Linux traag - X hapert

Pagina: 1
Acties:

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 14:09
Ik heb dus al een tijdje RedHat 7.2 op mijn laptop draaien, gaat perfect, heb dus eergister de stap genomen om het ook op mijn desktop systeem te zetten...

Er is dus niet mee te werken: Het lijkt wel of het systeem iedere minuut even stilstaat, alles staat dan ook vast, zelfs mijn muiscursor, ook als ik een tekst aan het typen ben, dan blijft de cursur stilstaan, zonder X heb ik nergens last van...

Het is gewoon de standaard installatie, het enigste verschil tussen de 2 systemen (laptop en desktop) is dat mijn desktop een amd 1400 is ipv de PIII 1130 in mijn laptop, dat mijn desktop 512 mb DDR ram heeft en mijn laptop 256 mb SDRAM en dat ik een 21" monitor heb die ik graag op 1600x1200 wil draaien, andere resolutie maakt geen verschil, op 800x600 hapert ie nog...

Ook wordt mijn cpu veel heter onder linux, af en toe geeft mijn ipanel aan dat ik op 76 graden zit, onder windows kwam ik niet hoger dan 66 ofzo (ook nog heet...)
Ook geeft mijn ipanel een Status code 94 aan, staat niet in het boekje en kan er niets over vinden op internet...(die zie ik ook pas sinds ik linux draai, heb die code nog nooit eerder gezien...)

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven en dat er iemand een oplossing weet, ik word er niet goed van....

• Rhino
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 18:58

Rhino

Dat ben ik

Als je zonder X nergens last van hebt, lijkt het me een grafische kaart of -driver probleem.
Waarom je pc dan zo heet wordt weet ik niet.
(zowieso veeel te heet: check je koeler)

Wortelkanaal behandelingen zijn volgens mij niet zo prettig

Verwijderd

Zit er geen bescherming op die amd die de boel versloomt als tie het te warm krijgt??

Misschien is dat het. Waarom hij in linux warmer word dan windows zegt mij ook niks. Misschien doet windows het liever rustig aan :z

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Welke video kaart heb je?
En kijk eens in een Xterm naar top om te zien welke proc veel resources vreet.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Verwijderd

Kijk eens met top wat er zoveel CPU vreet. Ik denk dat er een proces hangt of zo, aangezien je CPU zo warm wordt. Proces killen en kijken wat er gebeurt.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Idd. 66 graden is ook potenbrandend heet. Dat is niet goed en _moet_ je iets aan doen. Deze temp kost levensjaren.

Verder kun je natuurlijk kijken wat er zo veel moeite kost dat je compu vast staat iedere minuut. (Ik zit nu aan cron te denken)

Een workaround zou kunnen zijn om de preempt+low-latency patch te gebruiken. Die maken je systeem een stuk soepeler (voorwaarde: Zelf kernel compilen, geen XFS gebruiken.)

• Quinny
KDEinit en X staan bovenaan..

er stond 96% idle en toen begon mijn systeem te haperen, toen ie uitgehapert was stond er 56% idle...verder zie ik weinig speciaals...

Videokaart is een GeForce 2 MX

Ik neem vanavond een andere koeler mee van mijn werk, was ik al van plan...helemaal nu met de zomer, ding staat op zolder...lekker warm =)

• Quinny
Ik zie ook dat er een hoop processen _HEEL_ vaak voorkomen, kdeinit zeker 20 keer en ook xmms staat er zeker 5/6 keer in...

Zelf een kernel compilen lijkt me niet zo'n slim idee, niet zonder veel hulp iig...ik kan niet eens normaal een programma installeren, ben nog niet zo ver gevorderd...

Verwijderd

linux detonators al gebropeerd??

linux detonators rule!! :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 12 april 2002 12:21 schreef LineS het volgende:
linux detonators rule!! :)
Word!

Dat een programma meerdere keren voorkomt is vaak gewoon "threading" (1 programma meerdere processen). Niets bijzonders dus. Al vind ik 20 draadjes voor een "init"-proces wel veel.

Het feit dat er zo'n sprong zit in idle (96% naar 54%) geeft wel aan dat er iets gebeurd. Kijk eens goed naar de processen die dan actief worden.
ps -e is your friend. :)

• Quinny
Ik heb nog even zitten kijken naar die lijst van top:

71 Processes: tussen de 63 en 68 sleeping (schommelt)

Als mijn systeem gehapert heeft zie ik daarna meteen dat er nog maar 48 sleeping zijn, daarna gaat ie weer naar 65 sleeping toe en word alles weer normaal...

• Quinny
Die drives willen niet helemaal, ik krijg een zooi errors en dan zegt ie dat de package geinstalleerd is...De package manager geeft aan dat de dependency check is gefailed, ik snap dat ie andere packages nodig heeft om te werken, maar welke? (het kan ook zijn dat ik niet goed gelezen heb, het is ook zo'n kl*te lettertype...kan het niet veranderen...)

