Kan niet meer inloggen op redhat 7.0

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 22:46

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Hey ff een vraagje ik heb een redhat server draaien en nu wil ik inloggen op de server lokaal dan vraagt hij een voor login en typ ik root dan enter en dan stopt hij hij hangt niet maar hij verwerkt het niet verder

doe ik het via putty of telnet komt hij niet eens zover hij laat alleen de begin tekst zien met de Linux info (Version OS en build etc.

Ik heb al geprobeerd om met de cd van redhat hem te updaten dat doet hij maar daarna is het probleem niet verholpen

Iemand mischien een ideetje ?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Verwijderd

10 seconden zoekwerk leverde het volgende op:
[topic=463622/1/63]

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
dat is wel te zioen 10sec.

want ik kan niet inloggen

Verwijderd

Dat is dan jammer . Zonder foutmelding kan ik niks.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

janjanjansen is niet in het beste humeur vandaag blijkbaar :7...wel, dan doe ik een poging :):
kun je wel als een andere gebruiker inloggen? Heb je tussentijds iets veranderd aan je systeem? Heb je de methode met 'init=/bin/bash' al geprobeerd zoals die in het gelinkte topic werd voorgesteld?

[edit: janjanjansen stelde zijn bericht bij, bovenstaande is niet meer van toepassing...]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

je kunt niet lokaal vanaf een client op een linux server inloggen als root. Dit ivm de veiligheid. Echt NOOIT dus....
Dus op de server een nieuwe gebruiker aanmaken en hem de juiste rechten geven en dan kan het wel.
Geef 1 gebruiker, niet de standaard-user waar je mee inlogt als niet-root, ook root-rechten, mocht je een keer problemen hebben heb je een 2e kans.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 15:01 schreef Gouldian het volgende:
Hey ff een vraagje ik heb een redhat server draaien en nu wil ik inloggen op de server lokaal dan vraagt hij een voor login en typ ik root dan enter en dan stopt hij hij hangt niet maar hij verwerkt het niet verder
[..]
Iemand mischien een ideetje ?
Ja, dat heb ik namelijk ook gehad met redhat toen ik een oude versie van Ximian Gnome installeerde. Deze installeerde klaarblijkelijk een incompatible login manager voor me, want ik kon dus grafisch nog wel inloggen, maar niet op de console.

Helaas heb ik dat niet kunnen oplossen, toen was ik nog dom (nu ook, maar toch iets minder :D) en heb ik het dus maar geherinstalleerd.

Als jij toevallig ook Ximian Gnome hebt geinstalleerd, dan vrees ik het ergste voor je :'(

Verwijderd

Dit is wel errug vaag allemaal, maar komt er nog een foutmelding ofnie. Anders zou ik maar ff rescue boot doen en nieuwe 'gewone' gebruiker aanmaken en dan kijken wat er mis is.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 23:04 schreef pidcrusher het volgende:
Dit is wel errug vaag allemaal, maar komt er nog een foutmelding ofnie. Anders zou ik maar ff rescue boot doen en nieuwe 'gewone' gebruiker aanmaken en dan kijken wat er mis is.
het logoonmechanisme wordt dan verneukt. D.w.z., er vindt geen interactie meer plaats tussen console (login) en PAN (authenticatie). In principe gebeurt dus ogneveer dit:
code:
1
2
Login: <username>
[...]

En dan gebeurt er dus niks. Vraag me niet waarom exact, als ik het kon oplossen zat ik nog op mijn oude redhat-7.0 installatie :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 19:29 schreef andre_at_home het volgende:
je kunt niet lokaal vanaf een client op een linux server inloggen als root. Dit ivm de veiligheid. Echt NOOIT dus....
Dus op de server een nieuwe gebruiker aanmaken en hem de juiste rechten geven en dan kan het wel.
Geef 1 gebruiker, niet de standaard-user waar je mee inlogt als niet-root, ook root-rechten, mocht je een keer problemen hebben heb je een 2e kans.
Hoe komt u aan deze wijsheid die aan alle kanten rammelt :?

Gouldian, zoals janjanjansen ook al aangeeft helpt het wel als je met wat meer informatie komt. Welk OS is het specifiek. Kan je wel single user opstarten? Heb je al andere init-waardes geprobeerd. Zo ja, wat stond er dan in de logfiles? Is er recentelijk iets veranderd? Zo ja, wat??

You get the drift ;)

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 00:55 schreef nelske het volgende:

[..]

