[Alg] TH Rijswijk (ervaring?) en uni opleiding

Pagina: 1
Acties:

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
Beetje een opvolging van dit topic (jaartje oud dus ga hem niet omhoog schoppen :P)...

Ik heb inmiddels (goed?) nieuws. Ik mag na mn derde jaar MBO toch nog naar het HBO. Alhoewel dit officieel afgeschaft is heb ik na wat onderhoud toch te horen gekregen dat als ik kan bewijzen dat ik al mn deelcertificaten heb dat ik me dan gewoon mag inschrijven. Dit ga ik dus ook doen op de TH rijswijk.

Nu is mijn vraag hoe zijn jullie ervaringen met de studie Technische Informatica op deze school. Ik ben vooral geinteresseerd naar het niveau van programmeren/software ontwikkeling. En ook bijv wat de rest van de vakken zijn. Is het een beetje te vergelijken met de hen :? De hen was nl eigenlijk de opleiding van mn keus maar helaas te ver voor mij.

Mijn tweede vraag is, als ik mn P haal na een jaartje HBO (en we gaan er ff vanuit dat ik dat doe :P) dan heb ik dus de mogelijkheid om door te stromen naar de universiteit. Zoals je waarschijnlijk al geraden hebt gaat mijn interesse sterk uit naar de richting software engineering.

- Wat is het verschil tussen hbo niveau en universitair niveau op dit gebied (niet alleen qua stof, maar ook moeilijkheidsgraad)?
- Is het verstandiger om gewoon je HBO af te maken of echt richten voor het hoogst haalbare?
- Aanraders (vanuit het oogpunt van software ontwikkeling)? Ik weet bijv dat er een aantal /14érs in Utrecht zitten (mbravenboer, infinitive :?, correct me if I'm wrong :)), hoe is de opleiding daar?

Alvast bedankt

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Ti draait nu voor het eerste jaar op de TH (mijn school)
kan er eik nix zinnigs over zeggen helaas

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 11:02
Mijn vooroordeel zegt me dat het geen goed idee is om als MBO'er een academische studie te gaan doen. Dat zeg ik natuurlijk zonder dat ik jou ook maar een klein beetje ken, dus in jou geval kan dat best anders liggen. Ik denk alleen dat als een academische studie op jou nivo ligt, je je doodverveeld moet hebben op 't MBO.

Gezien je enthousiasme zou ik je aanraden om gewoon die prodeuse op het HBO te proberen en als dat gelukt is een beslissing te nemen of je door wilt stromen. Als je interesse hebt in een wat academische aanpak van zaken als software engineering en je hebt weinig moeite gehaden met de HBO-propedeuse, dan kun je best een poging wagen een universitaire opleiding te doen. Meteen van het HBO overstappen op de universiteit lijkt me geen goed plan.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
Soultaker:

Mijn vooroordeel zegt me dat het geen goed idee is om als MBO'er een academische studie te gaan doen.

Begrijpelijk

Ik denk alleen dat als een academische studie op jou nivo ligt, je je doodverveeld moet hebben op 't MBO.

Eh zo zou je je het wel kunnen stellen jah.. de leraren kunnen maar niet snappen hoe ik al mn toetsen met gemak haal terwijl ik een extreem lage aanwezigheidspercentage heb :P

Gezien je enthousiasme zou ik je aanraden om gewoon die prodeuse op het HBO te proberen en als dat gelukt is een beslissing te nemen of je door wilt stromen.

Jup idd, heb iig nog 1 jaar om van het HBO te proeven.

Thx

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Waag eerst een eens poging op de HTS en als je dat makkelijk afgaat dan kun je altijd nog verder zien. Je kunt op de HTS de uitdaging zo groot maken als je zelf wil. Maar het verschil tussen een mts en een hts lijkt me nogal redelijk groot, vooral als je in het 2e/3e jaar komt dan wordt er een stuk meer van je gevraagd.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op donderdag 11 april 2002 21:28 schreef stylee het volgende:
Eh zo zou je je het wel kunnen stellen jah.. de leraren kunnen maar niet snappen hoe ik al mn toetsen met gemak haal terwijl ik een extreem lage aanwezigheidspercentage heb :P
Er zit natuurlijk wel een verschil in "het slimste jongetje van de klas zijn" en studeren op academisch niveau.
Wat ik bedoel is dat je er niet komt met alleen slim zijn. De universitaire/analytische denkwijze moet je ook liggen en natuurlijk interesseren.
Daarbij is de werkwijze ook anders tussen een mbo en een wo. Met het gevaar wel heel erg kort door de bocht te gaan ;) probeer ik het toch zo correct mogelijk te omschrijven als: op een mbo wordt je studie veel meer aangedragen, je hebt je lessen en je boeken en met deze 2 zaken haal je je tentamens wel. Op een uni wordt normaalgesproken veel meer eigen initiatief verwacht.

Dus mijn advies is ook: begin maar eerst vol enthousiasme aan je HBO prop en kijk daarna verder. En praat ook op je TH met mensen die je kunnen helpen.

Succes.

disclaimer:
* Annie is een TU Delft drop-out en weet dus een beetje waar hij over praat :+

Today's subliminal thought is:

Pagina: 1