[Gentoo] KDE 3 unmergen

Pagina: 1
Acties:

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 20:50
Nou, ik wilde dus even KDE 3 proberen. Ik heb dus gewoon getikt: 'emerge kde'. Ging allemaal goed enzo, maar Gnome bevalt mij toch beter. Nu wil ik uit hdd-ruimte-besparing KDE 3 eraf gooien (ik heb maar 3,7 gb voor mijn / ).

Dus ik dacht, 'emerge unmerge kde' moet genoeg zijn. Maar nee hoor, dat doet ie niet. Bij die line, evenals 'emerge -f unmerge kde' en bij 'emerge -a unmerge kde', krijg ik de error : Couldn't find any matching installed packages.

Als ik search op KDE, dan geeft ie wel netjes aan dat hij geinstalleerd is. 'emerge kde' merged alle kde-base/ pakketten in het systeem, en dat zijn er ongeveer 17. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben om die pakket voor pakket te moeten deleten, maar ik weet niet hoe dat moet.

Nog iets, 'emerge unmerge kde-base/kde' en varianten daarop werken ook niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Verwijderd

code:
1
ebuild /var/db/pkg/kde/<naam van pakket> unmerge

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 11:45

Logic

SmartOS:Love at First Boot

Ik vraag me af, in de manual staat dat ie niet waarschuwt als er dependencies zijn.
Dus zullen dingen onder gnome nog wel draaien dan?
Dat ie niet teveel weghaalt? sommige progs willen nou eenmaal libs van kde hebben..toch?

If it bleeds, it can be killed!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:55

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 11 april 2002 22:07 schreef Logic het volgende:
Ik vraag me af, in de manual staat dat ie niet waarschuwt als er dependencies zijn.
Dat ie niet teveel weghaalt? sommige progs willen nou eenmaal libs van kde hebben..toch?
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat GNOME niet afhangt van packages die weer van KDE afhangen :P. Zou een leuke boel worden...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 22:07 schreef Logic het volgende:
Voor KDE programma's heb je bij mijn weten alleen libkde nodig :)

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 11:45

Logic

SmartOS:Love at First Boot

JJJ kan je mij dan laten weten als het is gelukt ? ;)
Zou ik wel graag willen weten..

If it bleeds, it can be killed!

• JJJ
Op donderdag 11 april 2002 22:14 schreef Logic het volgende:
JJJ kan je mij dan laten weten als het is gelukt ? ;)
Zou ik wel graag willen weten..
Ik zit nu even op school, en vanmiddag heb ik ook nog wat te doen. Ik denk dat ik het tegen 21:00 of 22:00 kan proberen, en dan zal ik het resultaat even hier posten.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Pango van GNOME2 beta3 hing wel af van kde. Dit alleen om aan te tonen dat pango voor meer gebruikt kan worden dan gnome2 alleen.

• JJJ

Deze tip van nelske werkte bij mij erg goed :) Nog een kleine opmerking: in /var/db/pkg/kde/<naam_van_pakket>, daarbij is <naam_van_pakket> een dir en daarbinnenin zit die ebuild. Op die manier kun je dus unmergen :) Veel succes ermee!

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 16:03 schreef JJJ het volgende:

Deze tip van nelske werkte bij mij erg goed :) Nog een kleine opmerking: in /var/db/pkg/kde/<naam_van_pakket>, daarbij is <naam_van_pakket> een dir en daarbinnenin zit die ebuild. Op die manier kun je dus unmergen :) Veel succes ermee!
Hmzz eigenlijk zei ik het verkeerd :o

Het is
code:
1
ebuild /var/db/pkg/<categorie>/<package_dir>/<package>.ebuild unmerge

Of liever nog
code:
1
emerge unmerge /var/db/>categorie>/<package_dir>

Dan kan je namelijk nog veel meer leuke dingen doen, zoals unemrgen met b.h.v. wildcards voor de versies die je wilt unmergen etc. Plus dat je wat extra info krijgt.
code:
1
emerge unmerge <categorie>/<package_dir>

