[mac] vraagje voor install mac os

Pagina: 1
Acties:

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:41
Ik koop straks een Imac, daar wil ik een mac os op hebben.
Mijn vraag is wat hoort er de cd te staan, een .sit file

The ones with the greatest power protect those who don't.

Verwijderd

Eeehhhh, come again ? :?

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:41
ik wil weten wat de ext. is van de installatiefile van de mac os cd. :)

The ones with the greatest power protect those who don't.

Verwijderd

Ah zo.

Op mijn cd van m'n Imac staat echter geen .sit file. Op de cd staan alle mappen al (applications, system map enz.).

Installatie is simpel (als het os al niet erop staat).

Apple aan, cd in mondje van Imac proppen, de toets c van het keyboard ingedrukt houden. Nu wachten tot een grafisch os verschijnt en de aanwijzigingen volgen.

Als het goed worden gewoon alle mappen van de cd naar hdd gekopieerd.

Verwijderd

mac werk ook niet zo zeer met extensies... meer met file/type creator, kom je nog wel 8er ;)

Verwijderd

MacOS X werkt weer wel met extensies...

maar ik zou daar geen zorgen over maken. MacOS Classic en X is zo makkelijk om te installeren.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 11:47 schreef sharky_k_ het volgende:
ik heb alleen met OSX beta gewerkt dus nooit echt veel te weten gekomen over de werking enzo ;(

/me wil weer een mac (G4) kopen maar ja, het geld he, het zou verboden moeten woren

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 12 april 2002 11:47 schreef sharky_k_ het volgende:

maar ik zou daar geen zorgen over maken. MacOS Classic en X is zo makkelijk om te installeren.
mac OSX werkt zowel met extensies alswel met filetype (.DS_Store file)
daarnaast kun je ook nog eens in de finder de extensies per file laten 'hiden', edoch in dat geval wordt niet de filetype in .DS_Store gebruikt, maar de system naam blijft exact gelijk, enkel Finder toont de extensie niet meer

veel unix applicaties, apache bv. kunnen niet omgaan met files zonder extensie, dus extensies zijn wel erg wenselijk; anderzijds wordt .DS_Store tevens gebruikt voor ordening van meta-filedata, die het juist wenselijk zou maken meer met .DS_Store te doen (zouden unix-ers daar ooit toe te brengen zijn?)

of dit alles nu ook werkelijk simpel blijft, eerlijk gezged raad ik mensen die OSX gaan gebruiken aan om wel degelijk interesse in de achterliggende unix structuur te hebben; anders kom je niet erg ver, en loop je al snel vast, ondanks dat visueel en in veel dagelijkse toepassingen enorm gebruiksvriendelijk is.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
MacOS X heeft de extensies geadopteerd, omdat de rest van de wereld met extensies werkt, en een Mac moet tegenwoordig met de rest van de wereld files kunnen uitwisselen.
[on topic ;) ] op de MacOS X cd staan extensies .bundle
op de MacOS 9 cd zie ik geen enkele extensie die iets met een ingepakte installatie file te maken heeft.

Waarom wil je dat weten eigenlijk ?

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 14:09 schreef Broer het volgende:
MacOS X heeft de extensies geadopteerd, omdat de rest van de wereld met extensies werkt, en een Mac moet tegenwoordig met de rest van de wereld files kunnen uitwisselen.
dit kon de mac ook voor MacOS X al perfect, en staat volledig los van wat de rest van de wereld doet... waarom t wel is.

MacOS X ken officieel geen resources meer... (omdat t Unix is) vroeger stond er in een resource van een programma : TYPE: APPL, CREATOR: PSP5 (bijvoorbeeld) daaraan wist de mac, aha! het is een programma ( aan t TYPE veld ). daar MacOS X geen resources heeft, en dus ook niet die velden. moest er een oplossing voor komen.... extenties dus...

mijnapp.app voor een programma... zo wist de mac alsnog dat t een programma is...

dat en geen enkele andere reden :)

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Ja.., maar..., in de developer documentatie van Apple staat dat ze met MacOS X altijd extenties gebruiken, omdat de rest van de wereld dat doet.
blz 224 van Inside Mac OS X: System Overview:
Why even have extensions?

Some Macintosh software developers react to file extensions with dismay. As a means for specifying document type and ownership, extensions seem primitive compared to the type and creator codes and the other rich metadata made possible by the multifork HFS and HFS+ volume formats. Using extensions seems to be a step backwards.

This is true, but only in a limited context. Macintosh users do not live anymore within a parochial Macintosh world. In the Internet age, documents frequently travel around a heterogeneous network, going, for instance, from a home Macintosh to a Linux network server to a Windows computer on a corporate local area network. Each computer on this path may have a different notion not only of what constitutes a document type but what constitutes a file. Many computer systems define a document's type solely by well-known extensions (such as .jpg, .mp3, and .html). They might not know what to do with an extensionless file and treat it as an unknown type. They would also ignore the HFS+ metadata-or worse, strip it out altogether, so that it is irretrievably lost.
Ik verzin het niet zelf hoor.
Pagina: 1