Toon posts:

Etsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb hier net een aquarium gekocht voor mijn schildpad :) en daar zat een thermostaat, maar die heeft men schildpad niet nodig (is voor tropische vissen bedoeld)
en nu vraag ik mij af of ik die thermostaat (verwarmingselement) kan gebruiken om printplaten te etsen..
om de temp constant en hoog genoeg te houden dus..

thx

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 15:46 schreef badpinguin het volgende:
heb hier net een aquarium gekocht voor mijn schildpad :) en daar zat een thermostaat, maar die heeft men schildpad niet nodig (is voor tropische vissen bedoeld)
en nu vraag ik mij af of ik die thermostaat (verwarmingselement) kan gebruiken om printplaten te etsen..
om de temp constant en hoog genoeg te houden dus..

thx
etsen dat wordt toch altijd ontzenndend warm :? K heb zelf nog zo'n verwarmings element uit een wasmachine liggen daarmee kan het misschien wel (wordt HEEL warm >:))

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 15:55 schreef mast3r het volgende:

[..]

etsen dat wordt toch altijd ontzenndend warm :? K heb zelf nog zo'n verwarmings element uit een wasmachine liggen daarmee kan het misschien wel (wordt HEEL warm >:))
kdacht dat je het water warm moest houden

Verwijderd

etsen doe je op 42^C

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 20:00
als dat gewoon zo'n verwarming element is met een glazen onderkant, dan gaat dat prima werken hoor.

moet je wel ff kijken of er geen termostaat op zit, wat die dingen gaan vaak niet verder dan zo'n 30 graden, en dan heb je er dus niks aan.

dan moet je eerst de de thermostaat "by-passen" .

maar verder gaat dat perfect,

ik gebruik hier een 100w gevalletje en er zit ongeveer een liter aan etsvloeistof in m'n tankje, en het water wordt zo rond de 50 graden.

printje erinhangen en zo'n 4/5 minuten wachten en voila.

Verwijderd

Ik gebruikte een 250W verwarmingselementje om de etsbak snel op temperatuur te krijgen, en een 100W elementje om 'm op temp te houden.

De thermostaat moet je er idd uitslopen; die dingen gaan vaak neit hoger dan 38 graden ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij uitleggen hoe ik die thermostaat eruit haal
er staat op de doos dat het gaat van 18-32 °C
en is dat nog veilig als ik de thermostaat eraf haal?
het is geloof ik 50 Watt
is dat genoeg?

en tot welke temperatuur moet je dan geraken?
Pagina: 1