"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981
Kun je een heel klein druppie olie op het asje aanbrengen,Dat kan helpen.
Of je er gewoon niets van aantrekken als het maar 30 Seconden duurd.
Of helemaal nooit meer uitzetten.
X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---
Verwijderd
Kijk met een stofzuiger wel ff uit voor statische electriciteit.Op vrijdag 12 april 2002 10:19 schreef _LOSS_ het volgende:
Ff eraf schroeven en dan met je stofzuiger het stof weghalen. Druppie olie doet inderdaad wonderen.
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Heb er drie "versleten", en alle drie gaven dezelfde klachten.
Hetzelfde had ik met de koeler van mijn Asus V7700 videokaart. ALlebei de standaard fannetjes!
Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen
Verwijderd
't varieert wel, soms is het een maand lang weg, en dan komt het weer heel hard terug.. wel meestal alleen de eerste paar minuten dat ie aanstaat. Heb ook wel ooit gehad dat ie ineens maar op 1500rpm draait ofzo (tis een 5000rpm fan), en dan 2 uur later weer normaal rond de 4900 (dan blijft ie het ook weer een flinke tijd goed doen)
Schoonmaken/stof verwijderen helpt in mijn geval iig niet.
#
Ghm... wel raar... normaal is bij rare-geluiden-van-de-koeling zo dat het mobo de koeling iets harder laat draaien, maarje dit is dus in het begin...Op vrijdag 12 april 2002 15:12 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:
Toevallig een Asus bord (A7V133?)
Heb er drie "versleten", en alle drie gaven dezelfde klachten.
Hetzelfde had ik met de koeler van mijn Asus V7700 videokaart. ALlebei de standaard fannetjes!
Ik heb het zelf trouwens ook wel eens gehad met een oude CoolerMaster koeling, alleen ik kreeg meer de indruk dat hij in het begin zeg maar net iets te hard draaide oid..
Een druppie olie zal wel goed doen volgens mij, inmiddels heb ik een Spire koeling en die heeft er totaal geen last van, het ligt dus niet aan je mobo. oid. (sommige mensen gaan dat denken bij zoiets).
/dev/null
geen idee waar het aan ligt..
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!
Heel irritant - en hij koelt niet eens goed...
Verwijderd
Tenminste ik dan, heb ik de hele rotzooi weer dicht en op z'n plek dan begint 1 fan soms weer te zeiken en 30 sec. te bleren.
SAME HERE !
Me blue Orb maakt een klere herrie het eerste half uur na het opstarten. Me ma word er helemaal gek van. (ik ook)
kep m toen maar op 7 volt gezet, ging een tijdje goed (weekje) en toen begon ie weer. alles al geprobeert, ontstoffen, olie, nix werkt, nah jah, een mep, dat helpt (serieus). En ik heb het ding pas 2 maanden !!
Betaal je je scheef aan een dure fan, denk je, da zal wel goed zijn, niet dus.
Ligt het niet aan onbalans of zo??
Verwijderd
Same here, kheb me hd koeler voor me koolance nog niet binnen, nog 4 tot 5 wekenOp zaterdag 13 april 2002 00:12 schreef The_Duke het volgende:
nou dan doe ik ook maar ff mee
SAME HERE !
Ik denk ook aan onbalans, kheb meerdere systemen 'stofvrij' gemaakt en nagelopen, maar toch de eerste 30 sec. van een startup, blijft dat ding soms bleren.Betaal je je scheef aan een dure fan, denk je, da zal wel goed zijn, niet dus.![]()
Ligt het niet aan onbalans of zo??
Misschien toch maar een choke op me fan installeren totdat ik me koolance hd cooler binnen heb.
Verwijderd
SAME HERE!!!
En nee, niet alleen ik. We hadden met 2 andere vrienden samen nieuwe pc's gekocht met 3x dezelfde cooler (Socket A, nep coolermasters). Na 5-6 maanden begon hij een ontzettende herrie te maken bij die 1e vriend. Toen windows opstartte, hield het op. Na 7-8 maanden kreeg ik hetzelfde probleem. Meteen een nieuwe coolermaster gekocht. Nu (na 1 jaar) heeft mijn andere vriend er last van. Alle 3 kaput dus. Maar het probleem: de nieuwe coolermaster die ik pas een maand of 5 heb, doet het nu ook
Verwijderd
Soms deed ie ut wel soms weer niet, nou ik had alles schoongezogen met de stofzuiger, de fan er een keer opnieuw (minder strak) op het koellichaampje gezet. Dat wou nog weleens voor een week of 3 tot 4 helpen.
