HD slim partitioneren

Pagina: 1
Acties:

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 12:01
Twee keer heb ik het al gedaan, mijn twee maxtor 20 gig schijven (in RAID 0) leeg gegooid en opnieuw een primaire en secundaire partitie aangemaakt. De eerste keer was mijn primaire partitie te klein en nu wil ik af van mijn belachelijk grote primaire partitie en ik wil iets meer met mijn raid array gaan tweaken.

Wat ik wil vragen:

Ik heb tot nu toe met alleen windows operating systems gewerkt, ik wil binnenkort is aan linux beginnen. Ik wil graag win98SE, winXP en een linux distro.

Wat is volgens jullie de meest slimme partitie indeling, ik heb al een en ander gelezen over linux, die wil graag op een eigen partitie staan, heeft een swap partitie nodig ( correct me if I'm wrong) en moet het liefste als laatste geinstalleerd worden omdat windows het masterbootrecord overschrijft (correct me if I'm wrong).

Ik zelf zat te denken aan 3 gig voor Xp op de primaire partitie, 1.5 gig voor 98SE ( voor games only) en een X aantal gig voor linux, rest is ruimte voor mp3's movies, games en overige software.

Het is niet dat ik lui ben om zelf zaken uit te zoeken, het is meer dat ik graag van mensen die al jaren met zo'n config werken wil horen wat nu slim is om te gebruiken en welke problemen ik kan tegenkomen.

Bedankt voor het lezen van dit lapje tekst.

at your service

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Doe 4 voor XP, 5 voor win98 (spellen zijn altijd groter dan je denkt en je wilt niet gelijk software moeten verwijderen om een nieuw spel te kunnen installeren.

Linux partitie hangt er vanaf welke distro je wilt installeren.

Rest gegevens/troep. Let erop dat je daarvan wel een fat partitie maakt, op ntfs of ext2 kunnen niet alle OS-en erbij.

ieeeepppppp :P

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je toch al van plan bent om je data (mp3 etc.) op een aparte partitie te zetten, dan kun je denk ik voor een gewone desktop toe met een swap-partitie van 2*RAM (kan in de praktijk vaak wat minder, maar dit is nog steeds aanbevolen) en de rest voor '/', de hoofdpartitie. Zorg overigens dat je van die data-partitie met mp3's geen NTFS maakt...daarvan kan wel gelezen worden, maar daarvoer moet je vaak al wat moeite doen en schrijven is nauwelijks mogelijk. FAT wordt daarentegen wel perfect ondersteund.

[edit: VROEM!: hij zet die spellen ook op de datapartitie.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 22:15 schreef VROEM! het volgende:
Doe 4 voor XP, 5 voor win98 (spellen zijn altijd groter dan je denkt en je wilt niet gelijk software moeten verwijderen om een nieuw spel te kunnen installeren.
ik denk dat ie alleen win98se bedoeld, met niks erbij, geen spellen dus, die staan op andere partitie...

edit:
een swap van 2x je geheugen geldt voor systemen met minder dan 256mb geheugen

als je 512 hebt, heb je aan hoogstens 512 nodig, en dat komt nooit helemaal vol (tenzij je aan videobewerking doet...)

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 12:01
is dit een beetje logisch? (de ntfs heb ik nodig voor testen ivb met me'n werk) Ik heb begrepen dat met FAT32 zowel windows als Debian alle rechten hebben, dus mijn mp3's en films kunnen daar goed terecht. Mischien dat ik een scheiding maak tussen windows data (games apps) en common data zoals mp3's . Is 2 gig voor linux een normale suggestie (ook als ik van distro wil wisselen)

<XP 4Gig> <98 2Gig> <Debian ?> <swap?> <data?> <NTFS 750MB>

<-----------------------------------40 Gig---------------------------------------->

floduR, k heb 512 intern

k kan me de tijd nog herinneren toen het nog stoer was als je dat zei op het schoolplein tegen me'n vriendjes en vriendinnetjes.. ;)

at your service

Verwijderd

ik zou win98 op de primaire partitie zetten om problemen te voorkomen. winXP kan dan gewoon op een sec. NTFS is dan geen probleem en heeft als voordeel dat win98 ook niet moeilijk gaat doen over een tweede besturingssysteem want die ziet hij niet.

Linux kan dan ook op een sec. partitie.