Hoe komt u aan deze wijsheid die aan alle kanten rammelt :?
zoekt eer gij....... ;) en :'(\
http://www.google.nl/search?q=root+inloggen+telnet+linux&hl=nl&lr=

en

http://doc.nllgg.nl/documenten/FAQ/FAQ/nonroottelnet.html

en

http://nl.linux.org/doc/HOWTO/Security-Howto-NL-13.html

PS het is dus wel aan te passen, zoek tussen de links van Google (zag het ergens staan). Veiliger blijft mijn 1e tip.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 02:06 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

zoekt eer gij....... ;) en :'(\
http://www.google.nl/search?q=root+inloggen+telnet+linux&hl=nl&lr=

en

http://doc.nllgg.nl/documenten/FAQ/FAQ/nonroottelnet.html

en

http://nl.linux.org/doc/HOWTO/Security-Howto-NL-13.html

PS het is dus wel aan te passen, zoek tussen de links van Google (zag het ergens staan). Veiliger blijft mijn 1e tip.
Remote als root inloggen is wel degelijk gewoon heel makkelijk mogelijk. Hangt namelijk gewoon van de betreffende daemon af.

Daarnaast snap ik je verhaal over users met root rechten niet helemaal. Als jij users dezelfde rechten als root wilt geven dan ben je over het algemeen niet goed bezig. Superuser privileges moeten zo min mogelijk gebruikt worden. Helaas snappen maar weinig mensen dit, als ik regelmatig om me heen kijk.
Het lijkt me veel verstandiger een user in de wheel group op te nemen en hem vervolgens te laten su-en.

De discussie dat het niet slim is om direct als root in te loggen laat ik hier even buiten beschouwing. Hetgeen je beweerde (zonder dat ik de links gelezen hebt) klopt gewoon niet. :)

Verwijderd

ik heb weinig zin om hier een welles/nietes spelletje van te maken, zeker als niet een de moeite genomen wordt om de door mij aangedragen links te lezen, en dat voor een moderator NOS :'( .
Zo'n ongenuanceerde reaktie valt me I.M.H.O. wel tegen van een moderator.
Terug naar waar het om ging:
Bij Red Hat staat de zaak standaard in ieder geval zo ingesteld dat het niet kan. Dat het van de deamons afhangt en dat het bij andere distributies wel kan is dan alleen maar extra info.
Gouldian hoeft het dus niet te zoeken in een fout en daar was hij namelijk mee bezig om dat te proberen te herstellen....., maar als hij remote in wilt loggen als root zal hij de Red Hat instellingen aan moeten passen.
De rest is afhankelijk van ieders eigen voorkeur en op welk niveau er een veiligheid aanwezig moet zijn.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 08:05 schreef andre_at_home het volgende:
ik heb weinig zin om hier een welles/nietes spelletje van te maken, zeker als niet een de moeite genomen wordt om de door mij aangedragen links te lezen, en dat voor een moderator NOS :'( .
Zo'n ongenuanceerde reaktie valt me I.M.H.O. wel tegen van een moderator.
Misschien dat het verstandig is om naar je eigen eerste post te kijken ;)
Er is niks ongenuanceeerds aan. Hetgeen je daar beweert klopt gewoon niet. Ik zal er verder ook geen woorden aan vuil maken. Je trekt iets te snel conclusies heb ik het idee. Zonder dat ik die links gelezen heb, weet ik echt wel wat de inhoud ervan zal zijn, aangezien ik tientallen soortgelijke documenten gelezen heb. Ik zal even d.m.v. wat bold tags aangeven wat er gewoon niet klopt aan je eerste post. Verder zal ik stoppen met het welles nietes spelletje.
:?

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
okay ik kan niet op de linux bak zelf inloggen geen enkele gebruiker en ook niet via het netwerk telnet of wattan ook

het is redhat 7.0 guinness

erm ik krijg geen foutmeldingen

het ziet er zo uit

je typt in root en dan ziet je scherm eruit alsof hij probeert te zoeken of de gebruiker root bestaat

dus knipperend cursortje en je krijgt geen melding om je pass in te vullen

Verwijderd

Het is standaard ook niet mogelijk om als root direct in teloggen, het moet via een standaard gebruiker. Vervolgens su -

welke services heb je draaien.

doe eens op de command
chkconfig --liss | grep "3:on"
en
cat /etc/hosts

en doe de output op tweakers.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je opstart met 'init=/bin/bash' hoef je niet in te loggen. Vervolgens is het de vraag waar het probleem ligt. In ieder geval kun je daarvoor je hele /var/log eens greppen op 'PAM' of iets in die richting, dat zou al een hoop kunnen verhelderen. Kijk ook eens of er iets speciaals staat in /var/log/messages en /var/log/auth.log.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 13 april 2002 12:47 schreef semtx het volgende:
Het is standaard ook niet mogelijk om als root direct in teloggen, het moet via een standaard gebruiker. Vervolgens su -
Wat een onzin.

