Vertaling van een grote site

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Stel je voor, je hebt een klant die bij jou en een ander bedrijf een offerte aanvraagt. Die site gaat mooi worden met allemaal goede graphics en een goed stukje HTML werk. In totaal zullen er zo`n 18 onderdelen zijn binnen de site. Pure HTML, geen CMS of iets dergelijks, maar wel met de gebruikelijke controles (formulieren e.d.)

Nu zegt het andere bedrijf dat ze de site in 16 uur de site kunnen vertalen in 4 talen. De prijzen zijn gelijk.
Natuurlijk kiest de klant hier voor dat andere bedrijf, die klant denk in vormen van tijd, niet aan de verzorging van de site.

Nu wil ik van jullie weleens weten in hoeverre je een grote site in je eentje in 16 uur volledig kunt vertalen, inclusief formulier controles en foutmeldingen, en graphics.
Naar mijn bescheiden mening is dit zo goed als onmogelijk! In 16 uur krijg je dit never nooit niet goed voorelkaar.

Dan nog een vraag, wat is zowieso de beste manier om een site te vertalen?
Ik kwam al op het (voor de hand liggende) idee van een soort include bestand met allemaal variabelen. Vervang die waarden ervan, en je hebt een site in een andere taal.
Maar het implementeren hiervan lijkt me weer moeilijker.

>> Wat is de beste aanpak voor zoiets?
>> Waarom beweert een bedrijf iets te kunnen wat ze niet waar kunnen maken?

Verwijderd

Hier kan ik zo 1 2 3 geen advies over geven. Dit hangt af van de hoeveelheid aan content, hoeveelheid aan te wijzigen afbeeldingen, evt aanpassingen vanwege langere of kortere content, en de kwaliteit van het aangeleverde materiaal.

Wat betreft multilangual support gebruik ik altijd variables, welke onder categorien zijn onderverdeeld.

TABLE: Keywords
ID: AUTO-INCREMENT
KEY: STRING (richtwoord voor vertaling)
CODEVAR: STRING (variable name in de source)

TABLE: Languages
LABEL: STRING

TABLE: Dictionary
LANG: INTEGER (ID van Languages)
KEY: INTEGER (ID van Keywords)
VALUE: STRING (inhoud vertaling)

zo ongeveer :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Tja, mijn eerste gedachte was direct de cryptische inhoud van een database :) Goed HTMLen daarin lukt niet erg. Dan zou daar een backoffice (admin/CMS) versie voor moeten komen. Dan is het gewoon een kwestie van een "taal" toevoegen in de database, alle velden invoeren en klaar zijn :)

Maar dan zit je met de template, natuurlijk moet die perfect zijn zodat een titel in het Frans niet 3 keer zo lang wordt als een titel in het Duits. Verschillende talen, dus je krijgt veel problemen met de layout als je die niet _heel_ goed voorbereid.

Maar in 16 uur een complete site vertalen.. dat kan gewoon niet :D Niet met een HTML site.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op vrijdag 12 april 2002 11:06 schreef Blue-eagle het volgende:
>> Waarom beweert een bedrijf iets te kunnen wat ze niet waar kunnen maken?
Misschien halen ze het ook wel helemaal niet binnen die 16 uur, maar willen ze perse de klant binnenhalen en daarom dus die 16 uur :?

• Skibby
  • Laatst online: 29-08 11:55
wie zegt dat dat andere bedrijf er niet 4 mannetjes (of meer) op zet?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:46

Pelle

🚴‍♂️

Wat bedoel je precies met vertalen? Dat ze de teksten die er nu in het Nederlands op staan, gaan omzetten naar 4 andere talen? Of komt hier ook nog de implementatie bij?

Zelf heb ik eens een keer een site voor MG moeten omzetten in 13 talen. De vertalingen kreeg ik aangeleverd (duh :)), maar ik was per taal denk ik een uurtje of 5 kwijt (ging om pakweg 6 html-pagina's met wat formulieren). Moet er wel bij aantekenen dat er dan ook steeds kopjes gemaakt moesten worden, en GIF-menu-opties enzo.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:46

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 12 april 2002 11:43 schreef Skibby het volgende:
wie zegt dat dat andere bedrijf er niet 4 mannetjes (of meer) op zet?
Het gaat (net als overal in het bedrijfsleven) om man-uren. Ze kunnen er ook 16 man 1 uur aan laten werken, of 32 man een half uur, of 3 man 5 uur en 20 minuten. :z

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
1 iemand vertaald naar Engels
1 iemand vertaald naar Frans
1 iemand vertaald naar Duits
1 iemand vertaald naar Italiaans
1 iemand zorgt ervoor dat deze teksten goed in de website komen :?

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 11:48 schreef r0bert het volgende:
1 iemand vertaald naar Engels
1 iemand vertaald naar Frans
1 iemand vertaald naar Duits
1 iemand vertaald naar Italiaans
1 iemand zorgt ervoor dat deze teksten goed in de website komen :?
Over het algemeen krijg je alles aangeleverd in een word document, dit vanwege het niet nemen van content verantwoording door de technische partij :)

Bij ons is het ook copy-paste vanuit word, zodat de taalfouten niet onze verantwoording bij live kunnen zijn :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 11:40 schreef HGM het volgende:

[..]