Zelfs heb ik win98 op prim. (600 MB) fat 32
WinXP op sec. 4 GB ntfs
een 'shared' partitie van 11gb fat 32 zodat alle3 de os er bij kunnen.

op een 2e hd staat bij mij linux.

Ik gebruik gewoon lilo en heb daarin het winxp opgenomen want vanuit het xp bootmenu kan je lekker eenvoudig win 98 opnemen......

Verwijderd

c:\ = w98 2 GB (fat32)
d:\ = XP 5 GB (NTFS)
/ (debian) = 4 GB (ext2/ext3/reiserfs)
swap = 512 MB
rest = fat32 --> data voor Linux/XP/win98

Zo zou ik het in jouw geval doen. Win98 op c:, heb je ook geen problemen om dat te installeren en Lilo (bootloader) kan je XP bootmanager config ook benaderen en lezen.

Verwijderd

/me maakt altijd een kleine primaire partitie aan het begin van zijn harde schijf van 50 MB waarvandaan hij al z'n distro's/kernels opstart.

Vooral als je oudere bootmanagers gebruikt is dat erg fijn :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Op donderdag 11 april 2002 22:28 schreef The_Butler het volgende:
is dit een beetje logisch? (de ntfs heb ik nodig voor testen ivb met me'n werk) Ik heb begrepen dat met FAT32 zowel windows als Debian alle rechten hebben, dus mijn mp3's en films kunnen daar goed terecht. Mischien dat ik een scheiding maak tussen windows data (games apps) en common data zoals mp3's . Is 2 gig voor linux een normale suggestie (ook als ik van distro wil wisselen)

<XP 4Gig> <98 2Gig> <Debian ?> <swap?> <data?> <NTFS 750MB>

<-----------------------------------40 Gig---------------------------------------->

floduR, k heb 512 intern

k kan me de tijd nog herinneren toen het nog stoer was als je dat zei op het schoolplein tegen me'n vriendjes en vriendinnetjes.. ;)
In mijn tijd was 8mb al heel heftig :)

Kep zelfs nog Xonix gespeeld op een compu die al 4!! kleuren aan kon en 512K aan ram had :7

Verwijderd

wat dacht je dan van een commodore 64 met - de naam zegt het al 64k !!!!

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Mijn indeling:
hdisk0: c:/win98_OS(3G), d:/winXP_OS (2,5G), /usr(3G /boot(30M /home(1,5G) /mp3(2,5G)
hdisk1: swap van alle OS(1G), e:/win98_games(5G), f:/data(3GB), /VMware(1,5G) /"en-nog-wat-linux-partities"(2G)

Werk lekker, maar of 't nou echt sneller is? :P

But I thought YOU did the backups...

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Op donderdag 11 april 2002 23:46 schreef Purplehouse het volgende:
wat dacht je dan van een commodore 64 met - de naam zegt het al 64k !!!!
* VROEM! buigt voor de meester.....

Laatst nog megaman, duckhunt en teenage mutant hero turtles gespeeld op een NES. veeeetttt
Die spellen waren bijna allemaal echt _teveel_ voor dat computertje. Wel gaaf om te zien :)

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 11:40

HenkS

Da_king alias HenkS

ik heb ook ongeveer 40 gig en ook vanalles erop:
mijn partities

1: 6gig - XP
2: 4gig - win2000
3: 5gig - linux RH7.2
4: 15gig - games + mp3
5: overige zut

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 22:15 schreef VROEM! het volgende:
Linux partitie hangt er vanaf welke distro je wilt installeren.

Rest gegevens/troep. Let erop dat je daarvan wel een fat partitie maakt, op ntfs of ext2 kunnen niet alle OS-en erbij.
Ligt eraan wil je alles installen wat dom is maar ok het kan dat zou ik 8 gig nemen.

maar minimaal 4 g voor linux is slim ook moet je letten dat /boot in de 1024 blijft.

Maar de linux partitie zelf zou ik geen fat voor maken laat je XP fat32 dan ziet hij hem wel en windows kan dan niet je linux verklooien

als je de / van linux fat maakt heb je een rechten probleem maar ja je bent de enige gebruiker.
Maar om het te leren is het niet slim
ook je swap moet het dubbele zijn van je mem
ook dat ligt aan je kernel btw .
Als je redhat evt installed neem dat versie 7.2
of evt 7.3 als die uit is (geen beta meuk)
Pagina: 1