Je kan prima 'root' intikken en krijgt ook heel leuk een password-prompt (wat de topicstart dus al niet eens meer krijgt). OOK via telnet, probeer het maar eens ;) Dat je vervolgens niet toegelaten wordt is wat anders...

Daarnaast staat redhat het wel toe om lokaal met root direct in te loggen en ook dan krijg je dus gewoon netjes een password prompt.

Het probleem van Gouldian heb ik helaas geen oplossing voor, behalve proberen dmv de al gegeven init=... oplossing in te loggen (of door er single achter te tikken bij je lilo-prompt) en de logfiles door te spitten.

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15-08 18:47
[/edit]

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 09:02 schreef nelske het volgende:

[..]

Misschien dat het verstandig is om naar je eigen eerste post te kijken ;)
Er is niks ongenuanceeerds aan. Hetgeen je daar beweert klopt gewoon niet. Ik zal er verder ook geen woorden aan vuil maken. Je trekt iets te snel conclusies heb ik het idee. Zonder dat ik die links gelezen heb, weet ik echt wel wat de inhoud ervan zal zijn, aangezien ik tientallen soortgelijke documenten gelezen heb. Ik zal even d.m.v. wat bold tags aangeven wat er gewoon niet klopt aan je eerste post. Verder zal ik stoppen met het welles nietes spelletje.
[..]

:?
triest, oordelen zonder te lezen en nog wel als moderator. Zelfs als zou je (deels) gelijk hebben het is zo ongemanierd.

Inhoudelijk kan ik er nog wel op ingaan alleen ten behoeve van de topicstarter en andere geinteresseerden : het is altijd beter om wel een 2e gebruiker aan te maken met root rechten, echter ivm de veiligheid is het beter die niet voor het dagelijkse werk te gebruiken. Uiteraard is het ook verstandig meteen gewone gebruikers zonder rootrechten aan te maken en daarmee normaliter in te loggen.
Red Hat heeft niet voor niets het remote inloggen als root uitgeschakeld en daarom kan het dus standaard nooit. Dat je allerlei zaken weer omzeilen kunt is niet de opzet bij voorbaat en meestal onveilig.
Maar sommige mensen schijnen het beter te weten, zelfs zonder te lezen.....

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 10:43 schreef Gouldian het volgende:
okay ik kan niet op de linux bak zelf inloggen geen enkele gebruiker en ook niet via het netwerk telnet of wattan ook

het is redhat 7.0 guinness

erm ik krijg geen foutmeldingen

het ziet er zo uit

je typt in root en dan ziet je scherm eruit alsof hij probeert te zoeken of de gebruiker root bestaat

dus knipperend cursortje en je krijgt geen melding om je pass in te vullen
het zou ook kunnen dat je de clients niet in de host-files hebt staan,
bijv host.allow voor mijn netwerkje met RH6.0
ALL: 127.0.0.1
ALL: 192.168.0.0
ALL: 192.168.0.1
ALL: 192.168.0.2
ALL: 192.168.0.3
ALL: 192.168.0.4
ALL: 192.168.0.5
ALL: 192.168.0.6
ALL: 192.168.0.7
etc
Dan kom je er ook niet in als gewone gebruiker.

Verwijderd

De topicstarter geeft aan dat ie niet in kan loggen als ie:
• lokaal (op de machine zelf) wil inloggen
• remote via putty (ssh ?) wil inloggen
• remote via telnet wil inloggen.
Dan kun je wel hameren op het veranderen van bestanden, maar hij kan dus niet inloggen op de drie boven beschreven manieren.
Het hameren op aanpassen van configfiles is helemaal niet relevant in deze. En een preek over inloggen via telnet als root dus ook niet. Bovendien zijn er meer manieren om remote in te loggen dan telnet.

Als tijdens het verschijnen van het LILO bootmenu de regel 'linux init=/bin/bash' niet werkt dan zit er denk ik weinig anders op dan het opnieuw installeren van Linux. Pak dan gelijk een recentere versie, RH 7.0 was niet bepaald de beste versie.

Verwijderd

je hebt gelijk, we moeten i.i.g. beter lezen ;)

Verwijderd

volgens mij is de topic starter ge-1337 h4xx0r3d :P

• aKeY
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 16:39
De mensen snappen het hier niet denk ik wat je bedoelt, tenminste daar lijkt het wel op gezien de antwoorden..