Misschien halen ze het ook wel helemaal niet binnen die 16 uur, maar willen ze perse de klant binnenhalen en daarom dus die 16 uur :?
Zelfs met een grote verliesmarge in je uurtarief zul je dan nog verlies draaien, omdat je per taal voor de site die ik bedoel toch minstens 10 tot 12 uur nodig hebt.
Op vrijdag 12 april 2002 11:55 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Over het algemeen krijg je alles aangeleverd in een word document, dit vanwege het niet nemen van content verantwoording door de technische partij :)

Bij ons is het ook copy-paste vanuit word, zodat de taalfouten niet onze verantwoording bij live kunnen zijn :)
Precies :) Dat doet een goede tekstschrijver wel voor ons.
Op vrijdag 12 april 2002 11:46 schreef Pelle het volgende:
Wat bedoel je precies met vertalen? Dat ze de teksten die er nu in het Nederlands op staan, gaan omzetten naar 4 andere talen? Of komt hier ook nog de implementatie bij?

Zelf heb ik eens een keer een site voor MG moeten omzetten in 13 talen. De vertalingen kreeg ik aangeleverd (duh :)), maar ik was per taal denk ik een uurtje of 5 kwijt (ging om pakweg 6 html-pagina's met wat formulieren). Moet er wel bij aantekenen dat er dan ook steeds kopjes gemaakt moesten worden, en GIF-menu-opties enzo.
Het gaat om een site die eerst in het Nederlands wordt opgeleverd. Hierna komen er nog 4 talen bij. Het is dus de bedoeling dat de ontwerper de kopjes aanpast, die in mappen zet gelijk aan de structuur van de site (copy/pasten voor mij dus). Ik mag daarna alle teksten copy/pasten uit Word documenten, en die in de site implementeren. Op zich is dit niet zo tijdrovend zou je zeggen, maar uit ervaring weet ik dat dat vies tegenvalt :( Je moet rekening houden met het feit dat de Franse woorden vaak veel langer uitvallen dan de Nederlandse, bijvoorbeeld. En er zijn wel meer problemen waar je tegenaan loopt...

Het is dus een total conversion. De layout blijft hetzelfde.

Er moet toch een makkelijke(re) manier zijn om 16 HTML pagina`s snel te vertalen? We kunnen wel zeggen dat we het in 10 uur doen, en dat vervolgens niet redden, maar dan lijd je verlies aan zo`n project.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Je kunt speciale codes voor teksten in andere vertalingen invoegen.

dus iets als <cms:lang id="header" />

ofzo.. hij kijkt zelf naar de url en haalt de header uit de database voor die betreffende pagina en taal (iets wat standaard in sessie/cookie/url meegegeven wordt.

Zo kun je zo'n proces vrij makkelijk automatiseren.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 11:40 schreef HGM het volgende:

[..]

Inderdaad. Ze leveren zelf in kwa uren (dus geld) op deze kosten maar verdienen dat eenvoudig terug met het echte werk. Weet jij veel, zetten ze er een een of andere goedkope stagiare op die er misschien wel 16 dagen over doet. :P

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Om een site meertalig te maken als je hier vanaf het begin van de bouw al rekening mee kunt houden is echt niet zoveel werk. 16 uur is dan heel reeel.

Maar een site die al af is meertalig maken is heel wat meer werk. Meertaligheid ondersteunen is ook geen vertalen. Ga ervanuit dat ze de mgelijkheid bieden maar de klant zelf de vertaalde teksten in moet voeren?

Een vertaler is immers ook neit gratis.

Verwijderd

Als je alles goed planned, spaar je veel rompslomp in de toekomst. Bij een html website met veel plaatjes, en veel plaatjes als menu, is het vertalen wel moeilijk vind ik. Vooral als je een andere menu moet maken voor elke taal. Elke weer weer slicen. :r
In 16 uur kan het wel, je moet dan heel hard doorwerken. :P Maar niemand werkt 16 uur achter elkaar door toch?

Verwijderd

Is het nu slimmer om een systeem te gebruiken of gewoon plat te programmern in html ivm de vrijheid die je dan hebt?

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 16:25 schreef -NW het volgende:
Is het nu slimmer om een systeem te gebruiken of gewoon plat te programmern in html ivm de vrijheid die je dan hebt?
Je kunt altijd beter een systeem gebruiken. Zie het systeem als de stylesheet. Pas iets in je stylesheet aan en alles verandert mee :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 16:42 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Je kunt altijd beter een systeem gebruiken. Zie het systeem als de stylesheet. Pas iets in je stylesheet aan en alles verandert mee :)
Als we het hier over een CMS hebben: hangt natuurlijk volledig van je budget en de grootte van een site af...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:17
Op vrijdag 12 april 2002 18:45 schreef SpiritX het volgende:
Als we het hier over een CMS hebben: hangt natuurlijk volledig van je budget en de grootte van een site af...
CMS? Waarom :?

