Toon posts:

[Debian] Hoe unstable is woody unstable?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een maand of 5 met Linux bezig, en ik
vind het hartstikke geinig.

Nou ben ik begonnen met RH 7.1 en draai nu 7.2, maar als
dagelijkse bezoeker van NOS moet ik nu natuurlijk ook aan
de Debian.

Ik heb een week of wat geleden 2.2r5 potato gedowned,
maar vraag me af of ik niet beter meteen Woody unstable
moet installeren.

Vraag is dus: draait dat een beetje of moet je minimaal 5
jaar debian ervaring hebben om Woody probleemloos te laten werken ?

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Potato = Stable
Woody = Testing
Sid = Unstable

Je haalt dus 2 dingen door elkaar, Unstable en Woody zijn namelijk niet hetzelfde. Woody en Sid verschillen overigens niet zo heel veel van elkaar heb ik ervaren, maar Unstable heeft gewoon de packages net iets eerder dan Testing.

Ik draai zelf Testing omdat die net iets verder ontwikkelt is dan Unstable, ik niet persé direct de nieuwste packages nodig heb en die voor mij de minste dependency problemen gaf. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Edit: Typo.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
wat ik er van begrepen heb (ben nog beetje newbee) is dat het op software draait die nog niet uit de beta fase is.
het kan dus gewoon stabiel draaien en meestal doet dat het ook wel. je hebt iniedergeval altijd de nieuwste stuff :)

heb ook wel eens debian geinstalleerd en t beviel me bes wel goed. die packet manager werkt echt super.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Testing = Woody is best stabiel, en heeft bij mij nooit problemen gegeven. De stable bevat alleen packages die al heel lang hun sabiliteit bewezen hebben, maar ook een stuk verouderd kunnen zijn. De kwaliteit unstable (=sid) varieert volgens mij te veel om echt bruikbaar te zijn.

Edit: de testing is software uit unstable waar al een bepaalde tijd (ik dacht een paar weken) geen foutmeldingen over binnengekomen zijn. De unstable kan in elke toestand van ontwikkeling zijn(vergelijkbaar met een nightly build) gewoon de code zoals die op dat moment is.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
Okay,

Das duidelijk, Woody dus, kan ik ook eindelijk eens apt-getten

(Nog iemand interesse in een setje potato cd's ? ze zijn nog nooit gebruikt ;) )

Thanks allemaal.

Verwijderd

Als je beschikt over aardig wat GNU/Linux kennis, dan is er niks zo leuk als het draaien van Debian SID. Het aantal problemen daarmee valt eigenlijk reuze mee, maar als er een probleem is dan vereist het meestal wel redelijk wat kennis van jou als persoon over je GNU/Linux systeem :)

Woody kan iedereen draaien die al even met GNU/Linux werkt.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Misschien is (voor desktop gebruik ZEKER) het interessanter om Gentoo GNU/Linux eens te proberen.
Alle respect voor Debian, wat ik zeker een fijne distro vindt.

Het is zelfs niet zo moeilijk te installeren, ge download gewoon het 16mb ISO'tje en je volgt de installatie instructies op de CD.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Om even te beantwoorden hoe unstable Woody is:

Nauwelijks meer. Woody, de huidige Debian Testing wordt als het goed is binnenkort (geplande release-date: 1 mei) de nieuwe Stable, waarmee hij de inmiddels anderhalf jaar oude Potato aflost.
Als je Woody gaat draaien, dan kun je in je /etc/apt/sources.list 'woody' hebben, of 'testing'. Op dit moment is dat hetzelfde, maar als Woody Stable wordt, dan draai je in het geval van 'woody' vanaf dat moment, en in het geval van 'testing' blijf je in de Testing tree, die dus meer up-to-date zal blijven dan Stable.

Mijn ervaring met Testing is dat er gewoon wat bugs hier en daar in zitten... Vroeger een instabiele (en oude) Mozilla bijvoorbeeld. Echt grote problemen heb ik nooit gehad met Testing.
Unstable valt an sich ook wel mee, maar het kan heel goed voorkomen dat een package niet wil installeren (vanwege foute postinst. script of verdeerde depends ofzo, zie bijv. [topic=462783/1/25] ). Ook ernstige bugs kunnen voorkomen (Unstable had eens een kapotte libc6), maar als je goed met GNU/Linux om kunt gaan geen onoverkomelijke problemen.

Merk wel op dat downgraden (Unstable -> Testing bijv) erg lastig c.q. onmogelijk is. Als je niet zeker bent of je Unstable wilt draaien, dan kun je dus beter beginnen met Testing.

