Toon posts:

[A7V266-E] komt niet door POST

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond een pc gebouwd voor een neef van mij. Maar het probleem is nu dat hij niet door de POST komt. Hij detecteert de processor en dan hangt hij vaak al. Soms komt hij 1 stap verder, en dan komt hij tot het detecteren van het geheugen: 512.xxx kb Ram.
Ik kom dus ook niet de bios in.

Het systeem bestaat uit:
ASUS A7V266-E
AMD Athlon XP 2000+
2x 256 MB DDR 266 Mhz
300 Watt voeding
MSI Geforce 2 MX
overige apparatuur (HDD, FDD, enz)

Wat ik al geprobeert heb:

Alle hardware losgehaald behalve CPU, mobo, geheugen videokaart. Hij startte toen op tot hij het geheugen gedetecteerd had.

Jumpers op het mobo nagekeken. Volgens mobohandleiding zit alles goed.

Ik heb tevens gisteravond nog de batterij uit het mobo gehaald om de CMOS te resetten. (Ik weet het, dit had ik ook kunnen doen door een jumpertje te plaatsen.) Ik ga hem vanavond weer terugplaatsen, om te kijken of het heeft gewerkt.

Ik heb ook al uitgebreid de search gebruikt, maar verder niet veel hierover kunnen vinden.

Wat ik wel gelezen heb, is dat je de CPU type frequency jumper moet omschakelen van Athlon/Duron, naar Palomino. Zou dit de oplossing kunnen zijn?

Wat ik nog meer gelezen heb, en daar heeft deze pc ook last van, is dat het heel lang duurt voor de computer begint aan zijn POST (wel 10 seconde). Dit is op dit moment niet van belang, want eerst moet de pc natuurlijk gewoon goed booten :), maar ik zou wel graag willen weten of dit op te lossen is d.m.v. een bios flash.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:01

Hoicks

Techno!

Het lijkt me eerder dat je geheugen brak is. Probeer eens een ander reepje?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Je ziet wat, dus waarschijnlijk is het niet je videokaart...
Je ziet ook dat ie wat doet, dus waarschijnlijk is het niet je videokaart...

Hij komt maar niet voorbij het geheugen... Dat is het eerste waar ik naar zou kijken... Probeer een ander reepje, of laat het reepje van jou controleren bij iemand anders...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Wat ik wel gelezen heb, is dat je de CPU type frequency jumper moet omschakelen van Athlon/Duron, naar Palomino. Zou dit de oplossing kunnen zijn?

(hoor net van een collega dat het er verkeerd om staat) :o
Moet zijn van Palomino naar Athlon/Duron :P
Hmm heb toevallig gister het zelfde probleem gehad.
En je schrijft het zelf al dit is de oplossing althans bij mij.
Maar goed heb hemnog niet goed krijg mij 1900 niet op de juiste snelheid.
Weet iemand daar dan ook nog de oplossing voor?
Kan hem op 1200 zetten maar op 1600 loopt hij vast.
Op manual werkt ook niet.
Heb bios versie 6

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten 2 reepjes splinternieuw geheugen in, 2 maal 256 MB 266 Mhz DDR. Het lijkt me erg stug dat ze allebei kapot zijn. Ik heb al wat gespeelt ermee met wisselen van DIMM slots, en dat heeft ook niets geholpen.

Ik zal nog wel ff die jumper switchen Athlon/Duron, Palomino.
Ik zie trouwens wel dat hij de processor goed herkent, namelijk: Athlon XP 2000+

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ^kick^ :).

Trap hem een beetje snel omhoog, maar ik zou graag nog wat meer suggesties willen hebben voor vanavond. Als het vanavond niet lukt, dan gaat de hele handel morgen terug naar de winkel waar het vandaan komt, en dan mogen zij het uitzoeken.

Maaaaar... ik wil het natuurlijk het liefst zelf doen hehe.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Het geheugen zal het waarschijnlijk niet zijn, ik denk eerder aan cpu cooling, cpu of het moederbord zelf. Je kan proberen de koeler er opnieuw op te plaatsen. Kan je 'm jumperen opdat 'ie met een DDR200 FSB loopt i.p.v. DDR266?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Als je hem op een fsb van 100 laat lopen komt die dan wel verder? :)

Het kan zijn dat de cooler (wat hierboven ook al gezegd word) er verkeerd opzit.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan ook maar ff FSB 200 maken.
Als hij dan boot breng ik hem terug naar de winkel. De cooler is eropgezet in de winkel (is hun standaard beleid i.v.m. garantie), en ik ga _geen_ risico lopen dat ik iemand anders ze core sloop, aangezien we die garantie nu nog een jaar :). Mogen zij hem weer goed plaatsen.

