Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mhz meter voor tempratuur!! :D

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik heb nu nog een oude at kast, waarin oude spullen zitten voor een oude freesco router. Maar een paar weken gelden heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald om te spuiten en dat is prima gelukt. Nu zit er ook een Mhz meter op. Daar wil ik dus een tempratuur meter van maken. Is de mogelijk. Ik zal even kijken wat voor aansluiting ik kan gebruiken.

Ik hoop dat iemand me voor is geweest, alleen kan ik niets vinden in de search. Dus ..

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Normaal worden die dingen ingesteld met jumpers... Gewoon een hele berg jumpers achterop dat ding om de juiste ledjes op te laten lichten...

Er zal dus een klein controllertje bij moeten komen welke de temperatuur uit gaat lezen, en de waarde naar dat led-display gaat sturen...

Zelf ga ik ook zoiets bouwen, maar dat duurt nog wel ff totdat ik er tijd voor heb... Veel suc6!!!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Als er al schema's zijn, graag. Ik ben ook geinteresseerd :)

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 16:43

schizofreen

ik & jij

ik ben toch bang dat dit een hele klus zal gaan worden
ik weet dat het een leuk en ambitieus idee is, maar je zal een behoorlijk portie verstand ervan moeten hebben wil je dat allemaal laten werken

misschien is het dan nog makkelijker om gewoon een omgebouwde halfords thermometer in te bouwen :Y)

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Da's niet de moeite waard. Die jumper op de achterkant geven aan welk segment van de 7 moet gaan branden (gewoon schakelaartjes dus).

Vervolgens moet je een thermometer bouwen die de jumpers op de juiste manier laagohmig verbind bij een bepaalde waarde. Bijna niet te doen...

Wat je wel kan doen is bij conrad een bouwpakket kopen en die inbouwen (eventueel met groene zeven-segmenten):
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/192/G1/192147G1.JPG
bestelnr:192147-89 20,95€
Die 4 zeven segmenten zitten in een sockel, dus je kan er ook gewoon een of twee uitlaten (je gaat toch niet hoger dan honderd graden, of naar de min...)

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11 09:38
Op vrijdag 12 april 2002 10:13 schreef schizofreen het volgende:
misschien is het dan nog makkelijker om gewoon een omgebouwde halfords thermometer in te bouwen :Y)
tweaken hoeft niet per definitie makkelijk te zijn :P

die dingen kan je best gebruiken als temp.meter, je moet alleen ff naar de aansturing kijken. op de achterkant zit een grote rij pennetjes (of vaak ook twee rijen). met jumpers over die pennetjes kan je bepalen welke streepjes op moeten lichten. als je de stroom er op aansluit (gewoon 5V) en ff met de jumpers gaat spelen zie je dat gauw genoeg.
vervolgens zou je het temp.gestuurd moeten gaan doen, maar dan moet je (wat ook al gezegd is btw) met een controller oid gaan werken. of een progje schrijven dat mbm uitleest en dat ding instelt ofzo.

Maak je eigen poll

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 09:35
Het gaat wel, maar je moet dus inderdaad een schakeling maken die je temp opneemt. En dan moet je nog eens een schakeling eraan hangen die met behulp van de opgenomen waarde, de segmenten van het display aanstuurt.

Ik zou zelf niet gebruik maken van dit soort displays, ik vind het namelijk (sorry no hard feelings) el cheapo uitzien (maarja dat is mijn mening).

Ik denk dat je beter een LCD kunt aanschaffen, dan ben je sneller klaar, heb je meer mogelijkheden, waarschijnlijk zal je niet echt duurder uitkomen (je moet anders ook een hele schakeling gaan bouwen, en dat kost ook geld), En nog een goede reden is je bent zeker dat je de hele kraam aan het werk krijgt (genoeg info over te vinden).

Wil je het alsnog met je eigen display gaan doen, dan wens ik je veel succes (en waarschijnlijk veel knutselplezier).

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Op vrijdag 12 april 2002 10:32 schreef AcouSE het volgende:
Da's niet de moeite waard. Die jumper op de achterkant geven aan welk segment van de 7 moet gaan branden (gewoon schakelaartjes dus).

Vervolgens moet je een thermometer bouwen die de jumpers op de juiste manier laagohmig verbind bij een bepaalde waarde. Bijna niet te doen...
Op die manier zou ik het ook zeker niet doen!!! Misschien dat je de segmentdisplays nog op de print kan laten zitten, maar met die jumpers zou ik niets meer doen. Je hebt speciale ictjes die van een hexadecimale code een segmentdisplay aan kan sturen... Hoef je alleen nog een ictje te hebben wat van een temperatuur een hexadecimale waarde kan maken... Tis best wel wat uitzoekwerk, omdat niet iedereen het op deze manier doet, maar het is te doen... Eventueel kan ik je er wel wat mee helpen... Al is mijn tijd ook wel beperkt...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik wou ook alleen maar even aangeven hoe je die Mhz dingen zou moeten aansturen...

Als je per se zo'n led-display wilt, koop dan gewoon bovenstaand bouwpakketje bij Conrad. 20 euro en je bent klaar.

Verwijderd

Ik ga nu even iets uit mijn hoofd brabbelen, maar misschin breng ik iemand op een idee :)

Je hebt ic's die een bcd code omzetten naar een hex code, BCD - 7 seg omzetters.
Daar sluit je een counter op aan die met BCD telt, en hola je hebt een counter :).

Dan moet je nog een schakeling maken die pulsen afgeeft aan de counter, met als ingang de temp sensor.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Een paar gasten van mijn klas hebben een elektronische thermometer gemaakt met LCD-display. Dat is nu niet echt wat je zoekt, maar kzal toch eens info vragen.
Ik weet dat het gemaakt is met een PIC en dat ze de NTC (of PTC?) eerst in ijs moesten steken (=0°C) en dan afregelen en dan ik kokend water (=100°C) en weer afregelen. En dit een paar keer herhalen.
Maar ik herhaal, het was wel met een klein LCD-display. Alhoewel, een PIC is niet zo moeilijk is om te programmeren, met enkele kleine aanpassingen valt jouw idee wel te realiseren hoor.
edit:

kostprijs weet ik niet! :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 13:41 schreef Toverstaf het volgende:
Ik ga nu even iets uit mijn hoofd brabbelen, maar misschin breng ik iemand op een idee :)

Je hebt ic's die een bcd code omzetten naar een hex code, BCD - 7 seg omzetters.
Daar sluit je een counter op aan die met BCD telt, en hola je hebt een counter :).

Dan moet je nog een schakeling maken die pulsen afgeeft aan de counter, met als ingang de temp sensor.
OMG jij weer :P

Hoe ist met je gastank?

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 13:48 schreef Drake het volgende:

[..]

OMG jij weer :P

Hoe ist met je gastank?
Daar ben ik nu juist de temp sensor voor aan het bouwen ;)

Maar een pic lijkt me trouwens niet zo'n goed id. Duur, en je moet behoorlijk wat apparatuur hebben.
Ik denk datje beter uit bent met een ic.

Verwijderd

temp meten met een 1 wire thermometer. Waardes van deze digitale uitgang met een atmel avr (mag een simpele zijn) omzetten naar de verschillende led's van de MHz meter.

Eeeuh, dat is dan 1 avr en 1 1-wire thermometer een stuk gaatjes print, een kristalletje en drie condensatortjes. Effe naar conrad en klaar.

(even een paar links, iets soortgelijks met vergelijkbaar display en het aansturen van een 1 wire thermometer
Pagina: 1