Toon posts:

[C++] Programming Windows- C. Petzold(boek)*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kent iemand het boek " Programming Windows®, Fifth Edition "... Heb ik hier wat aan als ik Visual C++ programmeer? En wat vinden jullie van het boek?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:36
Dit boek werd/wordt vooral gebruikt die voor Windows programmeren in C/C++ zonder gebruik te maken van de MFC. Het biedt heel wat achtergrondinformatie ivm Windows en is redelijk low-level.
Als je wilt programmeren voor Windows mbhv Visual C++ en MFC kun je beter een boek gebruiken als 'Programming windows using MFC' van Jeff Prosise (ik weet de titel niet van buiten, dus deed ik maar een gooi). Er zijn nog heel wat andere goeie boeken over MFC op de markt en ik denk dat je meer aan zo'n boek hebt dan aan dat specifieke boek van Petzold.

(Ik ga er wel vanuit dat je al kennis hebt van C++)

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor je reactie en ik heb idd al kennis van C++. Het zit zo dat ik dus niet met MFC werk en dus echt low-level ga programmeren in de C++. Uit je reactie merk ik dus dat ik dan het goeie boek heb gekocht.. :)

Verwijderd

Het boek van Petzold bevat een enorme berg waardevolle informatie inderdaad, maar niet alle in het boek beschreven technieken zijn even netjes en een aantal zijn er als Q<nummertje> in MSDN artikelen beschreven als 'de makkelijke manier om dingen vooral niet te doen' :)
Verder is 't best een aardig boek, maar verifieer vooraf even of de daar beschreven aanpak ook de juiste is.

Even zomaar een vraagje uit nieuwsgierigheid: Waarom geen MFC? Ik weet uit ervaring dat 't eerste waar je mee bezig gaat als je een serieus windows programma gaat schrijven het maken van een soort mfc-achtig framework is om 't gebruikte deel van de win32 api in een C++ laagje te wrappen. MFC kan je een hoop werk schelen :)

PS: Petzold is wel heel erg Windows freak trouwens. Zou de tattoo echt zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.charlespetzold.com/bio/PetzoldTattoo.jpg

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 10:38 schreef Qlone het volgende:
Even zomaar een vraagje uit nieuwsgierigheid: Waarom geen MFC?
Voornamelijk omdat je als je geen windows programeren gewent bent, de leercurve voor MFC nogal *bizar* is duizend en 1 vage classes en nogal slechte tutorials in de MSDN lib (ze laten je via 'n wizzard wat maken, en dan is het tik nu dit paste deze code daar maar het hoe en waarom zag ik gewoon niet, ging geen licht branden zegmaar). Goed je geeft mfc een paar keer de kans, 't doet nooit wat je wil en uit utter frustration stap je dan maar over op de win32 api waar je alles lekker zelf in de hand hebt (en je 90% van de tijd bezig bent met allerlei basis troep als windowhandlers schrijven en bar weinig tijd echt bezig bent met het oplossen van je probleem) dus dat is het ook niet echt, toen ben ik overgestapt naar WTL , ook niet geweldig slechte documentaie (Geen) maar nog steeds redelijk dicht bij de win32 api zodat ik me er toch in thuis voel. Maare als iemand een aanrader heeft op MFC gebied (iets wat bij mij het licht zal doen branden >:) ) hoor ik het graag.

Verwijderd

Voornamelijk omdat je als je geen windows programeren gewent bent, de leercurve voor MFC nogal *bizar* is duizend en 1 vage classes en nogal slechte tutorials in de MSDN lib (ze laten je via 'n wizzard wat maken, en dan is het tik nu dit paste deze code daar maar het hoe en waarom zag ik gewoon niet, ging geen licht branden zegmaar)
True... MFC is ook niet iets wat je in een middag leert met alleen een MSDN cd'tje bij de hand. Aan de andere kant is de soms bizarre aanpak van de win32 API ook niet iets wat je direct door hebt... ('jamaar ik wil een knopje, waarom moet ik dat dan CreateWindow()en'... ik wil geen window! En waarom zijn de fonts op m'n knopjes fout... moet ik dat allemaal zelf doen. Pfff...' :))
Maare als iemand een aanrader heeft op MFC gebied (iets wat bij mij het licht zal doen branden) hoor ik het graag.
'Programming windows using MFC' van Jeff Prosise heeft mij een heel eind op weg geholpen. Het boek behandelt zeker niet alles, maar de dingen die behandeld worden worden voldoende uitgediept om je te laten begrijpen wat er gebeurt en waarom dingen zo gedaan worden. Een heel groot pluspunt van het boek van Prosise is dat ook hij een afkeer heeft van wizards die 't wel even voor je regelen, en hij dus de lezer zonder wizards dingen laat oplossen.