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hmmm, als ik nu dus even door je vraag heen lees... je klant heeft gezegd dat een ander het voor 16 uur doet... dus naaien ze jou een beetje op...en kijken of jij hoger biedt. Jij wil namelijk hen als klant houden. Dat andere bedrijf, of het nou bestaat of niet, zal het misschien helemaal niet voor 16 uur doen, ze willen gewoon dat jij het snel aflevert.

Als zij er bij jou mee aan komen draven, en jij zegt op je gemakje 'nou, een beetje redelijk, da's mij een weekje werk'. Dan zeggen zij; dat duurt me veel te lang. Maar misschien omdat ze jou goedkoper of beter vinden, willen ze wel jou. Dus gaan ze je een beetje opnaaien met 'een ander kan het in 16 uur...(kijk uit of we zijn zo bij je weg)' waarop jij natuurlijk gretig roept het in 15 uur te kunnen.

Is dit voor jou te hoog gegrepen, bied ze dan gewoon het minimaal aantal uren aan waarin je het wél fatsoenlijk kunt doen. Als ze je echt willen, dan nemen ze jou wel met je paar uur meer.

Heb je dit nou van de concurrent designer gehoord, dan ligt het anders...maar alsnog...laat je niet opnaaien door klanten of anderen die bluffen. Lekker op je eigen tempo blijven werken, klantvriendelijkheid, eerlijkheid en achteraf tevreden zijn over je product krijgen bij mij een hogere prioriteit dan een klant je als het ware constant met de zweep achterna zit...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

[..]

Maar in een stylesheet kun je alles 'apart' veranderen... in taal bestaat ook nog zoiets als zinsverband, grammatica, woordbetekenis... je kunt dus niet alles klakkeloos door de vertaalmachine heenhalen en alles staat er in ABN. :{

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Blue-eagle
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 19:48 schreef Dark Blue het volgende:
...
[knipperdeknipknip]
...
Helemaal mee eens, en dat was een van de gedachten die door me heen gingen toen ik het hoorde: ,ze pushen gewoon'.
M`n werkgever die aan de telefoon hing heeft de klant heel bedaard verteld dat zoiets onmogelijk te doen is in 16 uur, en dan ook nog een fatsoenlijke site te hebben :)

[..]

Ik zat zelf, samen met m`n werkgever (hij weer? I know..) te denken aan een systeem wat te hergebruiken is bij andere projecten. Misschien iets met XML in combinatie met XSL..
Op vrijdag 12 april 2002 19:50 schreef Dark Blue het volgende:

[..]

Maar in een stylesheet kun je alles 'apart' veranderen... in taal bestaat ook nog zoiets als zinsverband, grammatica, woordbetekenis... je kunt dus niet alles klakkeloos door de vertaalmachine heenhalen en alles staat er in ABN. :{
Misschien dat je met commentaar tags in HTML, de gehele code kunt parsen, en tussen die "tags" de inhoud replacen met wat jouw is aangeleverd.. hmm :Y)

* Blue-eagle gaat ff wat dingetjes proberen thuis 8-)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Tja het kan zijn dat het andere bedrijf ooit een systeem heeft gebouwd en daar toen 10.000 euro ontwikkelings kosten in heeft gestoken.

Volgens kunnen ze nu wat eerst 32 uur koste in 16 uur doen. Door met het uur tarief te spelen kunnen ze dan na 10 websites maken min of meer gelijk spelen en alles daarna is gewoon extra omzet.

Tja handigheden als je gaat werken met meerdere talen zijn er zat, bijvoorbeeld, in plaats van graphics voor menu items gewoon tekst linkjes enzovoort.

Erg lastig toch wel, ik zou gewoon zeggen, fijn dat hun dat kunnen, veel plezier ermee, maar wij kunnen dat niet in 16 uur en ik betwijfel of iemand anders dat wel kan. Eerlijkheid.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Wat er ook nog wel eens kan gebeuren is een dienst goedkoper aanbieden en daarmee hopen als webschuur zijnde herhalingsaankopen te genereren.

Wij doen het zelf ook wel eens. Als we denken dat het een interessante klant voor ons in de toekomst kan zijn qua omzet en/of contacten en samenwerking, willen we zelf wel eens toeleggen :)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

in je eentje gaat je dat nooit lukken, maar wat weet je nu eigenlijk over 'dat andere bedrijf'?

Zoals eerder gezegd, misschien zetten ze er wel een heel team op:

2 html-ers
1 designer
1 contentmanager/redacteur
en nog een projectmanager die een hotline heeft met het bedrijf zelf...

en dat per taal. 17 man op dit project. 16 uur is 2 dagen, moet je toch een heel eind komen...

Plus wat Gordijstok zegt, onder de prijs gaan zitten.

"You're only as good, as what you did last week."

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Oh'when ik denk dat die 16 uur een soort totale tijd is ... dus twee HTML'ers en een Designer hebben dus samen in totaal 16 uur, niet elk... zou anders erg onlogisch zijn qua prijsbepaling denk ik zo :)

|{ brrr }] |

Pagina: 1