Welke CHMOD? Of hoe beveiligen

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 22:34
Ik heb op mijn internetsite een script gemaakt waarmee mensen met een paswoord een map kunnen aanmaken waarin ze foto's kunnen uploaden. Dit script bevind zich nu in een map met CHMOD 0777, en de mappen die hij aanmaakt zet hij hier ook allemaal op. Nou weet ik dat dit niet echt veilig is en als mensen het adres van de map intiepen zien ze de inhoud ook verschijnen.
Welke CHMOD moet ik hier voor gebruiken. En is het verstandig om iedere keer wanneer ik iets wil schrijven de map te CHMODDEN met meer rechten en als hij dan klaar is weer minder rechten te geven? Of moet ik iets door middel van een .htaccess file of zoiets iedere keer in zo'n map te kopieeren?
En wat is het verschil tussen een map aanmaken via het script en aanmaken via een ftp programma. Zit er dan verschil in een usergroup ofzo? Zou ik dit eventueel gelijk kunnen maken door het script deze usergroup te laten veranderen?

Het zijn veel vragen, maar ik kom er namelijk dan ook compleet niet uit.
(Oeps titel verkeerd!)

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 10:24
chmod is alleen voor rechten van de bestanden in de map. iedereen kan der dan gewoon in kijken... als je je map wilt beveiligen, moet je dus .htacces gebruiken, dan kan niet iedereen meer in die map kijken

[edit]
chmod 777 is niet echt geweldig.. iedereen kan dan gewoon de bestanden verwijderen..

beter doe je et 744

dan is het:
code:
1
2
3
4
owner     group     public
read        read    read
write
execute

• Vjenne
Maar om een bijvoorbeeld de map "test" aan te maken in map "foto" dan moet die map "foto" wel de juiste rechten hebben. En welke kan ik hier dan het beste voor gebruiken?
Maar dan zal ik in ieder geval ff dat .htacces een beetje gaan uitpluizen.

Maar met die rechten kan ik toch geen map meer aanmaken?

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Vjenne
Op vrijdag 12 april 2002 14:52 schreef D2k het volgende:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/23#23

P&W -> NOS
Ik weet wat die rechten inhouden en hoe ik ze verander, maar niet hoe ik ze gebruik.
Ik zit trouwens gewoon op een windows machine, maja.

• DARKLORD
766 is toch beter eigenlijk dan wat ik net vertelde...

die map fotos maak je toch maar eenmalig aan?
die moetje dan 766 doen... die andere mappen die in fotos komen krijgen ook gelijk 766...

als je der dan ook nog een .htacces bijzet, dan is de toegang ook gelijk geregeld

• DARKLORD
Op vrijdag 12 april 2002 14:57 schreef Vjenne het volgende:

[..]

Ik weet wat die rechten inhouden en hoe ik ze verander, maar niet hoe ik ze gebruik.
Ik zit trouwens gewoon op een windows machine, maja.
hmmm.. met windows kan je geen chmod's doen.. wordt lastig dan

• Vjenne
Op vrijdag 12 april 2002 14:58 schreef DARKLORD het volgende:

[..]

hmmm.. met windows kan je geen chmod's doen.. wordt lastig dan
Ik zit gewoon met een ftp programma op mijn site waar ik kan chmodden, dat bedoel ik. Of ben ik nu heel erg dom bezig :D

• DARKLORD
ik dacht dat je zelluf je www servertje had.. onder windows..

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op vrijdag 12 april 2002 14:45 schreef DARKLORD het volgende:
chmod is alleen voor rechten van de bestanden in de map. iedereen kan der dan gewoon in kijken... als je je map wilt beveiligen, moet je dus .htacces gebruiken, dan kan niet iedereen meer in die map kijken
chmod alleen voor bestanden? Jaja..

Rechten op een directory:
x: met x kan je een dir in. (cd dir). Zonder x niet!
r: met r kan je een dirlisting opvragen (ls dir\). Zonder niet. Ideeal om dir listing uit te zetten zonder .htaccess onder apache. Files opvragen kan nog wel (dus je site blijft gewoon werken). Files niet leesbaar maken moet je per file doen (geen r op de file dus)
w: files aanmaken in een dir. Zonder w mag je geen files aanmaken in de dir.

En uiteraard werkt niet niet onder windows :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Vjenne
Ah bedankt voor de uitleg.

Maar nu heb ik deze foutmelding:
Warning: chmod failed: Operation not permitted in ***/fotoboek.php on line 244

Wat doe ik nu dan weer verkeerd?

• Vjenne
Whaaa, nu kan ik zelfs niet meer via mijn ftp programma chmodden bij een bepaalde dir, hier zegt hij ook operation not permitted.

• Vjenne
Komt dat trouwens misschien omdat je een map waar andere mappen zich in bevinden niet meer kan chmodden ofzo?
Pagina: 1