Ikzelf draai btw Unstable op mijn desktop, laptop en HP workstation, Testing op mijn gateway en Stable op mijn servers.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 23:29 schreef XTerm89D het volgende:
Misschien is (voor desktop gebruik ZEKER) het interessanter om Gentoo GNU/Linux eens te proberen.
Alle respect voor Debian, wat ik zeker een fijne distro vindt.
Dat begrijp ik niet helemaal, linux = linux toch ? Wat kan Gentoo op desktop gebied wat Debian niet kan ??
Het is zelfs niet zo moeilijk te installeren, ge download gewoon het 16mb ISO'tje en je volgt de installatie instructies op de CD.
Daar ben ik niet zo bang voor, ik denk dat ik de meeste
bekende disto's wel aan de gang krijg, maar Gentoo heb ik
ook overwogen ( en ga ik waarschijnlijk ook ooit nog eens proberen, net als Slackware )
Als je Woody gaat draaien, dan kun je in je /etc/apt/sources.list 'woody' hebben, of 'testing'. Op dit moment is dat hetzelfde, maar als Woody Stable wordt, dan draai je in het geval van 'woody' vanaf dat moment, en in het geval van 'testing' blijf je in de Testing tree.
Als je testing hebt draaien is het dan nog mogelijk
om nadat je /etc/apt/sources.list hebt aangepast, via apt-get - upgrade (of zoiets) weer terug te gaan naar stable ?? (zodra woody stable is natuurlijk)
Dus eigenlijk een "downgrade" uit te voeren ?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 21:39 schreef Escuda het volgende:

[..]

om nadat je /etc/apt/sources.list hebt aangepast, via apt-get - upgrade (of zoiets) weer terug te gaan naar stable ?? (zodra woody stable is natuurlijk)
Downgrade is heel erg moeilijk tot onmogelijk, niet doen dus : )

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Downgrade is redelijk ingewikkeld, maar andersom is heel makkelijk. Je kunt zonder problemen gebruik maken van SID-packages terwijl je woody draait. Daarnaast zijn er her en der verspreid over het net een hoop on-officiele sites waar je veel leuke packages kunt halen (qmail, mplayer etc).

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 12 april 2002 21:39 schreef Escuda het volgende:
Dat begrijp ik niet helemaal, linux = linux toch ? Wat kan Gentoo op desktop gebied wat Debian niet kan ??
Gentoo compiled alle progs op je computers van source.
Maar dat kan Debian ook (dmv apt-get [-b] source). Valium heeft zelfs een compleet script geschreven om automatisch packages te compilen voor jouw computer, zie [topic=452524/1/25] .
Als je Woody installeert, en 'woody' in je /etc/apt/sources.list hebt staan, dan blijf je Woody houden, ook als deze Stable wordt. Dat zou inhouden dat je *nu* Testing zou draaien (Woody is immers de huidige Testing), en dat je straks Stable zou draaien (als Woody Stable geworden is).
Ècht downgraden (stel je draait straks Testing en wil dan ineens 'terug' naar Stable) is lastig. Apt biedt daar geen automatische mogelijkheid voor. Je kunt het wel handmatig doen, maar dat is veel werk en je moet de dependancies dan zelf in de gaten houden (in tegenstelling tot bij het installeren van packages en bij het upgraden).
Wat je wel altijd kunt doen is een 'lagere' versie in je sources.list zetten (bijvoorbeeld 'woody', terwijl je Sid draait), dan zullen programma's gewoon niet geupdate worden, totdat de versies in Woody nieuwer zijn dan die je nu uit Sid hebt.

Dus: Als je nu Woody installt dan heb je nu Woody, de huidige Testing, en of je over pak-em-beet een maand Stable of Testing hebt hangt af van het feit of je 'woody' of 'testing' in je sources.list hebt.

Voor een desktop raadt ikzelf Testing aan trouwens (of Unstable als je wat avontuurlijker bent aangelegd). Stable is imho geschikter voor servers (aangezien een Stable release na de release niet meer wordt upgedate, afgezien van fixes voor ernstige bugs en security-updates).

Verwijderd

[evil mode]
Ik las net toch echt in een post dat deadinspace Slackware wil gaan installeren, na de edit weg :'(
[/evil mode]
>:)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 13 april 2002 04:01 schreef janjanjansen het volgende:
[evil mode]
Ik las net toch echt in een post dat deadinspace Slackware wil gaan installeren, na de edit weg :'(
[/evil mode]
>:)
Ik quootte Escuda, maar toen moest ik mijn username en wachtwoord geven (cookie expired wrs). En toen ik mijn username en ww had ingevuld drukte ik meteen op 'Verstuur' |:( :)

En Slackware moet er bij mij ook nog wel eens een keer aan geloven hoor... Maar niet nu (gebrek aan fatsoenlijke compus en tijd).
Pagina: 1