[apache] virtual host

Pagina: 1
Acties:

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2025
Iemand die verstand hiervan heeft, want in de online docs kom ik niet te weten hoe ik het werkend krijg.

Kheb een linuxbak opgezet met apache (redhat 7.1) en als virtual host regels:

<VirtualHost 10.0.0.1>
ServerName www.abc.com
ServerAdmin webgirl@abc.dom
DocumentRoot /www/abc
</VirtualHost>

Hoe kan ik deze nu benaderen in mijn netscape op de linuxbak?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

BrZ

ehmz... door naar www.abc.com te gaan? :?
(wel ervoor zorgen dat je dns naar die bak verwijst)

of bedoel je dat niet :?

• Vinzzz243
nou, ik dacht dus eigenlijk dat als ik nu 10.0.0.1 intypte dat ik dan mijn lege dir kon zien....

met dns werk ik niet vandaar dat ik geen naam maar een ip invul...

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
127.0.0.1 wijst naar localhost,
10.0.0.1 dus niet.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Vinzzz243
Op vrijdag 12 april 2002 15:51 schreef GiLuX het volgende:
127.0.0.1 wijst naar localhost,
10.0.0.1 dus niet.
dat snap ik , maar dat wil ik toch niet? ik wil meerdere "webs" onder 1 ip...vandaar virtual host...

Normaal zou ik invoeren sub.mijnlinuxbak.nl en sub1.mijnlinuxbak.nl maar ik maak geen gebruik van dns.

Ik wil gewoon meerdere "domeinen" op dat ene ip adres

(hoezo vaag)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
http://lethalis.tsd-webservices.nl/tutorials/Apache.html

Zie Virtual Hosts voor meerdere domeinen op 1 bak.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Vinzzz243
Op vrijdag 12 april 2002 16:10 schreef Lethalis het volgende:
http://lethalis.tsd-webservices.nl/tutorials/Apache.html

Zie Virtual Hosts voor meerdere domeinen op 1 bak.
ok thx, nl reading :p

• BrZ
  • Nu online

BrZ

Hmmz... met virtual hosts kan je meerdere websites op 1 IP hosten.... is dat wat je wilt :?

als je wilt dat 1 website met meerdere domeinen te bereiken is op 1 IP dan moet je met DNS aan de slag

• Vinzzz243
Op vrijdag 12 april 2002 16:12 schreef BrZ het volgende:
Hmmz... met virtual hosts kan je meerdere websites op 1 IP hosten.... is dat wat je wilt :?

als je wilt dat 1 website met meerdere domeinen te bereiken is op 1 IP dan moet je met DNS aan de slag
nee ik wil echt dat eerste wat je zegt (ben namelijk voor stage op de stageplek een cobalt aan het nabootsen , zodat ik kan "rommelen/wijzigen" zonder echt iets te vern**ken

dus maybe kun je me toch helpen...

• BrZ
  • Nu online

BrZ

ah, ok... ;)

Mja, daar zou ik je wel mee kunnen helpen ja ;)

• Vinzzz243
Op vrijdag 12 april 2002 17:45 schreef BrZ het volgende:
ah, ok... ;)

Mja, daar zou ik je wel mee kunnen helpen ja ;)
mailen we, of gaan we hier verder :p

Verwijderd

Je kunt om te testen natuurlijk ook de domeinnaam en het ipadres in /etc/hosts kunnen zetten.
Dus 2 domeinen of subdomeinen die resolven naar je 10.x.x.x adres, en dan vanaf een andere pc de websites openen. En dan niet op ipadres, maar op domeinnaam.

• Vinzzz243
Op vrijdag 12 april 2002 17:51 schreef MarcelP het volgende:
Je kunt om te testen natuurlijk ook de domeinnaam en het ipadres in /etc/hosts kunnen zetten.
Dus 2 domeinen of subdomeinen die resolven naar je 10.x.x.x adres, en dan vanaf een andere pc de websites openen. En dan niet op ipadres, maar op domeinnaam.
ik heb nu :
<VirtualHost 217.120.78.243>
ServerName www.abc.com
DocumentRoot /home/pik345
</VirtualHost>

en in de dir pik345 (srry voor de naam :p) staat een index.html met de tekst hallo

Als ik nu OF ip OF computernaam van de server invul op een andere internetpc, krijg ik mooi mijn index.html te zien.

Maar.... nu wil ik meerdere websites....hoe kan ik die dan benaderen, en wat moet ik dan tussen <VirtualHost> en </VirtualHost> typen?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
het zelfde als je daar net heb gedaan :?