Dat probleem wat jij hebt met op de console inloggen (ongeacht root of andere gebruiker) en dan blijven hangen bij het ww (dus nog niet eens de kans krijgen om het uberhaupt in te tikken) had ik ook...

Ga je proberen om via een telnet of ssh sessie te connecten dan gebeurd hetzelfde...

Dit probleem kwam eens in de maand voor bij mij..
De enigste manier was om het systeem keihard een reboot te geven (in de hoop dat na een check het filesysteem niet vern**kd was..

Inmiddels heb ik een upgrade van RH 7.0 naar 7.2 gedaan.
Tot nu toe heb ik nog geen problemen ondervonden (qua hangers)

Ik dacht misschien dat die de bug was dat na 30 dagen je systeem zich ophing, maar die patch had ik al gedraaid..

Uiteindelijk nog geen oplossing gevonden (ja upgrade naar 7.2) maar vond het toch relevant om hier te vermelden..

Een dag is een dag...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 13 april 2002 18:16 schreef aKeY het volgende:
Uiteindelijk nog geen oplossing gevonden (ja upgrade naar 7.2) maar vond het toch relevant om hier te vermelden..
De oplossing zal er dan in te vinden zijn dat je alle packages moet upgraden, voor zover mogelijk?

Of had je dat ook al geprobeerd?

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 14:05 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

triest, oordelen zonder te lezen en nog wel als moderator. Zelfs als zou je (deels) gelijk hebben het is zo ongemanierd.
Dat zijn jouw woorden. Ik zou dergelijke woorden nooit gebruiken. Nu mag jij oordelen wie er hier manieren heeft.

Jij denkt dat ik aan de hand van de namen van die links alleen al niet weet waar het over gaat? Daarnaast denk jij dat ik de Security HOWTO niet ken (waar 1 link van is)?
Daarnaast negeer je nu ook het feit dat ik reeds opgenoemd heb, dat ik vele tientalle soortgelijke documenten gelezen heb en ik aan de links al kan zien dat ik bijna identieke documenten gegarandeerd wel eens gelezen heb.

Ik ga hier op een dergelijke manier geen woorden meer aan vuil maken, aangezien dat toch tevergeefse moeite is, als je oordeel al klaar ligt. Daarnaast waren die links helemaal niet van belang voor hetgeen ik aankaartte :{ Jij beweerde dat iets niet kan. Ik beweer het tegenovergestelde. Wat die links ermee te maken hebben?

Ik sta open voor kritiek, zoals ik altijd zeg. Dat kan ik zelfs zeer goed hebben, zorg dan alleen dat je niet je oordeel al klaar hebt en dan woorden als _triest_ in de mond neemt. Dan ben je namelijk vrij snel met me uitgepraat.

En dit is het laatste woord dat ik aan dit topic vuil maak, want het is volkomen offtopic waar het nu over gaat :{

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 00:16 schreef nelske het volgende:

[..]
Ik sta open voor kritiek, zoals ik altijd zeg. Dat kan ik zelfs zeer goed hebben, zorg dan alleen dat je niet je oordeel al klaar hebt en dan woorden als _triest_ in de mond neemt. Dan ben je namelijk vrij snel met me uitgepraat.
Jouw voetnoot heeft de oplossing al.....
"Jotti met een slim plan:
Als jelske agressief wordt, dan euh... dan euh... naja, dan binden we em vast en zetten we bier voor z'n neus ofzo... we verzinnen wel wat :)"
Jammer, zo was het niet van mij bedoeld, maar ja... als er zoveel woorden aan verbruikt worden. Ik ga weer snel wat leukere zaken doen.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Aan het begin van dit topic

vertelde ik dat ik niet meer kan inloggen in linux redhat 7.0

toen kreeg ik de oplossing om via lilo in te loggen met Linux single

dat doet hij en ik kan ook de user dan veranderen in root

maar start ik dan weer gewoon opnieuw op houd ik het probleem

Is het op te lossen zondat dat ik mijn systeem hoef te upgraden naar Bijvoorbeeld redhat 7.2 aangezien dit best wel wat tijd kost

---------Summary van het probleem---------

Kan met geen enkele gebruiker inloggen zowel lokaal als via het netwerk niet

Zodra ik een username in heb getypt en ik druk op enter doet hij niets meer ik krijg geen vraag meer om een pass of wattan ook (met elke gebruiker heb ik dit probleem)

---------!end! Summary van het probleem !end!---------

Verwijderd

En heb je al geprobeerd om de hier meerdere malen aangedragen suggestie 'linux init=/bin/bash' in te typen bij je bootmenu/prompt ?
En zo ja wat waren daarvan de resultaten ?

