Toon posts:

Ontwerpprobleem van winkelmandje en prijzen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een e-commerce site te maken. Nu zit ik met het volgende probleem:

Stel een klant voegt product A toe aan zijn mandje. In de database komt een record te staan met het aantal en de prijs. Vervolgens gaat die verder winkelen.

In de tussentijd wordt product A in de aanbieding gegooid. Moet ik dan bij het winkelmandje overzicht de prijzen updaten als de gebruiker drukt op mandje bijwerken.

De gebruiker kan namelijk dat artikel A nog een keer bestellen. Dan zou je dus 2 prijzen hebben?

Dus kortom moet ik bij het mandje bijwerken en plaats bestelling gewoon de prijzen bijwerken met de actuele prijzen op dat moment?

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Op vrijdag 12 april 2002 13:00 schreef tokkie het volgende:
Ik ben bezig een e-commerce site te maken. Nu zit ik met het volgende probleem:

Stel een klant voegt product A toe aan zijn mandje. In de database komt een record te staan met het aantal en de prijs. Vervolgens gaat die verder winkelen.

In de tussentijd wordt product A in de aanbieding gegooid. Moet ik dan bij het winkelmandje overzicht de prijzen updaten als de gebruiker drukt op mandje bijwerken.

De gebruiker kan namelijk dat artikel A nog een keer bestellen. Dan zou je dus 2 prijzen hebben?

Dus kortom moet ik bij het mandje bijwerken en plaats bestelling gewoon de prijzen bijwerken met de actuele prijzen op dat moment?
Dit moet je imho op de database oplossen dmv een Trigger die bij een Update van de prijs van een artikel alle prijzen in de orders/mandjes mee update... zo betaald de klant iig nooit te veel of te weinig, want de database is/blijft consistent! :)

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Net wat jij wil.
Zoals je zegt het is een ontwerpvraag.
Zonder verdere context kan je voor het een of het ander kiezen.
Zelf zou ik voor de redundante oplossing gaan (dus prijzen opnemen in mandje) en de klanten dan ook de mogelijkheid te geven zo'n mandje een naam te geven. (bijv igv een PC: Pentium 4 2000 met GF4)
Als ze het mandje weer opvragen kan je altijd nog een verschillenlijstje laten zien met de actuele prijzen. Kunnen ze meteen zien wat er nou gekoper/duurder is geworden.

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
In de sessie/cookies/records/wat dan ook van de klant sla je alleen de artikelnummers op. Vervolgens wordt in het mandje daar de naam en de prijs bijgezocht, die dus altijd up to date is. Lijkt me het efficiëntst.

Verwijderd

je gooit alleen het artikel-id en het aantal in het mandje, bij het afrekenen wordt pas de prijs bepaald (logisch toch... is in de winkel ook)

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

de prijs registreer ik dus pas als de klant op plaats bestelling gedrukt heeft. Zodat prijswijzigingen dan voor de klant uiteraard niks meer uitmaken.
Pagina: 1