Helaas werkt bovenstaande hier (nog) niet, terwijl ik er haast zeker van ben dat het dat wel ooit gedaan heeft. Zal wel komen doordat portage flink is omgegooid net voor de realease van Gentoo 1.0 (o.a. de worldfile etc. )

Verwijderd

als je even de help van gentoo leest..

emerge unmerge of --unmerge werkt niet

tis gewoon:

emerge -A (of -S maarja.. lees de help maar es :P) unmerge kde

ps. ik weet niet of hij HEEL kde unmerged maar dat moet je maar ff zien:)

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 06:47

Blaasvis

Cidora \o/

Heel toevallig heb ik kde3 gisteren er zelf af gegooit.
toe nu toen zijn al programma's nog heel gebleven ik heb de hele kde-base leeg geunmergd en daarna QT, probleem is weg. *D
als je kde, arts en QT nog in je make.conf hebt staan dan zult je ze daar ook ooit moeten halen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 09:12 schreef Gila het volgende:
als je even de help van gentoo leest..

emerge unmerge of --unmerge werkt niet

tis gewoon:

emerge -A (of -S maarja.. lees de help maar es :P) unmerge kde

ps. ik weet niet of hij HEEL kde unmerged maar dat moet je maar ff zien:)
Je kan die help wel blijven lezen ;)

Dit is echt anders geweest hoor. Evenals de --world update optie die nu ineens --update world geworden is. :)

Zolang de KDE-libs er nog op staan zal er niks mis gaan.

Neem daarbij ook nog eens de tegenstrijdigheden die daarbij op de website _stonden_ wat portage betreft en je krijgt vanzelf dat mensen daar verward over raken (zie ook de mailinglijsten)

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 21:06 schreef JJJ het volgende:
Nou, ik wilde dus even KDE 3 proberen. Ik heb dus gewoon getikt: 'emerge kde'. Ging allemaal goed enzo, maar Gnome bevalt mij toch beter. Nu wil ik uit hdd-ruimte-besparing KDE 3 eraf gooien (ik heb maar 3,7 gb voor mijn / ).

Dus ik dacht, 'emerge unmerge kde' moet genoeg zijn. Maar nee hoor, dat doet ie niet. Bij die line, evenals 'emerge -f unmerge kde' en bij 'emerge -a unmerge kde', krijg ik de error : Couldn't find any matching installed packages.

Als ik search op KDE, dan geeft ie wel netjes aan dat hij geinstalleerd is. 'emerge kde' merged alle kde-base/ pakketten in het systeem, en dat zijn er ongeveer 17. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben om die pakket voor pakket te moeten deleten, maar ik weet niet hoe dat moet.

Nog iets, 'emerge unmerge kde-base/kde' en varianten daarop werken ook niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)
sjeez, mij zouden ze gelijk uitschelden
pieter ga dan ff naar http://www.gentoo.org/doc/portage-user.html :P;)

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 10:26 schreef Pieter het volgende:

[..]

sjeez, mij zouden ze gelijk uitschelden
pieter ga dan ff naar http://www.gentoo.org/doc/portage-user.html :P;)
Zoals reeds eerder gezegd is portage flink omgegooid. In de link die je nu geeft stonden tot voor kort ook nogal tegenstrijdige dingen (dingen die niet meer helemaal met de huidige versie van portage klopte).

Niet zo vreemd, dat je even niet meer weet hoe het werkt, als de oude documentatie wel aangeeft dat het op de manier' moet, zoals JJJ probeerde :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 10:44 schreef nelske het volgende:

[..]

Zoals reeds eerder gezegd is portage flink omgegooid. In de link die je nu geeft stonden tot voor kort ook nogal tegenstrijdige dingen (dingen die niet meer helemaal met de huidige versie van portage klopte).

Niet zo vreemd, dat je even niet meer weet hoe het werkt, als de oude documentatie wel aangeeft dat het op de manier' moet, zoals JJJ probeerde :)
ohw okai
Pagina: 1