Laptop HD doet het niet goed in normale pc

Pagina: 1
Acties:

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 09:55
Ik heb een converter weten te bemachtigen via Conrad om een laptop HD aan te sluiten in een gewone pc. Hij wordt netjes herkent in de bios als een Huyndai 6.4gb HD wat ook klopt. Ik kan ook files ervan lezen en schrijven.

Alleen nou wil ik een nieuwe server gaan bouwen MET die laptop harde schijf (lekker stil) dus ik ben win2k prof engels aan het installeren en hij was al voorbij de netwerksettings, krijg ik opeens een blauw scherm met een memory dump en hij zeurt over atapi.sys ;(
Als ik dan reset wordt de hd ook niet meer herkent in de bios. Wel als ik de pc uit en aan zet.

Nou heb ik tijdelijk win2k prof geïnstalleerd op een gewone 3.2gb HD, maar die maakt toch wel erg veel herrie.
Waar zou het aan kunnen liggen dat hij tijdens de installatie van win2k de geest eraan geeft?

Het is een P1 233mmx met 64mb sdram met een DFI mobo met Intel VX chipset. Verder zitten er nog 2 3com nic's op.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
(laptop) harddisk / convertor gaar?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
atapi.sys is voor CD-rom.
Kopieer eens de installatie naar de HD.
Koppel de CD-rom los en installeer vanaf harddisk.
Geeft dit ook de blue screen?

• KillerB
Op vrijdag 12 april 2002 17:12 schreef richardkraal het volgende:
(laptop) harddisk / convertor gaar?
2e kan niet. dies goed, en nieuw.
Eerste hoop ik niet ;( Maar dan zou het vreemd zijn, ik heb een bad block controle gedaan en dan is er niks aan de hand, blijft vrolijk draaien en kopiëren enz gaat allemaal goed.
Op vrijdag 12 april 2002 17:46 schreef PROnline het volgende:
atapi.sys is voor CD-rom.
Kopieer eens de installatie naar de HD.
Koppel de CD-rom los en installeer vanaf harddisk.
Geeft dit ook de blue screen?
Nou je het zegt, dat ding maakte wel een hoop herrie. Een ouwe 24x multiread geval. Ik kan er eerst wel een andere inzetten. Heb er nog wel 1 die 100% zeker goed is.

Alleen wat niet zo leuk is, ik heb het daarna met een andere HD geïnstalleerd en dat ging wel goed :{
Met dezelfde cdrom en zelfde hardware.

• KillerB
niemand verder ;(

• KillerB
Aaan de cdrom ligt het dus niet. Ik krijg hem niet goed aan de praat op dat moederbord. Ook PIO mode geprobeerd. Ik ben nu een iets nieuwer mobo aan het proberen, misschien dat ie het daar wel goed op doet. Maar daar wilde ik eigenlijk geen server van maken :(

Verwijderd

Kan je niet eerst ff op gewone hdd installen en dan ghost image maken en die dan op cd zetten oid en terug ghosten naar Laptop Hdd?

• KillerB
Op zaterdag 13 april 2002 17:52 schreef Dutch_man het volgende:
Kan je niet eerst ff op gewone hdd installen en dan ghost image maken en die dan op cd zetten oid en terug ghosten naar Laptop Hdd?
Dat heb ik geprobeerd, en helaas, win2k start op en na een beetje klikken krijg ik hetzelfde blauwe scherm.

Ik begin zo langzamerhand STERK te vermoeden dat die HD kapot is ;(

Verwijderd

Zit je Laptop HD en cdrom op dezelfde ide controller, want je kunt niet instellen of die master of slave moet worden op zon dingetje

• KillerB
Op zaterdag 13 april 2002 18:12 schreef SySTeRRoR het volgende:
Zit je Laptop HD en cdrom op dezelfde ide controller, want je kunt niet instellen of die master of slave moet worden op zon dingetje
Nee hij zit er alleen op. Maar je kunt trouwens wel instellen of het een master of slave is. Deze wel tenminste.
Het is trouwens een Hitachi zie ik net. een DK228A-65 om precies te zijn.

Verwijderd

Wat mischien verder nog zou kunnen helpen.

- Nieuwste bios voor dat mobo downen en flashen.
- FF naar instellingen in bios kijken die betrekking hebben op je HDD (SMART, UDMA zet is zo laag mogelijk PIO mode of zo..)
- en zet hem is op LBA

Mischien forceert je mobo wel bepaalde instellingen...
laat die hem b.v op ata 66 lopen terwijl die maar 33 aan kan of zo..

vooral omdat je gebruik maakt van zo'n convertor zou die het 1 en ander niet goed kunne detecteren...

• KillerB
Nieuwste Bios zit er in. Het is maar een DFI boardje met intel VX chipset, dus nog geen UDMA support. Die zit nog op PIO4 max. Maar ook als ik hem handmatig instel op PIO4 dan is het resultaat hetzelfde.

Ik heb hem ook in een andere pc geprobeerd. Een Abit met een TX chipset, en die ondersteunt wel DMA. Ik heb hem op udma geprobeerd EN op PIO in dat systeem en ook dat geeft hetzelfde resultaat. win2k loopt na een tijdje vast met een ATAPI.SYS BSOD.

En hij staat juist standaard al op LBA. Kan ik daarmee nog wat anders proberen?
Pagina: 1