Maar kan het helaas nu niet meer testen omdat ie nog als router geconfigd moet worden. Maar ik weet 100% zeker dat wannneer ik em durf aan te zetten ie weer loopt te janken.
Kennelijk een lelijke eigenschap van een fan wanneer je em uit hebgezet.
Verwijderd
MAar misschien hangt er een draaitje van je powersuply of een intern kabeltje van je geluidskaart een beetje rot en raakt hij de fan aan?
Verwijderd
Soms helpt het op de fan in een andere positie te zetten.
Verwijderd
Precies !...Dat komt omdat die dingen er op gemaakt zijn om op, nou, zeg het eens, 30 graden Celcius of hoger GOED te werken. Als je je computer aan zet, dan is de cooler koud. Zodra de cooler wordt opgewarmd door de processor, zet-ie een beetje uit met als effect dat-ie zijn optimale werkstatus/temperatuur bereikt. Vergeet niet: die cooler draait bij 0 graden celius, maar ook bij 60 graden celcius. Je kan geen cooler maken die bij beide temperaturen goed werkt. Waar kies je dan als fabrikant voor? Voor een cooler die optimaal draait bij een hoge temperatuur...
Dat is nu juist DE reden waarom mijn PC simpelweg nooit uit mag. Het veelvuldig krimpen en uitzetten van materialen zorgt voor microscheurtjes die permanente schade kunnen veroorzaken, vooral aan gevoelige onderdelen zoals CPU, harddisk, chipsets etc.
Vaak gaat electronica niet kapot terwijl het aan staat, maar juist bij het aan of uit zetten (of door invloeden van buitenaf, denk aan bliksem etc of door verkeerd gebruik, denk aan ongeaarde PC's of mensen die met hun vette electrostatische klauwtjes in hun PC rommelen). De meeste servers worden pas uitgezet als ze vervangen worden, in de tussentijd wel eens reboot, maar zo snel mogelijk (wel even 4 seconden wachten) weer aan!
Teflonspray, Siliconenspray, Naaimachineolie, het kan allemaal. Maar omdat die stoffen nogal dun/vloeibaar zijn, gaan ze ook korter mee. Dikkere stoffen als lagervet etc kunnen dan de oplossing zijn mits ze niet de fan te moeilijk laten starten bij "koude start". Anders even het lagervet verdunnen met een vloeibaardere smeerstof.
Dat denk ik ook ja.Op zaterdag 13 april 2002 09:08 schreef henk_j het volgende:
volgens mij raakt hij gewoon aan het eind van zn latijn
Mijn fan begon bij de 'koude start' ook te zoemen. Eerst 5 seconden, toen 10 seconden, toen een minuut en op een gegeven moment hield het niet meer op... Wat je hoort is een resonantie, oorzaak: speling op het asje.
Wat kost zo'n nieuw molentje? Tientje?
Verwijderd
maar had hem toch maar schoongemaakt met een compressor
Ik ga wel een nieuwe kopen ofzo, en dan hopen dat die 't wat langer volhoudt.
Of ze moeten net als een dieselmotor gewoon eerst even warm lopen.Op zaterdag 13 april 2002 09:08 schreef henk_j het volgende:
volgens mij raakt hij gewoon aan het eind van zn latijn
Wanbeleid is ook beleid.
Verwijderd
dit is het dus gewoon, als ik mijn pc uitzet en een paar minuten daarna aanzet maakt hij geen herrie, alleen bij een "koude" start. Toch onwenselijk dus de nieuwe komt erOp vrijdag 12 april 2002 10:41 schreef almightyarjen het volgende:
Dat heb ik ook. Ik had eerst ook een coolermaster en nu een iceberg. Beiden doen dat. Dat komt omdat die dingen er op gemaakt zijn om op, nou, zeg het eens, 30 graden Celcius of hoger GOED te werken. Als je je computer aan zet, dan is de cooler koud. Zodra de cooler wordt opgewarmd door de processor, zet-ie een beetje uit met als effect dat-ie zijn optimale werkstatus/temperatuur bereikt.