• Vinzzz243
Op vrijdag 12 april 2002 19:08 schreef yeadder het volgende:
het zelfde als je daar net heb gedaan :?
zoals ik al zei kom ik alleen op die index.html als ik dat ip invul, dus een 2e invullen in die stijl levert toch nix op...

als ik er nu op zou kunnen komen door www.abc.com in te vullen, dan zou het iets anders zijn....

• GiLuX
het kan niet,
het feit datie toch iets laat zien komt omdat als apache het ook niet meer begrijpt gewoon altijd de eerste virtualhost in je config pakt, test maar.

wat je zou moeten doen is zorgen dat je bak op een of andere manier naar meerdere ip nummers luisterd (kan dat?)en dan voor beide ipnummers een virtual host maken:
----------------------
NameVirtualHost 1.2.3.4

<VirtualHost 1.2.3.4>
ServerName ikluistertochniet.com
DocumentRoot /www/abc
</VirtualHost>

NameVirtualHost 4.3.2.1

<VirtualHost 4.3.2.1>
ServerName ikluistertochniet.com
DocumentRoot /www/cba
</VirtualHost>

------------------------

het maakt dan niet uit hoe je servername luid omdat je direct een ipnummer opvraagt en wordt auromatisch de eerste gepajt die er onder staat.

-----------------------

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Vinzzz243
ehm, het is toch juist de clou van virtual host dat je meerdere domeinnamen kunt maken op 1 single ip??

Dus lijkt me beetje sterk.
Ben achter een httpd.conf file gekomen van een bestaande cobalt server en een beetje bekeken. Daar komen modules in voor die ik helemaal niet ken/gebruik.

Maar ik zal blijven proberen (tot het lukt :) )

• GiLuX
Op zaterdag 13 april 2002 01:07 schreef Vinzzz het volgende:
ehm, het is toch juist de clou van virtual host dat je meerdere domeinnamen kunt maken op 1 single ip??

Dus lijkt me beetje sterk.
Ben achter een httpd.conf file gekomen van een bestaande cobalt server en een beetje bekeken. Daar komen modules in voor die ik helemaal niet ken/gebruik.

Maar ik zal blijven proberen (tot het lukt :) )
ja, dat klopt,
maar zoals al eerder werd gezegd, dan moet je server zich wel aangesproken voelen als je bv naar www.abc.com vraagt.
dan moet je dus een dns hebben die je browser weet te vertellen waar die dat kan vinden.

je hebt geen dns zeg je dus gaat dat verhaal niet op.

vandaar dat ik zeg dat als je op een of andere manier het voor elkaar weet te krijgen om je netwerk kaartje naar 2 ipnummers te laten luisteren dat je het dan toch ip based kan aanpakken (niet volgens de regels maar ala)

wat wil je precies bereiken?
want NAME based virtualhosts gaat niet werken zonder NAME server.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik weet niet of ik het topic helemaal goed begrepen heb, maar dit kan je toch gewoon in je hosts-bestand regelen?
Dus iets van:
code:
1
2
3
192.168.0.3   virtualhostname1
192.168.0.3   virtualhostname2
192.168.0.3   virtualhostname3

Dit is intern maar met externe IP-adressen zou het ook moeten lukken. Zo doen we het bij ons in ieder geval en het werkt nog ook... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Vinzzz243
Op zaterdag 13 april 2002 01:19 schreef GiLuX het volgende:

[..]

wat wil je precies bereiken?
ik wil bereiken dat ik via de webserver onder linux (apache) meerdere websites online kan krijgen... DNS support hebben we (nog) niet, en met IP based virtual hosts, zou het moeten kunnen volgens mij...

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 16:58 schreef Vinzzz het volgende:

[..]

ik wil bereiken dat ik via de webserver onder linux (apache) meerdere websites online kan krijgen... DNS support hebben we (nog) niet, en met IP based virtual hosts, zou het moeten kunnen volgens mij...
Klopt en op de bovengaande manieren gaat dat ook lukken, apache krijgt een aanvraag op zijn ipnummer waar hij naar luistert,kijkt wat jij hebt ingetikt in je browser "www.virtualhost1.com" en schopt je naar de Document Root toe.