• whoami
Op vrijdag 12 april 2002 10:38 schreef Qlone het volgende:

PS: Petzold is wel heel erg Windows freak trouwens. Zou de tattoo echt zijn?
De tattoo is echt. Ik heb eens in een interview gelezen dat hij die heeft latten zetten omdat hij toen reeds 10 jaar bezig was Windows Programmatie.
Dit zei hij in een interview over .NET. (Hij heeft ook een boek geschreven over C#) en er werd hem gevraagd of hij ook een .NET tattoo ging laten zetten; zijn antwoord: Als ik er 10 jaar mee bezig ben misschien.

Verwijderd

Even zomaar een vraagje uit nieuwsgierigheid: Waarom geen MFC?
Omdat MFC alleen door commerciele compilers wordt ondersteund. Je kunt het dus niet gebruiken met gcc (MinGW of Cygwin), of straks OpenWatcom.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Op vrijdag 12 april 2002 10:47 schreef Yarvieh het volgende:
Maare als iemand een aanrader heeft op MFC gebied (iets wat bij mij het licht zal doen branden >:) ) hoor ik het graag.
De haard mee aansteken? ;)

Sowieso is het natuurlijk een aflopende zaak (gelukkig) met .NERT in de nabije toekomst.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik hoor inderdaad zinnige reacties. Volgens mij is de basis van win API het echt programmeren en niet de MFC's. Maar ik kan het mis hebben. Zijn hier mensen die verstand hebben van Visual C++ low level programming? Want ik loop nogal eens vast :)

• whoami
Op vrijdag 12 april 2002 14:15 schreef Hakkert het volgende:
Hmmm ik hoor inderdaad zinnige reacties. Volgens mij is de basis van win API het echt programmeren en niet de MFC's. Maar ik kan het mis hebben.
Wat bedoel je precies? Dat echt programmeren gebeurt met de API en niet met de MFC?
De MFC (of andere wrappers rond de API of class-hierarchiën, zoals de VCL van Borland) maken het programmeren van Windows applicaties toch een stuk eenvoudiger en je hebt uw programma sneller klaar -> minder kosten.

• stylee
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

curry684: Sowieso is het natuurlijk een aflopende zaak (gelukkig) met .NERT in de nabije toekomst.

Praten we hier over het "gehypete management-.NET" of het .NET voor de ontwikkelelaars? Als we het over het eerste hebben ben ik geneigd het met je eens te zien (zie frontpage voor nieuws over hailstorm) maar als we het over het tweede hebben dan lijkt me dat toch wel erg stug.

• whoami
Op vrijdag 12 april 2002 14:26 schreef stylee het volgende:
curry684: Sowieso is het natuurlijk een aflopende zaak (gelukkig) met .NERT in de nabije toekomst.

Praten we hier over het "gehypete management-.NET" of het .NET voor de ontwikkelelaars? Als we het over het eerste hebben ben ik geneigd het met je eens te zien (zie frontpage voor nieuws over hailstorm) maar als we het over het tweede hebben dan lijkt me dat toch wel erg stug.
Ik ben het niet met je eens. Het eerste en het tweede hebben elkaar nodig. Je hebt geen .NET programma's zonder managed code, en met de MFC alleen zal het niet mogelijk zijn om managed code te schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 14:21 schreef whoami het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Dat echt programmeren gebeurt met de API en niet met de MFC?
De MFC (of andere wrappers rond de API of class-hierarchiën, zoals de VCL van Borland) maken het programmeren van Windows applicaties toch een stuk eenvoudiger en je hebt uw programma sneller klaar -> minder kosten.
Het klopt idd dat het sneller/goedkoper gaat met MFC, maar wil je de win API's echt begrijpen zul je volgens mij toch echt bij de basis moeten beginnen. Of zie ik het nu verkeerd

• whoami
Waarom zou je de Win API's echt willen begrijpen als je gewone applicaties wilt programmeren? Ik zie daar echt het nut niet van in.
Dat je een minimum kennis hebt van hoe het OS werkt, hoe de events opgevangen worden ed, is volgens mij voldoende.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

whoami: Ik ben het niet met je eens. Het eerste en het tweede hebben elkaar nodig.

