Maxtor schijf geeft problemen bij POST

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:33

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb weer eens een vaag probleem (zoveelste voor 2002 = pechjaar). Af en toe bij het booten van mijn systeem spint mijn Maxtor schijf (30G 7200rpm) niet op. Mijn moederbord (Asus A7v133-c) geeft dan VOOR het detecteren van mijn IDE devices 1x keer een afwijkende piep (dus niet een POST beep) en vervolgens detecteerd ie em dus niet. Vervolgens geeft de BIOS dan een error dat ie em niet kan vinden. Daarna spint de schijf opeens op en na een reset (hard of soft) doet ie het wel. :?

Vraag is nu is die schijf nou niet helemaal lekker en is dit een bekend probleem? Of is er iets niet lekker op mijn moederbord (wat mij erg sterk lijkt)? Beide zit namelijk nog garantie op dus ik kan het zo terug sturen maar dan moet ik wel weten wat het is.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Nou, dit komt mij niet zo bekend voor, maar als je wilt weten wat het is kun je natuurlijk je schijf in een ander systeem hangen.
Maar het kan inderdaad zijn dat je mobo of je hdd brak is. Kijk in ieder geval ff je kabels en/of jumpers na.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:33

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Kabels enzo heb ik al gechecked en vervangen => helpt niks. Het vreemde is ook dat die schijf het verder (als ie eenmaal draait) het gewoon goed doet. Een ander systeem is ook niet zo handig omdat die schijf het dus af en toe heeft (is dus slecht te reproduceren).

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Controleer je voeding eens? Het zou kunnen dat je voeding iets te zwak is, of niet helemaal lekker werkt, waardoor je schijf net wat power te kort komt om de eerste keer goed op te spinnen!

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Werk er dan een tijdje mee in een ander systeem. Het lijkt alsof het aan je schijf ligt dan.
Ook ik worstel met zo'n probleem, dat mijn schijf soms ook vaag doet... Backups maken he.
Ook waar ik me wel eens zorgen om maak is dat als je je schijf retour doet, dan ie het dan wel goed doet...
Ofwel, je schijf een handje helpen om naar de eeuwige hd-velden te gaan? >:)

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Op vrijdag 12 april 2002 10:20 schreef Twynn het volgende:
Controleer je voeding eens? Het zou kunnen dat je voeding iets te zwak is, of niet helemaal lekker werkt, waardoor je schijf net wat power te kort komt om de eerste keer goed op te spinnen!
Oh ja, dit kan natuurlijk ook nog :)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

/me Let op, ik kick een oud topic!

Vraag aan de topicstarter, is je probleem opgelost?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem, een Maxtor HD die soms niet opspint bij een koude start. Een reset (of meer) helpt tot nu toe altijd nog, maar het bezorgt je wel elke keer de kriebels (wat als'tie het niet meer doet..). Moet ik er van uit gaan dat het ding op sterven ligt (hangt), of kan het ook nog ergens anders aan liggen?

Specs:
TB 1400 op Abit kt7a, 512MB Dane-elec
Enermax 350W
Radeon, NIC, geluid, TV

Great minds think alike!

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Het ding is op sterven na dood. Probeer eens de S.M.A.R.T waarden uit te lezen mbv een progje (HDDSpeed) en of probeer de toos van maxtor.
Mocht de freeware HDDSpeed niets kunnen uitlezen dan kun je Active SMART kiezen

[ Voor 49% gewijzigd door nAFutro op 02-05-2003 19:48 ]

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Powermax, ckeckprogje van maxtor kan niets vinden, maar op de site staat wel dat als je HD uberhaupt niet wil starten dat hij dan kapot is, dus ik heb nu maar een RMA-request ingevuld. Ben benieuwd hoe daar op gereageerd gaat worden.

Great minds think alike!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Verwijderd

Is je stopcontact gerandaard??
probeer anders een draadje van je kast naar een kaal stuk verwarming te trekken...
ook gehad.. probleem verholpen..

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 22:06:
probeer anders een draadje van je kast naar een kaal stuk verwarming te trekken...
En zo ja, hang er ook eens een beveiligd stopcontact tussen, mocht dat niet al het geval zijn. Spanningspieken willen ook wel eens vervelende dingen met lievuh hardware doen ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 22:06:
Geaarde stopcontacten bestaan niet in mijn flat (helaas). Maar ik denk ook niet dat het daar iets mee te maken heeft, mijn compu heeft nog nooit in een geaard stopcontact gezeten maar de problemen met mijn HD zijn pas van recente aard, "vroeger" was er niets mis mee.

Great minds think alike!

Pagina: 1