Toon posts:

[DHTML] Realtime tekst veranderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag iets maken zodat als een inputbox een focus krijgt (onFocus) dat dan de bijbehordende tekst in bold word gezet (Of een highlight), en zodra de inputbox weer verlaten wordt (lostFocus), dat de bold van de tekst af gaat!

Ik geloof dat je je tekst tussen <div name="Naampje">Tekst</div> moet zetten, maar wat zet ik dan bij onFocus="???" :?

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

onfocus="javascript:this.style.fontweight='Bold'"

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 15:04 schreef dominicbout het volgende:
Helaas maar hij doet het niet :'(

Ik heb de volgende dingen geprobeert:
<div name="TextSubnummer">Subnummer:</div>
code:
1
2
3
4
5
onfocus="javascript:parent.TextSubnummer.style.fontweight='Bold'"
onfocus="javascript:document.TextSubnummer.style.fontweight='Bold'"
onfocus="javascript:parent.document.TextSubnummer.style.fontweight='Bold'"
enz. enz. enz.

Als ik een van bovenstaande gebruikt dan krijg ik telkens de melding dat hij leeg is of geen object ?? Ik gebruik IE6 :?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

die this werkt op het form element zelf,
wil je een ander element benaderen kun je beter de ID gebruiken: <div id="naampje">blaat</div>
en dan met document.getElementById('naampje').style.fontWeight = 'bold' werken (gebruik eventueel een functie die voor msie4 de toepasselijke document.all['naampje']) gebruikt en voor ns4x document.layers['naampje'] (alhoewel je voor ns4x geen content dynamische kunt aanpassen anders dan een complete rewrite van de layer)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 15:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

die this werkt op het form element zelf,
wil je een ander element benaderen kun je beter de ID gebruiken: <div id="naampje">blaat</div>
en dan met document.getElementById('naampje').style.fontWeight = 'bold' werken (gebruik eventueel een functie die voor msie4 de toepasselijke document.all['naampje']) gebruikt en voor ns4x document.layers['naampje'] (alhoewel je voor ns4x geen content dynamische kunt aanpassen anders dan een complete rewrite van de layer)
Met ID doet hij het wel ja, en een functie hoef ik niet te maken, is het voor een locaal intranet en iedereen werkt met minimaal IE5.x dus no problemo :9

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een stomme vraag, maar hoe krijg ik nu de bold er weer vanaf als ik het tekstveld verlaat, ik heb al van alles geprobeerd, maar er lukt helaas niets :?

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 12 april 2002 15:37 schreef GTI_RI het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar hoe krijg ik nu de bold er weer vanaf als ik het tekstveld verlaat, ik heb al van alles geprobeerd, maar er lukt helaas niets :?
fontWeight = "normal" (je kunt font-weight: ook in integers aangeven, meen dat 100 dan default is)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 15:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]

fontWeight = "normal" (je kunt font-weight: ook in integers aangeven, meen dat 100 dan default is)
Ik had OnLostFocus, maar dit moest natuurlijk OnBlur zijn
Stom stom stom :7 Maar daar is het bijna weekend voor 8-)

Verwijderd

Topicstarter
En nog 1 vraagje, hoe stel ik de background color in, als ik de standaard voor html doet (background-color) dan krijg ik een syntaxfout. ik heb al background.color en backgroundcolor enz geprobeerd, dan werkt hij niet :?

Verwijderd

style.background-color gaat natuurlijk niet werken, aangezien de - in javascript betekent dat er iets van afgetrokken moet worden.

CSS properties met een streepje veranderen als volgt:
het streepje vervalt, en de eerstvolgende letter wordt een kapitaal. Dat is erg belangrijk, want javascript is case-sensitive.