Sorry mijn post was een beetje onduidelijk.

.NET kan voor de 'leek' gecatagoriseerd worden in 2 onderdelen. Bij gebrek aan een betere omschrijving noem ik het ene het managers-gedeelte en het tweede het programmeurs-gedeelte.

Als we praten over het managers-gedeelte hebben we het dus over zaken als bijv het pushen van XML-webservices, hailstorm, passport, etc. Dingen die het gehele .NET gebeuren dus een beetje 'gehypt' maken en over het algemeen ook niet leiden tot acceptatie bij het algemene publiek (ik noem bijv de reacties van een aantal lezers in t.net frontpage postings die over .NET gaan, deze mensen denken dus dat .NET hierbij ophoudt)...

Het tweede stuk hoef ik jou en andere 14'ers (hoop ik :D) niet uit te leggen en IMO is dit zwaar superieur aan andere vormen van software-ontwikkeling. Ik vindt dat Microsoft een erg solide ondergrond heeft gelegd voor een nieuwe manier van programmeren. Ik hoop dus ook dat de rest volgt, want wie eenmaal met .NET heeft geprogrammeerd wil voor RAD denk ik niks anders meer.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

En om even wat on-topic gelul te houden :P

Ik heb het boek voor een stukje doorgenomen (ooit uit de bieb gehaald) en ik moet eerlijk zeggen dat alhoewel ik er in de praktijk niet veel aan heb gehad, het me toch een hele brede kennisgebied verschafte in het programmeren van MFC of GUI-apps met VB. Dus het kan nooit kwaad om gewoon een keertje door te nemen.

• whoami
En waarom denk je dan wel dat het 'erg stug is om te stellen dat MFC een aflopende zaak is'?

• stylee

stylee

blah zeg ik je

whoami: En waarom denk je dan wel dat het 'erg stug is om te stellen dat MFC een aflopende zaak is'?

Was dat als reactie op mijn posting?

Zoja, dat denk ik helemaal niet en heb ik ook niet beweerd (jah mijn posts zijn een beetje wazig vandaag... altijd :? :D)

• whoami
Misschien was het wel je bedoeling om het net andersom te zeggen.... Of lees ik hier nu verkeerd?
Nuja, laat maar, misverstand van de baan.

Verwijderd

Topicstarter
Die petzold is niet alleen windows freak maar ook nog woest lelijk ;) Sorry ff off-topic :)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Op vrijdag 12 april 2002 14:15 schreef Hakkert het volgende:
Zijn hier mensen die verstand hebben van Visual C++ low level programming?
Geen idee waar je het over hebt... ;)

(da's een ja trouwens O+ )

Professionele website nodig?

Verwijderd

Zijn hier mensen die verstand hebben van Visual C++ low level programming?
Als je met 'low level' de win32 api bedoelt is dat een volmondig 'ja'. Maar dat is niet specifiek VC++ gerelateerd, die API kan je ook gebruiken vanuit andere talen (Delphi, C, VB)...
MFC met C++ valt naar mijn idee ook nog steeds onder low-level, aangezien MFC echt een flinterdunne OO laag is rond de win32 API.
Het klopt idd dat het sneller/goedkoper gaat met MFC, maar wil je de win API's echt begrijpen zul je volgens mij toch echt bij de basis moeten beginnen. Of zie ik het nu verkeerd
MFC bespaart je vooral een boel werk, en dus tijd. In die zin is het programmeerwerk met MFC sneller/goedkoper gedaan. Aan de andere kant is het zo dat als je de windows api's niet kent je 't heel moeilijk hebt met MFC... Als je eenmaal begrijpt hoe MFC werkt ken je de win32 api ook, als je de win32 api kent ken je nog niet automatisch MFC...

Verwijderd

Topicstarter
Wat fijn dat er mensen zijn die er verstand van hebben. Jullie zullen me dan vast en zeker vaker terugzien :D
Pagina: 1