[HD] PC hangt bij opstarten XP --> hd kuren...

Pagina: 1
Acties:

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08-2025
Ik heb 2 IBM 60GXP 60GB's in mijn pc zitten en zoals je in de sig kunt zien staan ze in RAID-0 opstelling. Heb nooit problemen gehad (sinds juli 2001) met mijn schijven. Tot gister opeens XP vastliep gewoon op het bureaublad. WinAmp stond aan, en de muziek stopte met spelen. Toen hing Windows, soort freeze, die daarna weer weg ging en de muziek doorging. Na 3 sec. bleef alles weer hangen maar toen voorgoed.

Ik de pc opnieuw opgestart, en nu blijft de pc hangen tijdens het XP opstartscherm; je ziet de 3 blokjes wel nog zweven in de balk, maar verder gebeurt er écht niks (heeft zo aantal uur gestaan ;)). Wat er wel gebeurt is dat de hd een raar geluid maakt een paar keer, net alsof ie stokt: prrrt-prrrt-prrrt-prrrt.........prrrt-prrrt-prrrt-prrrt. Dat doet ie na 10 sec nog een keer, en dat was het. :(

Nu heb ik een ouwe hd eraan gehangen, daar Me opgezet en dat loopt nu. RAID weer ingesteld na de installatie (had ik uitgezet omdat tijdens schijfcontrole hij bleef hangen op 6%). Ik heel blij net aangezien ik nu naar mp3's luister die op mijn IBM's staan. :) Maar hoe zit het nu. ik heb namelijk nog 60 gig aan data die ik niet kwijt wil; zijn die nog te redden?

.... Ik weet het ook niet

• CSCExter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02-2024
Of het is de beruchte 60GXP die het niet meer doet :'(

of je doet Format "drive van XP" (maar dan moet je wel partities gemaakt hebben zodat je niet al je data kwijt bent...

My 2 cents

• mbvisiontt
Ik trap hem even omhoog, ik zit met het probleem dat ik niet weet welke vd 2 kapot is. Hoe kom ik erachter welke stuk is, eraan denkende dat ze in RAID 0 staan? Hij blijft dus hangen als XP opstart, maar ja, op welke schijf staat die info waarop ie hangt? :? Ik heb 2 partities, een 30gig Windows en een 90gig Rest partitie.

Verwijderd

ik heb het zelfde gehad en heb de xp cd er ingedaan geboot via de cdrom en kiezen voor de optie repair.
succes

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Je kunt ze toch gewoon een gewone controller hangen, en effe een tooltje van ibm laten draaien om te checken? Dat zou geen invloed mogen hebben op de data die erop staat..
(en anders wordt dat wel aangegeven!)

• mbvisiontt
Ok ik heb het tooltje van IBM gebruikt en weet nu welke schijf kapot is. Ik heb geprobeert de corrupt sectors te laten repareren maar daar slaagde het tooltje niet in. XP start nog steeds niet helaas dus het heeft het niet op kunnen lossen.

Ik wil echter graag mijn data (60gig in totaal) bewaren die erop staat. Backuppen op cd is niet te doen; is er een andere manier om de data te bewaren? De schijven staan in RAID 0 maar in principe heb ik dus aan 1 'gewone' hd genoeg; is er een manier om alles naar de goede harddisk te pompen?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:48

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op dinsdag 16 april 2002 02:23 schreef mbvisiontt het volgende:

Ik wil echter graag mijn data (60gig in totaal) bewaren die erop staat. Backuppen op cd is niet te doen; is er een andere manier om de data te bewaren? De schijven staan in RAID 0 maar in principe heb ik dus aan 1 'gewone' hd genoeg; is er een manier om alles naar de goede harddisk te pompen?
Op het moment dat je schijven in raid 0 staan, en 1 van de 2 schijven gaat kapot is al je data weg. Dit komt doordat de raidcontroller alle data die je naar de raid stuurt in kleine stukjes knipt (bijvoorbeeld 64 KB) en dan het eerste stukje van die data naar de eerste schijf stuurt, het tweede stukje naar de tweede schijf, en het 3e stukje weer naar de eerste schijf. Zo gaat dat dus door, en daarom kun je op de harddisk die nog heel is alleen maar heeeeeeeeeel veel kleine fragmnentjes terug vinden waar je NIKS aan hebt. Gecondoleerd, en ik hoop dat je een goede backup hebt.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Pagina: 1