Thnx voor de replys, ik zal morgen nog wel ff posten of het geholpen heeft.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 11:46 schreef 1Nismo1 het volgende:
Er zitten 2 reepjes splinternieuw geheugen in, 2 maal 256 MB 266 Mhz DDR. Het lijkt me erg stug dat ze allebei kapot zijn. Ik heb al wat gespeelt ermee met wisselen van DIMM slots, en dat heeft ook niets geholpen.
Vergis je je in jongen... ik heb ook een PC in elkaar gezet voor mijn oom, alles gekocht op HCC dagen, geheugen dus ook.. 2x 265 DDR... PATS, allebeide naar de klote, nieuwe bij een winkel gekocht en het ding liep als een zonnetje....
Vergis je je er dus niet al te snel in van : nieuw dus doet het nog...

Verwijderd

Topicstarter
Oke ging weer lekker vandaag :).
We zijn teruggegaan naar de winkel met de pc, en daar heeft een van de technisch medewerkers ernaar gekeken. Volgens hem lag het waarschijnlijk ook aan het mobo, dus hebben we ff een andere gehaald en ingebouwd. (MSI KT3 Ultra KT333)

Alles zat weer helemaal perfect, en dit keer bootte hij nog steeds niet goed, de fan ging draaien op de cpu alleen er gebeurde verder niets. FF stroom erafgehaald --> er weer op. En hij bootte dit keer wel en we konden alles doen, zelfs de bios in, maaaaar jammer genoeg viel de computer automatisch na ongeveer 10 seconde weer uit.

Hierna bootte hij de ene keer niet (fans gingen wel draaien) en soms wel, maar bleef hij uitvallen.

Weer teruggegaan naar de winkel, en lekker de pc achtergelaten. Ik heb hier niet genoeg spullen om zelf alles te testen, en ik heb ook geen zin om er zelf meer tijd in te steken, want dat heb ik ook niet echt :).

Zodra ze erachter zijn waar het wel aan ligt dan komt het hier te staan :).

Verwijderd

Topicstarter
Oke het probleem is eindelijk opgelost. Na de vorige `reparatie`hebben we de computer teruggehad, en hij deed het ook nog! Voor een dagje :). Toen mijn neef savonds zijn pc uitzette wou hij de volgende dag niet meer aan (Alles geprobeert met stroomknop zonder succes). Ik had mijn neef nogmaals teruggestuurd naar de winkel en gezegd dat ze die voeding maar is moesten vervangen.
Ze wilden hem eerst naar huis sturen en de pc daar laten, maar me neef drong eropaan om de voeding direct te laten vervangen. Dit deden ze dan ook netjes.... maaaaaar de pc wou nog steeds niet aan :+.
PC daar gelaten en de dag erna belden ze dat het moederbord was overleden en dat ze nu de processor ook gingen testen.
Nog een dag erna belden ze weer op en toen bleek dat ze de voeding vervangen hadden voor een kapotte voeding |:(.
Uiteindelijk is hij nu helemaal goed!
Voor de mensen die niet het hele verhaal willen doorlezen :) : het was dus de voeding.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 26 april 2002 08:41 schreef 1Nismo1 het volgende:
Voor de mensen die niet het hele verhaal willen doorlezen :) : het was dus de voeding.
Tweakers, zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om een goede voeding te hebben!

Case closed ;)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op vrijdag 12 april 2002 11:33 schreef michael_ het volgende:

(hoor net van een collega dat het er verkeerd om staat) :o
Moet zijn van Palomino naar Athlon/Duron :P
Hmm heb toevallig gister het zelfde probleem gehad.
En je schrijft het zelf al dit is de oplossing althans bij mij.
Maar goed heb hemnog niet goed krijg mij 1900 niet op de juiste snelheid.
Weet iemand daar dan ook nog de oplossing voor?
Kan hem op 1200 zetten maar op 1600 loopt hij vast.
Op manual werkt ook niet.
Heb bios versie 6
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 1700XP als ik hem in de bios op 1466 (11*133) zet komt hij ook niet door zijn boot heen (11*100) draait prima. Nog niet verder naar gekeken want hij wordt nu al veels te heet. Zou dit met elkaar te maken hebben
Pagina: 1