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik zie dat er na wat ruzie nog niet is gezegd hoe dat dan wel kan :) Als je met ssh werkt (en dus op de server met sshd, en de vraagsteller doet dat waarschijnlijk aangezien hij spreekt over putty) dan moet je in sshd_config (in rh staattie in /etc/ssh)
code:
1
PermitRootLogin yes

hebben staan. RH zet dit standaarrd op yes, een distro als Debian standaard op no. Hiermee lijkt me jouw stelling bewezen onjuist. :)

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
linux init=/bin/bash

heb ik gedaan dat lukt ook en dat geeft hetzelfde als linux single dan zit ik er in en ik overal bij maar dan ?

Waar zal het inlog probleem dan inzitten

ikzelf heb geen idee namelijk

elke x als ik iets wil wijzigen moet ik booten met linux single dan iets wijzigen en weer opnieuw opstarten zodat het systeem het weer normaal doet zonder login !!!

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 13:59 schreef x-wolf het volgende:
Ik wil vragen om dat meningsverschil maar te laten voor wat het is. :) Het draagt niet heel veel bij aan dit topic namelijk ;)

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Dankjewel voor je inbreng maar...

ik kan zowel lokaal als via het netwerk met ssh en telnet zowel als root als welke gebruiker dan ook niet meer inloggen

er komt dus login: daar tik je naam en als je op enter ramt dan hangt de hele zooi

ik kom er dus alleen nog maar in via de lilo init=/bin/bash of linux single methode

[..]

Ik zie dat er na wat ruzie nog niet is gezegd hoe dat dan wel kan :) Als je met ssh werkt (en dus op de server met sshd, en de vraagsteller doet dat waarschijnlijk aangezien hij spreekt over putty) dan moet je in sshd_config (in rh staattie in /etc/ssh)
code:
1
PermitRootLogin yes

hebben staan. RH zet dit standaarrd op yes, een distro als Debian standaard op no. Hiermee lijkt me jouw stelling bewezen onjuist. :)

Verwijderd

Probeer dan eens 'passwd' en verander je password. Als dat een foutmelding oplevert zijn we erg nieuwsgierig naar die melding ...

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
het probleem doet zich voor bij elke gebruiker... van wie moet ik dan het password wijzigen? ik kom er alleen met linux single in.. moet ik dan gewoon het rootpassword wijzigen?

Verwijderd

Ja , om te kijken wat de melding is en om naar aanleiding daarvan misschien meer info over je probleem te krijgen zodat er eventueel een oplossing aangedragen kan worden.
code:
1
passwd

Verwijderd

Ik heb eigenlijk het idee dat het meer met de init/mgetty-module te maken heeft dan met de authenticatie an sich. Het idiote is dus dat ik het probleem ook had en dat ik nooit een oplossing heb. ;(. (daar heb je dus niet veel aan :P).

Kun je proberen de RPMs voor mgetty en init te herinstalleren vanuit 'linux init=/bin/bash' :?
code:
1
2
3
initscripts-5.49-1
SysVinit-2.78-10
mingetty-0.9.4-13

Deze dus

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
passwd doet het gewoon... niets vreemds.. password veranderd en geen gek resultaat

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 15:54 schreef beelzebubu het volgende:
Ik heb eigenlijk het idee dat het meer met de init/mgetty-module te maken heeft dan met de authenticatie an sich. Het idiote is dus dat ik het probleem ook had en dat ik nooit een oplossing heb. ;(. (daar heb je dus niet veel aan :P).

Kun je proberen de RPMs voor mgetty en init te herinstalleren vanuit 'linux init=/bin/bash' :?
code:
1
2
3
initscripts-5.49-1
SysVinit-2.78-10
mingetty-0.9.4-13

Deze dus
Dan lijkt me het voorstel van beelzebubu een goede suggestie.

Verwijderd

lijkt wel of je password database corrupt is
onder linux single ga dan eens naar je logs

Verwijderd

[..]
ebben staan. RH zet dit standaarrd op yes, een distro als Debian standaard op no. Hiermee lijkt me jouw stelling bewezen onjuist. :)
was al gemeld in wellicht iets andere woorden: je valt in herhaling....
edit:
sorry elske had jouw opmerking daarna niet gezien
Deze diskussie gesloten.
Pagina: 1