Toon posts:

cd-brander + kernel panic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo...ik probeer mijn cd-brander aan de praat te krijgen maar krijg steeds een kernel panic na het booten met de nieuwe kernel

De opties die ik xtra aangezet heb zijn
in het block menutje
Enhanced IDE/MFM/RLL...
IDE/ATAPI CDROM
SCSI emulation support
Loopback device

en in het scsi menutje
SCSI support
SCSI CD-ROM support
Enable vendor-specific
SCSI generic support

en in het filesystem menutje
ISO 9660 CDROM filesystem
Microsoft Joliet cdrom

in mijn lilo.conf exact hetzelfde neergezet als de kernel die wel boot muv de naam natuurlijk.

Lilo boot natuurlijk wel maar al heel snel zie ik:

request-module(block-major-22): root fs not mounted
VFS: cannot open root-device "1601' or 16:01
please append a correct "root=" boot option
kernel panic:vfs:unable to mount root fs on 16:01

wat gaat er fout. Iemand een idee?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Jij hebt toch iets als LVM? (Logical Volume Management oid). Zit dat wel in je kernel? Root-device '16:01' lijkt me wat hoog.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik dat?...ik weet niet eens wat het is?

Wat betekent die foutmelding 16:01 dan?

Verwijderd

Topicstarter
'k weet ondertussen wat het is....
Ik gebruik het niet en heb het ook niet aanstaan in mijn kernel

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Hmm, dan was dat een vraag hier van iemand anders, sorry. Toch lijkt het alsof je het FS van je root-partitie niet in je kernel hebt zitten. Wat is het FS van je root?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
gewoon ext2 wat meegecompiled is in de kernel. Heb ik al 2 keer gechecked :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 11 april 2002 21:47 schreef Purplehouse het volgende:
request-module(block-major-22): root fs not mounted
Er wordt een module gerequest, maar het root filesystem (waar de modules op staan) is nog niet gemount.
De module die wordt gerequest is voor block-major-22, een block device met major device nr 22.
De /dev/hdc* familie heeft (onder andere) major device nr 22.
VFS: cannot open root-device "1601' or 16:01
Hij probeert het device 16:01, dat het root filesystem zou moeten bevatten, te mounten, maar dat lukt niet (omdat hij bovenstaande module niet kon laden).

16:01 is in hexadecimaal, dat is 22:01 in decimaal. Major device nr 22, minor device nr 01 dus. En dat is /dev/hdc1.

Dus, je root fs staat op /dev/hdc1, en je hebt de driver (gewoon 'IDE support' of 'IDE disk' wrs) als module gebakken (of helemaal afwezig gelaten).

Verwijderd

Topicstarter
Wat een verschrikkelijk duidelijke uitleg..Dank je . Ik denk dat ik nu weet wat er aan de hand is. Ik kan het nu ff niet checken want ik gan nu werken. Zodra ik thuis kom ga ik weer ff spitten.......

Verwijderd

Enhanced IDE/MFM/RLL...

euh heb je denk ik niet nodig tenzij je een heel oud bakkie hebt staan neem aan dat je pentium+ heb.

Lees de readme's

ps een kernel die je standaard bij het os krijgt is meestal al goed.
Als je wilt compilen moet je de tijd nemen en save je huidige conf voor je compiled dus dan is het laden en iets weg vinken compilen.

maar ja beetje vaag allemaal is nog vroeg.....

marre dit verhaal :

Hij probeert het device 16:01, dat het root filesystem zou moeten bevatten, te mounten, maar dat lukt niet (omdat hij bovenstaande module niet kon laden).
16:01 is in hexadecimaal, dat is 22:01 in decimaal. Major device nr 22, minor device nr 01 dus. En dat is /dev/hdc1.

Dus, je root fs staat op /dev/hdc1, en je hebt de driver (gewoon 'IDE support' of 'IDE disk' wrs) als module gebakken (of helemaal afwezig gelaten).

ben ik het mee eens
dus rtfm

Verwijderd

Je hebt misschien een conflict omdat je cd-rom 2x herkent wordt.. namelijk omdat je IDE cdrom support aanstaan, EN de SCSI emulatie

m.a.w zet IDE cdrom support uit, heb ik ook en ik kan gewoon via /dev/cdrom (/dev/scd0) op m'n IDE cdrom drives komen, en ook branden

en anders geef lilo 'ns als parameter mee waar je root filesystem zit (root=/dev/hdXX)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
bovendien moet je nog <imagename> hdc=ide-scsi
doen om de scsi emulatie te starten.

Verwijderd

Topicstarter
Goed ...na nog een keer modules en static te hebben bekeken , goed gezte gerecompiled en vervolgens tegen dezelfde foutmelding te hebben aangekeken heb ik mijn .config maar weggegooid een make mrproper gedaan en is rustig opnieuw begonnen.

En waarempel hij boot....De fout zal toch ergens in een van de opties gezten hebben, maar vinden kon ij hem niet. Nu nog de scsi echt emuleren....toch eens ff een howto opzoeken hoe dat ook alweer moest.

Bedankt voor de tips...

Verwijderd

Topicstarter
toch te vroeg gejuichd

in lilo.conf aan de imagesectie toegevoegd
append="hdb=ide-scsi"

en dit in mijn modules.conf
options ide-cd ignore=hdb
alias scd0 sr_mod
pre-install sg modprobe ide-scsi
pre-install sr_mod modprobe ide-scsi

wanneer ik nu probeer te mounten met mount /dev/scd1
zegt hij
SCSI subsystem driver revision:1.00
Uniform CD-ROM driver unloaded
SCSI subsystem driver revision:1.00
Uniform CD-ROM driver unloaded
mount: /dev/scd1 is not a valid block device

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Hm, ik zal vanavond met Gentoo mijn CDR eens regelen een posten hoe ik het gedaan hebt (als het lukt).
Ik weet niet welke distro je gebruikt, maar Gentoo is compleet basic stuff, dus die methode werkt zeker :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een LFS "distro"...alles zelluf compilen.....je leert er veel van maar soms loopt het niet zoals het moet :)...zal met gentoo ook wel zijn

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog tips want ik loop compleet vast...ik heb de kernel nu al op 40 manieren gecompiled..(ok misschien een beetje overdreven) maar hij weigert gewoon die dingen te emuleren. Ik blijf bij het opstarten ziendat hij ze netjes herkent als hdb en hdd....

Ik heb geen flauw idee wat ik nu nog kan doen....

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

(jarig!)
kan helpen als je insmod ide-scsi doet, als je hem als module meegenomen hebt ;)

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

als hij ze herkent als hdX dan heb je ide cdrom support in kernel dus nog steeds aanstaan :? , die moet UIT :)
Pagina: 1