Toon posts:

Laptop + Externe CD-ROM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn laptop zit geen cd-rom drive, maar toch wil ik graag via cd-rom windows 98 opnieuw installeren.
Daarom heb ik dus de externe cd-rom speler van iemand geleend (welk merk dat ding is weet ik niet, staat er ook niet op. alleen dat het een 24x is). Mijn notebook is een Dell Latitude XPi met 133 MHz en 40 MB Ram. De externe cd-rom speler moet aangesloten worden via de printerpoort. Dat heb ik dus gedaan. Als ik Windows 95 (dat staat er nu op) opstart zie ik nergens een spoor van de aangesloten externe cd-rom speler. Zoeken naar nieuwe hardware levert niets op. Ook na lang zoeken in de BIOS weet ik nog steeds niet hoe ik hem aan de praat krijg.

Wie weet hoe ik hem werkend krijg? Diegene die mij kan helpen ben ik eeuwig dankbaar.

Oja btw hij is niet kapot want hij kan muziek cd's wel lezen en ik kan dat ding op boxen aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand??? :(:(:(

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

In Bios van de Dell Latitude de extended parallel support (meen AT of PS/2) aan staan. Moet PS/2 of iets in die geest zijn, voor bi directionele support op de parallel port.

Daarnaast: heb je naar drivers gezocht voor die externe cd speler. Win 95 herkent het niet standaard (moest ik doen met de Freecom traveller).

Als je het niet weet: in het Dell Bios kom je tijdens opstart met ctrl-alt-enter (als de memoryteller draait).

F2 en je zit in het Bios :)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 09:37 schreef Riemer Reinalda het volgende:
In Bios van de Dell Latitude de extended parallel support (meen AT of PS/2) aan staan. Moet PS/2 of iets in die geest zijn, voor bi directionele support op de parallel port.

Daarnaast: heb je naar drivers gezocht voor die externe cd speler. Win 95 herkent het niet standaard (moest ik doen met de Freecom traveller).

Als je het niet weet: in het Dell Bios kom je tijdens opstart met ctrl-alt-enter (als de memoryteller draait).

F2 en je zit in het Bios :)
Er staat in mijn BIOS: Paralel Port: Bidertional
Die kan ik ook op andere dingen instellen, heb ik ook es getest maar hielp ook niet. Daarom weer terug gezet op bidirectional.

Enneuh... drivers....tja ik weet niet waar vandaan te halen. Ik weet tevens het merk van die externe cd-rom drive niet. Staat er niet op.

Ik heb op een laptop (ook een dell latitude xpi) van een vriend van me dat ding ook es aangesloten. Op zijn laptop draait Windows 98. Maar die zag de externe cd-rom ook niet.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26

Hoicks

Techno!

Met een standaard windows98 opstartdisk, krijg ik de cd-rom via m'n parallele poort wel aan de praat. Heb je dat al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 11:17 schreef Hoicks het volgende:
Met een standaard windows98 opstartdisk, krijg ik de cd-rom via m'n parallele poort wel aan de praat. Heb je dat al geprobeerd?
Ik heb het eens geprobeerd en bij het laden zegt hij dit:

No drives found, aboring installation

Hij gaat wel door trouwens, ik krijg gewoon een prompt.
A:\>_

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Externe troep moet je altijd drivers installeren..

Onder windows is hier een simpel ding voor, gewwoon setup.

Onder dos moet je zelf ff je config.sys en autoexec.bat maken/aanpassen.

Drivers voor dos opzoeken, en activeren in je config.sys en autoexec.bat

En dan reboot en gaan.....

Wat ik zelf altijd doe bij die fucking oude laptops: (heb ook geen externe CDRom)
Disk erin: format C:
Disk 2 erin: copy a:\norton (Norton commander) naar de harddisk
start norton

parallele linkkabel ertussen,
en op andere pc ook norton.
Hoppa, alle cabs overblazen, en setup-pen

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Andere vraag.
Als je in het bios zit van de laptop, heb zelf ook een Latitude, dan heb je het overzicht met harde schijf, diskettestations,, tijd, etc. Daar staat als het goed is ook een stukje CD-rom in, en een stukje over de modular bay, als de CD-rom speler op de paralelle poort is aangesloten met je hem in het bios terug kunnen vinden.
Probeer andere een biosupdate uit te voeren, te vinden op http://www.dell.com.
Ik heb de Lattitude CPi266D en heb bios a012.
Misschien help dat.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de windows98 cd via het netwerk op de harde schijf gekopieerd maar als ik de setup dan start zegt ie dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1268531401

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 23:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

start je de setup vanuit win95? Of vanuit DOS?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Op zondag 14 april 2002 00:51 schreef vortex18 het volgende:
Ik heb de windows98 cd via het netwerk op de harde schijf gekopieerd maar als ik de setup dan start zegt ie dit:

[afbeelding]
Zo te zien heb je gewoon nog alle rotzooi op de hd staan, dus krijg je te maken met een upgrade van windows.. en dat wil jouw cdtje niet :)

Oplossing: Pleur dat ding leeg, en setup vanaf een lege schijf.
Mocht je om wat voor reden dan ook willen upgraden (ik raad 't af, je houd alle rotzooi, incl problemen meestal) dan is die melding te omzeilen..... setup kijk namelijk niet naar het bestaan van windows in het algemeen, maar naar het aanwezig zijn van WIN.COM

Verwijder dus c:\windows\win.com (of hernoem) en setup opnieuw -> hoppa, doorlopen

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 04:17
bdankt voor de tip met win.com :)

Kan ik zo ook xp upgrade foppen ???

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 april 2002 01:04 schreef hufkes het volgende:
start je de setup vanuit win95? Of vanuit DOS?
Vanuit Win95, ik weet het niet zeker maar ik dacht dat ik vanuit DOS dezelfde melding kreeg.
Pagina: 1