Om het goed te testen intern zoals jij doet met je localnetwerk op een windows machine zijn hosts file aanpassen, dus stel 10.0.0.1 = de apache machine met meerdere websites.
zet op je windows machine 10.0.0.1 www.virualhost1.com
nu ff in exploder intypen www.virtualhost1.com en de browser gaat zoeken naar 10.0.0.1 en apache pakt dit op en pleurt je in de Documentroot van www.virualhost1.com 8-)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Name based virtual hosts gaan NIET werken zonder nameserver. IP based virtual hosts is gewoon een site per IP. Indien je meerdere sites op een IP wil zul je toch echt DNS moeten gaan gebruiken. Dit verhaal staat overigens ook uitgebreid op de Apache site.

• Vinzzz243
Op zaterdag 13 april 2002 21:18 schreef Ramon het volgende:

[..]

Klopt en op de bovengaande manieren gaat dat ook lukken, apache krijgt een aanvraag op zijn ipnummer waar hij naar luistert,kijkt wat jij hebt ingetikt in je browser "www.virtualhost1.com" en schopt je naar de Document Root toe.

Om het goed te testen intern zoals jij doet met je localnetwerk op een windows machine zijn hosts file aanpassen, dus stel 10.0.0.1 = de apache machine met meerdere websites.
zet op je windows machine 10.0.0.1 www.virualhost1.com
nu ff in exploder intypen www.virtualhost1.com en de browser gaat zoeken naar 10.0.0.1 en apache pakt dit op en pleurt je in de Documentroot van www.virualhost1.com 8-)
wat moet ik dan voor de 2e website invullen... ook gewoon 10.0.0.1 www.virtualhost2.com ??

• Vinzzz243
Ongelooflijk, als ik dit invul in de httpd.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
NameVirtualHost 217.120.78.243
<VirtualHost 217.120.78.243>
ServerName www.abc.com
ServerAdmin webgirl@abc.com
DocumentRoot /home/pik345
</VirtualHost>

en vervolgens www.abc.com intyp, gaat ie naar de echte online www.abc.com site...

wat doe ik toch fout |:(

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je fout doet is hele verkeerde dingen denken. www.abc.com resolvet naar het het ip van de eigenaar. Dan kun je die wel lekker in je httpd.conf zetten, hoog en laag springen en op je kop gaan staan, geen enkele netscape gaat daar heen. Jij wilt dus met je httpd.conf zorgen dat als er op een andere pc, naar www.abc.com gesurfd wordt, dat ie bij jouw server komt. DAT KAN NIET. Je zult toch echt iets met een nameserver of /etc/hosts moeten gaan regelen. (Maar, als ik jou was, beginnen met elementaire howto's over dns en tcp/ip enzo)

• Vinzzz243
dit snap ik allemaal :P maar het kan toch lokaal :?

• blaataaps
  • Niet online
Het kan lokaal ja, maar dan moet je www.abc.com in je /etc/hosts zetten en laten wijzen naar het waar je apache op luistert.

• Vinzzz243
Op zondag 14 april 2002 14:37 schreef blaataaps het volgende:
Het kan lokaal ja, maar dan moet je www.abc.com in je /etc/hosts zetten en laten wijzen naar het waar je apache op luistert.
ok lokaal werkt het...
dus enige verschil met de "echte" realiteit, is dat die regels uit mijn etc/hosts wegmoeten, en op www.abc.com een dns forward moet komen naar mijn ip?

• blaataaps
  • Niet online
Nou, min of meer. Al is de term "dns forward" verkeerd, www.abc.com moet resolven naar jouw ip.

• Vinzzz243
Op zondag 14 april 2002 15:34 schreef blaataaps het volgende:
Nou, min of meer. Al is de term "dns forward" verkeerd, www.abc.com moet resolven naar jouw ip.
ja dat bedoel ik :9

kun jij mij ook vertellen waar ik een file kan vinden (of misschien weet jij het uit je hoofd) waarin precies staat beschreven WELKE directory's en WELKE files worden gecreeerd/geedit, bij het toevoegen van users?

• Pouwiel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 15:11
Beetje laat, maarrrrr,

Ik wil hetzelfde, twee verschillende pagina's op een ip adres, maar ook met dezelfde naam, enkel op verschillende poorten.
Is dit ook mogelijk, in de documentatie van Apache kan ik dit niet terug vinden.
Is het een idee als ik <IfDefine HAVE_SSL> apart defineer onder <VirtualHost>?

Many _/-\o_

- edit :

Ben er al : TOPIC=730920
Zo moettie lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Pouwiel op 25-04-2003 11:09 ]

“My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch”

Pagina: 1