Die drivers zijn wel een probleem, ik kan geen games spelen, tuxracer of chromium gaan op mijn laptop goed, daar zit een mobile radeon in, die is vanaf de installatie al goed...Dit systeem wil gewoon niet op de een of andere manier...

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 12:26 schreef Valium het volgende:
Al vind ik 20 draadjes voor een "init"-proces wel veel.
Bijna elk KDE programma dat je start wordt gestart met kdeinit, dit om het geheugengebruik te optimaliseren/sneller dynamische objecten te laden (zo ongeveer :)).

Dit is dus niet vreemd, als je 'ps -auxf' doet, dan zie je dat de meeste verschillend zijn. Van mijn pc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 3043 ?   S 0:01 kdeinit: dcopserver --nosid
 3046 ?   S 0:00 kdeinit: klauncher
 3048 ?   S 0:01 kdeinit: kded
 3054 ?   S 0:00 kdeinit: klaptopdaemon
 3066 ?   S 0:00 kdeinit: knotify
 3074 ?   S 0:00 kdeinit: ksmserver --restore
 3079 ?   S 0:05 kdeinit: kdesktop
 3081 ?   S 0:20 kdeinit: kicker

En dit zijn lang niet alle kdeinit processen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Wat voor chipset heb je? Kan zijn dat er het een en ander misgaat.
Doe eens 'tail -f /var/log/messages' en geef eens door wat je ziet als het ineens weer fout gaat

• Quinny
Ik merk net nog iets...

Net toen mijn systeem weer haperde ging het lampje van mijn scsi cdrom writer knipperen, heb ik vanochten niet gemerkt, toen was het licht natuurlijk....

Als ik dat die "tail -f blabla" zeg krijg ik ook vanalles over scsi en in top komt autorun naar boven toe springen als ie een "aanval" krijgt...

Zou het iets met mijn scsi kaartje of cdrom writer te maken kunnen hebben?

Morgen haal ik het kaartje er wel even uit om te testen...Het is trouwens een Adaptec AVA-2904 maar de driver geeft iets van 7400 nogiets aan...Volgende week krijg ik een 2920 waar ik vanaf kan booten en ik bedenk me net dat ik een nieuwe cooler ben vergeten mee te nemen.... damn damn damn....
Komt waarschijnlijk doordat ik afgeleidt werd door die grappige portable printer die ik meteen gekocht heb toen ik hem zag staan... :P

nogiets: met "ps -auxf" staat kdeinit: kio_ er wel 15 keer in, de rest komt 1 keer voor....ik vind het vreemd...maar als jij zegt dat het normaal is....ik ben nog nieuw hierin dus....

• Quinny
Niemand meer?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Je hebt maar één SCSI cdrom/writer? Doe dan eens 'hdparm /dev/scd0'. Ik weet niet precies wat autorun doet (heb wel vermoeden), maar ik vraag me af of die de hele tijd 'naar de voorgrond' moet springen. Anyhow, dat autorun icm je SCSI fikker zou het wel eens kunnen zijn. Misschien dat dma aanzetten (controleren met hdparm) helpt.

• Quinny
hdparm is denk ik alleen voor ide, device not supported krijg ik....

Ik heb alleen die ene scsi writer....

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 01:43 schreef Quinny het volgende:
Als ik dat die "tail -f blabla" zeg krijg ik ook vanalles over scsi en in top komt autorun naar boven toe springen als ie een "aanval" krijgt...
Doe eens 'mount'. Staat de CD-speler gemount met automounter als filesystem :? Als je deze unmount ('umount /mnt/cdrom' denk ik), hapert de computer dan nog :?
Zou het iets met mijn scsi kaartje of cdrom writer te maken kunnen hebben?
Kan, maar over het algemeen is de SCSI support in linux redelijk goed, is mijn ervaring...
nogiets: met "ps -auxf" staat kdeinit: kio_ er wel 15 keer in, de rest komt 1 keer voor....ik vind het vreemd...maar als jij zegt dat het normaal is....ik ben nog nieuw hierin dus....
Two ways to find out >:)

• kill!!!!
• Probeer Gnome eens en zie of dat wat uitmaakt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die processen met kio_* zijn normaal, dat zijn io-slaves die worden gestart door KDE voor communicatie via verschillende protocollen. Bij mij, met drie Konquerors open:
kde3@odysseus:~$ ps aux | grep kio_ | wc -l
18
kde3@odysseus:~$
Het feit dat hij alleen traag is als X opstart kan twee dingen betekenen. Ofwel je merkt het gewoon niet als er geen X draait (best mogelijk, de console hapert pas bij een echt hoge load), ofwel het ligt aan iets dat door X danwel KDE wordt gestart. Ik vermoed dat deadinspace in de goede richting zit met zijn automount-idee. Ik weet dat er distributies zijn die een link op de desktop zetten om CD-ROM spelers en dergelijke te mounten, iets wat ook automatisch kan gebeuren door middel van automount. Dat zou dan geactiveerd worden zodra je KDE (of misschien ook wel GNOME) start.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1