Het wordt dus bijvoorbeeld: this.style.backgroundColor = '#eee';

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Een zeer vriendelijk verzoek voor de heer topicstarter om ons niet te gaan beschouwen als zijn eigenste persoonlijke helpdesk. Alleen posten in topics die je zelf start strookt niet echt met de grondbeginselen van de W&G community. Danku :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Deze werkt volgens mij ook maar dan moet je fontWeight gebruiken ipv fontweight.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

stelregel:

style aanduidingen in CSS die gescheiden zijn door streepjes, worden in JS in de "style" collectie doorgaans weergegeven door dezelfde naam, waar bij elk streepje wordt verwijderd, en elke letter na dat streepje wordt gecapitalizeerd, is dat nederlands? :P en de waarde wordt 'gequote'.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/* css */
element {
   background-color:#fff;
}
/* js */
element.style.backgroundColor='#fff';

/* css */
element {
   font-weight:bold;
}
/* js */
element.style.fontWeight='bold';

etcetera.
overigens: verwar dit niet met de zeer weinig gebruikt javascript-stylesheets (<style type="text/javascript">)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 12 april 2002 17:48 schreef drm het volgende:
overigens: verwar dit niet met de zeer weinig gebruikt javascript-stylesheets (<style type="text/javascript">)
ik dacht dat javascript stylesheet JSSS waren, dus type="text/jsss".
maar verder grotendeels onhandig en beperkt en enkel netscape4x doet er op zijn eigen(on)zinnige flink aan mee.
weet niet of het nog in mozilla zit, betwijfel het, is ook niet veel meer dan :
code:
1
document.tags.P.font = "foo"

in css is dat:
code:
1
P { font: "foo"}

mijn voorkeur gaat naar css

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 21:30 schreef RM-rf het volgende:
Idd, mijne ook

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

RM-rf:
ik dacht dat javascript stylesheet JSSS waren, dus type="text/jsss".
Volgens mij niet, maar ik vind het ook niet belangrijk genoeg om op te zoeken :+
maar verder grotendeels onhandig en beperkt en enkel netscape4x doet er op zijn eigen(on)zinnige flink aan mee.
weet niet of het nog in mozilla zit, betwijfel het, is ook niet veel meer dan :
[..]
* drm begrijpt ook niet waarom javascript stylesheets uitgevonden zijn ...
logisch :)
css is ook gewoon netter. Maar ik dacht, misschien dat er een beetje "klok-klepel" verhaal komt als je dit soort dingen uit gaat leggen, vandaar dat ik er eventjes op wees dat het dus niets met javascript stylesheets te maken had.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op zaterdag 13 april 2002 10:25 schreef drm het volgende:

Volgens mij niet, maar ik vind het ook niet belangrijk genoeg om op te zoeken :+
daar heb je groot gelijk in, zulk een soort dingen nagaan is er enkel voor mensen met een ziekelijk verlangen en interesse in properietaire en mislukte technieken in de hoop dat er altijd interessnte concepten uit te halen zijn.
van die mensen die BoneyM-CeeDeejes in hun auto hebben liggen:

"text/javascript" als TYPE was inderdaad correct, zo is het vermeld in het voorstel aan W3C
http://www.w3.org/Submission/1996/1/WD-jsss-960822.html
(leuke namen van auteurs van het voorstel, Lou Montulli geldt als bedenker van zaken als de BLINK-tag, de LYNX browser, de 'What's-In-Store'-interface {pre-google interface voor search-engines/portals} , de cookie en de PUT-method), Brendan Eich is de uitvinder van javascript

aangezien het nooit is aangenomen, is er nooit een officiele MIME type voor aangevraagd (zelfde voor de eigenlijk text/javascript voor SCRIPT-blocks, dat zou application/javascript moeten zijn, maar soit)

wel een interessant punt uit het voorstel zijn de evaluatie-technieken binnen JSSS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<style type=text/javascript>

evaluate_style() {

if (color == "red"){
   color = "blue";
   fontStyle = "italic";
 } else if (color == "blue"){
   color = "green";
   fontWeight = "bold";
   fontStyle = "normal";
 } else if (color == "green") {
   color = "red";
   fontStyle = "medium";
 }
}

tag.UL.color = "green";
tag.UL.apply = evaluate_style();

</style>

MS heeft een soortgelijke method binnen hun eigen implementatie van CSS, 'behaviours'.

Pagina: 1