit
Iemand trouwens misschien een Idee waarom in 3D mark ik toch meer winst zou halen met een GF4? Mijn CPU/Mem zou toch al bij een GF3-Ti200 al de bottleneck moeten zijn??
/Edit
omdat de Geforce 4 gewoon een krachtigere Gpu is? :?

ik zou lekker Geforce4 TI4200 halen en dan volgend jaar maar weer een cpu/mobo upgrade.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou zelf toch voor de Geforce4 kiezen, die extra snelheid van de cpu merk je volgens mij niet veel van omdat je mobo en ram gewoon op dezelfde snelheid blijven draaien.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

jaaaja dus een p3 533 zou net zo snel in spellen zijn als een p3 1266 ??? allebij 133 Mhz bus.......tuurlijk......... :z

Verwijderd

Even de scherpheid van de Geforce 3/4's, idd Leadtek doet gelukkig tegenwoordig flexe filtertjes op de kaarten, maar dat doet Gainward toch ook, igg dat mag je wel verwachten van die peperdure kaartjes. Geen enkele videokaart fabrikant heeft aangekondigd de Ti-4200 te gaan produceren, maar betekent dat ook dat ze dat dan niet zullen doen? Kdach het niet >:)! BTW de MX-460 is al bijna helemaal uit de handel verwijderd, wat betekent dat de Ti-4200 er al bijna is en dat dus de Ti-500 weg is :P.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 18:02 schreef Collidor het volgende:
Momenteel heb ik een PIII 866@904 met een GeForce256 DDR (Zie ook Sig). Ik begin voor het eerst te krijgen dat spellen echt niet lekker meer draaien op een comfortabele resolutie (>=1152*864). Tijd voor een upgrade dus.
Jij hebt ongeveer dezelfde kaart als ik, je kan de core ervan op 155 zetten en het mem op 344 (pas op voor warmte!) en zie je frames stijgen zichtbaar. Als je het schokkerig vind gaan, merk je na overklokken het meeste resultaat, je ziet het letterlijk vloeiender gaan :P.

Als je kaart op 155/344 klokt, dan eerst had je b.v. 20 fps, dan heb je nu ongeveer 24~25, wat je dan echt wel merkt :).

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Op zaterdag 13 april 2002 21:22 schreef DumphuiZ het volgende:

[..]

Jij hebt ongeveer dezelfde kaart als ik, je kan de core ervan op 155 zetten en het mem op 344 (pas op voor warmte!) en zie je frames stijgen zichtbaar. Als je het schokkerig vind gaan, merk je na overklokken het meeste resultaat, je ziet het letterlijk vloeiender gaan :P.

Als je kaart op 155/344 klokt, dan eerst had je b.v. 20 fps, dan heb je nu ongeveer 24~25, wat je dan echt wel merkt :).
Goeie Tip!! Zal er eens naar kijken. Misschien dat ik Jedi Knight 2 in dat Moeras dan niet meer naar 800*600 terug hoef te schroeven... :(
Op zaterdag 13 april 2002 15:41 schreef (roh)violator het volgende:

[..]

omdat de Geforce 4 gewoon een krachtigere Gpu is? :?
Ben ik helemaal met je eens, maar als mijn CPU al de bottleneck voor een GF3 moet zijn, dan zou die een GF4 al helemaal niet kunnen 'vullen', waardoor een game/3d mark al helmaal niet meer punten moet geven. :?
Op zaterdag 13 april 2002 15:32 schreef handige_harrie het volgende:
Op zaterdag 13 april 2002 15:36 schreef THW Arie het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Koop nu een nieuwe videokaart die nog lang meegaat en die dus zo je volgende systeem in kan. Want om nu te gaan solderen zodat je er een 1300 mhz tualatin in kan zetten is ook waanzin.
Ik heb trouwens stukjes van mensen gelezen die zelfs met hun relatief langzame CPU en snelle GF4 nog goede resultaten kregen in 3dmark enzo.
Lijkt me inderdaad het beste en is zo vreselijk waar! (8> Zou je er nog achter kunnen komen waar dat stukkie staat over die mensen met 'langzame CPU's' toch goeie resultaten hadden?

System Specs

Verwijderd

Cpu scaling met verscheidene geforce's, ook met een geforce 4 TI :P. http://firingsquad.gamers.com/hardware/gf4athlonscaling/default.asp

Erg nuttig.

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Op zondag 14 april 2002 11:47 schreef DumphuiZ het volgende:
Cpu scaling met verscheidene geforce's, ook met een geforce 4 TI :P. http://firingsquad.gamers.com/hardware/gf4athlonscaling/default.asp

Erg nuttig.
In dit artikel zie je dat spellen JUIST in de hogere resoluties meer van de GPU afhankelijk worden. Reden te meer om voor een GF4 te gaan, omdat ik juist op die ziek hoge resoluties wil spelen (Ik vin zelf 1200*1600 nog steeds mooier dan 1024*768 met 4x AA. Maar da's mijn mening!). Dit CPU-tje is zo gek nog niet (En hij wil nog door naar in ieder geval 975 (fsb150). Moet dan alleen de rest nog even stabiel krijgen.).

Iedereen bedankt voor de input!! Ik ben er uit.

Moderator: Van mij maggie dicht! 8-)

System Specs

Verwijderd

err... de athlon 700/1000 is vaak wel de beperkende factor in de grafieken, alleen als de framerate onder de 35/40 daalt, zie je dat de cpu niet meer uit maakt.

alsof je voorlopig niet genoeg heb aan een gf3-ti200, die trekt 1280x1024 makkelijk. voor de €250 extra kan je best wel een behoorlijke mobo + cpu kopen, dat zorgt ervoor dat alles sneller loopt.

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Heb toch nog ergens een meevallertje van €100 gehad, en heb alvast de Celly 1300 gekocht. (GeForce 4 Ti4400 komt er aan).

Voor al die mensen die twijfelden of ik hem op mijn bord zou kunnen draaien... Hij draait. 1440 MHz (Nu nog... Wie weet wat hij nog meer kan? Is 51°C. Da's niet te warm toch?).

Hoe dan ook. Dit is natuurlijk helemaal mooi! Ben benieuwd wat 3D mark gaat doen!! (Was in de 1e test langzamer... Maar goed, die tel ik even niet mee...)

System Specs

Verwijderd

cool voor je dat ie werkt :). BTW ik weet het niet meer: Ti-4200, r300 of parhelia. Over een maand kijken wat ik in mijn mobo heb spinnen :P...
Pagina: 1